Waarom worden e-mails geopend?

23 februari 2007, 08:20

{title}

Hoe zorg je er nu als marketeer voor dat je e-mails worden geopend? Het Amerikaanse bedrijf Return Path hield een onderzoek onder 2.413 respondenten tussen de 18 en 54 jaar in de VS en Canada. Het blijkt dat de afzender, en de eerder geopende e-mails van dezelfde afzender, die interessant waren, door meer dan de helft van de respondenten is genoemd. De derde belangrijkste reden is de onderwerpregel. E-mailmarketing blijkt ‘hot’ te zijn als we naar de laatste postings over dit onderwerp op Marketingfacts kijken. Het bedrijf Web Marketing Today heeft zijn gedachten laten gaan over uitkomsten van het onderzoek en heeft een aantal tips opgesteld:

• Zorg dat de ontvanger je kent

Regelmatig e-mailen helpt om gekend te worden. Te weinig e-mailen en ze onthouden je naam niet. Te vaak e-mailen betekent dat je mail niet wordt gelezen. Het testen van de juiste frequentie is aan te bevelen

• Vertrouwen opbouwen

Het is lastig om ‘gedwongen’ vertrouwen op te bouwen. Een bedrijf die zijn zaken op orde heeft, afspraken nakomt en vriendelijk overkomt, bouwt vanzelf vertrouwen op.

• Persoonlijke aanpak

Het aanwijzen van een persoon binnen de organisatie die op persoonlijke en vriendelijke wijze invulling geeft aan de e-mail, scoort bij de ontvangers.

• What’s in it for me?

Waarom zou ik de e-mail moeten lezen? Wat heb ik aan deze informatie? Dergelijke vragen zal menigeen zichzelf stellen als er een e-mail binnenkomt met al dan niet commerciële informatie. Zo lang de informatie waardevol is, zullen de e-mails geopend blijven worden. Ook als er toevallig een keer informatie bij zit waar je niet echt wat aan hebt zullen ze zichzelf niet direct afmelden. Als er op langere termijn steeds ‘waardeloze’ informatie wordt verstrekt zullen ontvangers zich wel afmelden.

Conversie begint zoals in een eerdere posting dus in de e-mailbox. Het onderzoek van Return Path onderstreept dit nog eens.

What about user experience! Al meer dan 10 jaar ben ik werkzaam in de online scene. Ik analyseer door zowel kwalitatieve als kwantitatieve technieken in te zetten, wat gebruikers nodig hebben, hoe zij zich gedragen op internet en welke drijfveren zij hebben. Met deze verkregen inzichten help ik bedrijven en organisaties hun klanten en relaties te begrijpen en te kijken welke kansen zij hebben om de user experience te verbeteren en te innoveren. Specialiteiten ● UX Research : (remote) usability testen, eyetracking, groepsdiscussies, face-to-face interviews, enquêtes, AB en Multivariate testen, card sorting, tree testen, taakanalyse, Google Analytics ● UX Design : customer journey mapping, user flows, user scenario’s, persona’s, navigatie -en contentstructuur , informatie architectuur, wireframing Alles voor zowel desktop, mobiel, tablet en apps. U kunt mij altijd benaderen voor interim dienstverbanden of freelance opdrachten.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Henk

    Denk dat er een balangrijke tip bij kan : De emailing versturen tijdens die uren waarop de meeste ontvangers ook achter hun computer zitten. Een emailing die s’ochtends tussen 10 andere ongeopende mails zit heeft minder kans dan een emailing die tijdens de werkdag binnen komt.

    Misschien heeft ook iemand ervaring met betere resultaten op bijvoorbeeld dinsdag dan maandag ?

    MvG

    Henk


    23 februari 2007 om 21:31
    ErwinVanLun

    @Henk: uiteindelijk wil je natuurlijk per individu weten op welk tijdstip je je bericht moet verzenden.


    24 februari 2007 om 12:27
    Henk

    Inderdaad goede links, bedankt voor de info !

    Een ander punt is te weten wanneer de concurenten emails verzenden, wij werken in de premiums en gifts branche, ons bedrijf is in Barcelona gevestigt. We hebben enkele concurrenten in Nederland die zeer veel emaings verzenden aan de wederverkopers, het is pratisch spam, we zijn op hun emailings geabonneerd om te voorkomen dat we dezelfde dag mailen.

    MvG

    henk

    http://www.ppiblog.com


    24 februari 2007 om 13:13
    basterburg

    Ben het hemelaal eens met de onderzoeksresultaten.

    @Henk: Het blijft lastig om precies op persoonsniveau te targetten als het gaat om het sturen van een e-mail in de verwachting dat je de enige bent en dus bovenaan in de mailbox staat, klaar om gelezen te worden. Lastig omdat niets zo veranderlijk is als consumentengedrag (ook in BtoB) en geen enkele dag hetzelfde is qua datzelfde gedrag.

    Lastig ook temeer bestaande e-mail marketing software pakketten -waar veel bedrijven gebruik van maken- weliswaar persoonlijke opens registreren (wat praktisch gezien niet perse ‘lezen’ hoeft te betekenen) maar dit ‘opengedrag’ weer moeilijk kunnen bundelen (op persoonsniveau) tot een goed herkenbaar en ‘logisch’ persoonlijk gedragspatroon.

    Ook zijn deze zelfde e-mail software pakketten nog niet klaar om een e-mail nieuwsbrief of aanbieding zo gefragmenteerd te sturen qua verzenddag en tijdstip dat het op persoonsniveau dus ‘op het door analyse bepaalde juiste moment’ wordt afgeleverd.

    Laatste punt. Al heb je al die kennis van individueel consumentengedrag en ook de techniek ervoor, dan is het zo dat al je ‘e-mail marketing contact concurrenten’ dit ook gaan doen en de mailbox dus weer overspoelt raakt op hetzelfde moment…….. lastig vak hebben we hoor…

    Ik blijf van mening dat als je de afzender van de e-mailing ‘herkent’ en die ‘vertrouwt’ en daar e-mail van ‘verwacht’ met daarin ‘persoonlijk relevante’ boodschappen, dan open en lees ik die mail toch wel, ongeacht de dag of tijdstip in de week.


    24 februari 2007 om 14:25
    rjmvandiepen

    In dit onderzoek is het tijdstip van het verzenden van de e-mail niet meegenomen en dus buiten beschouwing gelaten. Dit is in eerdere postings al voor het voetlicht is gebracht.


    24 februari 2007 om 14:47
    Bart van Vuuren

    Goed onderzoek. Maakt je weer helemaal scherp. Wat ik jammer vind is dat het onderzoek is gebasseerd op antwoorden van mensen en niet op het meten van het gedrag van mensen. Zelf vind ik het moeilijk om exact te zeggen waarom ik een mailing open of niet.


    26 februari 2007 om 08:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief