Is digilogue nu werkelijk anders dan anderen?

Is digilogue nu werkelijk anders dan anderen?

Een paar weken geleden ontving ik van Lensink Van Berkel Communicatie een persbericht over de start van digilogue, een zelfstandig gespecialiseerd online mediabureau van de Initiative Group. Volgens Nathalie Peters, directeur van digilogue, een unieke propositie. Maar is dat ook zo en zo ja, waarin verschilt het van de traditionele online mediabureaus? Reden om Nathalie Peters een aantal extra vragen te stellen over digilogue en dan met name hun visie over het ‘adverteren’ in online communities (voor mij in ieder geval één van de belangrijkste vormen van een online dialoog aangaan met consumenten).

Wat gaat digilogue precies doen en wat maakt het anders dan anderen?

Wat het anders maakt is dat het het eerste online mediabureau is dat zelfstandig uit een gevestigd mediabureau is voortgekomen. Het is niet langer een afdeling van een traditioneel mediabureau. Aanleiding hiervoor is het feit dat online media andere toepassingen kent en kennis vereist dan offline media. Deze specifiek business vereist eigen structuren en processen die afwijken van de traditionele processen en onze huidige bureaustructuur. Voor verdere groei en professionalisering volgen we dan ook onze eigen weg.

Online media is een specialisme en vergt sterke professionalisering van degenen die zich daarmee bezighouden. digilogue is een bureau dat dit vak als specialisme erkent en waar mensen werken met kennis van zaken met een hoog ambitieniveau voor klanten. De Initiative Group erkent online/digitale media als een speerpunt voor de nabije toekomst.

Hoe staan jullie tegenover adverteren in communities?

Wij staan positief tegenover adverteren in communities zolang de boodschap of de content van toegevoegde waarde is voor de doelgroep die actief is in de betreffende community. Een statische boodschap die naar de juiste doelgroep wordt gecommuniceerd, zien wij binnen een community niet als toegevoegde waarde voor het merk/product. Het 1 op 1 overzetten van offline campagnes naar online media werkt niet. Interactie tussen de adverteerder en de klant of prospect is het devies.

Welke vormen van adverteren in online communities zien jullie?

Toevoegingen aan de bestaande content welke additionele waarde heeft voor doelgroep/gebruikers, dit kan informatie zijn, een gadget/widget, een game en het aanbieden van functionaliteiten (bv birthday reminder in een Hyves, Space) (gebruikersgemak).

Werkt adverteren in communities alleen voor jongeren?

Communities is een breed begrip, je hebt de social networks, blogs, MMOG (massively multi user online games), vergelijkingsites etc. Deze verschillende typen hebben verschillende doelgroepen, met verschillende doelstellingen en applicaties. Zolang we maar tegen de juiste doelgroep praten met de juiste boodschap werken communities zowel voor jongeren als ouderen. In de praktijk zijn er echter vergaande mogelijkheden voor de jongeren en verwacht deze groep ook steeds iets extra’s. Ongetwijfeld daardoor de vele succes verhalen.

Welke tools gebruiken wij om te komen tot optimale dialoog met de consument?

Even lastig wat je precies onder tools verstaat: heb het persbericht nagelezen zie alleen de verwijzing nog niet. Twee mogelijkheden: tools in de zin van internet communicatiemiddelen zoals mobile, weblogs, communities, maar ook technieken zoals boomerang, behavorial targetting. Als we weten tegen wie we spreken en waar dan kunnen we daar onze communicatie op aanpassen.

Ondanks prachtcases zoals de gesponsorde Hyve (voor Orange), interactieve video e-mail (voor Grolsch), virtueel optreden Suga Babes & The Party Squad in Orange Club in Habbo Hotel en de inrichting van een sportclub in Habbo Hotel (voor tampons van Johnson & Johnson), ben ik nog niet echt overtuigd van de unieke propositie die digilogue claimt. Goed om te zien dat er vanuit een traditioneel mediabureau extra aandacht is voor online maar volgens mij hebben de meeste mediabureaus dat op dit moment. Ook de visie op adverteren in online communities is niet echt revolutionair te noemen. We gaan digilogue uiteraard in de gaten houden en wellicht bewijzen ze binnenkort dat ik ongelijk had. Nathalie in ieder geval heel veel succes!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Wellicht verwacht je teveel, Marco. Door de nogal verwarrende naam 'digilogue'. Die naam lijkt namelijk een beetje op dialoog, maar daar houden ze zich blijkbaar (nog) niet mee bezig.

    Nathalie heeft 't overduidelijk steeds over internet advertising, en snapt de kern van je laatste vraag - het woord dialoog - blijkbaar niet.

    Het is daarentegen natuurlijk wel handig om flink wat technische kennis bij een (gespecialiseerd) mediabureau te hebben, al is 't alleen maar om technisch vernieuwende dingetjes te kunnen uitproberen.

    geplaatst op
  • Las het interview in Adformatie (en had ook de aankondiging via blogs gezien dat Digilogue was gestart) en was positief verrast door de insteek van Digilogue ten opzichte van traditionele mediabureaus met een online afdeling.

    Ik denk zeker dat een apart bureau binnen een groter netwerk (in vergelijking met andere online mediabureaus) zeker ook een meerwaarde kan creeeren voor klanten. Hiermee behoud je toch de aansluiting met above the line.

    Ik denk ook dat zij beter personeel kunnen werven op deze manier. Ik denk dat een bedrijf als Digilogue dan iets meer aanspreekt. Bij online afdelingen binnen mediabureaus zie je dat ze erg veel moeite hebben goed personeel te krijgen. Je ziet vaak jonge mensen op die plekken die zich helemaal het schompes moeten werken en niet de tijd krijgen zich in de materie te verdiepen. Daardoor krijg je standaard bannercampagnes en niet de meerwaarde die je van een mediabureau verwacht. Ik ben erg benieuwd naar hoe Digilogue wel degelijk die meerwaarde kan creeren en niet alleen gaat zitten op kostenefficientie maar ook op efficient en impactvol bereik.

    geplaatst op
  • @Carl: misschien heb je gelijk en verwacht ik te veel (en te snel) van de tarditionele mediabureaus.

    @Karlijn: dank voor deze aanvulling; je noemt inderdaad een aantal sterke punten die ik over het hoofd had gezien.

    geplaatst op
  • Ze zouden misschien beter personeel kunnen werven op deze manier, maar de website heeft voorlopig alleen vacatures voor planners. Er wordt ook bijvoorbeeld zoekmachine-, affiliate- en weblog marketing aangeboden, daar heb je toch echt specialisten voor nodig. Ik zie alleen generalisten gevraagd.

    Ik denk dat Digilogue het mediabureau probleem waar we het eerder over hadden wel onderkent, maar dat ze er alleen aan de buitenkant een "oplossing" voor hebben. Maar dat is lastig te beoordelen op basis van een website en een interview natuurlijk...

    geplaatst op
  • Wat houdt de gesponsorde hyve voor Orange precies in? Kan iemand mij informeren?

    geplaatst op
  • @ruben: wie zegt dat ze die mensen niet al in huis hebben?

    geplaatst op
  • Zijn flink bezig met hun promotie campagne! Zag in A'dam diverse megaposters van Digilogue.

    geplaatst op
  • Het concept van Digiloque is mijns inziens niet nieuw. Het lijkt eerder een copy van Isobar Communications / Medialand.nl dat op deze manier opereerde en een van de meest winstgevende bureaus in Nederland is en een van de snelst groeiende ondernemingen in Nederland.

    geplaatst op
  • Ik zie niet in waarom zoiets niet gewoon binnen Initiative zou kunnen blijven bestaan.
    Het enige wat de mediabureaus moeten leren is dat niet alles ook inkoopbaar moet zijn en dus dat strategieën allerlei andere andere vormen van interactie tussen merk en klant behelsen zonder dat zij daar geld aan kunnen verdienen. Het geld moet dan uit uurtje/factuurtje komen, door de strategen middelselectie....

    geplaatst op
  • @Karlijn - voor zoekmachine marketing wordt Clearsense ingehuurd omdat de kennis/tijd(?) ontbrak bij Initiative, en nu ontbreekt bij Digilogue. Het is dan niet zo gek dat zij alleen planners zoeken, de kennis huren zij wel in. Of dat dan ten koste gaat van het mediabudget en of het in het belang van de opdrachtgever is is de vraag.

    geplaatst op
  • Karijn: dat ze die specialisten al lijkt me statistisch gezien onwaarschijnlijk. Als je bij de "launch" van een nieuw bedrijf alleen generalisten aanneemt, wanneer zijn die specialisten dan op magische wijze aangenomen?
    Kobalt werkt met Checkit samen, OMD met ClearSense (correct me if I'm wrong). Dat model gebruikt Digilogue kennelijk ook, ik ga er dan ook vanuit dat ze op dat vlak zich niet onderscheiden. Maar wie weet...

    Flauw, makkelijk, maar misschien aardig om te zien dat Digilogue wel in outdoor en online bannering zichtbaar is, maar als je op bijvoorbeeld online media zoekt in Google, vind je ze nog niet...
    De banner landt op de homepage, niet op een landingspagina die je hun conversiefunnel intrekt. De banner zegt alleen "Nieuw" en laat vervolgens alle "diensten" zien. Ook dat ziet er nog niet uit als the next mediabureau.

    Maar laten we dit als een eerste stap zien van de mediabureaus naar de online marketing/ search/ whateverbureaus...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.