Omzet thuiswinkelbranche stijgt naar 3,7 miljard euro

Omzet thuiswinkelbranche stijgt naar 3,7 miljard euro

Nederlandse consumenten gaven in 2006 3,69 miljard euro uit aan producten en diensten die ze kochten via internet, catalogi, telefoon of de post. De thuiswinkelmarkt voor alle verkoopkanalen “op afstand” heeft daarmee een omzetgroei van 13,2 % behaald ten opzichte van 2005. Dit blijkt uit de “Thuiswinkel Markt Monitor 2006-2”, het halfjaarlijkse onderzoek van Blauw Research naar consumentenbestedingen via internet en andere kanalen in samenwerking met de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org.

Internetondernemers zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de stijging; in totaal is er in 2006 voor 2,82 miljard euro omgezet door webondernemers. Dat is 28 % meer dan in 2005, toen de omzet 2,21 miljard euro telde. In de overige kanalen (catalogi, telefoon, post) daalde de omzet van 1,04 miljard euro in 2005 naar 0,87 miljard euro in 2006, een afname van 17%.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: “Dat de omzet van online bedrijven toeneemt, komt onder meer doordat Nederland een steeds grotere online populatie telt. In 2006 ging het om 64% van de bevolking, tegenover 61,4 % in 2005. Bovendien gaan online kopers gaan steeds vaker online bestellen, al dan niet met de catalogus op schoot. Dat zien we ook terug in het gemiddelde bestede bedrag per online koper, dat in 2006 verder is gestegen van 433 naar 441 per online koper.”

Tussen 2003 en 2005 nam de omzet van de detailhandel af ten opzichte van voorgaande jaren. Die stagnatie is voorbij: in de retail steeg de omzet vorig jaar naar 83,1 miljard euro (bron: CBS), dat is 5,3 % meer dan in 2005. Van die 83,1 miljard, is 3,7 miljard euro door de thuiswinkelbranche omgezet. Dat betekent dat de verkoop op afstand 4,43 % van de totale detailhandelomzet voor haar rekening neemt. In 2005 was dit 4,12 %.

In de detailhandel is in de non-foodsector ruim 48 miljard euro omgezet, waarvan 2,09 miljard euro middels de thuiswinkels. Het leeuwendeel daarvan wordt via internet uitgegeven; 1,23 miljard euro. Dat houdt in dat inmiddels 2,54 % (in 2005 was dat 2,2 %) van de non-food-omzet via het internet is gerealiseerd. De andere verkoopkanalen deden het minder goed dan de voorgaande jaren. Ze behaalden gezamenlijk een non-food-omzet van
866 miljoen euro, dat is 1,79 % van de genoemde 48 miljard. In 2005 was dat nog ruim 1,04 miljard, 2,3 % van het totaal.

De cijfers zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de circa 500 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig consumentenonderzoek (n=2000). Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online thuiswinkelmarkt al sinds 1998 op betrouwbare wijze in kaart gebracht.

Bron: Thuiswinkel.org


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Erg interssant. ik vind het leuk om te horen dat dit blijft stijgen.. het is ook makkelijk overal kan je tegenwoordig makkelijk en snel betalen. en producten zijn vaak al de volgende dag in huis. erg handig als je zelf vaak tot 8 / 9 uur werkt..
    zlef heb ik bijvoorbeeld de kamerplanten, bonsai bloemen en lifestyle webshop ontwikkeld, en het loopt nog ook. wie had 5 jaar geleden gedacht dat we zelfs dagverse planten en bloemen online zouden kopen :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.