‘Best Non-Superbowl Commercial’

5 februari 2007, 16:05

Dat het bedenken van een tv-commercial niet zo gemakkelijk is als het lijkt, bewijst wat mij betreft de inzendingen bij de SuperBowl-user-generated-ad-challenge. Een hoop tamtam via diverse kanalen, met als beste uitkomst de ‘Car Wash’. Na het bekijken van de officiele commercials die dit jaar á raison van $2,6 miljoen per 30 seconden werden uitgezonden, kreeg ik overigens veelvuldig het idee te zijn terecht gekomen op de site met de overige user-generated-ads. Kortom, het gemiddelde niveau van deze reclamebesteding vond ik teleurstellend, of het is een cultuurverschil met de Amerikanen die ik niet kan overbruggen.

Verrassend genoeg kwam ik vandaag bovenstaande Wii-spot tegen, waarvan ik in eerste instantie dacht dat deze door Nintendo zelf was geproduceerd voor de SuperBowl. Dat laatste bleek echter niet het geval te zijn. Wat mij betreft is deze home-made commercial dan ook het beste voorbeeld van user-generated-ads die ik de afgelopen dagen online heb aangetroffen. Zie hier een korte review van de spot door haar bedenkers.

Ronald ter Voert
ADVISOR | MODERATOR | EXPERT in the field of (digital) media, marcom, tech & innovation | Owner of RTV MEDIA. bij RTV MEDIA.

Ronald is adviseur, moderator en producent op het gebied van (digitale) media, marcom, tech & innovatie voor uiteenlopende opdrachtgevers. Van startups, scale-ups tot de grotere bedrijven en instellingen. Hij is ook als jurylid verbonden aan een aantal gerenommeerde vakprijzen. Eerder was hij onder meer hoofdredacteur bij Emerce en tv-producent bij Endemol, SBS en Fremantle. Ronald produceert en presenteert het wekelijkse radio-podcast-vodcastprogramma ‘Tech & Innovatie’ op EASY FM en diverse populaire audio- en videoplatformen, is dagvoorzitter en moderator bij EMERCE, produceert podcasts en nog veel meer.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Paul van Veenendaal

    @Ronald:

    Standaard breedte en hoogte van videoplayers (YouTube, Google Video etc) op Marketingfacts is 550px x 450px. Bij YouTube embed code moet je de breedte en hoogte op 2 plekken aanpassen.


    5 februari 2007 om 16:43
    ronaldtervoert

    @paul: prima, hoe groter des te beter de experience 😉 Bij deze gefixed.


    5 februari 2007 om 16:46
    media

    Ik geloof dat daar de meningen nog over verschillen Paul. Wat vinden jullie? De hele breedte pakken (550) of de standaardinstelling van YouTube gebruiken (450)?

    Vwb de commercial, ziet er inderdaad erg goed uit en wat mij betreft een stuk beter dan de car wash commercial!


    5 februari 2007 om 16:47
    ronaldtervoert

    @marco: het ‘grote’-formaat (550) vind ik persoonlijk iets too much. Wel lekker veel beeld, maar leidt erg af van de bijbehorende tekst.


    5 februari 2007 om 16:49
    media

    @Paul: mee eens, vandaar ook mijn vraag. Wat vinden jullie beter, de volle breedte (550) of standaard YouTube-instelling (450)?

    En yep, moet nu inderdaad snel komen met die richtlijnen!


    5 februari 2007 om 17:17
    jorn

    Erg leuke viral v/d Wii inderdaad!

    Van alle commercials tijdens de superbowl (jaja, live gekeken, ‘get-a-life’ i know… 🙂 was idd de blockbuster mouse een pareltje. GoDaddy ging voor het reguliere recept; sex sells, maar boeide mij geen moment. Overall vond ik de kwaliteit dit jaar bijzonder matig, met name van de much hyped ‘user-generated’ spots. Ik kan me niet voorstellen dat dit het leukste was wat de amerikaanse burger kon verzinnen. Ik ben bang dat er hier simpelweg een boardroom-censorship heeft plaatsgevonden bij de selectie/nominatie procedure. Bijzonder jammer.

    Persoonlijk vind ik de youtube standaard grootte de beste optie. Als het een leuk/goed/mooi filmpje is, dan is groter geen probleem, maar helaas zijn er ook ‘minder’ goede filmpjes en dan is het zonde van de ruimte :). Wat mij betreft dus 450 standaard.


    5 februari 2007 om 17:22
    Bas Elvé

    @ronald: dat probeerde ik een beetje aan te geven, creatief is het niet bijzonder, ik vind ‘m de winnaar door idd op op/over de rand te gaan (voor Amerikanen) waardoor er mogelijk veel “rumoer” rondom de commercial ontstaat. Of dat dan weer positief of negatief voor Snickers is, is een andere discussie..


    5 februari 2007 om 21:05
    ronaldtervoert

    @bas: ook negatieve ‘rumour around the brand’ is volgens mij uiteindelijk positief in het geval van Snickers. Blijft een lekkere reep met chocola en nootjes 😉


    6 februari 2007 om 07:29
    jorn

    @paul – kan niet anders zeggen dan dat ik je initiatief toejuich! 🙂 Wel ben ik van mening (net als anderen volgens mij) dat jij je moet concentreren op de ‘commerciele’ virals (of user-generated virals omtrent een product/merk etc.). Hoewel ik alle zuma’s, zangtalentjes & bush-mashup’s bijzonder kan waarderen, is dit misschien niet de plek daarvoor 🙂


    6 februari 2007 om 14:41
    Kitty

    Ik ben op zit moment in NY en Super Sunday is hier echt yesterday’s news.

    De Snickers commercial is inderdaad wel de meest besproken commercial, maar veel stof doet het echt niet opwaaien.


    6 februari 2007 om 18:51
    ronaldtervoert

    @kitty: en de user-generated-ads? daar zie ik erg weinig nieuws over, ondanks alle tumult op tv etc voorafgaand aan Sunday.


    6 februari 2007 om 18:58
    venturo

    Super Bowl Viewing Record

    The Indianapolis Colts’ victory over the Chicago Bears averaged more than 93 million viewers on Sunday, making it the second most-watched Super Bowl and third most-watched US television broadcast ever, Nielsen Media Research reported.

    The 3 1/2-hour CBS broadcast of the National Football League championship from Dolphin Stadium in Miami drew nearly 2.5 million more viewers than last year’s Super Bowl, Nielsen said last night.

    In terms of Super Bowl games, only the 1996 Dallas Cowboys’ victory over Pittsburgh had a bigger TV audience, averaging 94.8 million viewers to rank as the second most-watched U.S. TV broadcast in history.

    The February 1983 finale to the long-running CBS sitcom “M*A*S*H” still ranks as the most watched American television broadcast ever, averaging nearly 106 million viewers.

    About 20 advertisers paid as much as $2.6 million for a 30-second commercial spot during Sunday’s game, which averaged 93.15 million viewers in all.

    Nielsen estimates that nearly 140 million viewers tuned in to all or part of Super Bowl XLI, which featured a half-time performance by Prince.


    6 februari 2007 om 20:29
    Kitty

    @Ronald:

    USA Today kopte vanochtend dat het internet gebruik rondom de superbowl een enorm tegen is gevallen. Blijkbaar is dit gewoon een echt, ouderwets, massamediaal ‘TV event’


    6 februari 2007 om 20:37
    Kasper Katje

    Welk normaal mens gaat nou ook na de wedstrijd gekeken te hebben nog eens rustig de ads nog een keer online bekijken? Logisch dus dat Prince op 1 staat omdat ‘normale’ mensen dat wellicht nog wel een keer willen bekijken.

    Ik heb in ieder geval een spannende pot Football gekeken, vooral de eerste helft, en ervaar op zo’n moment reclame alleen maar als irritant.


    6 februari 2007 om 21:12
    ronaldtervoert

    @kitty: heb je wellicht een link met cijfermatige onderbouwing? zou fijn zijn.;-)

    @bas: de opkomst van live commercials vs. prerecorded? Volgens mij is dat onderwerp al eens eerder een issue geweest.


    6 februari 2007 om 21:12
    BasPaauw

    Er wonen ook een heleboel abnormale mensen hier 😉

    Veel mensen kijken juist om de commercials en de show naar de Superbowl. Niet voor niets staat “Super Bowl Ads” nog boven de vruchten van de #6 Windows Vista (campagne), het #7 (VN issue) Global warming” en #8 Paris Hilton (exposed).

    Het optreden van Prince werd gesponsord door Pepsi maar ik denk dat Prince er nog beter van af komt.

    Wat betreft de wedstrijd, ehm… wie heeft er ook al weer gewonnen? Nog Peyton Manning, nog de Colts komen voor in de Technorati top 15. Dat is bij een WK voetbal wedstrijd toch wel anders.


    6 februari 2007 om 21:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief