Hoe betrouwbaar zijn persberichten?

Hoe betrouwbaar zijn persberichten?

Gisteren publiceerden o.a. Emerce en Zibb het persbericht van Vredestein waarin bekend werd dat Trac Challenge, de online race-game van bandenmerk Vredestein, in een half jaar tijd zo’n 300 duizend keer is gespeeld.

Het aantal van 300.000 spelers is boven verwachting. De prognose was dat in een half jaar (de game is in september 2006 gelanceerd) zo’n 250.000 mensen de game zouden spelen. De game is onder meer onder de aandacht gebracht via folders en posters in relevante winkels en een maandelijkse advertentie in Autoweek. Daarnaast zijn e-mails verstuurd, en is gebruik gemaakt van tell-a-friend principe.

Indrukwekkende cijfers en absoluut spinwaardig. Of toch niet? Want wie controleert nu de cijfers in dit soort persberichten? Journalisten nemen vaak niet de tijd of hebben onvoldoende kennis van zaken om er dieper in te duiken (uitzonderingen daargelaten). Wel jammer voor Vredenstein dat er weer zo’n wijsneus tussen zit die na het spelen het gebruikersnummer 18846 opmerkt en hiervan melding maakt in de comments (met dank aan Kjeld). Het zal toch niet dat het spel geen 300.000 maar 18.846 keer is gespeeld?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 32 reacties op dit artikel

  • Dat persberichten maar matig gecheckt worden moge na het Sekko verhaal duidelijk zijn, dat ze doorspekt zijn met mogelijk net iets té positieve berichten lijkt me logisch, per slot van rekening worden ze gemaakt ter promotie van...

    Hoe vervelend is spam die aangekondigd wordt als zijnde persbericht... http://www.brandmerchandise.nl/2007/03/23/plezier-met-spam-les-i/

    geplaatst op
  • Tja wat doe je hieraan. Jammer worden persberichten niet tot matig gecheckt, waardoor je dit soort taferelen krijg.

    geplaatst op
  • Zojuist even getest; ik kreeg gebruikersnummer 18925 toegewezen. En kon het spel vervolgens niet spelen omdat je er een rare plug-in voor nodig hebt.

    Al met al heb ik tweemaal geprobeerd te spelen als anonieme speler (eerst in FireFox, met 'ontbrekende plugin'-melding, dan in Safari om te kijken of 't daarin wellicht wél werkt), en vervolgens nog eens tweemaal als geregistreerde gebruiker (eerste keer ging fout, tweede keer kon ik nog tracks en banden kiezen voor het spel halverwege vastliep op de benodigde Virtools plugin).

    Ik vrees dat Vredestein zich rijk rekent aan mensen die het spel (vanwege die rare plugin) niet hebben kunnen spelen, maar 't wel vaak hebben geprobéérd. Het aantal geregistreerde spelers dat ook nog eens die plugin heeft geïnstalleerd zal niet veel hoger zijn dan 50% x 18925 = pakweg tienduizend.

    geplaatst op
  • lies, bigger lies and statistics

    Het is vrees ik eenvoudig uit te leggen. Je hebt het aantal geregistreerde gebruikers, het aantal spelers en het aantal keer dat een spel gespeeld wordt.

    Zoals Marco al (per ongeluk, maar wel typerend) in zijn eigen artikel zegt:

    het gebruikersnummer 18846 opmerkt en hiervan melding maakt in de comments (met dank aan Kjeld). Het zal toch niet dat het spel geen 300.000 maar 18.846 keer is gespeeld?

    Marco haalt dus ook al het aantal spelers (of eigenlijk, het aantal geregistreerde gebruikers) en het aantal keer gespeeld door elkaar. Het is zoiets als pageviews, unieke gebruikers, etc.

    Wanneer is iemand een unieke gebruiker op een website? Volgens mij kan je als persoon dat maar één keer in je leven zijn, maar volgens de meeste statistiek programma's ben je iedere keer uniek als je een aantal uur niet bent geweest.

    Wat niet wegneemt dat het niveau van controle bij persberichten triest is en journalistiek Nederland gemiddeld genomen best wat meer kwaliteit zou mogen nastreven. Ik lees regelmatig stukken over onderzoek, waarin complete onzin staat, maar het is een grote naam, dus het is wel betrouwbaar. Tja...

    geplaatst op
  • Mwah, misschien wat kort door de bocht jongens..
    Je hoeft je niet perse te registreren om het spel te spelen.

    Dan is je blindstaren op user id vanuit registratie misschien wat naïef?
    Zeg nou zelf; hoeveel procent van de mensen zullen zich direct registreren bij zo'n nieuwe game.

    geplaatst op
  • Ik heb het persbericht zelf nog niet gevonden, het staat ook niet op de site van Vredestein. Ik ben benieuwd wat daar precies in staat. In het artikel op Emerce worden '300.000 keer gespeeld' en '300.000 spelers' namelijk nogal door elkaar heen gebruikt. Het kan dus best zijn dat in het persbericht '300.000 keer gespeeld' staat, hetgeen weer niet wil zeggen dat dat unieke spelers zijn. In dat geval is het in de berichtgeving over dat persbericht niet goed gegaan.

    geplaatst op
  • @Rick:
    Bij deze, kreeg 'm toegestuurd.

    P E R S B E R I C H T

    Vredestein-game al ruim 300.000 keer gespeeld

    ‘Stein’ overhandigt winnaar tijdens AutoRAI sleutels van Fiat Punto

    A m s t e r d a m , 2 6 m a a r t 2 0 0 7 – Trac Challenge, de online race-game van Vredestein, is sinds de lancering in het najaar van 2006 al ruim 300.000 keer gespeeld. De beste speler tot nu toe mag een jaar lang rondrijden in een Fiat Grande Punto.

    De sleutels worden aan de winnaar overhandigd door ‘Stein’, de hoofdrolspeler in de game. De ceremonie vindt plaats op dinsdag 27 maart om 14.00 uur in de Vredestein-stand op de AutoRAI.

    “Met Trac Challenge hebben we aangetoond dat ‘advergaming’ een uitermate effectief element kan zijn in een eigentijdse marketing-campagne,” stelt Marcel Veeneman, country manager van Vredestein Banden. “We houden de game dan ook zeker online, en geven er – verderop dit jaar – nog een verrassende draai aan.”

    De Grande Punto wordt ter beschikking gesteld door Fiat Auto Nederland (http://www.fiat.nl/). De Vredestein game is te vinden op http://www.tracchallenge.com.

    VOOR DE REDACTIE
    Op http://www.tracchallenge.nl/pers zijn stills uit de game te downloaden. Dinsdag 27 maart vanaf 18.00 zijn hier tevens high-resfoto’s van de uitreikings-ceremonie te downloaden.

    Vredestein-stand: Hal 05 (Noordhal), stand 111

    Voor meer informatie: Lloyd & Acardi, marjolein(at)lloyd-acardi.com

    geplaatst op
  • Eigenlijk is dit nou een taak van het IAB/STIR (R U There Peter?). Bij mediagebruik gaat het steeds minder om het kanaal (internet/mobiel/tv/radio) maar steeds meer om de toepassing (second life, game a, hyves). We zien elke keer discussies ontstaat over hoe vaak/hoe lang/ met wie. Hoeveel mensen welke toepassing op welke manier gebruiken, daarvoor moet je methodes ontwikkelen. Accountants hebben al jaren (internationale) regeltjes voor hun vakgebied. Wellicht wordt het tijd voor dit type methodes in onze wereld.

    geplaatst op
  • @Paul; Dank voor het plaatsen. In het persbericht wordt alleen '300.000 keer gespeeld' gebruikt, hetgeen vervolgens op Emerce wordt vertaald naar 300.000 spelers. Daar gaat het dus inderdaad fout. Nou is de vraag wie Vredestein nog even gaat bellen en naar het uniek bereik gaat vragen ;)

    geplaatst op
  • ... en vraag dan ook direct even wat één keer spelen is. (Tellen ze van een speler die 's morgens drie rondjes racet en 's avonds vijf bijvoorbeeld: a) acht rondjes = acht spellen, b) tweemaal inloggen = twee spellen of c) één speler = één spel).

    geplaatst op
  • Hai iedereen,
    Daar er inmiddels al een discussie is opgewaaid over dit pers-bericht, laat ik dan maar even helderheid scheppen.

    in het pers-bericht staat zoals jullie al konden zien de game sessies en niet unieke spelers. (zie http://www.tracchallenge.com/pers.

    De game is niet gemaakt met het oog op mac gebruikers maar puur op gamende jongeren, dus voornamelijk voor PC (helaas het is niet anders) en de cijfers die we in het pers-bericht aanhalen zijn gemeten vanuit de 3D-Game!. Dus ik herhaal niet op basis van registraties of dergelijke, maar op basis van log-momenten in de race ervaring.

    Ik hoop hiermee de vragen die mensen zich stelden beantwoord te hebben.

    Groet
    Tomas Sala ,
    Little Chicken Game Company

    geplaatst op
  • @Tomas: "log-momenten in de race ervaring" -> het gaat dus om geracete rondjes (hierboven optie 'a')?

    geplaatst op
  • Laat ik heel specifiek zijn, per keer gespeeld wordt er gelogd, en aangezien er geen laps gereden worden kan je dat zo stellen,.

    Dus per keer dat er een race gereden wordt wordt er 1 x gelogd, speelt iemand daarna nog een keer dan geld dat als nog een gelogde race.

    Ik kan je helaas natuurlijk niet de hele stats analyse geven aangezien we dat als ontwikkelaar niet als taak stellen.

    Wat ik wel wil zeggen dat we met deze games een ander doel hebben dan de echte casual "speel en win meteen viral games" en dat we ook trots zijn niet alleen op game zelf, maar ook op de resultaten die we daarmee behaalt hebben.

    groet,
    Tomas Sala
    Little Chicken Game Company

    geplaatst op
  • @ Tomas: Dus het is waar dat je bereik maar 19.000 unieke users is? Heb je daar ook een "verhelderende" reactie op?
    Overigens is jullie game weer erg mooi zoals altijd daar lijkt me niets mis mee.

    geplaatst op
  • @Rick:
    Meer bronnen Google news: Vredestein, die het persbericht geplaatst hebben, en wel de juiste info hebben overgenomen. Mocht je geïnteresseerd zijn in het mobiele nummer van de contactpersoon bij Lloyd & Acardi stuur me een mailtje: paul(at)marketingfacts.nl. Deze info heb ik namelijk niet gepubliceerd.

    geplaatst op
  • Thanx voor je openheid, Tomas! De echte cijfers tonen iets anders dan wat Emerce suggereerde, maar zijn goed genoeg om trots op te zijn.

    geplaatst op
  • Kjeld,
    Laat ik in het kort stellen, dat er een verschil is tussen geregistreerde users en unieke users. Unieke user die via een van de viral versies op b.v. spele.nl of via de direct spelen knop de game meemaken, wordt geen ID toegewezen, of technisch gezien allemaal dezelfde ID.

    groet,
    Tomas

    geplaatst op
  • Ok duidelijk. De users die mee dingen naar de auto en voor OptIn zijn dus in die 19.000 geregistreede spelers? Mag je nog iets over returning en active users zeggen? Hoeveel % is dat van die 19.000? 10%?

    geplaatst op
  • Kijk, op deze manier begint het toch een aardige case met cijfers te worden!

    geplaatst op
  • Ik kan helaas niet de specifieke cijfers geven, aangezien we dat als vertrouwelijke informatie beschouwen. Ik heb geprobeerd alleen de onduidelijkheden weg te nemen.

    Maar laat ik afsluiten dat het herhaal gebruik en het gebruik van de "active users" fors is. Mensen spelen het spel en er is een daadwerkelijke harde kern van gebruikers die echt vaak raced en ook echt competitie voeren. Je kan zelf even door de hi-scores scrollen voor de verschillende unlockable levels om dat beeld te verifieren (inladen duurt alleen erg lang van de hi-scores inmiddels:).

    Er is ook echt tot op de milliseconde geraced voor de hoofdprijs en we hebben dan ook met trots de hoofdprijs uitgereikt. Vorig jaar is er ook een winnaars ronde geweest waarvoor we de top racers tegen elkaar hebben laten racen op het test-circuit in lelystad, welke als item in de grote beurt (veronica) verwerkt is. Dus we zijn ook echt actief bezig geweest met de spelers en er is echt uitgepakt voor hen.

    groet
    tomas

    geplaatst op
  • En dit bericht dan? Moeten we dit ook niet geloven? Of wel? Hoe check je dit? En wat als ze jokken? Jeetje, als enig vertrouwen in bronnen -van enige naam- ontbreekt wordt het leven van de journalist wel heel erg moeilijk (en het is al zo moeilijk dezer dagen)...
    http://reclamewereld.blog.nl/internet/2007/03/28/reclame-actie-verzekeraar-reaal-wintersporters-mogen-webcammen

    geplaatst op
  • @Tomas
    En de presentatie van je broer vorige week bij Mediagilde was zeer de moeite waard. Flitsende games, die zeker 300.000 keer uniek gespeeld mogen worden! Mijn dochter vond de game met het aapje ook erg leuk, hopelijk binnenkort meer van jullie in kinderland.

    geplaatst op
  • Hetgeen weer leert dat tussen droom en daad, ofwel tussen makers en reclamewereld de zaak graag wordt opgeblazen en dat emerce misschien begrijpelijk de situatie nog erger maakte. Maar ze lullen over jullie, kids!! En wie meer wil weten over games en avatars, op 1 mei in Myster, singel 459 A'dam komt Bruce Damer een lezing houden, de avatar man!! Gratis, maar ook geen auto te winnen helaas

    geplaatst op
  • @Erwin: taak voor IAB/STIR? Ik kan niet voor IAB spreken, maar vanuit STIR zie ik die taak niet. Tenzij er persberichten de wereld ingaan met onjuiste STIR-data o.i.d.

    geplaatst op
  • Lijkt me ook geen taak voor het IAB; als organisaties al dan niet bewust foutieve informatie opnemen in een persbericht dan is dat een verantwoordelijkheid van de afzender zelf. Verder is het een taak van de kritische journalist om daar doorheen te prikken. En als die 'm mist, dan zijn er altijd nog die vervelende bloggers ;-)

    geplaatst op
  • Niet snap. Het STIR was toch juist om voor adverteerders duidelijk te maken hoe vaak en door wie bepaalde submedia worden gebruikt. Het spelen van een game hoort daar toch gewoon bij? Als je in de game mag adverteren, zou het dan wel een STIR activiteit kunnen zijn? Bij SecondLife bijvoorbeeld hebben marketeers alleen maar vragen, maar er zullen veel meer van dit soort omgevingen/games/networks etc. gaan ontstaan. Waar moet je dan zijn? Hoe is wat met elkaar te vergelijken?

    geplaatst op
  • @Erwin: hoe vaak wordt er nu gebeld naar call-center naar aanleiding van een tv-commercial? En wie is er verantwoordelijk voor de juistheid van die cijfers?

    geplaatst op
  • @Erwin: STIR is opdrachtgever van het online bereiksonderzoek en rapporteert de output van dat onderzoek aan de markt. Niks meer. niks minder.

    geplaatst op
  • Snap. Dus jij denkt dat het STIR geen opdracht zou moeten geven om te onderzoeken hoeveel bereik spelletjes hebben? (misschien vanaf een bepaalde omvang).

    geplaatst op
  • Voorlopig liggen de games buiten de scope van STIR (we weten niet hoeveel mensen afgelopen maand een specifieke game van een aanbieder heeft gespeeld), maar spelportals als Zylom of andere aanbieders meten we wel.

    geplaatst op
  • @Marco: je vergelijkt een TV-commercial met een game. Dat is volgens mij niet zuiver. Bereikscijfers van een zender (of een programmadeel) zijn bijna onlosmakelijk verbonden met het bekijken van een commercial. Programma kijken = commercial kijken = publiek bereikt = doel bereikt.

    Bij een branded game ligt dat anders. Een game is een losse beleving waar mensen zelf voor kiezen. Net als een zender. Game spelen = publiek bereikt = doel bereikt.

    Het wordt nog ingewikkelder als je als extern merk in een (branded) game kan adverteren maar ook daar geldt iets vergelijkbaar Game spelen & uiting gezien/meegemaakt = publiek gereikt = doel bereikt.

    Uiteindelijk gaat het bij merken om het doel bereiken. In het geval van televisie doen we dit door de kijkcijfers te meten (en vervolgens te zien of we het doel hebben bereikt). In het geval van gaming zou je dus het aantal gamers moeten meten.

    We hebben echter geen uniforme methode om gamers te kunnen meten. Laat staan om ze te kunnen vergelijken. Vind je niet dat een partij dit moet oppakken?

    geplaatst op
  • @Peter: "Voorlopig" ... dat geeft de mens hoop ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.