Sorry, ik zat er helemaal naast

19 maart 2007, 12:44

Vorig jaar oktober woedde hier op MarketingFacts een discussietje over hoe het internet er over 10 jaar uit zou zien. Ik schreef destijds:

Het internet van straks bestaat uit kunstmatig intelligente desktop-, laptop- en GSM-applicaties, die ‘peer-to-peer’ contact met elkaar houden en zelfstandig informatie uitwisselen. Applicaties die, doordat je ze gebruikt, jouw voorkeuren en interesses leren kennen, en zodra je ze even niet gebruikt zelfstandig op zoek gaan naar ‘bevriende’ applicaties, om elkaar op de hoogte te houden van wat hun baasjes interesseert en doet, en om hun baasjes – anoniem of met open vizier – met elkaar te laten communiceren.

We gaan dus van een gecentraliseerd internet (servers bij hostingpartijen, viewers bij de consument) naar een internet waarin ieder aangesloten apparaat zowel server als viewer is.

Maar nu blijk ik er daarmee toch behóórlijk naast te zitten…

Via een linkje op Bright kwam ik namelijk ineens bij een BBC NEWS artikel uit, over een ‘peer to peer vehicle warning system’ dat een paar Germaanse onderzoekers dit weekend op de CeBIT hebben gedemonstreerd.

For spotting dangers and jams, the system would use data from sensors that were likely to be fitted to cars, bikes and trucks in the future, Dr Blocher added.

For example, cars could spot oil on the road by combining temperature readings with wheel traction information, he said.

A wheel slipping on the road even though the temperature was not low enough for frost or ice would suggest oil or another slippery substance was present.

Once a car detected this sort of danger, information about it would be generated and passed down the line of vehicles approaching the patch of oil.

Het systeem leert het rijgedrag van z’n baasje herkennen, en waarschuwt navenant: als ‘t baasje flink aan ‘t scheuren is, is een slippende band bijvoorbeeld nog geen reden voor paniek bij de achterliggers. En omgekeerd past ‘t systeem ook de inkomende waarschuwingen weer op ‘t baasje aan: die hoeft niet bang te zijn dat ie zich de pleuris schrikt, midden in een raar bochtje dat al z’n aandacht vraagt.

Ik zat er dus flink naast, met mijn ‘Het internet, 10 jaar na nu’ voorspelling. Die tien jaar worden er hooguit vijf…

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Maurice Brand

    Haha, leuke climax 🙂


    19 maart 2007 om 13:20
    Allstar

    Haha, ik las de kop in mijn RSS-reader en ik dacht meteen: “Potjandikkie, weeeeer een artikel over Second Life!”


    19 maart 2007 om 13:37
    schief

    O, ik dacht in eerste instantie aan SpinAwards.. 😉


    19 maart 2007 om 14:01
    Allstar

    @Timvl: Weer van die eikels die denken dat het nog heel wat gaat worden… Wanneer zullen zij een bericht publiceren met exact deze kopregel?


    20 maart 2007 om 08:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!