User generated tv-commercial in pauze Super Bowl

3 februari 2007, 22:18

Meer dan 820 studententeams afkomstig van 230 Amerikaanse scholen deden mee aan de Chevy Super Bowl College Ad Challenge, een wedstrijd uitgegeven door Chevrolet (General Motors). De studenten kregen de opdracht mee om een tv-commercial te bedenken voor de Chevrolet Aveo, Cobalt, HHR of Equinox. Automerken die zich vooral richten op de jongeren doelgroep.

Naast een weblog, een aktiesite bij CBS en een Chevy College Ad MySpace, was er uiteraard ook een speciale YouTube Chevy College Ad channel. Studente Katelyn (Katie) Crabb uit North Prairie, WI is de winnaar geworden van de wedstrijd. Haar inzending ‘Car Wash’ zal

morgen

vandaag worden uitgezonden tijdens de pauze van de Super Bowl.

De Super Bowl is de finale van de belangrijkste competitie van het American football, de National Football League (NFL). Jaarlijks kijken meer dan 100 miljoen televisiekijkers naar de finale. De kosten voor een 30 seconde tv-commercial tijdens de pauze van de Super Bowl bedraagt maar liefst 2,6 miljoen dollar.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Ron

    Leuk, zo’n kapot gesneden commercial. Wel een kekke rode kleur die auto.


    4 februari 2007 om 06:13
    brandnewmedia

    @Marco, Ik denk dat user generated ads wel beter werken dan die van reclamebureaus, mits de kijker weet dat het gemaakt is door “een gewone persoon”.

    Door naar deze commercial te kijken heb ik niet het gevoel dat hij door een “user” is gemaakt, behalve door de tekst uit je blog. Het mag dus wat amateuristischer (of iedereen moet al weten dat het uit de ad-competitie komt, wat hier waarschijnlijk wel het geval is).

    Mijn vraag is dus of het extra geld wat gepompt wordt in het in beweging krijgen van de massa opweegt tegen het laten produceren van een video door reclamebureaus en de extra naamsbekendheid. Ik denk van wel.


    4 februari 2007 om 08:57
    Gijsbregt

    De commercial heeft overigens een hoog axe-effect-gehalte.


    4 februari 2007 om 10:19
    Thomas

    Voor zover ik kan lezen en ‘Campbell-Ewald’ agency zie staan, vermoed ik dat alleen het idee ‘user generated’ is.

    Mijns inziens is dat een wel erg soepele opvatting van de term ‘user generated’.


    4 februari 2007 om 10:41
    media

    @Gijsbregt: Zie nu inderdaad die discussie ook; wellicht binnenkort maar eens komen met een goede samenvatting?

    @Thomas: idee is inderdaad van de studente, de produktie is gedaan door een professioneel bureau. Mee eens, in hoeverre is er dan nog sprake van ‘user generated’? Blijkbaar durft Chevrolet het nog niet helemaal los te laten. Wellicht volgend jaar?


    4 februari 2007 om 11:43
    Jan-Henk

    Hoe communiceren ze aan de 100 miljoen tv kijkers dat deze commercial user generated is? Zou de ‘gewone’ consument het weten dat bedrijven bezig zijn met user generated commercials?

    Mij lijkt het dat er maar een klein groepje op de hoogte is van wat er gaande is op het vlak van user generated commercials. De rest consumeert het zonder er erg in te hebben.

    Het belang voor user generated commercials voor een merk is dat je meer creativiteit binnenhaalt, zie het als opensource software. Als bedrijf kun je nooit die kennis faciliteren die buiten op straat ligt. Dit noemen we geloof ik ‘whisdom of the crowd’.


    4 februari 2007 om 12:37
    Ron

    Met kapotgesneden bedoel ik dat er veel te veel cuts in zitten.

    Verder merk ik aan weinig dat het een commercial is die verzonnen is door een non-professional, behalve dat er niet echt een verhaal in zit. De commercial maakt ook geen keuze: mannen kunnen niet van de auto afblijven bedoelt in ce context dat ze normaal niet van vrouwen kunnen afblijven. We zien mannen van alle leeftijden hijgerig de auto sexueel benaderen. Maar ik krijg er geen gevoel bij. Het parodieert mannen nauwelijks, het bouwt geen relatie op tussen de mannen buiten de auto en de vrouwen erin, het maakt de auto niet tot een karakater, de mannen hebben geen sex appeal, er is geen echt pay off, het is het allemaal net niet. User generated of niet, het is een matige commercial, zowel in opzet als in uitvoering. Voor autoverkopers in Nederland: wanneer gaan wij nou eens goede autocommercials voor vrouwen maken? Die Amazing Mike nagesyncte dingen van over de grens kunnen wij toch veel beter!


    4 februari 2007 om 15:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!