Recruitment sites: ING de beste?

Recruitment sites: ING de beste?

Vandaag zijn de beste recruitment sites van Nederland bekend gemaakt. ING heeft gewonnen, met maar liefst een 8,9. Rabobank is tweede geworden met een 8,8 en UMC Utrecht, de winnaar van vorig jaar, is derde met een 8,4. (zie hier het de gehele top 50).

De tweede plek van de Rabobank verbaasd mij persoonlijk nogal. Zeker gezien het feit dat er niet eens een jobs sectie op rabobank.nl te vinden is. Als je heel goed zoekt weet je deze via de rabobankgroep te vinden.

De meningen over deze uitverkiezing zijn nogal verschillend, aangezien niet lang geleden Marc Drees op het Expand weblog nog schreef over ING: er moet er één de slechtste zijn. Ook winnaar van de Spits publieksprijs Heineken kwam er bij Marc niet genadig van af. Heineken werd in het ‘professionals onderzoek’ 29e met een 7,2.

De vraag is dus: wie heeft gelijk? Wat maakt een goede wervingssite? En hoe is het verschil tussen een 8,9 (niet alleen de winnaar, maar ook met een zeer hoog cijfer) en de ramp zoals Marc Drees hem omschrijft te verklaren? Ik ben erg benieuwd wat het Marketingfacts publiek van de winnaar vindt.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 18 reacties op dit artikel

  • Ik vind die ING site echt bagger; 't is gewoon een door een programmeur in elkaar gedraaide interface op een door een databasebouwer gebouwde database. Da's geen recruitment, maar database-ontsluiting...

    Waar kunnen we overigens de testrapporten en -criteria vinden?

    geplaatst op
  • Overigens is er hier natuurlijk al een discussie geweest over 'wat maakt een goede recruitment site'. Ik ben benieuwd of naar aanleiding van deze uitslag er nieuwe inzichten zijn ontstaan.

    geplaatst op
  • Onder het persbericht staat 'meer informatie contact opnemen met'.

    Wat overigens wel storend is, is dat de mensen achter dit onderzoek ook training geven via AMC

    Met daarin o.a.: Wat zijn de do’s en don’ts van nieuwe recruitmenttechnieken?

    Ook aangeprezen met 'hoe zet ik nieuwe wervingstechnieken in'.

    Zoals ik zei: ik ken de club als zeer gedegen onderzoeker m.b.t. media inzet. Hele goede cijfers over waar mensen te vinden zijn. Maar online... tja.

    geplaatst op
  • Of de duivel er mee speelt krijg ik via mediaonderzoek binnen: wat is een goede website

    geplaatst op
  • Carl, de beoordelingscrteria worden niet vrijgegeven :-(
    Op Personeelslog staat wat informatie over de criteria:
    Elk jaar stelt de Intelligence Group zijn criteria bij. Voor 2007 gaat het bureau sites beoordelen aan de hand van 54 beoordelingscriteria, verdeeld over acht dimensies:
    - Werkomgeving/werkgever (o.a. cultuuromschrijving, testimonials)
    - Werkaanbod (o.a. mogelijkheden voor opleiding en stage)
    - Toegankelijkheid (o.a. zoekgemak, navigatie en taalkeuze)
    - Sollicitatiemogelijkheden (o.a. online solliciteren en sollicitatieprocedure)
    - Contactmogelijkheden (o.a. contactpersoon, telefoonnummer e.d., maar ook evenementenagenda)
    - Algemene indruk (o.a. huisstijl en beeldgebruik)
    - Originaliteit (eventuele unieke toevoegingen)
    - Recruitment 2.0 (o.a. chatten, RSS-feeds).

    Deze dimensies geven een globaal beeld waarop de onderzoekers letten. Omdat de Intelligence Group de totale set criteria en puntentoedeling niet openbaar maakt, geeft het ons weinig houvast voor het verbeteren van een recruitmentsite.

    geplaatst op
  • Jeetje, hoe serieus moeten we dit onderzoek nemen? Heeft iemand die ING site wel eens goed bekeken? Wat een drama! Ben het niet vaak eens met Carl, maar in dit geval heeft ie helemaal gelijk.

    Hiermee diskwalificeerd Intelligence Group zich wel vwb online recruitment. Jammer, ik had ze hoger ingeschat.

    geplaatst op
  • @Marco: Ik ben het roerend met je eens. Marc voorspelde overigens al zoiets en schreef:
    "Is een recruitment site bedoeld om:
    de directie te behagen,
    veel geld te besteden aan corporate imago,
    jaloezie punten te scoren ten opzichte van de concurrentie,
    in de lijst van beste recruitmentsite van de Intelligence Group terecht te komen?
    dan zijn alle genomineerden daar in geslaagd."

    Lees het volledige artikel

    geplaatst op
  • Een droeve dag voor kandidaten.

    Hoe is het mogelijk dat een zo evident rammelende site als die van ING het tot de beste recruitmentsite van Nederland kan schoppen?

    Ik kan slechts hopen dat bedrijven die zich op dit moment orienteren op online recruitment geen acht slaan op deze fantasielijst van iG! en evenmin de ING site als voorbeeld nemen.

    geplaatst op
  • Nog een interessante trouwens. Niet enkel ING heeft dus een rampenplan van een recruitment site. Alle merken (ik hoorde recent deze klacht ook in één van mijn trainingen van één van de ING merken) moeten namelijk via de ING site lopen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de vacature voor online marketeer die recent ook via marketingfacts werd gepromoot:

    Zie vooral de tekst:

    Solliciteren
    Solliciteren kan via de website van ING groep. Klik hier om naar het vacature zoeksysteem te gaan. Selecteer als functiecategorie “Marketing & Communicatie” en gebruik als sleutelwoord “internet”. Klik vervolgens op de vacature (onderaan de pagina met referentienr: 297591). Solliciteer door de Functie aan het banenmandje toe te voegen en vervolgens het banenmandje te bekijken en op de “Solliciteren” knop te klikken.

    Toch mooi, zo'n deeplink naar de vacature waar je gewoon meteen kan solliciteren. Het verbaasd me dat ING nog mensen vind, zal wel via de offline campagnes komen :)

    Overigens zoals ik al zei: Rabobank op twee zonder een recruitment stuk op de site. Tja...

    geplaatst op
  • Het is jammer dat de Intelligence Group haar criteria niet bekend wil maken.
    Blijft de vraag: wat had dan wel de beste recruitmentsite moeten zijn?

    geplaatst op
  • Alleen al het "klik hier" wat te pas en te onpas wordt gebruikt geeft me al kippevel. Ook nog een leuke:

    Om onze vacatures te kunnen bekijken, moet je internet-browser:
    - een codeersterkte van minimaal 128-bit hebben
    - ‘cookies’ accepteren
    Lees hier hoe je de browser-instellingen kunt aanpassen.

    Nou ik denk dat ze erg blij zijn met de prijs. Maar de jury mag wel eens een training gaan volgen hoe je een website bouwt.

    geplaatst op
  • @Martijn:
    "een codeersterkte van minimaal 128-bit hebben" ?!?

    Zoeken ze enkel IT-ers?

    Overigens:
    Bij het zoeken naar "een" vacature zie ik (Firefox/Debian) pas na vier (!) nieuw geopende browservensters een paar vacatures. De clicks heb ik niet geteld, maar het waren er wel veel.

    Wellicht is dit alles voor ING wel te verklaren. In diverse nieuwsberichten las ik dat ING wel wat mensen "overbodig" gaat krijgen...

    geplaatst op
  • Beetje laat, maar toch....

    @Bas
    Hoe ING toch nog mensen vind? Kijk hier eens:

    http://www.linkedin.com/search?search=&sik=1176431667955&keywords=interim+recruiter+ing&sortCriteria=4

    geplaatst op
  • Wat wil je met die link zeggen Leon?

    Overigens, ik zeg niet dat ze geen mensen vinden, ik heb hiermee alleen aangegeven dat de meningen nogal verschillend zijn qua 'goede site' en ik niet het idee heb dat dit een goede site is zeg maar.

    geplaatst op
  • Ik zou toch zweren dat ik hier gister een opmerking las over "hoe komt ING dan toch nog aan nieuwe medewerkers?" of woorden van gelijke strekking. In het hypothetisch geval dat die post daar stond, had ik daarop geantwoord door de batterij interim-recruiters te tonen die ING gebruikt om de gaten te vullen. En dit is slechts het topje van de ijsberg. Ik kom bijna dagelijks recruiters tegen die hebben gewerkt / werken / (weer) gaan werken voor ING/NN. Maak eens een voorzichtige schatting wat ze op jaarbasis uitgeven aan interimmers en bureaus. Stel dat je daar 20% van zou willen gebruiken voor een carrièresite, dan heb je een aardig budget en hou je nog over marketing.

    Je kan overigens IG wél een pluim geven. Ze halen keer op keer de media en we hebben het er toch weer over. Idem met dit onderzoek. Het valt Waasdorp niet kwalijk nemen dat hij de pers zoekt met zijn onderzoeken en testjes. Tegelijkertijd weet iedereen wel hoe het werkt. Bijna wekelijks wordt er ergens een "beste recruitmentsite" gekozen op basis van criteria die altijd voor discussie vatbaar blijven. Daar is IG geen uitzondering op.

    geplaatst op
  • @Leon: iets van die strekking komt zeker niet van mijn hand. Ik denk namelijk dat ING en ook vooral NN hele sterke merken zijn op de arbeidsmarkt, ondanks dat ze dat zelf pas recent door hebben. Ik denk echter dat ze door een aantal factoren hele grote groepen mensen laten liggen.

    Wat betreft IG een pluim geven, liever niet. Marketingtechnisch pakt hij het aardig aan, en het is een goed bureau als het gaat om 'wie leest wat, en wat boeit men'. Maar van online hebben ze gewoon geen kaas gegeten. Dat kan ook niet als onderzoeker, want dan kijk je naar wat men doet en wat het effect is. Aangezien er nog geen 'vaste patronen' zijn online (zoals Paul Molenaar in het nieuwe uitgeve steld: online bestaat nu 60 jaar (apranet is het begin) in een uitgeefwereld van honderden jaren (drukpers), is het nog niet meetbaar. Het gaat online namelijk veel minder om 'wat doet men' als 'wat zou men moeten doen'.

    En daarom heb ik erg veel moeite met dit soort onderzoeken. Bedrijven vertrouwen nu dit soort organisaties om ze dus met slecht advies over het inrichten van de site en dergelijke bij te staan. En dan werkt het straks weer niet en dat is slecht voor de branche. Ik zie mensen liever de hulp inroepen van Marc Drees, Eddy Boeve, Jungle Rating of zelfs mijzelf (hoewel ik geen expert ben in website optimalisatie).

    geplaatst op
  • alsof van onder een steen gekropen (gezien de late reactie).

    Boeiende recensies. Niet allemaal even positief en, dat is misschien het schokkendste, op verschillende punten zeer juist. Het is raar dat je via http://www.rabobank.nl niet op het vacaturegedeelte komt. Dat is bijzonder raar, zeker als je vervolgens wel hoog scoort in de totaal score. In de totaal score is de link op de homepage ongeveer 1%. Gecombineerd met een banner op de homepage is dat 2% van de score. Aan de andere kant is de Rabobank erg volledig op bijvoorbeeld het gebied van arbeidsvoorwaarden (kan de link helaas niet kopiëren). Dat wordt door 75% van de potentiële Nederlandse beroepsbevolking (zeer) belangrijk gevonden en dit telt voor ongeveer 3 procent mee. Het linkje op de homepage is zo vanzelfsprekend dat we dit sinds 2006 minder zwaar zijn gaan meerekenen (ook omdat nagenoeg alle werkgevers in het onderzoek dit hebben en daar dus het onderscheid niet in gemaakt wordt). Neemt niet weg, dat het essentieel en elementair is.

    Rest mij enkele belangrijke vragen:

    1) Als ING of de Rabobank het niet zijn, wie zou dan de beste recruitmentsite van Nederland hebben?
    2) Wat is de definitie van online recruitment en waaraan voldoet een goed online recruitment advies?
    3) Is de beoordeling of een advies goed of slecht niet ook afhankelijk van het feit of dit advies de beoogde doelstellingen weet te realiseren. Het mooie van het werken in ons vakgebied, is dat het resultaat per direct meetbaar is. Voorbeeld; eerst reageerde 1 op de 100 personen op een vacature of liet 1 op de 1000 personen zijn/haar gegevens na op een recruitmentsite. Als deze (vooralsnog fictieve) ratio’s verbeterd worden naar bijvoorbeeld 8 op de 100 respectievelijk 10 van de 1000 door de implementatie van een advies…. Dan is dat toch per definitie een goed advies (mits de kosten van het advies hoger zijn dan het resultaat, juiste doelgroep etc.).

    geplaatst op
  • Beste Webmaster,

    Mijn naam is Anita Koppelle, ik ben de nieuwe webmaster van http://www.StudenDBase.com

    Allereerst mijn complimenten voor je site. De site zit goed en overzichtelijk in elkaar.

    Wij hebben recentelijk onze hele site aangepast en ik ben benieuwd wat je ervan vindt?
    Heb jij als webdeskundige tips om de site te verbeteren, dan hoor ik het graag!

    Je website biedt veel interessante links. Graag zou StudenDBase ook met haar link op de website vermeld worden.
    StudenDBase is de ontmoetingsplaats voor laatstejaars studenten, net afgestudeerde Bachelors & Masters en de top van het Nederlandse bedrijfsleven.

    Het is mijn taak om StudenDBase te promoten en met een linkje op jouw site zou je ons onwijs kunnen helpen.
    Zou je een link kunnen plaatsen naar http://www.studendbase.com/ onder de titel: Campus Recruitment Outsourcing. Dat zou helemaal top zijn!

    Ik hoor graag van je!

    Groetjes,

    Anita Koppelle
    Webmaster

    StudentenWerk BV Hoofdkantoor
    Aquarius - Siriusdreef 12
    2132 WT Hoofddorp
    Tel: (+31) 020 - 653 1544
    Fax: (+31) 020 - 653 1503
    E-mail: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.