’t Zit niet mee, bij het FD

30 maart 2007, 12:23

{title}

Afgelopen woensdag ging ‘t mis bij de lancering van FD’s nieuwe website. Maar na hard ploeteren staat inmiddels de helft van de nieuwe website voor de helft van de bezoekers online.

Ik vind ‘t er eerlijkgezegd niet veel beter op geworden. Sterker nog, het is juist verslechterd. Als je een artikel in de oude vormgeving naast hetzelfde artikel in de nieuwe vormgeving legt, valt bijvoorbeeld direct op dat de lettergrootte van slecht leesbaar in onleesbaar is veranderd. En da’s best raar, voor een website die zich op oudere lezers met dito ogen richt. Verder valt op dat de navigatie achter mouse-overs is verstopt (ook al een slecht idee), dat de grafiekjes zijn verdwenen en dat er geen RSS meer aangeboden wordt.

Is iemand van jullie wellicht iets pósitiefs opgevallen?

Carl Mangold
Video Advertising & Content Producer bij Carl Mangold

Carl Mangold produceert video advertising en -content voor online marketing, van concept tot en met oplevering. Én realiseert en optimaliseert het bereik ervan, op basis van in overleg gedefinieerde KPI's. “People around the world are now watching 1.000.000.000 hours of Youtube’s incredible content every single day!” (Cristos Goodrow, Youtube) “We move towards a world where video is at the heart of all our services” (Mark Zuckerberg, 27 juli 2016) “Video is where all of media is headed right now. There is no more valuable piece of property or entity then video in the world of media at all.” (Casey Neistat, 6 sept. 2016)

Categorie
Tags

22 Reacties

    schief

    Ja, er zijn plusjes geplaatst om het lettertype te vergroten. Voor de oudjes; rechtsbovenin op het grootste plusje klikken. 😉


    30 maart 2007 om 13:04
    schief

    O nee, het zijn “A”‘s…


    30 maart 2007 om 13:05
    mangold

    Hoeveel mensen uit de doelgroep denk je dat dit direct snappen?

    Enneh: als je erop klikt passen delen van de tekst niet meer, en de door jou gekozen instelling wordt ook nog ‘ns niet bewaard (je moet dus in elk scherm weer opnieuw op de gewenste letter klikken)…


    30 maart 2007 om 13:06
    media

    Even snel bekeken maar ik vind het er eigenlijk prima uitzien (goed leesbaar en met RSS-feed). Ik denk dat het aan je Mac ligt Carl 😉


    30 maart 2007 om 13:15
    mangold

    Ah, ik zie ’t al. Ze bieden de RSS-feed niet meer door de gehele website aan, maar alleen nog helemaal onderin de startpagina.


    30 maart 2007 om 13:49
    Maurice Brand

    vind het ook afschuwelijk lezen


    30 maart 2007 om 15:03
    Mark

    en wat nou voor al die mensen die hun fontgrootte op Allergrootst hebben gezet 😉

    Ontwerpen worden meestal gemaakt voor standaardinstellingen, logisch eigenlijk..


    30 maart 2007 om 19:58
    David A.

    Die Usarchy is ook niet al te best trouwens. Flets roze en wit als basiskleuren voor een website, hoe verzin je het. Terwijl contrast juist essentieel is op structuur in een website aan te brengen.

    Wat betreft de nieuwe site van FD. Opzich duidelijk. Alleen de standaard lettergrootte is echt te klein. En het is een gepriegel met die menu opties. Vooral niet handig voor de iets oudere lezer van het FD, die niet zo handig met de muis zijn. Wanneer het font groter gezet wordt valler de letters buiten het ontwerp.

    Wat betreft usability moet men m.i. niet willen innoveren, en vooral geen menu opties verstoppen. Ik vind de website van NRC.next een goed voorbeeld van hoe het wel moet, overigens.


    30 maart 2007 om 23:09
    Marvin Teunissen

    ik dacht dat je vroeg of iemand er nog iets positiefs over te zeggen had?

    zal ik dan maar starten?

    de vormgeving ziet er een STUK beter uit.


    31 maart 2007 om 06:33
    mangold

    @Marvin: FD is geen lifestyle magazine, maar een gedegen informatieverstrekker. En de vormgeving daarvan heeft dus ‘het verbeteren van de informatievoorziening’ als doel.

    Op welke manier(en) vind jij dat deze nieuwe vormgeving FD’s informatieoverdracht verbetert / verduidelijkt / vereenvoudigt?


    31 maart 2007 om 08:00
    Marvin

    maar daar is niet positiefs in te vinden. Je hebt wel gelijk maar je vroeg om iets positiefs op te noemen, het ziet er nou eenmaal een stuk mooier uit.


    31 maart 2007 om 08:55
    mangold

    @Ruben: RSS is toch dat systeempje met die lekker grote lettertjes?

    Nee, grapje. Je hebt gelijk. De oudjes weten niet wat RSS is. Maar toch vind ik dat ’t in elke pagina moet zitten 😉


    31 maart 2007 om 11:36
    Roy Huiskes

    Dan zal ik maar niets zeggen over hoe erg ze het verprutsen voor zichzelf in de zoekmachines, want wat dat betreft heb ik zelden zo’n drama gezien.


    31 maart 2007 om 16:14
    Marijn P

    Ik zag vorige week ook nog geen banners. Vond het al vreemd waarom de site op 800 breed is ontworpen. Maar ik zag zojuist aan de rechterkant een banner. Deze scrollde zelfs mee naar beneden! Bij mijn beeldscherminstelling stond deze banner geklemd tussen de browserbalk en – footer. Argh!


    2 april 2007 om 08:52
    Mark de Bruin

    Nu staat de oude site er weer …met banners.


    2 april 2007 om 18:26
    Roy Huiskes

    Inderdaad mark 😀 wat een drama!


    9 april 2007 om 19:17
    Roy Huiskes

    Ik zag het net staan ja…

    Eens kijken wat ze dat qua SEO gekost heeft, dat gegoochel (oe, bijna een hele slechte woordgrap…) met die websites…


    9 april 2007 om 19:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!