Wie komt er met de Nederlandse YouTube?

25 mei 2007, 02:50

Erwin Boogert meldt op Emerce dat de beloofde opvolger van KPN’s videosite Shoobidoo.nl al maanden op zich laat wachten. Hij doet dit nadat eerder deze week een variant op Shoobidoo, Shood.nl, gisteren snel off line werd gehaald. Het telecombedrijf probeert een lokale kloon van YouTube op de markt te brengen, maar de eerste successen zijn voor initiatieven als die van Dumpert (Geenstijl), Video123.nl en Hyves aldus Boogert.

Om heel eerlijk te zijn zie ik de Nederlandse YouTube (nog) niet. Jij wel?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

21 Reacties

    steven

    XOLO! Nog heel even wachten, maar het komt er aan!


    25 mei 2007 om 04:20
    Edo van Santen

    ik vind 123video.nl, met ruim 150 miljoen views in zes maanden, wel degelijk een succes en dus een “nederlandse YouTube”. Of bedoel je wat anders?


    25 mei 2007 om 04:20
    Gijsbregt

    De Nederlandse YouTube is YouTube. Tenzij er extra faciliteiten komen, zoals het doorkoppelen van de filmpjes naar TV of het geïntegreerd aanbieden in andere (goed lopende) sites, zal er niet zo snel een locale variant nodig zijn.


    25 mei 2007 om 04:29
    media

    @Steven: xolo! is inderdaad indrukwekkend!

    @Edo: vreemd genoeg hoor ik nog weinig over 123video.nl en gezien een Google PageRank van 0 en beperkt aantal backlinks zou het me verbazen als het inderdaad 150/6 = 25 miljoen miljoen views per maand zou halen. Waar komt die traffic dan vandaan?

    @Gijsbregt: ik denk dat je gelijk hebt en dat ook hier Google gewoon meer dan 90% van de markt pakt.


    25 mei 2007 om 04:38
    Neel

    (wat natuurlijk beiden van Google is…)


    25 mei 2007 om 04:47
    Christiaan W. Lustig

    Een Nederlandse YouTube? Dat klinkt een beetje als het Nederlandse internet van KPN, lang geleden: Het Net. Beetje overbodig en geen lang leven beschoren. YouTube is inmiddels al net zo’n begrip als Google.


    25 mei 2007 om 05:27
    ronaldtervoert

    Een Nederlandse YouTube-kloon zal er volgens mij niet zo snel komen. Dit afgezien van ‘successtories’ als 123.video, die ik sporadisch (veelal in persberichten) tegenkom.

    Ik denk dat een videoplatform die zich focussed op bepaalde thema’s wel een kans maken. Dus geen vergaarbak a la YouTube, maar meer gericht op bv. thema’s die van toegevoegde waarde zijn voor zowel gebruiker als markt (lees: adverteerder).

    In dit kader zou co-creatie wellicht ook meer/beter onder het voetlicht kunnen komen en middels dergelijke platformen meer believers tot zich krijgen. Zien is geloven. Vraag is wie durft het aan om een dergelijk platform te starten? De investeringskosten zijn relatief laag, maar wordt het een succes dan gaat de meter lopen.


    25 mei 2007 om 05:46
    media

    @Paul (van Veenendaal): kun jij wellicht iets zeggen over het gebruik van de verschillende videoportals in Nederland?


    25 mei 2007 om 05:49
    media

    @Sander: kun je iets meer zeggen over het bereik van YouTube in Nederland?


    25 mei 2007 om 07:29
    Monique

    We kunnen altijd nog even de koppen bij elkaar steken om samen zo’n site uit de grond te stampen…


    25 mei 2007 om 07:36
    Sander

    Ik hoorde een half jaar geleden dat Nederlands publiek oververtegenwoordigd is op YouTube, ergens tussen de 8 en 15% van het totale publiek YouTube komt uit Nederland. Maar ik kan deze cijfers niet onderbouwen. Het zou kunnen kloppen, we staan vooraan in de wereld als het gaat om breedband penetratie en consumptie.

    Maar zoals gezegd, YouTube is indrukwekkend om de catalogus, maar niet om het volume.


    25 mei 2007 om 07:38
    sander

    @Monique, klopt eens bij streamzilla.nl aan, denk dat zij wel in zijn voor een pilot, men heeft ons ook goed geholpen. Ze hosten aardig veel videoportals.


    25 mei 2007 om 07:46
    Monique

    Onder kinderen heeft Clipjes.nl een behoorlijk bereik overigens, bij mijn kinderen is dat bereik 66,66% ..

    @Sander: bedankt, ik zal eens kijken. Maar dan gaan we het wel meteen nog bete dan Youtube doen, met meer aandacht voor de interactie qua rating en reacties.


    25 mei 2007 om 07:50
    Fred Zelders

    Waarom moet er toch altijd ook een NL-variant van een succesvolle dienst komen?

    Dat doen andere landen toch ook niet?


    25 mei 2007 om 07:52
    Petra de Boevere

    Dailey Motion is denk ik toch wel de Europese tegenhanger van Youtube.

    Als er zoveel Nederlandse gebruikers zouden zijn op Youtube, zoals Sander stelt,waarom kan ik dan niet kiezen voor Nederlands bij het uploaden van een video en moet elke Nederlandse video aangemerkt worden met een andere taal?

    Dailey Motion biedt wel de mogelijkheid om in de talen voor ‘other’ te kiezen.


    25 mei 2007 om 09:23
    Tinus

    Een nederlandse variant van Youtube komt er nooit.


    25 mei 2007 om 09:24
    Dolf

    kijk op http://www.filmpjes.nl voor het antwoord


    25 mei 2007 om 15:33
    Ronald Smeets

    Sinds 123video de porno heeft omarmd, gaat het inderdaad hard. De vraag is alleen of je daar als adverteerder mee wil worden geassocieerd. YouTube blijft mijn favoriet, alhoewel dumpert en metacafe ook in mijn favorieten staan


    25 mei 2007 om 21:40
    Duncan Mitchel

    Een nederlandse variant heeft weinig zin, de nederlandse youtube gebruiker is niet zo actief als de rest van de wereld. Daarnaast heeft het ook niet zo veel zin om een tegen variant te maken, Azie heeft al een een soort gelijke video website, die heel goed loopt, maar voor europa heeft het niet zo veel zin. Dit gezegd door iemand die het op youtube goed doet.


    10 juni 2008 om 05:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!