Forrester’s kijk op web 2.0

Forrester’s kijk op web 2.0

Forrester's kijk op web 2.0

Mijn vakantie zit er bijna op en om er alvast weer in te komen heb ik afgelopen weekend een korte update over web 2.0 geschreven. Dit mede als voorbereiding op de congressen ‘Web 2.0 voor marketeers’ en Blognomics (met dit jaar als thema: ‘Media 2.0 have arrived’).

Op verzoek ook hier op Marketingfacts gepubliceerd.

Wat is web 2.0?
Internet is langzamerhand aan het verschuiven naar wat we vandaag de dag web 2.0 noemen. Hieronder verstaan we webapplicaties die internet-gebruikers in staat stellen om op eenvoudige manier samen te werken (collaboration) en informatie te delen (sharing). Kenmerkend daarbij is dat deze webapplicaties niet meer uitgaan van het traditionele model waarbij alle informatie op één plek beschikbaar is, maar dat informatie middels tags en syndicatietechnieken over het web beweegt naar de geinteresseerde internetgebruiker. Forrester hanteert daarbij de volgende definitie van web 2.0:

(...) A set of technologies and applications that enable efficient interaction among people, content, and data in support of collectively fostering new businesses, technology offerings, and social structures. (...)

In feite zijn er drie invalshoeken om naar web 2.0 te kijken: vanuit ondersteunende technologie, vanuit de applicaties en features en vanuit gedragsveranderingen.

Enabling Technologies
De ondersteunende technologie wordt vaak door de marketeer voor kennisgeving aangenomen. Begrippen als AJAX, XML en Open API zeggen hem weinig terwijl het nu juist deze technologie is waardoor web 2.0 applicaties zo succesvol zijn en zich onderscheiden van reeds bestaande web 1.0 applicaties.

Core Applications And Features
De vooruitstrevende marketeer is inmiddels wel op de hoogte van web 2.0 applicaties en features zoals podcasts, RSS, tags, weblogs en wiki’s. Forrester spreekt in dit geval overigens van social computing terwijl Dion Hinchcliffe liever spreekt over social media. Hinchcliffe geeft daarbij de volgende definitie:

(...) Social media describes the online tools and platforms that people use to share opinions, insights, experiences, and perspectives with each other. Social media can take many different forms, including text, images, audio, and video. Popular social mediums include blogs, message boards, podcasts, wikis, and vlogs. (...)

En alhoewel de applicaties en features redelijk bekend zijn, zijn er nog maar weinig marketeers die social media structureel inzetten als marketingkanaal. In haar jaarlijkse update van belangrijkste interactieve marketingkanalen geeft Forrester aan dat social computing of social media vooral nog in de experimentele fase zitten terwijl het gebruik door de consument sterk toeneemt.

Behavioral Shifts
Veruit het meest interessante is de invalshoek waarbij we kijken naar de gedragsveranderingen ten gevolge van web 2.0. Denk daarbij aan het sociaal gedrag van de internetgebruiker maar ook aan nieuwe businessmodellen die daaruit ontstaan.

Zo heeft McKinsey Quarterly recentelijk een onderzoek over het gebruik van web 2.0 in bedrijven gepubliceerd. Daarvoor zijn begin dit jaar wereldwijd bijna 3.000 managers geinterviewd (waarvan 44 procent op C-level). Belangrijkste conclusie is dat de meeste organisaties tevreden zijn over hun investeringen in internet en verwachten dat door de opkomst van web 2.0 technologie de investeringen zullen toenemen. Sectoren waar investeringen zullen toenemen zijn retail, high tech, telecommunicatie, financiele dienstverlening en de farmaceutische industrie. Meest populair is de inzet van web 2.0 voor klantinteractie (70%) en interne kennisdeling (75%).

En alhoewel in diverse branches (denk aan banking 2.0 en travel 2.0) de veranderingen merkbaar zijn, is het toch vooral de traditionele media die met de opkomst van web 2.0 op zijn kop wordt gezet. En opnieuw verwijs ik daarbij naar Dion Hinchcliffe die een prachtige illustratie heeft gemaakt waarin de impact van social media wordt geschetst:

The emergence and rise of mass social media

Businessmodellen voor web 2.0
In de wetenschappelijke bedrijfskunde literatuur is veel geschreven over e-business en e-businessmodellen. Het aspect waardecreatie in e-business (en dan met name in web 2.0) is echter een onderwerp waar nog weinig onderzoek naar is gedaan. Vincent de la Mar is recentelijk hierover een onderzoek gestart en zal daar tzt zijn bevindingen over rapporteren.

Zelf ben ik recentelijk ook gestart met het in kaart brengen van de businessmodellen voor web 2.0 en zal daar op basis van het werk van Vincent zeker een vervolg aan geven.

De gekozen invalshoeken voor web 2.0 zijn afkomstig uit de recente Forrester-teleconferentie: ‘What Is Web 2.0? And How Are Businesses Making Use Of Web 2.0 Tools And Techniques?’.


Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Interessante overview Marco. Zoek voor Emerce nog inspirerende zakelijke toepassingen van wiki´s. Iemand nog tips? Graag.

    geplaatst op
  • Inmiddels via Google op een wat ouder stuk van Frankwatching terecht gekomen, maar zeker nog interessant: http://tinyurl.com/2xdzcf

    geplaatst op
  • @ Karel,
    Koop wicinomics van Tapscott en Williams.

    @ Marco,
    Mooi overzicht met veel name dropping. Ik denk niet dat jij zo veel "bureau's" nodig hebt om je insights te delen of credible te maken. Ben meer benieuwd wat Marco er zelf van vindt.

    geplaatst op
  • Nu we het toch over web 2.0 hebben: Fokke & Sukke 2.0 (via: Paul).

    geplaatst op
  • @Marco Top!

    @Karel Bedoel je als casus voor in een artikel of als nieuw business model voor het blad Emerce? Naked CEO is een WIRED artikel dat geschreven werd met lezers. Jij zou je draft artikel als wiki online kunnen zetten en dan op papier met dikke advertenties uit kunnen geven. Oeps... dat was een casus en nieuw business model voor Emerce. Klik hier voor het idee

    geplaatst op
  • Vind niemand het hier gek dat de toepassingen die er, naar mijn idee, voor waren bedoeld om de mens online meer mens te laten voelen (door betekenisgeving e.d.) altijd wordt benaderd vanuit de techniek?

    Wat is er gebeurd met 'techniek' (of IT, zo je wilt) is maar een middel?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.