‘Best Non-Superbowl Commercial’

‘Best Non-Superbowl Commercial’

Dat het bedenken van een tv-commercial niet zo gemakkelijk is als het lijkt, bewijst wat mij betreft de inzendingen bij de SuperBowl-user-generated-ad-challenge. Een hoop tamtam via diverse kanalen, met als beste uitkomst de ‘Car Wash’. Na het bekijken van de officiele commercials die dit jaar á raison van $2,6 miljoen per 30 seconden werden uitgezonden, kreeg ik overigens veelvuldig het idee te zijn terecht gekomen op de site met de overige user-generated-ads. Kortom, het gemiddelde niveau van deze reclamebesteding vond ik teleurstellend, of het is een cultuurverschil met de Amerikanen die ik niet kan overbruggen.

Verrassend genoeg kwam ik vandaag bovenstaande Wii-spot tegen, waarvan ik in eerste instantie dacht dat deze door Nintendo zelf was geproduceerd voor de SuperBowl. Dat laatste bleek echter niet het geval te zijn. Wat mij betreft is deze home-made commercial dan ook het beste voorbeeld van user-generated-ads die ik de afgelopen dagen online heb aangetroffen. Zie hier een korte review van de spot door haar bedenkers.


Delen

0
0


Er zijn 23 reacties op dit artikel

  • @Ronald:
    Standaard breedte en hoogte van videoplayers (YouTube, Google Video etc) op Marketingfacts is 550px x 450px. Bij YouTube embed code moet je de breedte en hoogte op 2 plekken aanpassen.

    geplaatst op
  • @paul: prima, hoe groter des te beter de experience ;-) Bij deze gefixed.

    geplaatst op
  • Ik geloof dat daar de meningen nog over verschillen Paul. Wat vinden jullie? De hele breedte pakken (550) of de standaardinstelling van YouTube gebruiken (450)?

    Vwb de commercial, ziet er inderdaad erg goed uit en wat mij betreft een stuk beter dan de car wash commercial!

    geplaatst op
  • @marco: het 'grote'-formaat (550) vind ik persoonlijk iets too much. Wel lekker veel beeld, maar leidt erg af van de bijbehorende tekst.

    geplaatst op
  • @Ronald
    thx

    @Marco
    Zelf pas je het vaak toe, en nam aan dat dit "the standard" was geworden. Als iedereen eigen formaten gaat gebruiken, wordt het een zooitje.

    Graag een handleiding opmaak Marketingfacts:
    - Lengte titels (belangrijk vanwege doorplaatsing)
    - Hoeveelheid tekst als intro
    - Gebruik list items
    - Spelling
    - Juist gebruik hyperlinks (zonder extra spaties!)
    - Standaard breedte/hoogte videoplayers
    - Standaard breedte full image (575 x variabel)
    - Standaard breedte thumbnail
    - Opmaak interviews
    - etc

    Vond zelf de spot van Blockbuster Mouse hilarisch! De GoDaddy spot wordt momenteel wel erg overhyped op digg (zie #2; top 24 uur en #11; top 24 uur), vanwege een mini-rolletje van Kevin Rose (oprichter digg)

    geplaatst op
  • @Paul: mee eens, vandaar ook mijn vraag. Wat vinden jullie beter, de volle breedte (550) of standaard YouTube-instelling (450)?

    En yep, moet nu inderdaad snel komen met die richtlijnen!

    geplaatst op
  • Erg leuke viral v/d Wii inderdaad!

    Van alle commercials tijdens de superbowl (jaja, live gekeken, 'get-a-life' i know... :) was idd de blockbuster mouse een pareltje. GoDaddy ging voor het reguliere recept; sex sells, maar boeide mij geen moment. Overall vond ik de kwaliteit dit jaar bijzonder matig, met name van de much hyped 'user-generated' spots. Ik kan me niet voorstellen dat dit het leukste was wat de amerikaanse burger kon verzinnen. Ik ben bang dat er hier simpelweg een boardroom-censorship heeft plaatsgevonden bij de selectie/nominatie procedure. Bijzonder jammer.

    Persoonlijk vind ik de youtube standaard grootte de beste optie. Als het een leuk/goed/mooi filmpje is, dan is groter geen probleem, maar helaas zijn er ook 'minder' goede filmpjes en dan is het zonde van de ruimte :). Wat mij betreft dus 450 standaard.

    geplaatst op
  • @jorn:
    ... "Als het een leuk/goed/mooi filmpje is" ...

    Wat vind je tot nu toe van Viral Friday? ;-)

    geplaatst op
  • Ik vind persoonlijk toch de Snickers commercial de meest geslaagde. Misschien niet de mooiste of grappigste van alle Super Bowl commecials maar ongetwijfeld de komende dagen de meest bekeken en besproken (buzz!!!) door in te spelen op de Amerikaanse preutsheid (2 kussende mannen).

    geplaatst op
  • @paul: die 'Blockbuster Mouse' is bij nader inzien idd best wel leuk.;-)

    @bas: grappig dat je die nu juist geslaagd vind, waar anderen het als een 'blunder' typeren. Ik vond hem absoluut on the edge voor Amerikanen, maar verder weinig meer bieden dan dat. Creatief gezien daardoor een erg zwakke spot wat mij betreft. Of zou er een vervolg op komen? Dat zou wel interessant zijn.

    geplaatst op
  • @ronald: dat probeerde ik een beetje aan te geven, creatief is het niet bijzonder, ik vind 'm de winnaar door idd op op/over de rand te gaan (voor Amerikanen) waardoor er mogelijk veel "rumoer" rondom de commercial ontstaat. Of dat dan weer positief of negatief voor Snickers is, is een andere discussie..

    geplaatst op
  • @bas: ook negatieve 'rumour around the brand' is volgens mij uiteindelijk positief in het geval van Snickers. Blijft een lekkere reep met chocola en nootjes ;-)

    geplaatst op
  • @paul - kan niet anders zeggen dan dat ik je initiatief toejuich! :) Wel ben ik van mening (net als anderen volgens mij) dat jij je moet concentreren op de 'commerciele' virals (of user-generated virals omtrent een product/merk etc.). Hoewel ik alle zuma's, zangtalentjes & bush-mashup's bijzonder kan waarderen, is dit misschien niet de plek daarvoor :)

    geplaatst op
  • Ik ben op zit moment in NY en Super Sunday is hier echt yesterday's news.

    De Snickers commercial is inderdaad wel de meest besproken commercial, maar veel stof doet het echt niet opwaaien.

    geplaatst op
  • @kitty: en de user-generated-ads? daar zie ik erg weinig nieuws over, ondanks alle tumult op tv etc voorafgaand aan Sunday.

    geplaatst op
  • Super Bowl Viewing Record

    The Indianapolis Colts' victory over the Chicago Bears averaged more than 93 million viewers on Sunday, making it the second most-watched Super Bowl and third most-watched US television broadcast ever, Nielsen Media Research reported.

    The 3 1/2-hour CBS broadcast of the National Football League championship from Dolphin Stadium in Miami drew nearly 2.5 million more viewers than last year's Super Bowl, Nielsen said last night.

    In terms of Super Bowl games, only the 1996 Dallas Cowboys' victory over Pittsburgh had a bigger TV audience, averaging 94.8 million viewers to rank as the second most-watched U.S. TV broadcast in history.

    The February 1983 finale to the long-running CBS sitcom "M*A*S*H" still ranks as the most watched American television broadcast ever, averaging nearly 106 million viewers.

    About 20 advertisers paid as much as $2.6 million for a 30-second commercial spot during Sunday's game, which averaged 93.15 million viewers in all.

    Nielsen estimates that nearly 140 million viewers tuned in to all or part of Super Bowl XLI, which featured a half-time performance by Prince.

    geplaatst op
  • @Ronald:

    USA Today kopte vanochtend dat het internet gebruik rondom de superbowl een enorm tegen is gevallen. Blijkbaar is dit gewoon een echt, ouderwets, massamediaal 'TV event'

    geplaatst op
  • Meest gezocht op Technorati:

    1 Prince "super Bowl"
    2 Myspace
    3 Super Bowl
    4 Super Bowl Ads
    5 Youtube

    Ik zei het al eerder: De beste "commercial" was de half time show van Prince.

    geplaatst op
  • Welk normaal mens gaat nou ook na de wedstrijd gekeken te hebben nog eens rustig de ads nog een keer online bekijken? Logisch dus dat Prince op 1 staat omdat 'normale' mensen dat wellicht nog wel een keer willen bekijken.

    Ik heb in ieder geval een spannende pot Football gekeken, vooral de eerste helft, en ervaar op zo'n moment reclame alleen maar als irritant.

    geplaatst op
  • @kitty: heb je wellicht een link met cijfermatige onderbouwing? zou fijn zijn.;-)

    @bas: de opkomst van live commercials vs. prerecorded? Volgens mij is dat onderwerp al eens eerder een issue geweest.

    geplaatst op
  • Er wonen ook een heleboel abnormale mensen hier ;-)

    Veel mensen kijken juist om de commercials en de show naar de Superbowl. Niet voor niets staat "Super Bowl Ads" nog boven de vruchten van de #6 Windows Vista (campagne), het #7 (VN issue) Global warming" en #8 Paris Hilton (exposed).

    Het optreden van Prince werd gesponsord door Pepsi maar ik denk dat Prince er nog beter van af komt.

    Wat betreft de wedstrijd, ehm... wie heeft er ook al weer gewonnen? Nog Peyton Manning, nog de Colts komen voor in de Technorati top 15. Dat is bij een WK voetbal wedstrijd toch wel anders.

    geplaatst op
  • @Jorn:
    Dank voor je feedback. Als je kijkt naar de laatste Viral Friday, dan kan je zien dat de top 10 voornamelijk bestaat uit 'commerciële' virals (of user-generated virals omtrent een merk)

    geplaatst op
  • Leuk om ook te zien wat nu de commercials hebben gedaan op het sitebezoek:

    Super Bowl Advertising - A Way to Increase Web Traffic?
    The Web and the Super Bowl Effect

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.