Deal or no deal

18 april 2007, 08:23

{title}AD komt vanmorgen met het grote nieuws dat Talpa en RTL er uit zouden zijn. Tien gaat op in RTL Nederland. Ondertussen wordt dit nieuws (ook door dezelfde krant) al weken geroepen. Iedereen in de buurt van Hilversum weet dat de deal al sinds februari “bijna rond” is. Maar echt rond gaat in de broadcasterswereld gepaard met veel poeha en champagne. Het eerste is aanwezig (doch niet van RTL en Talpa) en het tweede heb ik nog niet gezien. Zoals collega Venturo terecht opmerkt is Talpa (via zijn investeringsvehikel Cyrte) nog druk bezig met het terugkopen van Endemol. Terwijl de opinio communis is dat het de traditionele “puntjes op de i” zijn, ligt het veel meer voor de hand dat er een paneuropees spel gespeeld wordt op twee borden: productie en exploitatie. Voor het eerste bouwt Bertelsman met het bijna samen te voegen Talpa/Endemol een stevige positie op. De Luxemburgers hebben immers ook al Fremantle in huis. Voor het tweede (exploitatie) komt eindelijk een paneuropees netwerk in zicht dat zich kan verhouden met de grote der aarde zoals Newscorp, Disney en Viacom. Bertelsmann en Mediaset kijken hopelijk verder dan Nederland. Duidelijk is dat ook in Europa het waardeketen denken zijn plaats begint te krijgen. Alleen de echte uitdaging is om ook in Europa te kijken naar een open platform voor online video content, zodat het ketendenken omgevormd kan worden in netwerkdenken. Bij Talpa is men al druk bezig met Joost, zo melden ze in de comments bij Frankwatching.

RTL 4

In Nederland zal overigens het moeilijk draaiende RTL vooral profiteren van de instroom van sterke Tienprogramma’s zoals (uiteraard) het voetbal en deal or no deal. Beau mag dan in Cannes opzien baren met zijn programmacommercial the phone. Uiteindelijk is hij bij RTL vooral veel waard als presentator van dit ijzersterke programma. Duidelijk is dat dit na de zomer gaat gebeuren. Alleen kan de zomer door de concurrentie van SBS dit jaar best wel eens kort worden. Tot die tijd houdt RTL Nederland RTL4 overeind met beproefde krachten, vooral ingekochte series zoals CSI. Interessant omdat juist die content weer niet uit één van de eigen productiehuizen komt, maar uit de stal van één van de Amerikaanse concurrenten.

Online

RTL Nederland kan met de overname van Tien wellicht ook eenvoudiger beschikken over de sterke online productie stal van Talpa (Talpa digital). De site van Talpa boert goed en de focus van De Mol is vanaf het begin crossmediaal geweest. De digitale ambities van RTL worden hiermee in een hogere versnelling gezet. Geen overbodige luxe, gezien het feit dat kaskrakers van CBS (zoals CSI) binnenkort ook op het internetplatform Joost worden aangeboden.

Ik wacht ondertussen nog even op de champagne…

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

2 Reacties

    venturo

    Gijsbregt heeft goed geluisterd…:)


    18 april 2007 om 09:11
    Gijsbregt

    Albert,

    Dat is ook een vak! Maar ik ga graag verder waar jij ophoudt.


    18 april 2007 om 09:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!