• Mobile
    wordt gesponsord door

Mobiel internetten in buitenland peperduur?

Mobiel internetten in buitenland peperduur?

Mobiel internetten in buitenland peperduur?Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat mobiel internet in het buitenland schreeuwend duur kan zijn. Wie bijvoorbeeld even met zijn mobieltje wat uitprobeert en een weblog met foto’s bekijkt, kan al een rekening krijgen van honderden euro’s. En wie een maand op vakantie gaat en iedere dag een uurtje ‘gratis’ belt via Skype, kan in het ergste geval een rekening ontvangen van 13.000 euro. Breedbeeldtv-kijken via je laptop: 20.000 euro. De Consumentenbond vindt het onaanvaardbaar dat mensen onverwachts met belachelijk hoge rekeningen geconfronteerd kunnen worden. Daarom roept de bond de telefoonbedrijven op om hun klanten via een gratis sms te melden wat bellen en internetten ze kost (via: AD).

Gisteravond sprak Radio Online met Ewald van Kouwen, woordvoerder van de Consumentenbond, en Andre van der Elsen van Vodafone.

Geinteresseerden moeten zeker ook de weblog mobielbreedband.nl in de gaten houden waar we vanuit Blogads en Vodafone regelmatig tips plaatsen over het gebruik van mobiel internet.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • Carl, ga jij eigenlijk nog op vakantie? Misschien moet je je kaartje voor de zekerheid maar thuislaten! ;-)

    geplaatst op
  • En gezien de snelheid waarmee de EU zaken afwerkt, kunnen we helaas ook deze zomer nog niet profiteren van het initiatief om de tarieven aan te pakken :-(

    geplaatst op
  • Ik ben blij dat ik nu in Toscane een vaste verbinding heb; de rekening van twee jaar geleden zal ik niet snel vergeten ;-)

    geplaatst op
  • Ik ga eind juli een weekje naar Siberië, Marco...

    geplaatst op
  • Met of zonder kaart Carl? ;-)

    geplaatst op
  • Zouden ze daar een beetje nette HSDPA dekking hebben?

    geplaatst op
  • @Carl: HSDPA in Siberie... ik vermoed van niet, maar ik kan het natuurlijk mis hebben :)

    Als ik op vakantie ben, wil ik helemaal niet internetten, alleen af en toe mails lezen misschien... en dat gaat prima in een internetcafe. Was laatst ergens, weet alleen even niet mee waar dat precies was, dat je bij sommige Mc's en Burgerkoningen ook al kunt internetten.

    Maar of ze die in Siberie hebben? :)

    geplaatst op
  • Hebben jullie dat stukje Radio Online al beluisterd? Die gast van Vodafone is nog erger dan die autodealer uit de Citroën reclame's ;-)

    geplaatst op
  • Andre is gewoon enthousiast!

    geplaatst op
  • Als je vaak naar het verre oosten reist dan merk je dat de wereld hier stilstaat. In Vietnam bijvoorbeeld kun je overal gratis mobiel/wifi internetten. Zelfs in dorpjes waar je het niet verwacht. In Indonesië kun je in elke Starbucks gratis internetten. In dat soort landen zijn al dit soort voorzieningen gratis omdat ze bergijpen waar het echt om draait. Gewoon geld maken met de dagelijkse business en niet iedereen een poot uitdraaien met telecom gerelateerde diensten en producten.

    geplaatst op
  • Het is veel te veel duur.

    geplaatst op
  • Dit is ook de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Van elke aanbieder zijn de tarieven wel op internet te vinden, als je technisch genoeg bent om te internetten op vakantie kan je ook die tarieven wel vinden.

    Overigens ben ik het ermee eens dat de kosten in het buitenland te hoog zijn, alleen hoge rekeningen zijn toch ook de schuld van de consument --> Het is niet verplicht om te internetten in het buitenland. Voor de echte fanatieke internetters zijn er zat opties: via wifi, een lokaal gekocht prepaid kaartje, internet in het hotel, internet in vestigingen van internationale ketens (zoals het eerder genoemde Starbucks) zijn er zat opties.

    geplaatst op
  • Carl: Volgens mij heb jij gewoon iets tegen Vodafone en kunnen ze het gewoon nooit goed doen.

    geplaatst op
  • Caroline/Marco: Ik geef Carl geen ongelijk. Andre mag dan enthousiast zijn, maar heb af en toe de indruk dat ik een commercial zit te beluisteren van een iets te gelikte verkoper.

    Als je een probleem van je klant wilt oplossen, zul je eerst moeten begrip moeten hebben voor het feit dat die klant het als een probleem ervaart. Dat besef, die bevestiging mis ik volledig om vervolgens te horen dat ze in Maastricht het ei van columbus zouden hebben uitgevonden. Alsof die boodschap dan bij mij gaat landen...

    Ook de reacties van de journalisten gedurende het gesprek maken duidelijk dat er een hoog Citroen-gehalte is.

    geplaatst op
  • @Erik: wat denk je dan? Dat hij zal zeggen: "Ja, we zijn hartstikke duur en bla bla bla." Nee, natuurlijk niet. Dat is toch logisch.

    Andre kan van poep nog chocola maken. En dat vind ik wel knap. Ga maar eens even bij jezelf na, wat jij gezegd zou hebben als je woordvoerder van een telecombedrijf zou zijn en je krijgt zo'n vraag. Andre doet het toch maar... en die andere aanbieders... die zijn niet voor commentaar bereikbaar. Wat zegt dat over die anderen?

    geplaatst op
  • @Caroline: Ik heb geen hekel aan Vodafone, hoor. Ik ben al klant van dat bedrijf van vóór 't Vodafone ging heten, en blijf dat nog steeds.

    Maar... bij het HSDPA avontuur maakte hun klantenafdeling de fout om niet naar hun klant - ik - te luisteren. "Je hebt die 4 GB verbruikt, en dat moet je dus gewoon betalen. En als je dat niet zint schrijf je maar een aangetekende brief". Achteraf bleek er een probleem in Vodafone's software te zitten, en heeft Vodafone de boel voor mij en tenminste twee anderen vakkundig opgelost.

    En nu maakt Vodafone's Andre in dit interview weer precies dezelfde fout: hij luistert niet. Het enige dat ie doet is als een ADHD patiëje on coke doorratelen over allerlei mooie voordelen, die echter geen of nauwelijks betrekking hebben op de vragen die de interviewers beantwoord willen zien. En daarmee positioneert hij Vodafone dus als een aalgladde belbundelverkoper. (Iets wat ie niet zou moeten willen...)

    Vodafone moet gewoon 'ns leren communiceren.

    geplaatst op
  • En laat nu net Vodafone vanavond tijdens de Nationale Contactcenter Awards de prijs hebben gekregen voor de beste customer experience.

    geplaatst op
  • @Carl: maar hoe je het ook wendt of keert, die 4 GB had je wel verbruikt, of niet?
    Dat het tellertje in de software niet goed werkte, deed daar toch niks aan af, of wel?

    Wat had jij gewild dan dat Andre had gezegd? Of had hij net als die andere aanbieders de kop in het zand moeten steken en geen commentaar moeten geven? Ben ik nu dan toch wel heel benieuwd naar geworden.

    geplaatst op
  • @Caroline: Het is een beetje onduidelijk wélke Vodafone-software er niet correct werkte. In een scan van Jerome Bohg's dataverbruik specificatie zie je bijvoorbeeld dat er op Vodafone's server erg vaak blokjes van precies 10.000,00 KB werden geregistreerd:

    data_verbruik_februari1.gif

    Anyway: Vodafone had een niet correct werkend systeem geleverd. En heeft die fout na flink wat heen-en-weer gepraat inmiddels hersteld (de niet correct geregistreerde en gecommuniceerde kosten zijn gecrediteerd, en de software is geactualiseerd).

    En om op je tweede vraag terug te komen: Als ík Vodafone zou zijn, had ik al lang een brandgagement campagne opgestart, om de ervaringen, kennis en ideeën van mijn klanten om te zetten in bedrijfskapitaal.

    Ruim twee maanden geleden heb ik Vodafone vier bijzonder concrete aanbevelingen gestuurd:

    Al met al hoop ik op de volgende uitkomsten:

    1. De maximale afwijking in de gebruiksindicatie-software voor de Mac wordt teruggebracht tot 10% (een marge die Windows HSDPA-ers hierboven blijkbaar ervaren).

    2. Er komt een automatisch e-mail/SMS/telefoon/brief waarschuwingssysteem, die iedereen die zijn bundel met 100% overschrijdt tamelijk tijdig voor de gevolgen waarschuwt.

    3. De kosten van de bytes buiten de bundel worden teruggebracht tot 1,5 maal die van de bytes binnen de bundel.

    4. De fouten op de website (missende voorwaarden en niet werkende myVodafone functionaliteit) worden hersteld.
    En als Vodafone met de tweede en derde aanbeveling aan de slag zou zijn gegaan, had ze de consumentenbond kunnen vertellen dat zij als enige aanbieder in Nederland wél een automatisch waarschuwingssysteem hadden, en dat de kosten van overschrijding van het bundelverkeer bij geen enkele aanbieder zo laag was als bij hun.

    Vodafone heeft er vooralsnog echter voor gekozen om niet proactief naar hun klanten te luisteren (middels een brandgagement campagne). Maar ze hebben in elk geval al wel een prijsje gekregen voor het beter luisteren naar hun klagende klanten; schrijft Marco hierboven ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.