Schakel advertenties uit voor de vaste bezoekers

12 juni 2007, 03:53

Webdrain verwijst naar een interessant bericht van Matthew Haughey over het uitschakelen van advertenties voor je vaste bezoekers. Uit een analyse van zijn statistieken bleek dat de kliks op zijn advertenties voornamelijk van nieuwe bezoekers kwamen. Daarop heeft hij besloten zijn vaste bezoekers niet meer lastig te vallen met advertenties, ze waren immers toch advertentie-blind geworden. Het gevolg: zijn advertentie-inkomsten gingen niet significant achteruit.

Zelf heb ik destijds met de advertentie voor de Postbank op dezelfde manier de advertenties uitgeschakeld voor leden van Marketingfacts. Een aanpak waar we in de toekomst meer naar zouden moeten kijken. Wat vinden jullie?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

22 Reacties

    Thomas Dhooge

    Ben volledig akkoord, als er geen meerwaarde inzit, waarom de mensen dan nog lastigvallen?! Misschien zelfs dat (vaste) bezoekers langer op de website blijven plakken omdat ze genieten van de advertentieluwte. Bovendien geeft een advertentieloze website een gevoel van kwaliteit…


    12 juni 2007 om 04:13
    ehannink

    Eigenaardig. De actuele advertenties die ik bijvoorbeeld hier zie hebben toch juist een waarde voor de vaste bezoeker. De adverteerder heeft er toch bewust voor gekozen om hier te adverteren. Hier vindt hij/zij de doelgroep. Verder hebben de advertenties voor mij toch ook waarde. Zo wordt ik nu geïnformeerd over allerlei evenementen.

    De advertenties zonder actueel aspect zoals de Heus en Websidestory hebben alleen effect voor nieuwe bezoekers.


    12 juni 2007 om 04:37
    brandnewmedia

    Van mij mogen ze blijven! Ik ben elke dag op MF! te vinden en kijk uit interesse altijd naar nieuwe advertenties. Soms klik ik omdat ik het interessant vind en een andere keer klik ik om MF! te steunen 😉 (neem aan dat MF! verdient op CPM-basis, maar als er niemand heeft geklikt komt de adverteerder niet terug haha)

    Dit geldt overigens alleen voor mijn favoriete sites, een klein gezelschap.

    De advertenties storen mij niet.


    12 juni 2007 om 04:42
    media

    @Erno: ik denk niet dat dit zou moeten gelden voor alle advertenties maar alleen voor bijvoorbeeld advertenties die heel erg nadrukkelijk aanwezig zijn zoals destijds van de Postbank.


    12 juni 2007 om 04:43
    media

    @Maurice: ah, ben jij dat! 😉


    12 juni 2007 om 04:45
    peter werkman

    Zolang het geen in-your-face-banners zijn die ik weg moet klikken hoef je voor mij geen moeite te doen. De advertenties staan op een plek waar ik ze mooi latent kan waarnemen. Sterker nog; ik heb pas na drie dagen op de banner van Bugaboo geklikt. Dit lijkt me lastig te verkopen aan een adverteerder.


    12 juni 2007 om 05:00
    ssmeding

    Misschien ook leuk om in dit verband even te wijzen naar XS4ALL, die in de meeste van zijn banners een knopje aanbiedt om hun advertenties niet langer te tonen.


    12 juni 2007 om 05:07
    hans sta,

    helemaal mee eens. als de advertenties zouden verdwijnen voor leden zou ik me meteen aanmelden.


    12 juni 2007 om 05:12
    Roy Huiskes

    Ik vind het maar onzin. De advertenties hier zijn vrij goed getarget over het algemeen, wel zou mooi zijn dat niet altijd dezelde advertenties erop staan. Zoals bijv. de advertentie van De Heus


    12 juni 2007 om 05:24
    jorritkreek

    waarom niet je ‘leden’ laten kiezen welke advertenties wel/niet te tonen?


    12 juni 2007 om 05:38
    Stephan van de Ven

    @jorritkreek Weet jij wel welke advertenties er zijn? weet jij wat je op het moment dat je terug komt wilt zien? weet jij als je dingen niet wilt laten zien die dingen van groot belang konden zijn?

    Het is heel lastig te bepalen welke te laten tonen of welke niet,welk moment en welk niet. Zoals in de tekst staat men wordt ad blind op sites waar men vaker op komt.

    Ik geef altijd wel een kleine blik naar de advertentie die wordt weer gegeven hiernaast. Kijk naar die van Media Monks. Ik heb hem geklikt omdat ik het bedrijf ken. En wat als er nou iets anders zou zijn. Dan had ik zoals ik al zei een blik gegeven maar daarna verder gegaan met lezen.


    12 juni 2007 om 05:54
    Floris

    Ook zou het fijn zijn als je niet bij elk bezoek aan een site dezelfde ad krijgt. abnamro heeft daar een handje van. Daar krijg je elke keer als je een overboeking wilt doen het zelfde filmpje.


    12 juni 2007 om 06:25
    Marita

    Mooi pleidooi voor meer onderzoek naar reclame effecten want hoe veel impressies heeft een bezoeker nodig om te beslissen of ie wel of niet wat wil met een advertentie? Zeggen we bv. voor een actiecampagne 3 – 5 contacten en bij branding 5 – 7, dan kun je daar met je campagne inplanning goed rekening mee houden en stel je een frequency cap in zodat de vaste bezoekers niet eindeloos dezelfde uiting krijgen en denk je na over de overlap die er is tussen de verschillende sites die je inschakelt.

    Je kunt natuurlijk ook opvolgende uitingen maken die je gedurende de campagneperiode wisselt waardoor het ware out effect wat minder snel optreedt en je uiteindelijk de effectiviteit van je campagne verhoogt. Zie ik ook nog niet zo vaak gebeuren, toch?


    12 juni 2007 om 06:47
    Jasper Jan

    Herhaling herhaling herhaling, leidt tot branding.

    Het is achterhaald om internet advertenties te beoordelen op hun doorklikratio. Het is voor een adverteerder wel degelijk belangrijk om regelmatig vertoond te worden aan de doelgroep. Dat is noodzakelijk voor het bereiken van een breinpositie bij de ontvanger.

    Zo zal De Heus uiteindelijk een sterkere breinpositie krijgen dan zijn concurrent die niet steeds op MF staat. Zie alleen al het feit dat die bedrijfsnaam hier circuleert in de discussie. Simpel toch…


    12 juni 2007 om 07:10
    Paul van Veenendaal

    Google plaatst bij al haar Adsense advertenties onderaan: “Geef uw feedback (over deze advertenties)”. Waarom is dat hier niet op Marketingfacts? Hierdoor ontstaat ook een discussie omtrent banners. Misschien ook een idee om een rating te geven aan de banners, zodat men hieraan een waardering kan geven.

    Overigens vind ik de banner van MF! Netwerk nogal nietszeggend, een blauwe tunnel??


    12 juni 2007 om 07:31
    Steven

    Voor mij hebben de advertenties überhaupt geen nut, ik lees marketingfacts via bloglines, RSS. (Met mij nog 885 subscribers) Ik word hooguit geconfronteerd met advertenties als ik door klik naar de posting om de reacties te lezen. Er zijn wel sites die mij dwingen om door te klikken vanuit bloglines naar de originele posting (waarschijnlijk ivm de advertenties), maar dat vind ik zelf erg vervelend.


    12 juni 2007 om 09:28
    chi666

    Zolang het relevant en niet instrusive is heb ik geen moeite met ads. Grappig is dat als ik b.v. klik op de advertentie van bugaboo ik heel iets anders als landing page zou verwachten dan je krijgt (en ik derhalve ook weer snel afhaak). Het valt op hoe matig vaak de targetting is, zelfs op een specifiek weblog als marketingfacts (GX recent met een werk advertentie terwijl ze eigenlijk alleen technici zoeken, bugaboo met een landingpage waar ik in ieder geval meteen op afhaak, maar zo zijn er nog meer). Jammer dat er ook zo weinig echt creatief mee wordt omgegaan met sponsormogelijkheden. Een mooi initiatief vind ik de viral friday van LaComunidad, dat is voor mij nu een stukje toegevoegde waarde combineren met adverteren.

    Waar is die prachtige post over de invloed van design bij bugaboo op hun marketing? Waar is dat (advertorial) interview over de lancering van DAG met GX en de invloed van het CMS met alles daar achter?


    12 juni 2007 om 09:39
    Eric

    Ik vind het niet nodig om voor niet betalende mensen advertenties uit te schakelen, zekers als de informatie op je website continue geupdated wordt. Want vaak kan het zijn dat een reclame blok net iets plaatst waar de gebruiker zijn intresse naar uit gaat. Dus loop je inkomsten mis. Wat wel een goed idee zou zijn is dat je de advertenties uit kunt zetten voor mensen die daar een klein bedrag voor over zouden hebben.


    12 juni 2007 om 11:10
    Eugene

    Ik kom hier voor de informatie en (interessante) artikelen, niet voor de advertenties. Ze worden door AdBlock geblockt en zie geen advertenties. Dat ik de ‘header/banner’ van de website dan niet zie, dat neem ik maar op de koop toe 🙂


    12 juni 2007 om 17:01
    David Veldt

    Zit gevoelsmatig zeker wat in! Als er geen meerwaarde meer is, levert het weglaten vermoedelijk wel meer toegevoegde waarde voor onze havy users. Ga hier zeker wat mee doen/testen!


    13 juni 2007 om 10:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!