Betaald bloggen bij DAG

Betaald bloggen bij DAG
Binnenkort verschijnt DAG, na Spits!, Metro en De Pers, de vierde gratis Nederlandse krant. Zoals eerder aangegeven is DAG een samenwerking tussen KPN en PCM en is in ieder geval Edwin Tromp (ex-Talpa) aangetrokken als één van de mensen die het cross-mediale concept moet gaan uitrollen.

Aangezien ik sinds enkele weken geen Adformatie meer ontvang (zal jullie de details besparen), lees ik zojuist pas op narrowcasting.blieb.nl een interessante quote van Joris van Heukelom (KPN) in een interview in Adformatie over DAG:
(...) We gaan dingen rechtstreeks van het internet in de krant zetten. Bloggers die de krant halen, krijgen betaald. Als opstapje naar het 'journalistschap'. Verder willen we via een democratisch principe, online of mobiel, het volk laten kiezen welke topics ze door onze onderzoeksjournalisten uitgezocht willen zien. Je zou het 'user driven journalism' kunnen noemen. Zo kun je DAG personaliseren. Met je eigen nieuwsselectie en je eigen voorkeuren. Daardoor wordt de online-omgeving relevanter. (...)
Klinkt goed en ik zal DAG dan ook met belangstelling volgen!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Dan krijgen we dus weer een krant met content waar niemand op zit te wachten. Ok, het is gratis, maar we zijn vooralsnog te betalen voor kwaliteit.

    geplaatst op
  • Geen Adformatie meer Marco? Ondanks die eerdere lofzang?

    geplaatst op
  • @Lode: Kluwer kwam er enkele weken geleden achter dat ik niet meer bij het bureau werk op basis waarvan ik destijds het blad ontving. Ben er ook pas 1,5 jaar weg en doe ook niets meer in het vakgebied blijkbaar dus moet de hele procedure van aanvragen weer opnieuw opstarten. Misschien moeten ze bij Kluwer ook eens de column van Joost Steins Bisschop lezen!

    geplaatst op
  • Ja ik las het ook Marco (maar dan wel in de Adformatie ;-) ) Vind het zeker een interessante ontwikkeling!

    @Selwyn: waarom zit niemand hier op te wachten? Ik denk juist dat je door deze aanpak meer betrokkenheid bij je product kan creeeren (met knipoog naar brandgagement). Iedereen vind het toch leuk om in de krant te staan? Natuurlijk moet het wel inhoud hebben...

    geplaatst op
  • @Marco: Iemand die recent dus bijna een maand lang elke keer in de Adformatie stond, wordt op deze manier behandeld. Da's een artikel in de rubriek Klantrelatie of wellicht Kloteklanten (gaat niet alleen over klanten) waard! Nog even en je moet ten kantoren bewijzen dat Marketingfacts/Upstream werkzaamheden uitvoert op het vlak van reclame, marketing en media... Gewoon elk interview weigeren totdat je weer een abonnement hebt ;-)

    geplaatst op
  • @Erik: probleem ligt niet bij Adformatie; het probleem ligt bij Kluwer in Deventer dat alles volgens de regeltjes doet. Buiten het feit dat ze dat 1,5 jaar te laat doen is daar op zich niets mis mee. Een beetje erg suf is het wel dat je na al die interviews en publicaties opnieuw moet aantonen werkzaam te zijn in de reclamebranche. Wat dat betreft verschillen ze dus niet veel van een bank ;-)

    geplaatst op
  • Met 't op deze manier vermarkten van content smelt alles weer mooi samen..., in ieder geval niet naar mijn smaak. Mooi podium voor de blogger die de krant haalt, idd. inkomsten uit UGC voor de kanaalhouders, klinkt beter dan Spits en Metro, maar waar zit de winst 'um nou in voor de lezer...? Dat ie gratis is en z'n nieuws kan personaliseren..? En hoeveel lezers personaliseren straks, heeft de massa 't concept wel door en hebben we over 3 jaar nog steeds zin om energie te steken in 't vergroten van onze persoonlijke relevantie...? Of laten we ons toch weer liever serveren door een 'betrouwbare bron'..moe geworden van alle mogelijkheden.

    Commerciele vingers aan de krant...misschien klink nu heel 'way-back-in-time'...maar we zouden iets zorgvuldiger om moeten gaan met nieuwsbronnen. Het hele concept is dus top, ...wanneer je de factor 'geld' weglaat. Maar ja, misschien moet iemand mij maar 'ns uit die droom helpen..;)

    geplaatst op
  • De zin "als opstapje naar het journalistschap" doet wel weer wat paternalistisch aan. Als je als blogger goed je best doet kun je misschien nog wel eens een echte journalist worden. En dat moet je toch willen.

    geplaatst op
  • Ho ho, gaan we Kluwertje bashen? Komen anders wel de beste bloggers vandaan!

    geplaatst op
  • Komen daar bloggers vandaan? Geloof er geen bal van! ;-)

    geplaatst op
  • Marco, natuurlijk hoor jij een abonnement te hebben op Adformatie. Ik kan je verblijden: heb even aan wat touwtjes getrokken en je abo is geregeld!

    geplaatst op
  • Lees mijn eerdere posting, waar Marco terecht naar verwijst. Dit wordt een echt crossmediaal product. Bloggersnieuws laat zich bij uitstek personaliseren. Zeker naar bijvoorbeeld treinreizigers, al dan niet ingelogd op een hotspot in de trein. Als je bloggen breder ziet (vloggen met je mobiel) dan is de stap helemaal makkelijk gemaakt: van mobiel naar mobiel, van mobiel naar internet (vaarwater skoeps) of van mobiel naar trein-TV. Het niet bewegend beeldmateriaal of de goede artikelen redden het dan naar het bereiksmedium: de krant.

    geplaatst op
  • @Rob: helemaal top en ik ben blij dat ze in ieder geval bij de adfo nog luisteren naar hun abonnees; nu Kluwer nog!

    @Gijsbregt: intentie is goed, ik hoop dat ze het beter oppakken en uitrollen dan De Pers want daar had ik ook meer van verwacht moet ik je eerlijk zeggen. Valt dus blijkbaar nog niet mee om een nieuwe gratis krant in de markt te zetten.

    geplaatst op
  • @Marco Het verzacht de pijn natuurlijk niet maar wat dacht je als je bij Adformatie werkt en je moet contact onderhouden met Deventer :-) Goed om te horen dat dat papieren ding nog steeds in een behoefte voorziet.

    geplaatst op
  • @ Gijsbrecht: vind de crossmediale belofte van KPN met de Dag wel mooi, maar ik zet al een tijdje m'n vraagtekens bij wat we hiervan nou gaan gebruiken (zie ook 'n eerdere post KPN Narrowcasting: 10 onbeantwoorde vragen). Technische obstakels voor realisatie worden wel overwonnen, maar behoeftes creeer je niet. Journalistieke kwaliteit en uitvoeringsaspecten is bovendien afwachten.

    Het democratische aan UGC is een kans en bedreiging ineen. Wellicht wordt 'de krant halen' voor participanten een doel op zich (resulterend in schokkender/commercieler nieuws.??), al kan een redactie daarin altijd nog haar stempel nog drukken. Vraag blijft of de content in deze vorm dichterbij, of juist verder van de lezer af komt te staan.

    Maar zeker in de trein spelen ook zaken mee als 'ik werk al 8 uur p/dag en da's wel genoeg', 'Dan Hyve ik liever' en 'nieuws, da's toch iets voor het 8uur Journaal'. Zaak om actievelingen betrokken te houden, anders zal de groep wel weer snel uitdunnen ('heb nog nooit de krant gehaald..'). Vraag me dus af hoe groot de groep is die participeert in alle mooie dingen die jij noemt...

    geplaatst op
  • Wel leuk voor de discussie, De Nieuwe Reporter berichtte vandaag over UCG en huis-aan-huiskranten:

    Lokale burgercontent soms tenenkrommend

    geplaatst op
  • @Rob: Zou je ook eens die hele verlenging onder de loupe nemen? Ik krijg een persoonlijke gebruikersnaam en pincode toegestuurd, login en ik kom op een volstrekt leeg formulier binnen waar ik als nog de hele rimram kan invullen. Lekkere service :-( Waarom niet op minst mijn NAW-gegevens en geboortedatum invullen?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.