Fortis Belgie investeert 5% marketingbudget in social network

9 mei 2007, 11:14

Fortis Belgie investeert 5% van haar marketingbudget in social network

Op het Web 2.0 congres in Mediaplaza vandaag presenteerden Catherina Ossemerct van Fortis België samen met het verantwoordelijke bureau de case van Join2Grow. Het sociale ondernemersnetwerk is sinds begin dit jaar actief. In haar presentatie lichte de Head of Brand Expression toe welke plaats het netwerk heeft in de totale marketing communicatie mix van Fortis en wat de eerste concrete resultaten zijn.

Bijzonder, wat mij betreft, is dat join2grow door Fortis in het kwadrant ‘Sales Support’ wordt geplaatst en niet in ‘Consolidate Brand’ of ‘Strenghten Relation’. De belangrijkste door Fortis geformuleerde doelstelling voor het platform zijn nieuwe klanten voor de afdeling Commercial en Private Banking.

Op dit moment trekt het platform 575 bezoekers per dag, 20% van de bezoeken zijn herhalingsbezoeken. Vijftienhonderd bezoekers hebben de moeite genomen een profiel aan te maken en 18% van de geregistreerden neemt actief deel aan de discussies op het platform. De deelnemers vallen in de leeftijdsgroep 30 tot 60 jaar en het overgrote deel is man, meer dan 90%.

Het platform is gelanceerd met een DM, print en online campagne, Trigger zijn onderzoeksresultaten uit een internationale ondernemers survey, call to action is om jouw mening op de onderzoeksresultaten te geven. De banners hadden een CTR van 0.17%.

Uitgangspunt was om het platform ruim een jaar in de lucht te houden, en bij succes eventueel langer. Een ‘tijdelijk’ netwerk dus, ik vraag mij af wat er met de gebruikers en de omgeving gaat gebeuren als Fortis besluit dat het niet meer in de communicatiestrategie past.

Antoinette Hoes is interactive strategy director & managing partner bij Leylines, een onafhankelijk bureau voor interactieve strategie & online PR en mediainzet. Ze geeft cursussen new media management bij het Post HBO programma van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in online communities & what makes them tick, games, AI en alle mogelijke mooie manieren van online met klanten interacteren. Leylines helpt organisaties en merken hun doelstellingen te realiseren met het inzetten van: Interactieve strategie Geintegreerde interactieve media en middelenstrategie Mediaplanning & Media-inkoop Online PR & seeding Campagne Management & Optimalisatie "We're in an information economy. They teach you that at school. What they don't tell you is that it is impossible to move, to live, to operate at any level without leaving traces, bits, seemingly meaningless fragments of personal information. Fragments that can be retrieved, amplified." (Gibson, 1988: 30)

Categorie
Tags

6 Reacties

    media

    Interessant concept dat er goed uitziet. Verbaasd mij inderdaad ook dat ze het positioneren in sales support kwadrant (zou het zelf in strenghten relationship plaatsen).

    Mocht Fortis er ooit mee willen stoppen dan lijkt het me geen probleem om het zelfstandig verder te laten gaan toch? Of is het aan de achterkant ook gekoppeld aan Fortisprocessen en systemen?


    9 mei 2007 om 13:18
    ehannink

    Het artikel heeft ze goed gedaan ik zie nu ruim 1800 profielen.

    De wijze van linken is wel grappig, ziet snel een lijst met mensen met dezelfde interesse.

    Ik zie nog niet veel interactie tussen de leden.

    De verbondenheid met het netwerk voor mij is niet hoog.

    Ook grappig is dat je eerst een contact op ‘reveal’ moet zetten voordat deze zichtbaar wordt in jouw contactlijst. Volgens mij vergeten dat veel leden, want bij de meeste leden zie ik 0 contacten. Dit terwijl ik ermee verbonden ben.


    10 mei 2007 om 02:26
    amsterdamant

    @Erno Kracht van MF op de Belgische markt niet onderschatten 😉


    10 mei 2007 om 04:47
    Ewout Winkelman

    @Marco: Uit de presentatie heb ik begrepen dat er aan de achterkant inderdaad koppelingen met Fortis systemen zijn. Persoonsgegevens, interesses, statistieken.

    Erg mooi vond ik de manier waarop ze proberen nieuwe contacten/klanten te werven, door in te spelen op de aangegeven interesses en ze uit te nodigen bij een door Fortis gesponsorde activiteit, met uiteraard het beste van het beste qua plekken en catering.


    11 mei 2007 om 14:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!