Emerce op zijn kop dankzij HP

Emerce op zijn kop dankzij HP

{title}

Wie vandaag de site van Emerce bezoekt kan een bannercampagne van HP vrijwel niet missen. Onder het motto “het is tijd om uw I.T. als een bedrijf te runnen” zet de campagne van HP de homepage van Emerce tijdelijk geheel op zijn kop, vermoedelijk alleen bij IE-gebruikers.

Ik heb zelf een ongelofelijke hekel aan banners die “knoeien’ met de content waarvoor ik kom, zoals banners die over content heen schuiven met een vaak niet te vinden kruisje om de banner te sluiten. Deze valt wat mij betreft in dezelfde categorie, maar ben wel benieuwd hoe jullie er over denken. Zou de opbrengst voor Emerce überhaupt in verhouding staan tot de ergenis van je bezoeker? Wie doet een gok qua CPM?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 21 reacties op dit artikel

  • Ik heb er ook altijd een mega hekel aan. Dus het zal wel heel, heel veel moeten opleveren. Maar goed, gelukkig lees ik Emerce al een tijdje niet meer, dus was het me niet opgevallen als je me er niet op gewezen had :)

    Maar reclame is goed, sponsored articles vind ik zelfs (als het bekend gemaakt wordt) acceptabel. Maar dit is.... een goede reden om er wederom lange tijd niet meer te komen.

    geplaatst op
  • @erik: deze verrassende manier van communiceren viel me vanochtend ook al op. ;-) In eerste instantie dacht ik aan een bug, maar al snel zag ik rechts een banner staan die me de verklaring gaf. Moet je eerlijk bekennen dat ik niet zo gecharmeerd ben van de actie, het duurde nog best ff totdat ik eigenlijk de koppen kon snellen. En daar kom ik per slot van rekening voor.

    Mochten ze met regelmaat dit soort acties gaan inzetten, dan overweeg ik de site te scannen middels een rss feed of via andere sites, of hadden ze daar vandaag ook een verrassing mee bedacht?

    geplaatst op
  • Gelukkig zelf niet voorgeschoteld gekregen vandaag maar in het lagemeen gewoon uiterst irritant zulke acties. En is het nou nog een stunt voor je eigen site, OK, maar voor een adverteerder???

    geplaatst op
  • Ik kreeg hem ook in Firefox. Grappig, maar net te vervelend. Het mag van mij dus wel ietsje korter duren dat de site op z´n kop staat.

    geplaatst op
  • Jep, hij is vreselijk irritant. Maar zeker wel verrassend, heb een dergelijke uiting nog niet eerder gezien!

    Overigens niet zo vervelend als banners die voor de content vallen. Daar heeft de Telegraaf nogal een handje van. Van die banners met een heeeeel klein sluit-knopje, daar klik ik regelmatig naast, dus... de adverteerder weer een kwantitatieve bezoeker (absoluut niet kwalitatief!).

    geplaatst op
  • Ik zag em ook voorbijkomen op Zibb. Gelukkig gaat de site maar één keer op de kop. Het is iritant, maar het is toch vrij bescheiden uitgevoerd en op zich wel origineel. Eén keer is wel leuk, laten we hopen dat dit niet massaal gekopieerd wordt want dan is de grap er snel af.

    geplaatst op
  • Overigens werkte de actie hier ook in Firefox.

    geplaatst op
  • Webwerled heeft ook wel eens zo iets dan wordt alles zwart wit door een reclame van canon kleure printers geloof ik. Die vind ik wel erg aardig.

    geplaatst op
  • Inderdaad, WebWereld deed dat overigens ook in opdracht van HP:
    Zie de IDG blog

    geplaatst op
  • Niet alleen in IE: het is 'gewoon' een beeldvullende Flash-banner met linksboven een onopvallend kruisje.

    geplaatst op
  • We hebben het er wel weer met zn allen over dus wat betreft is de "stunt" geslaagd.

    Minpunt vind ik de manier waarop de content wordt mishandeld. Content op z'n kop voegt mijn inziens niets toe aan de propositie van HP. Als “het is tijd om uw I.T. als een bedrijf te runnen”, dan zou ik veel liever benadrukken wat er wel mogelijk is, in plaats van het aandikken wat er mogelijk mis kan gaan...

    Daar had HP volgens mij veel handiger mee om kunnen gaan.....

    geplaatst op
  • @ VicKuP
    "HP heeft de IT op zijn kop gezet" staat er in de rectangle, ik zie de link wel dus ;)

    geplaatst op
  • Tja, ik vind het ook irritant. Aan de andere kant is het opzich ook wel weer creatief, en daarmee volgens mij ook effectief.

    Je ergert je eraan, maar je wijdt er hier wel een artikel aan. Misschien geeft dat negativiteit over HP, maar wellicht positief voor de naamsbekendheid, wie weet?

    geplaatst op
  • @ Daniel:

    Klopt. Ze zetten de IT op zn kop. Maar hoe? Door de content op zn kop te zetten. Een iets diepere invulling van de propositie (waarmee zetten ze dan de IT op zn kop?) vind ik hier de gemiste kans. Een flash layer die content op zn kop zet kan je nauwelijks een usp noemen :D Toch?

    geplaatst op
  • De actie viel mij geheel niet op, de site op de kop was met een F5 verholpen.

    Ik had het idee dat het een reclame zou zijn, maar geen tijd/zin/aandacht om de ad erbij te zoeken.

    Leuk idee maar niet meer doen. (volgens mij is een dergelijke actie (of was het een spiegelbeeld?) al eerder langs gekomen.

    geplaatst op
  • @VicKuP [...] Irritante misvatting dat irritante reclame ook effectieve reclame is. Effectief heeft te maken met de door het reclame bureau beoogde doelstelling. Voorkomen van irritatie is bijna nooit een doelstelling. Het kan voor komen dat risky campagnes met enorm hoge conversie ratios tegelijk enorm irritant kunnen zijn. Alleen bijna nooit in dezelfde consument.

    Hoe komt men bij zo'n global campaign? Dit is echt van een reclame bureau die denkt dat we gek zijn hier?! De link komt uit bij een typisch amerikaanse talige site en keynote van HP Kopstuk Ann Livermore zelf. Check die video en zoek die plank! Zo ik heb mijn vrienden opgeroepen vooral te klikken. Oh wat erg.... Misschien dat we de funnel van de HP banner eens mogen bekijken.

    geplaatst op
  • Ik vind het een uitstekende campagne. Ja, het is misschien lichtelijk irritant, maar uit reclame effectiviteitsonderzoeken, die we hier zo'n 200 keer per jaar doen, blijkt telkens weer dat mits ingezet met Fre cap van 1 dit extreem goede oplossingen kunnen zijn voor het genereren van awareness. Ook onder een groep die HP niet snel overweegt. Realiseer je wel dat alle ICT-omgevingen vol zitten met concurrende bedrijven. Alleen al vanuit de optiek van optimale contact frequentie vind ik dit een slimme zet. Mijn gok is dat de optimale CF hier rond de 2 ligt en een normale campagne van een generiek merk op 7-11. Dus ik denk dat dat een zere hoge CPM alles uiteindelijk ruimschoots terugverdient. Daarom ben ik het niet eens met eerdere reacties dat dit geen effectieve campagne kan zijn.

    geplaatst op
  • Ik vind de tekst erg zwak, als ze daar wat leuks mee hadden gedaa

    geplaatst op
  • @Marcel True. Effectief heeft te maken met je doelstelling. Als je als doelstelling hebt elke irritatie-die-voorkomen-had-kunnen-worden 1 te veel, dan is dit niet erg effectief. Doorgaans wordt een generieke reclame doelstelling "meer klanten voor zo weinig mogelijk geld" opgeschreven. Vergeten wordt dan te expliciteren: "niet ten koste van identificatie met het merk", "niet tegen de haren van een bestaande klanten", "liefst mensen die ons aanbevelen aan derden". Enfin, als slechts awareness je doel is, is SPAM ook erg effectief. Een campagne "10 gemakzuchtigen gewonnen en 10 tegen de haren in gestreken" is bij Memo2 toch hopelijk niet effectiever dan "5 ambassadeurs gewonnen en 0 tegen de haren in gestreken". Of hoe doen jullie dat?

    Wie doet mij even dat artikeltje waar in staat dat lagere identificatie (irritante omkeerpagina met irritante CEO) juist tot meer verkopen leidt? Ik mis iets...

    geplaatst op
  • aan Bram.....ik ga er inderdaad vanuit dat het opbouwen van awareness inderdaad de centrale doelstelling is. In het kader daarvan zijn er een aantal zaken waarin effectiviteit wordt bepaald, namelijk of het product, thema en merk (spontaan of geholpen) wordt gerealiseerd. Uit eerder onderzoek blijkt dat toepassing aan het begin van een dergelijke campagne vanuit de optiek van het realiseren van product, thema en merk goed werkt.

    Of spam dat ook kan realiseren weet ik niet. Dat komt doordat SPAM verboden is en het serveren van nin-IAB oplossingen niet.

    geplaatst op
  • Ik vind het een erg in het oog springende campagne en met een fc van 1 (of 2) is het bereik van de campagne zeer interessant. Het feit dat er op marketingfacts over gesproken wordt geeft al aan dat er voldoende awareness gecreeerd is. En laten we eerlijk zijn, op het moment dat dit meerdere malen ingezet wordt bezoekt niemand meer de desbetreffende sites (want irritant) en lost het probleem zichzelf op.

    Niet te druk om maken zou ik zeggen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.