Tijdschriftuitgevers
splitsen zich massaal op in losse internet- en printafdelingen.
Erik Hoekstra, directeur VNU Business Media, zegt op 1 maart in Adformatie dat hij internet echt loskoppelt van print. De dynamiek van online is een heel andere dan offline. "Pas als je dat loshaalt, ga je dat zien." De Telegraaf Media Groep (TMG) op 16 maart in hun persbericht over de jaarresultaten: we gaan splitsen. "De organisatiewijziging wordt ingegeven door de noodzaak een hoger rendement te realiseren met printproducten, terwijl gelijktijdig de snelheid wordt verhoogd in de ontwikkeling van de positie op de digitale markt." En tenslotte weer een ander soort uitgever, Sanoma Nederland. CEO Dick Molman diezelfde dag in vakblad De Journalist over het splitsen: "De online markt groeit zo snel: het moet een stuk efficiënter en sneller. Dat bereiken we met die splitsing, overigens niet met een Chinese muur ertussen."
Een echte
must read, op Adfoblog. Ook vooral de laatste alinea:
Volgens CEO Dick Molman werken er t.z.t. in de online-unit van Sanoma misschien wel helemaal geen journalisten meer, maar meer 'technisch ingestelde functionarissen.' Molman: "Op sites waar de nadruk ligt op het bijeen brengen van verschillende bronnen – en minder op journalistiek- zullen wij de mensen die er werken niet als journalist aanmerken. Een site die uitsluitend lezers faciliteert heeft geen journalisten nodig." Het soort sites dat printtitels opvreet. Gat in de markt: omscholingscursussen voor journalisten.