Submission

22 februari 2007, 14:35

Marketingfacts Cursus ConversietipsMet gevaar voor eigen leven wil ik vandaag de opkomst van een zeer snel uitbreidend machtsbolwerk aan de kaak stellen. Want het merendeel van de marketeers IS LAM gelegd door mensen die leven in een achterlijke cultuur. Het gaat om een groep mieren-neukers, die in de afgelopen 20 jaar miljoenen nieuwe volgelingen heeft gekregen. En duidelijk imperialistische trekjes heeft.

Ik heb het natuurlijk over alle software-ontwikkelaars van deze wereld.

Mensen die, net als drugsdealers, hun klanten

gebruikers

(users) noemen.

En onderling praten met in termen van

master

en

slave.

{title} {title} {title}

De websites die deze engerds hebben gebouwd zijn gelukkig makkelijk herkenbaar. Dan staat er namelijk onderaan de formulieren:

SUBMIT.

En dat is ook precies wat ze willen. Ze willen dat de klanten zich onderwerpen aan hun systemen.

Ze zien alles als liniaire If-Then-Else processen en maken dus gedrochten van websites. Omdat, zoals jij en ik weten, de aankoopprocessen van de bezoekers helemaal niet liniair zijn.

Als jij als marketeer ook gek wordt van deze SadoMasochisten, dan heb ik hier wat tips voor je. Zie het maar als conversietips of relatietherapie voor je interne organisatie.

  • Praat liever maar niet over gevoel, en gut feeling. Dat vreten ze namelijk niet. Het zijn pure left-brainers. Gevoelens passen net zo min in hun rationele systemen, als varkensvlees in een moslim-dieet.
  • Laat ze het artikel “Hou je van me” lezen. Als ze conceptueel begrijpen dat ‘klik hier’ en ‘submit’ niet klantvriendelijk zijn, dan biedt dat wellicht een opening voor een dialoog.
  • En als je ze wilt overtuigen, kom dan met tastbare bewijzen. (if then!) En geef dit geordend weer.

succes

Ewald Verhoog (41) is oprichter van het Canicas. Canicas is Spaans voor knikkers en heeft als werkterrein: marketing strategie - marketing tactics - marketing operations en marketing intelligence. Wij helpen onze klanten bij het ontwikkelen en implementeren van de (interactieve) marketing & sales strategie. In Nederland loopt Canicas voorop op het gebied van Persuasion Architecture (Futurenow): basisprincipe is dat de 'gemiddelde' klant niet bestaat. Ieder type klant vraagt om een eigen aanpak, en het internet leent zich hier perfect voor. De meeste klanten maken kennis met Canicas via Canicas Conversie Management ©. CCM helpt klanten om met een beproefde methode, snel de conversie van landingspages en actiewebsites fors te verhogen. Canicas zet een team in van ervaren specialisten op het gebied van webcopy, usability, design, verkooppsychologie en webanalytics om stapsgewijs alle copy- en lay-out aspecten die voor conversie van belang zijn optimaliseren.

Categorie
Tags

33 Reacties

    Wouter

    Euh… wat?


    22 februari 2007 om 15:19
    Roy Tomeij

    Misschien heb ik het sarcasme gemist, maar kom anders eens van je marketeerstroon en doe geen zaken meer met je neefje die werkt vanuit z’n zolderkamer. Mocht je wel met serieuze partijen werken, dan heb ik medelijden met hun programmeurs. Een beetje webdeveloper is tegenwoordig ook serieus bezig met usability, ook de die-hard codekloppers.

    Na de non-informatie van Lianne en deze post gaat MF toch maar eens uit de feed reader.

    PS: En om te mierenneuken: het koppelteken mag daar weg, aangezien er geen sprake is van een spraakverwarring.


    22 februari 2007 om 15:22
    Robert Gaal

    Waar vind je dit soort figuren Marco?


    22 februari 2007 om 15:23
    moraal

    mwoahahahaha! geniaal! Kom op mensen, een beetje cynisme moet af en toe toch kunnen? 🙂 Het NOS-journaal is toch ook niet altijd dood & inslag? Ook daar maken ze soms tijd voor ‘luchtigere’ onderwerpen? (brandgagement? 🙂


    22 februari 2007 om 15:27
    Arnoud

    ???? Of ligt dit aan mij?


    22 februari 2007 om 15:31
    rRijk

    Best wazig ja … maar de reacties zijn vast vermakelijk. Even als de senseo reacties … komkommertijd?


    22 februari 2007 om 16:21
    Maurice Brand

    Ewald, mijn steun heb je. Ik vind hem leuk bedacht en hij klopt.

    Ook geef ik Roy gelijk over het werken met juiste partijen, er zijn genoeg uitzonderingen waarbij een site goed getest wordt op het gebruik van de juiste terminologie.

    Ik doe dit in ieder geval wel voor mijn klanten!


    22 februari 2007 om 17:34
    M. Roelofs

    Ik vind de vergelijkingen wel aardig. Leuke invalshoek, noem wat meer voorbeelden.


    22 februari 2007 om 17:36
    Guy

    Paar erg leuke zinsnedes, mocht echter nog wel wat bijgeschaafd worden voordat ie geplaatst werd…

    En als ex-informaticus, marketeers zijn nou ook niet de leukste mensen om mee samen te moeten werken hoor 😛


    22 februari 2007 om 18:15
    media

    Heren, waar is jullie gevoel voor humor gebleven? Of zou het te maken hebben dat ik het lees NA het drinken van een biertje? Vind ‘m persoonlijk briljant gevonden!


    22 februari 2007 om 19:30
    ssmeding

    Is dit een persoonlijke queste tegen formulieren die worden afgesloten door de tekst “submit”?

    Als je alle programmeurs wilt afdoen als holenmensen, dan vraag ik me af waar je zelf de laatste vijf jaar gezeten hebt.

    Je artikel zal zeker een achterliggende boodschap hebben, maar iets minder abstractie was welkom geweest. Misschien ben je vergeten dat hier ook lezers komen die het bouwen aan technische oplossingen combineren met de gebruikers- en marktingkant en daardoor juist heel bruikbare, goed-converserende webkanalen ontwikkelen?

    Hoe vaak ik de tekst ook lees, meer dan een klein glimlachje kan er niet vanaf. Want ik vraag me keer op keer af of je mij zou rekenen tot een mierenneuker die leeft in een achterlijke cultuur, of juist een medestander die de nieuwe boodschap verkondigt.

    Misschien moet je es twee willekeurige logo’s Googlen en dan schrijven over de overeenkomsten?


    22 februari 2007 om 19:56
    media

    @Sint et al: wat ik niet helemaal begrijp in jullie reacties is dat je het als persoonlijke aanval zien. Ik beschouw me zelf als iemand die tussen techniek en marketing in staat. Ik lees nu een posting met knipoog van de linkerzijde en zou verwachten dat er iemand van de rechterzijde een reactie met knipoog terugplaatst. Ben het in die zin namelijk wel eens met Guy, er is ook nog genoeg op te merken over de typische – kun je dat niet ‘eventjes’ doen – marketeer. Wie pakt die handschoen op?


    22 februari 2007 om 20:24
    Thijs Cadier

    Vermoedelijk pakken dat de meeste mensen dit op als een soort belediging omdat het geen grap lijkt te zijn.

    Ik las de tekst en dacht in eerste instantie dat hij als een grap bedoeld moest zijn, ondanks dat ik hem zelf niet grappig vond. Toen ik hem herlas (en daarna nog eens) kon ik echt totaal niets vinden wat humoristisch is. Alleen cynisme en cliches. Vandaar het misverstand misschien.


    22 februari 2007 om 20:36
    robin

    Zou, gezien de reacties hierboven, maar geen submission film maken met lichamen van marketeers beschilderd met gekalligrafeerde PHP-code. 🙂

    Heb overigens bewondering voor de vaak gestructureerde manier waarop IT-ers werken.


    22 februari 2007 om 23:15
    Gilles de Smit

    Ewald heeft leuke columns. En ja die zetten je wel eens aan het denken. Een schreeuwerd en getalenteerd schrijver, blijf schrijven Ewald!


    22 februari 2007 om 23:22
    Erik B

    Mooi stukje sarcasme, leuk geschreven. Provocerend? Zeker. Beledigend? Kom nou!


    23 februari 2007 om 04:56
    daniel@clickvalue.nl

    Goed stuk Ewald. Gewoon mee doorgaan!

    Zou misschien leuk zijn om een paar voorbeelden te noemen van websites waar tech. het overduidelijk voor het zeggen had?

    Mijn eerste duit in het zakje: ING bank. De aanvraagformulieren hebben daar nog steeds een annuleren en een wissen knop. Je kunt postcode en datum informatie alleen in het format van hún database invoeren. En helemaal ‘revenge of the nerds’is dat de OK knop pas verschijnt nadat alle verplichte velden zijn ingevuld.


    23 februari 2007 om 07:08
    I-kloon

    Mijn ervaring is dat bij veel bedrijven marketeers eindverantwoordelijk zijn voor dit soort webproducties….


    23 februari 2007 om 07:53
    Olger

    Geweldig, eerst die misleiding richting islam en dan verketterd worden door een aantal mensen dat sarcasme niet begrijpt/niet kan waarderen. Waar zie ik dat de laatste tijd nou nog meer?


    23 februari 2007 om 09:00
    ssmeding

    Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen en wil mijn kritiek graag wat afzwakken. Maar ik denk nog altijd niet dat dit de juiste manier is om mensen die zich hebben opgesloten in hun ivoren torens het licht te tonen. Daarvoor is de woordkeuze toch net iets te prikkelend.

    Bereidheid om samen te werken moet van twee kanten komen en bereik je niet door tegen de ander aan te schoppen, hoe nodig dat soms ook is 😉


    23 februari 2007 om 09:34
    Peter Bonjernoor

    Als webdeveloper moet ik natuurlijk even reageren.. 😉

    Ik voel me niet persoonlijk aangevallen, maar vind het gewoon een slap verhaaltje dat blijkbaar voortkomt uit frustratie over een voorvalletje met iemand die aan alle stereotype eigenschappen voldoet.

    Volgende keer even tot 10 tellen, Ewald, en in het vervolg een andere ontwikkelaar inhuren!


    23 februari 2007 om 09:53
    daniel@clickvalue.nl

    @peter

    Dat weten hoe het zit bij een ander is nou precies de fout die developers vaak maken. Jouw reactie is exemplarisch. Waar blijkt Ewalds frustratie dan uit?

    Als je wilt weten wat Ewalds intentie was kun je hem dat vragen. Dan kun je daarna reageren op de intentie en niet op je eigen veronderstelling.

    De analogie met development is dat je gebruikersonderzoek doet voordat je begint met programmeren. Dan zou je erachter komen dat de meeste gebruikers niet snappen wat ‘submit’ is.


    23 februari 2007 om 10:07
    everhoog

    Het stuk was natuurlijk met een grote glimlach geschreven. Om de verschillen tussen 2 culturen aan te stippen. Want ik weet als geen ander dat je alleen tot goed resultaat kan komen als left brainers en right brainers met elkaar om de tafel gaan zitten.

    Een volgende keer zal ik de andere groep eens prikkelen.

    Wat denken jullie? Moet ik er dan wellicht even expliciet bij zetten waar om gelachen mag worden?

    PS

    @ Ton. Thanks. geweldige reactie.


    23 februari 2007 om 10:09
    Peter Bonjernoor

    @daniel – in mijnogen blijkt Ewald’s frustratie uit deze post, omdat de meeste webdevelopers heel goed weten dat ‘Submit’ een erg slechte keuze is. Het is flauw inhaken op vooroordelen en voegt nergens iets aan toe, los van dat andere niet-ontwikkelaars met dezelfde vooroordelen een herkenningsmomentje voelen.

    Het is net zo slap als de marketeer die vanochtend tegen zijn collega zei “Dat internet, daar hoor ik meer mensen over praten de laatste tijd. Misschien moeten we daar eens naar kijken.” 😐

    @Ewald – die grote glimlach komt niet echt over. Het is eerder een beetje zuur.


    23 februari 2007 om 10:27
    everhoog

    Gezien de hetze die er tegen mij is ontstaan naar aanleiding van dit artikel, voel ik me genoodzaakt een weekje onder te duiken. In de Zwitserse Alpen 😉

    Tot volgende week.


    23 februari 2007 om 10:35
    Roy Huiskes

    Ik zit nu vooral met de vraag of “versturen” wel mag 😉 of “plaats reactie”…


    23 februari 2007 om 10:48
    Peter Bonjernoor

    @Ewald – Break a leg! 😉


    23 februari 2007 om 11:49
    thomas klok

    ben ik dan de enige die snapt dat dit humoristisch is bedoeld? ik ben zelf webbouwer en heb me behoorlijk verdiept in usabilty en web standaarden dus ik snap Ewald’s hint. ik zie het meer als knipoog maar misschien dat sommige mensen lange tenen hebben?


    23 februari 2007 om 12:09
    Peter Bonjernoor

    Nee, hoor, je bent niet de enige. Maar iets bedoelen en daarin slagen zijn twee verschillende dingen. Zie hierboven voor motivatie…


    23 februari 2007 om 22:29
    ErwinVanLun

    Ewald, ik vond het een leuk stuk. Lekker verfrissend. Eens een heel andere stijl. Ik denk als alle stukjes zou zijn, dat ik gek zou worden. Maar zo af en toe iets ludieks, ik vind het leuk.


    24 februari 2007 om 12:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!