Betalen op internet en mobiele telefoon

2 februari 2007, 09:43

E-commerce groeit nog steeds sterk, en dubbele groeicijfers zijn nog steeds de norm. Europese consumenten besteedden in 2006 voor meer dan 75 miljoen euro (een toename van bijna 30 procent in de afgelopen twaalf maanden) en bedrijven spendeerden voor meer dan 530 miljoen euro via internet.

Betalen 2007 (pdf), uitgegeven door Innopay, is de derde editie van dit rapport en laat de huidige stand van zaken zien in de wereld van betalen via internet en telefonie. Het rapport is bedoeld voor de gehele sector, met inbegrip van merchants, banken, ‘scheme’ organisaties en beleidsmakers. Alle details met betrekking tot betaalmethodes, specifieke betaalproducten en Payment Service Providers zijn gebaseerd op informatie die publiekelijk beschikbaar was toen dit rapport in het laatste kwartaal van 2006 werd geschreven.

Groeiend vertrouwen

De groei van de e-commerce-markt wordt gevoed door een aantal onafhankelijke factoren. Dit zijn onder andere het gebruikersgemak en de beschikbaarheid van shopping sites, de groeiende breedbandpenetratie en zeker ook verbeteringen in de kwaliteit van betaal- en verzendopties. Bij elkaar draagt dit bij aan een groeiend vertrouwen bij online winkelen. Dit bevordert een gedragsverandering van winkelen in fysieke winkels naar online winkelen. Als gevolg hiervan verandert het betalingslandschap voortdurend.

Europese standaard

De verandering van de gehele Europese betalingssector ondergaat een aanzienlijke versnelling onder invloed van het SEPA programma. SEPA wordt aangedreven door het zelfreguleringsprogramma van de European Payments Council (EPC). Als onderdeel van dit programma proberen de Europese banken overschrijvingen, incasso’s en card-producten te standaardiseren, uiteindelijk binnen de gehele Europese gemeenschap, maar aanvankelijk (per 1 januari 2008) binnen de Eurozone (EU-12).

De visie is het afschaffen van binnenlandse betalingen en het behandelen van Europa als één binnenlandse regio. Iedere Europese burger en organisatie zou toegang moeten krijgen tot dezelfde betalingsproducten. Deze visie maakt onderdeel uit van de Lissabon Agenda van de Europese Commissie, dat als doel heeft om van Europa in 2010 de meest concurrerende economie van de wereld te maken.

Betaling zonder credit card

In het afgelopen jaar nam het nieuwe internet betalingssysteem iDEAL 20 procent van alle e-commercebetalingen in Nederland voor zijn rekening. In Duitsland werd giropay gelanceerd (een systeem dat in potentie 75 procent van alle Duitse rekeninghouders vertegenwoordigt), naast de al bestaande systemen in Oostenrijk, Denemarken en Finland. In België werden alle binnenlandse debit cards (Bancontact/Mister Cash) geschikt gemaakt voor internetbetalingen.

In de VS wordt een vergelijkbaar systeem voorbereid door NACHA, de interbancaire organisatie die 12.000 financiële instituten vertegenwoordigd, dat kopers de mogelijkheid biedt hun transactie te laten verifiëren bij hun online banking portal. In China zijn real-time bankoverschrijvingen (op basis van een debit card) nu al de meest gebruikte betaalmethode, aangeboden door een netwerk van veertig banken. Het onderzoeksbedrijf Celent voorspelt dat er in 2009 bij 25 procent van alle e-commercetransacties geen card meer aan te pas zal komen.

Mobiel betalen

Betalen via mobiele telefoons is nog steeds een grote belofte. Er was in het afgelopen jaar in Europa geen belangrijke doorbraak, behalve het groeiende besef (ook binnen de EPC) dat er iets gedaan moet worden voor mobiele betalingen van grotere bedragen (> 10 euro).

In de VS werden drie nieuwe initiatieven gelanceerd, vergelijkbaar met de initiatieven die drie tot vijf jaar geleden in Europa werden geïntroduceerd (bijvoorbeeld Paybox, Moxmo). Het verschil is dat er nu nauwere verbindingen zijn met bestaande bases van rekeninghouders, bijvoorbeeld PayPal Mobile en MasterCard (Obopay).

Op dit moment zijn in Europa ringtones, wallpapers, tickets en vergelijkbare mobiele diensten de enige diensten die op dit gebied winst genereren. Deze vallen met name binnen het domein van de telecomoperators, zowel wanneer aankoop en levering plaatsvindt via de mobiele telefoon zelf, als via internet. Naar verwachting zal er in deze situatie geen verandering optreden totdat banken en telecomoperators een overeenkomst bereiken over gedeelde infrastructuren met betrekking tot grotere betalingen.

Bron:

http://www.ag-rapportenservice.nl/

Zie ook:

Betalen 2006

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!