Narrowcasting in stadion Arsenal

10 april 2007, 13:19

{title}Een voetbalstadion gevuld met voetballiefhebbers is natuurlijk een ideale plek voor reclame op maat. Voetbalclub Arsenal heeft het nieuwe Emirates-stadion dan ook bezaaid met hd-tv’s van Sony. Volgens Sony’s Senior Development Manager Nick Deen wordt er geprobeerd een balans te vinden tussen commerciële boodschappen en wedstrijdinformatie en voetbalfragmenten.

Bezoekers van het Arsenal stadion die in het bezit zijn van Sony’s PSP ontvangen via WiFi informatie en hoogtepunten van de wedstrijd op hun eigen scherm. Nick Deen voorziet dat deze techniek ook voor andere evenementen zoals Roland Garros of de Olympische Spelen zal worden ingezet. Je hebt alleen wel een PSP nodig. Maar ook hier heeft Nick Deen een oplossing voor. Bij de aankoop van een seizoenkaart krijg je gratis een PSP. Net zoals je gratis een mobiele telefoon krijgt bij een telefoonabonnement. Sony verwacht in de toekomst vaker zulke diensten voor andere draagbare apparaten te maken.

Bron: Spits

Nienke Becker
communicatieadviseur bij Sabel Communicatie

Nienke Becker werkt als communicatieadviseur en accountmanager bij Sabel Communicatie in Utrecht. Nienke geeft advies over interne- en externe (web) communicatie en is het eerste aanspreekpunt voor verschillende klanten. Eerder werkte Nienke als marketingmanager bij Copernica Media Solutions in Haarlem. Nienke studeerde Communicatie aan Hogeschool Windesheim in Zwolle en werkte naast haar studie als freelance tekstschrijver voor verschillende opdrachtgevers. Naast het dagelijkse werk schrijft Nienke regelmatig columns voor de website Admanager en blogt ze voor de weblogs Adfoblog en Marketingfacts.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Ron Lopetegui

    Leuk initiatief, alleen weet ik niet of er veel supporters zijn die hun PSP meenemen naar een voetbalwedstrijd.. Ook al krijg je ‘m ‘gratis’ bij je seizoenskaart..


    10 april 2007 om 13:36
    venturo

    Typisch weer zo’n navelidee van Sony dat ingehaald wordt door doodgewone telefooninitiatieven. Voor iedere seizoenkaarthouder straks beelden beschikbaar ook zonder PSP….


    10 april 2007 om 16:53
    media

    Verbaas me eerlijk gezegd dat er nu pas van dit soort iniatieven zijn. Via bluetooth zou je dit toch al lang op je mobiel moeten kunnen ontvangen? Hoe ver zijn ze in Nederland hier nu mee Albert?


    10 april 2007 om 18:49
    venturo

    Ver Marco, er zijn bluetooth varianten die 300 meter reikwijdte hebben, zelfs genoeg voor de Arena. Bluecasting heet dat…


    10 april 2007 om 18:53
    Gerben

    De videowalls zijn al wel een bekend fenomeen in Nederland. FcTwente heeft ze al een tijdje….

    Of ze daar ook met bluetooth e.d. werken weet ik helaas niet.


    10 april 2007 om 19:03
    Lawrence

    Wel handig dat je dan gelijk iets krijgt om mee te gooien. Als een flesje al vervangen wordt door een plastic glas lijkt het me niet handig om een psp mee te mogen nemen. Als mensen hem toch gratis krijgen…. Bluetooth lijkt me handiger, kan je gewoon naar telefoon en hoef je niks gratis weg te geven.


    11 april 2007 om 08:46
    Nienke Becker

    Heb even geïnformeerd bij FC Twente/het Arke Stadion. Ze gebruiken inderdaad videoschermen waarop commercials worden getoond, maar dit valt niet onder de noemer narrowcasting. Met bluetooth e.d. wordt dus ook niet gewerkt.


    11 april 2007 om 11:04
    venturo

    Nienke, ik ben gezien het voorgaande nu toch wel erg geinteresseerd geraakt in JOUW definitie van narrowcasting….


    11 april 2007 om 11:16
    Nienke Becker

    @Albert

    Volgens mij is narrowcasting het benaderen van een of meerdere specifieke doelgroepen op een specifieke locatie door middel van audiodisplays waarbij de content is afgestemd op de ontvanger.

    In de reactie die ik van een medewerker van FC Twente kreeg stond: “Wel hebben we videoschermen die commercials tonen, maar ik verwacht niet dat dit onder de noemer narrowcastig zal vallen.” Bij nader inzien had ik in de tweede regel van mijn vorige reactie beter ‘naar eigen zeggen’ kunnen opnemen. Ik weet niet of de commercials ook specifiek zijn afgestemd op de doelgroep, maar dat zou je eigenlijk toch wel mogen verwachten.


    11 april 2007 om 11:40
    venturo

    Nienke dat is op audidisplay (!) na de ‘narrowcasting container theorie’. In de meeste gevallen beanderd men geen doelgroepen maar valt ze lastig. Narrowcasting is vooral een communicatimiddel en geen doel op zich behalve in een voetbalstadion. 🙂


    12 april 2007 om 12:30
    Rommert

    Bluecasting? Narrowcasting van Sony? Beetje achterhaalt. De engelse supermarktketen Tesco (10x AH) werkt al met RFID op je bonuskaart. Je koopt vaak Yakult dan vertelt 1 van de LCD schermen waar je langsloopt dat er nu een aanbieding is. Beetje Minority Report idee!


    12 april 2007 om 13:00
    venturo

    Oeps das spannend Rommert, Vandaar dat Tesco net de helft van zijn beeldschermen heeft opgeruimd?


    12 april 2007 om 16:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!