• Usability & design
    wordt gesponsord door

Webdesign optimalisatie met eyetracking

Webdesign optimalisatie met eyetracking

{title} Dat eyetracking zijn toegevoegde waarde heeft voor webdesign wordt getoond in deze video. Dit is echt de moeite waard om te bekijken! De eerste 7 minuten wordt getoond hoe we nu werkelijk naar webpages kijken en hoe je een design kunt optimaliseren. Een specialist van Stompernet geeft hier uitleg bij. In het kort komt het er op neer is datgene wat je scherp kunt zien maar van beperkter omvang is. Daarom is het van belang om websites dusdanig te designen dat ‘stukjes’ informatie op een webpage zoveel mogelijk in deze oppervlakte passen zodat je ogen niet hoeven te zoeken naar bijbehorende informatie. Vooral webwinkels kunnen hier zeer veel baat bij hebben.

Noot: helaas kunnen we de video vanwege een afwijkende scriptopbouw niet direct vanuit MF tonen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • De eerste zeven minuten zijn inderdaad de moeite waard. Goeie tip!

    geplaatst op
  • Inderdaad een interessante video, Robert-Jan.
    Wel een erg Amerikaans filmpje, maar de boodschap wordt goed duidelijk gemaakt.

    geplaatst op
  • Kan iemand die video niet even rippen en op YouTube of Google Video zetten?

    geplaatst op
  • Ik heb het e.e.a. geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar. Met SnagIt lukt het wel, maar is de mondelinge toelichting niet meer goed hoorbaar.

    geplaatst op
  • @Marco: Probleem is dat freeiq werkt met een affiliate program en stompernet dus een fee mistloopt als deze video op YouTube wordt gezet door iemand anders. Maar kwestie van flv-file van deze video downloaden en uploaden bij YouTube ;-)

    Ik snap Freeiq ook niet, wie verzint er nu embedding via een javascript?

    geplaatst op
  • @Erik
    De video die je aanhaalt is niet de juiste. Ik heb deze omgezet naar avi en er werd vervolgens een andere video getoond dan wij voor ogen hadden.

    geplaatst op
  • Sindskort wordt er ook eyetracking met rode laser pointers aangeboden ;-)

    geplaatst op
  • @Paul
    De bewuste video heb ik net online gezet.

    geplaatst op
  • @Robert-Jan: heb 'm nog even offline gehaald en bewaard voor vanmiddag. Sinds dat ik mailtje vanmorgen heb gestuurd naar de bloggers is het aantal postings explosief gestegen lijkt het ;-)

    geplaatst op
  • @Paul
    Herstel, de bewuste video zet ik vanmiddag online.

    geplaatst op
  • @Marco:
    Haha ... waar een mailtje al niet toe kan leiden. Is het niet een idee om wat transparanter te zijn, om op de lijst te blijven. Bijv. voor nieuwe bloggers een drempelwaarde van 5 postings (aangezien soms nieuwe bloggers 1 posting doen, en daarna er mee op houden) in 3 maanden en voor bestaande bloggers minstens 3 postings per kwartaal of zoiets. Met bijv. een reminder mail als men dit niet gaat halen. Zomaar een suggestie.

    geplaatst op
  • Niet tevreden over het aantal posts van sommige van je bloggers, Marco? :)

    geplaatst op
  • Niet alleen het eerste deel van het filmpje is aardig, ook de andere onderwerpen zijn best goed uitgelicht.
    Toch hangt het heel erg af van de context waarbinnen dit soort stelregels worden toegepast. Cognitieve verwerking is welliwaar belangrijk maar de aandacht vasthouden is evenzo goed een belangrijk doel. Een webshop lijkt ideaal voor dit soort visuele chunks maar men kan niet verwachten dat bezoekers de chunks allemaal 1 voor 1 visueel "afwerken". Juist door het plaatsen van veel van deze rechthoekige info elementen verslapt de aandacht snel. een bezoeker wordt eerder vermoeid en minder uitgedaagt, vooral als er kaders gebruikt worden om de info van elkaar te scheiden.
    Soms is het beter om de hersenen meer werk te verschaffen door de bezoeker binnen dit zichtbare veld losse elementen te presenteren en zo de aandacht vast te houden.



    Ook het groeperen van de chunks en verzorgen van afleiding/trigerring en rust is evenzo belangrijk om de bezoeker tevreden te stellen en te verleiden.

    geplaatst op
  • aansluitend op deze informatie is deze link ook interessant om eens door te bladeren...in dit geval specifiek gericht op de opmaak van e-nieuwsbrieven, maar zeker ook bruikbaar om inzicht te krijgen in een stukje klikgedrag van je webbezoeker.....

    geplaatst op
  • Skype has established its online-centered client beta on the world, following starting it largely in the U.S. and U.K. previously this calendar month. Skype for Website also now works with Linux and Chromebook for instant text messaging connection (no video and voice yet, individuals require a plug-in installing).

    The expansion of the beta contributes assist for an extended list of dialects to help reinforce that international user friendliness

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.