Muziek belangrijk voor Nokia en SonyEricsson

13 februari 2007, 06:26

Muziek belangrijk voor Nokia en SonyEricssonMobiele telefoons zijn langzamerhand uitgegroeid tot mulitmediale apparaten. Functionaliteiten voor muziek, foto’s , video’s en straks ook televisie zijn inmiddels cruciaal voor fabrikanten als Nokia en Sony Ericsson. En met spanning kijk ik uit naar de komst van de iPhone in Nederland.

In elk geval, Sony Ericsson mocht van Sony het recht op het gebruik van merknaam ‘Walkman” (en ook Cybershot) gebruiken. Dat dit de Zweedse mobieltjes fabrikant met de lancering van de Walkmanphones duidelijk geen windeieren heeft gebracht, mag duidelijk zijn.

Nokia heeft inmiddels in haar brede aanbod van telefoons ook muziekspecifieke telefoons opgenomen en timmert flink aan de weg. Denk hierbij aan de N73.

Hoewel voor beide partijen de focus vooral gericht blijft op het verbeteren van de functionaliteiten op de telefoon, ondernemen zowel Sony Ericsson als Nokia andere initiatieven om vanuit het thema muziek de relatie te leggen met hun producten. Beiden kiezen hierbij voor een andere invulling. Een kort overzicht.

M-Buzz: Sony Ericsson en Sony bundelen krachten

Begin oktober 2006 lanceerde Sony Ericsson met M-Buzz de samenwerking aan met Sony/ATV Music Publishing met als doel om getalenteerde artiesten een podium te bieden. M-Buzz biedt echter een vooralsnog gelimiteerd aantal artiesten en bands uit de stal van Sony/ATV’s. M-Buzz is inmiddels uitgegroeid tot een crossmediaal platform waarbij internet en de mobiele telefoon volledig op elkaar zijn afgestemd. Je kunt M-Buzz dus zowel op de website als op de mobiele telefoon ervaren.

{title}

De mobiele site is nagenoeg identiek aan de website. Top zijn de RSS feeds op je mobiel. Je kunt je aanmelden voor het laatste nieuws of top rated tracks. Met een klik op de mobiel wordt je doorgelinkt naar de mobiele site en kun je de muziek met een hoge snelheid in perfecte kwaliteit via de mobiel beluisteren.

{title}

Het lijkt erop dat Sony Ericsson en Sony/ATV Music nog aan het pionieren zijn. Ten opzichte van de lancering is het aanbod pas mondjesmaat uitgebreid en van echte user interaction met bezoekers is nog nauwelijks sprake. M-buzz is duidelijk als een apart merk neergezet, waarbij vooralsnog nog op beperkte wijze productplacement van de mobieltjes van Sony Ericsson plaatsvindt. Qua functionaliteiten is het top, ervaar het zelf maar op je Sony Ericsson musicphone. Qua toekomstige richting echter op dit moment nog onduidelijk.

Ik vraag me dan ook niet af of Sony Ericsson dit initiatief niet beter kan uitbreiden en ook andere bands de gelegenheid zou moeten bieden. Kijk naar het recente succes van bijvoorbeeld Sellaband waarbij consumenten een aandeel van 10,- kunnen krijgen in een toekomstig succesvolle band. Elke band die 50.000 euro bij elkaar sprokkelt, krijgt de kans om onder professionele begeleiding een cd op te nemen. Inmiddels hebben 2 bands deze doelstelling bereikt.

Music Recommenders – Nokia kiest voor David Bowie en Peter Gabriel

Nokia ontbeert ten opzichte van Sony Ericsson de relatie met een partij als Sony/ATV music en heeft voor een andere invalshoek gekozen. Vorig jaar werd Music Recommenders gelanceerd (helaas alleen te zien mbv Internet Explorer, ongelooflijk!). Het idee hierachter is dat veertig toonaangevende platenwinkels uit alle windstreken c.q. continenten persoonlijke muziektips geven. Op die manier worden liefhebbers geïnformeerd door de beste specialisten in hun vakgebied. Peetvader van de website is David Bowie.

Music Recommenders bedient alle muziekstijlen, dus naast rock, dance en hiphop ook wereldmuziek, jazz, Aziatische pop en klassiek. Omdat de deelnemende platenwinkels niet alleen in West-Europa of Noord-Amerika staan, is de blik en derhalve ook het getipte aanbod breder dan te doen gebruikelijk. Nederland wordt vertegenwoordigd door muziekwinkel Phantasio in Amsterdam.

Wie zich inschrijft ontvangt maandelijks een lijst met tips in de genres die je vooraf hebt aangegeven. Ook is het mogelijk om via de site muziek tegen betaling te downloaden.

En voor wat betreft het downloaden respectievelijk streamen van muziek naar de mobiel maakt Nokia grote stappen voorwaarts. In oktober maakte Nokia namelijk de overname bekend van Loudeye Corp (oprichter Peter Gabriel), wereldwijd leider in het aanbieden van digitale muziekplatforms en digitale media distributie services (MSN en bijvoorbeeld Planet Internet maken gebruik van het platform van Loudeye).

Kortom, Nokia kiest ten opzichte van Sony Ericsson een andere invulling en heeft met deze recente overname ook een duidelijke positie ingenomen in de streaming muziek (en video) distributie.

Edwin Duys
Social Media & Online Markeitng Realist | Mede-oprichter Saristos bij Saristos

Dol op het bedrijfsmatig toepassen van online marketing en social media. Mede-oprichter en partner van Saristos, realisten in online marketing en social media. Mijn drijfveer is bedrijven te helpen om door middel van content marketing via social en digitale media gekwalificeerde potentiële klanten (leads) te genereren. Je kunt mij zakelijk volgen via Twitter en met mij connecten via LinkedIn

Categorie
Tags

1 Reactie

    Eduys

    Albert, helemaal met je eens. Integratie van al deze assets lijkt mij de grootste uidaging. Helaas is Sony daar nog niet sterk in gebleven. Het blijven productzuilen. En als Sony nu ook eindelijk eens los kan komen van het mijns inziens product feature, technologisch gedreven imago dan kan het nog wat worden. Alles is in huis, alleen de ‘beleving’ ontbreekt. Kijk bijvoorbeeld naar Sony Connect, zeg maar de iTunes van Sony. Een gesloten systeem, functioneel opgezet, maar het mist net dat beetje extra!


    14 februari 2007 om 06:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!