Feedburner geeft inzicht in RSS-gebruik
Eerder deze maand werden site-eigenaren die het RSS-gebruik meten verrast door een enorme toename in het aantal RSS-abonnees. De reden daarvoor bleek het simpele feit dat Google vanaf dat moment de individuele RSS-abonnees liet zien. In de reacties op dit weblog werd al gespeculeerd over de gevoelige tik die Google daarmee uitdeelde aan met name Bloglines (Ask), tot voor kort marktleider onder de webbased RSS-readers (zie bijv. gebruik RSS-readers eind 2005).
Gisteren publiceerde Feedburner nieuwe cijfers over het RSS-gebruik. Feedburner is wereldwijd één van de meest gebruikte RSS-statistiekenprogramma’s en meet op dit moment ruim 600.000 RSS-feeds afkomstig van bijna 350.000 weblogs, uitgevers en podcasters. Feedburner merkt terecht op dat er verschillende manieren zijn om de populariteit van een RSS-reader te bepalen (aantal abonnees, aantal views of aantal doorkliks). Welke criteria je ook kiest, het is duidelijk dat de kleine spelers steeds meer worden verdrongen door Google, Yahoo! en Microsoft. Het gevecht om de RSS-lezer lijkt definitief te zijn begonnen!
Merkwaardig dat Netvibes ontbreekt in deze lijst. Die hebben tien miljoen gebruikers.
Ik vertrouw deze cijfers niet echt….
Ik sluit me aan bij de vorige reactie, heb sterk mijn twijfels over de correctheid. Maar afgezien daarvan, voor mij is de functionaliteit van een reader belangrijk. Er komt een onmogelijke berg feeds op me af (wil nu eenmaal veel volgen) en daarvoor heb ik een reader nodig die mij helpt door de bomen het bos te blijven zien.
Degene die daar in weet te slagen, wint mij als RSS-lezer. En of dat nu bedrijf A of B is, dat maakt me niet uit. Ik wil een slimme reader die filtert, groepeert en niet 100 keer hetzelfde bericht laat zien. Een reader die extra functionaliteit biedt in de vorm van het samenstellen van feeds op maat. Dus in plaats van dat we ons druk maken over aantallen, heb ik liever dat de aandacht uitgaat naar de mogelijkheden die een reader mij biedt.
Fred: (…) Waar het volgens mij ECHT om gaat is wie de strijd gaat winnen op het gebied van de intelligente desktop feed reader en de intelligente online feed reader. Ik bedoel de reader die voor mij de content filtert en laat zien waar IK op wil focussen (smart feed content aggegation, newsmastering). Immers, het geklaag dat de feed overload eigenlijk al niet meer te ‘handlen’ is, is al niet meer van de lucht. Ja toch? Niet dan? (…)
Voor een kleine groep gebruikers zoals jij en ik heb je helemaal gelijk Fred; voor de massa heb je geen gelijk en gaat het om wie straks de distributie van de de feeds in handen heeft. Op basis van de nieuwe cijfers mogen we nu al concluderen dat het opnieuw de grote jongens zijn.
@Marco: Niet met je eens.
Voor de korte termijn heb je weliswaar gelijk maar dit gaat net zo lang goed totdat ook de massa onder de feed-stortvoed bedolven geraakt is.
Ook zij zullen dan snakken naar betere/slimmere ‘distributie’ van de content die in die feeds zit.
En het zal me niets verbazen dat dat helemaal niet zo lang op zich laat wachten.
@Fred: de gemiddelde gebruiker heeft straks geen flauw idee wat er onder die motorkap gebeurt en surft gewoon naar zijn favoriete nieuwssite waar hij via diverse filters en ratingsystemen zijn nieuws kan consumeren. En gezien de ontwikkelingen zijn dat de nieuwssites die we nu ook kennen maar dan in een nieuw ‘RSS-driven’ jasje.
@Marco: o! Maar DAN heb je het over heel iets anders! (Hiermee geef je de discussie een hele andere wending.)
Wij hadden het hier toch over de online feed readers (de web-sites waarop je zelf bepaalt welke feeds je in de gaten wil houden)?
@Fred: ja, daar heb ik het ook over; Google Reader, Google Personal Homepage, MyYahoo!, etc. Maar die zullen dus steeds meer evolueren naar je persoonlijke nieuwspagina waarbij onder de motorkap RSS-feeds worden gebruikt maar waar de gebruiker niets van merkt.
@Marco: Ik begrijp wat jij bedoelt.
Het FeedBurner onderzoek in deze post ging over het gebruik (door gebruikers dus) van online feed readers, terwijl jij het nu hebt over dat ‘men’ dergelijke readers in de toekomst zelf niet meer gebruikt omdat ‘men’ gebruik gaat maken van services/site die nieuws bieden die door een redactie wordt samengesteld uit content die via feeds wordt aangeboden.
(Overigens ‘Terug naar af’ denk ik dan. ’t Enige verschil is dan dat die redactie voor een deel geautomatiseerd wordt door toepassen van filters en dat de echte redactie bestaat uit het draaien aan de instellingen van die filters.)
Maar dat is toch een heel ander verhaal dan het gebruik van online feed readers en de hegemonie in de online feedreader markt?
P.S. MyYahoo! is wat anders. Dat is iets dat enigszins vergelijkbaar is met del.icio.us.
Oeps! Vergissing wat die P.S. over MyYahoo! betreft. Die opmerking sloeg op MyWeb van Yahoo!
Fred, zoals feedburner nu de stats weergeeft zal dat voor een belangrijk deel ook de persoonlijke feed-driven nieuwssites van Google, Yahoo! en Microsoft vertegenwoordigen. Inderdaad wat anders dan de webbased rss-readers en ik begrijp nu ook Marc’s en jou verwarring.
Een zwaluw maakt nog geen zomer. FB syndiceert “slechts” 600.000 RSS feeds, waar er aan blogs al 10* zo veel zijn. Naast de blogs wordt RSS voor talloze andere toepassing gebruikt. Dus FB ziet maar een schijntje van het totaal.
Daarnaast denk ik dat er belangrijke geografische/geopolitieke tonen zijn. Kijk eens naar de hitwise blog van 18 januari. Bloglines is 13 keer zo populair als Google Reader in de VS. Dat verschil is niet een twee drie goed gemaakt, zoals nu lijkt wanneer je op FB afgaat. Het grote makke werd twee dagen terug door Pierre Gorrissen al aangegeven. Feedburder rapporteert cumulated users en geen acitve users. Ik durf te stellen dat mijn FB statistieken wat dat betreft zwaar vervuild zijn. Ik zie een switch van Bloglines naar Netvibes onder mijn gebruikers (Edwin predikt), maar alle bloglines accounts worden nog steeds geteld.
Ik denk wel dat Google Reader en Google Personal wel belangrijke contenders zijn voor Bloglines, Netvibes of NewsGator.
PS Marco ik durf geen links meer in te sluiten want dan blijft het hele verhaal hangen in he filter. Maar op mijn turfje doe ik een duit in dit zakje.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!