SES’ visie op Social search

15 februari 2007, 14:22

Afgelopen dagen wordt bij SES veel gesproken over dat search verder gaat dan web search alleen. Er zijn verschillende sessies gericht op nieuwe trends in search rondom news, blog & RSS, video & podcast en social search. De verwachting is dat met name social search grote verschuivingen in de markt teweeg zal gaan brengen.

Mijn collega’s Sandra Metz en Johannes Markusse zijn op dit moment op Search Engine Strategies in Londen. Bij deze hun verslag van de social search sessie.

Chris Sherman (bekend van o.a. Search Engine Land) begon deze sessie door een overzicht te geven van wat social search nou eigenlijk inhoudt. Social search is natuurlijk niet nieuw, Yahoo is jaren geleden al begonnen met menselijke editors, en de menselijke factor heeft altijd een rol gespeeld bij zoekmachines. Het klikgedrag van gebruikers wordt immers door alle grote zoekmachines gebruikt voor het verbeteren van hun resultaten. Volgens Chris Sherman zijn er 3 redenen waarom social search nu zo groot wordt:

  • Zoekalgoritmes hebben het plafond van hun kunnen bereikt met een hoge graad van intelligentie.
  • Er zal altijd een gat blijven in hoever techniek kan gaan om menselijk gedrag te benaderen, mensen hebben altijd toegevoegde waarde.
  • Op dit moment zijn er wereldwijd heel veel mensen die zich vrijwillig bezighouden met reageren, informeren, etc. Social search wordt gezien als een trend maar telt in feite verschillende vormen en varianten, van shared bookmarks tot tag engines als Technorati.

Social search ondervindt ook nog bepaalde problemen:

  • Scale & scope: zoekalgoritmes hebben methodes ontwikkeld om het web in zijn geheel te indexeren, social search opereert nog niet op die schaal.
  • Tagging: er is geen conventie in woordgebruik, wat betekent dat hetzelfde onderwerp kan verschillende namen hebben. Hoe maak je alles vindbaar? Ook taalverschillen zijn hierin een grote factor.
  • Spammers: als iedereen zijn bijdrage kan leveren, hoe zorg je er dan voor dat daar geen misbruik van gemaakt wordt?

Nigel Hamilton van Trexy ging daar verder op in door aan te geven dat altijd op een bepaalde manier ‘moderators’ nodig zullen zijn. De keerzijde van social search is dat het erg subjectief is. Is het ‘the wisdom of crowds’ of ‘the madness of the mob’, beide kunnen het geval zijn en dit is iets wat de tijd zal leren. De verwachting is dat social search web search op basis van algoritmes nooit zal vervangen, eerder dat het naast elkaar zal bestaan.

Het wordt natuurlijk echt interessant als je de twee met elkaar weet te integreren, iets waar Eurekster met zijn “swicki”(search gecombineerd met een wiki), een poging toe doet, maar ook het door Nigel Hamilton gepresenteerde Trexy Trexy.

De grootste uitdaging in social search zit hem vooralsnog nog steeds in het daadwerkelijk laten zien van het verschil aan gebruikers.

Joost de Valk
Oprichter en Chief Product Officer bij Yoast

Ik ben een internet entrepreneur. Ik ben oprichter van Yoast waar ik op het moment Chief Product Officer ben. Daarnaast ben ik investeerder in en adviseur van diverse startups waaronder WordProof.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jorg

    Interessant stuk. Twee opmerkingen:

    – Is het niet zo dat Yahoo eraan werkt om hun Q&A dienst te integreren met Yahoo Search? Ging hier dacht ik om de antwoorden alleen van de top-vragen beantwoorders (meeste stemmen van community). Ik denk dat dit heel goed zou werken. Even vanuit onze (Weekendjeweg.nl) optiek: men zoekt op ‘Vakantiehuis Tsjechië in bos bij stad’ en Yahoo geeft de results op basis van hun algoritme plus antwoorden van de Q&A community.

    Daarmee verbaasde het mij ook dat Google hun Q&A dienst heeft stop gezet. Dus wellicht mis ik hier een belangrijk detail waarom het wellicht niet zo fijn kan werken. Anybody?

    – Ik denk dat het gebrek aan conventie bij tags geen echt probleem is. Hoe vaak zoek je zelf niet op diverse variaties? Zodra de results je niet bevallen oid, verander je de zoekopdracht. Juist dit is aangeleerd gebruikersgedrag door Google e.a. – wat een internetter gewoon doorzet. Zo zocht ik onlangs nog op ‘New York’, ‘NY’ en ‘New York City’ voor iets.


    15 februari 2007 om 16:14
    jdevalk

    @Jorg: wat betreft dat gebrek aan conventie bij tags ben ik het persoonlijk volledig met je eens! Wat betreft answers: ook eens 🙂 Ask doet het zelfde in feite met hun Smart Answers.


    15 februari 2007 om 17:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!