Brandgagement KPI = a/(0,01*3*t) + r/(0,09*3*t) + p/(0,9*3*t)... waarbij a het aantal actieve consumenten is, r het aantal reactieve consumenten, p het aantal passieve consumenten en t het totaal aantal consumenten.
UPDATE: Interesse in marktgemiddelden? Klik hier
De basis van deze formule is de stelling dat van alle consumenten ongeveer 90% alleen maar leest en kijkt, 9% op bijvoorbeeld fora, weblogs en polls reageert en 1% echt pro-actief met je merk aan de slag gaat.
Als je een website hebt waarop je je klanten opzettelijk betrekt bij je innovatie, merkbouw en/of marketing, en de verhouding ‘passief/reactief/actief’ van deze klanten komt overeen met de bovenstaande stelling, dan is je brandgagement KPI dus precies 1. Heb je alleen maar passieve klanten, dan is je KPI 0,37 (het minimum). En heb je alleen maar actieve klanten, dan is je KPI 33,33 (het maximum).
Met een old skool website - zonder online reactiemogelijkheid - zit je volgens deze formule dus per definitie aan een KPI van 0,37 vast. Maar met een blog ga je al snel richting de 1,0 of zelfs er overheen. En met een Wiki… ga je mogelijk helemáál ‘los’.
Wat vinden jullie van deze formule? Is ie te simpel, te moeilijk, slaat ie echt helemaal nergens op of is ie precies goed?