Opnieuw meer budget naar directe kanalen

Opnieuw meer budget naar directe kanalen

De bestedingen aan directe kanalen zullen in het tweede kwartaal 39 procent van het totale marketingbudget bestrijken. Die verwachting spreken direct marketeers uit die hebben meegewerkt aan de DM Barometer van Adforesult en Mailmedia.

Een jaar geleden gaven respondenten nog aan dat 33 procent van het totale marketingbudget naar directe kanalen zou gaan. Dat betekent een stijging van 18 procent. De afgelopen twee kwartalen stonden de sterren nog ongunstig. Direct marketeers spraken de verwachting uit dat het aandeel van direct marketing binnen het marketingbudget zou gaan dalen.

Als we kijken naar de verdeling van het directmarketingbudget in het tweede kwartaal, dan zien we dat direct mail weer bovenaan staat als het middel waar het meeste aan besteedt wordt (28 pct). In de vorige editie van de DM Barometer vocht direct mail nog om de eer met de eigen website. Maar nu volgt de website op de derde plek, met 18 procent, achter e-mailmarketing (20 pct). De andere kanalen volgen altijd op grote afstand, waarbij telemarketing de vierde plek inneemt (8 pct). Een jaar geleden was de verwachting dat in het tweede kwartaal het meest besteed zou worden aan de eigen website (20 pct), gevolgd door direct mail (19 pct) en e-mail (16 pct).

Op de vraag ‘welk middel denkt u in het tweede kwartaal voor het eerst te gaan inzetten’, antwoordt 29 procent van de respondenten: viral marketing. Weblogs volgen met 17 procent, op de voet gevolgd door rss (16 pct). Digitale televisie, sms en webcast komen op de vierde plaats, met 11 procent.

Dit keer verleenden 98 mensen hun medewerking aan de peiling voor de DM Barometer, het kwartaalonderzoek van Adforesult en Mailmedia naar de verwachtingen over de marketingbestedingen aan directe kanalen. Zij ontvangen het volledige rapport in digitale vorm, zodat ze hun eigen inspanningen kunnen benchmarken met de rest van Nederland.

Bron:
Adforesult


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.