Adformatie roept vragen op

25 januari 2007, 20:13

De Adformatie van deze week staat weer vol boeiende achtergrondverhalen, interessante statements en soms wat wankele interviews. Ik begrijp de tone of voice en het format goed maar Adformatie laat toch regelmatig de geïnterviewde wegkomen met soms op zijn minst wat twijfelachtige verhalen en uitspraken. Een kort overzichtje van wat vraagoproepende, opmerkelijke uitspraken van ondermeer “good old” Roel Pieper en enkele opvallende passages uit andere artikelen:

Roel Pieper lanceerde deze week samen met Jaffe Vink (ex-Trouw) het weekblad Opinio. Een weinig originele benaming overigens. Een gedurfd plan dat zeker maar het lijkt toch een beetje op een “god zegen de greep” activiteit van Pieper die toch niet echt bekend staat als opportunist wanneer het om zijn eigen kapitaal gaat. Nou kan ie wat lijen na die beursgang van Google maar toch.

Na de introductie van het overigens saaie printproduct en de webcontent volgt ondermeer audiotekst via de mobiele telefoon, volgens Pieper doet niemand dat nog maar dat zal meer te maken hebben met de nu nog lage gebruiksverwachting van partijen die het ongetwijfeld ook aan kunnen bieden. Uiteraard komt het bekende crossmedia riedeltje weer langs maar om nou te zeggen dat deze visionair even lekker aan de tand gevoeld wordt, nee. Ergo Pieper stapt een trein in zonder het eindpunt te kennen en op het gevraagde klantprofiel blijft hij ‘straffeloos’ het antwoord schuldig.

Even verderop schrijft Rob Beemster over het watertrappelende KPN, dat met moeite Mine droog probeert te houden. Een aardig verhaal met zelfs een enigszins uit elkaar getrokken quootje van uw scribent dezes uit een eerdere posting op Marketingfacts. Ik denk namelijk niet dat KPN IPTV uit het hoofd heeft gezet, ik vermoed dat ze proberen te leven met een noodgedwongen premium aanbod voor een kleinere groep IPTV klanten en DVB(T en H) tot nieuwe alchemie zullen verheffen. Ik verwacht zelfs dat KPN andere aanbieders (tele2?) zal toelaten op hun eigen adsl netwerk om de vaste lijnen exploitabel te houden.

Een paar licht bevochtigde duim- en wijsvingers verder een kort artikeltje over de IPTV aspiraties van Orange dat zich via dit prachtige medium stort op de Franse muziekmarkt. Men zou een deal gemaakt hebben met Sony BMG en EMI Music. Verder onderhandeld Orange met Warner en Universal Music. Een paar korte vragen aan de Nederlandse tak van Orange over de situatie op de Nederlandse markt ontbreken. Zo’n interview had interessante informatie kunnen opleveren want naar verluid staat Orange Nederland te koop. Na Tiscali wederom een techno partij die Nederland dreigt te verlaten. Hier zijn consolidatie en concentratie aan de orde. Een mooi onderwerp op zich lijkt mij.

Een uitermate interessant interview met directeur commercie Sander van der Laan over de plannen van zijn werkgever Albert Heijn, mijn complimenten aan Jeroen en Leon. The long tail theorie lijkt de afdeling inkoop van de grootgrutter bereikt te hebben want men heeft plannen om het assortiment verder te lokaliseren (targetten!). Opvallend in dit verhaal is de altijd weer ontbrekende cross-over van deze nieuwe strategie naar digitale winkelcommunicatie waarvoor het zeer geschikt is. Van der Laan blijft zoals velen wanneer het gaat om narrowcasting jammer genoeg hangen in obligaat geneuzel en van hun leveranciers geleende woorden zoals “dynamiek, actualiteit, spanning en inspiratie“ ahum..

Enfin, je raakt verwend door al die marketing en communicatie weblogs waar men direct een mening of een vraag kwijt kan. Wellicht moet Adformatie overwegen de artikelen uit het blad na enige dagen ook online te publiceren. Maar dan wel met een reactie mogelijkheid alstublieft.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

18 Reacties

    jeroenmirck

    Goed om te lezen dat Adformatie door zijn lezers zo doorwrocht wordt gelezen. Goed ook dat de door ons aangekaarte thema’s vragen oproepen: dat is altijd beter dan een vakblad dat iedereen koud laat. 😉

    Toch vind ik dat de bij Albert opborrelende vragen voor een groot deel wel degelijk worden beantwoord. Neem nou Roel Pieper: het interview legt juist bloot dat deze volgens velen innovatieve geest het eigenlijk ook niet precies weet. En de KPN-analyse trekt een andere conclusie dan Albert zou doen, maar is dat erg? In de toekomst bestaan nu eenmaal meer waarheden. En verkoopgeruchten? Da’s prachtig, maar die worden doorgaans door betrokkenen altijd ontkend, als ze al waar zijn. Goed voorbeeld: vorig jaar was Albert heel stellig dat FD Media Groep op het punt stond om Adformatie te kopen. Dat gerucht kwam niet uit. Kluwer is nog steeds mijn baas.


    25 januari 2007 om 21:46
    venturo

    Jeroen, ik vind jullie erg vriendelijk tegen Pieper hoor. Over KPN ik geef aan dat Rob mij onjuist quote over de IPTV plannen en waar lees jij die stelligheid over een eventuele overname van FD? IK herhaal: “In dat opzicht zou het al wat langer rondzoemende gerucht dat de hoofdstedelijke FD groep het eveneens Amsterdamse Adformatie uit de Kluwer boedel zou willen sleutelen wel eens juist kunnen zijn. Men snuffelt immers al wat langer aan elkaar“.


    25 januari 2007 om 21:58
    jeroenmirck

    @Albert: Ik lees het niet, ik hoorde het je eens zeggen. Op de perspresentatie over Club TV was je stelliger dan in bovenstaand citaat. En over eventuele onderlinge gesprekken (waar ik overigens niks van weet) haal ik graag Sir Martin Sorrell aan: “Iedereen praat altijd met iedereen.” Wat FD betreft: concreet is er niks.

    En dan KPN: “Over KPN geef (ik) aan dat Rob mij onjuist (quoot).” Dan moet je dat duidelijker opschrijven, want “een enigszins uit elkaar getrokken quo(o)tje” is niet per se hetzelfde als een onjuiste quote. En wat klopt er nou precies niet aan die gebruikte quote?


    25 januari 2007 om 22:21
    media

    @Jeroen: heb je die reacties op die posting nog eens terug gelezen? Heb er vanmiddag nog aan moeten denken toen ik Joop van de Adformatie sprak 😉


    25 januari 2007 om 22:26
    NilsR

    ik zie de meerwaarde van die printversie eerlijk gezegd echt niet meer. Als daar iets in staat wat u marketeers nog niet wist, dan komt u te weinig hier. En de kennis/mening van die ene journalist is echt nul waard vergeleken met de kennis en mening vd community. Hoe zie jij dat zelf eigenlijk Jeroen?


    25 januari 2007 om 22:32
    jeroenmirck

    @ Nils: Gelukkig zien 40.000 mensen die meerwaarde wel. Bedenk even dat je nu het paard achter de wagen spant: voor velen is Adformatie primair een printproduct. Dat we ons inmiddels steeds breder online manifesteren doet daar voor veel lezers weinig aan af. Bovendien is het erg lezersonvriendelijk om zo’n interview van drie pagina’s met AH’s Sander van der Laan integraal op internet te plaatsen. Dat lees je gewoon niet graag op een scherm, en veel liever in print. Elk medium heeft zijn eigen functie. Daarbij ga ik overigens niet voorbij aan het feit dat internet ook voor Adformatie steeds belangrijker wordt.

    @ Marco: Prima collega, die Joop. De discussie die we hadden ging ook niet zozeer over hem, maar over zijn werkgever. En daar slik ik geen woord over in. 😉


    25 januari 2007 om 22:50
    media

    @Nils: Ben het niet met je eens; ook in als online man pur sang zie iedere week uit naar de Adformatie in print. Niet zo zeer om vernieuwende zaken te lezen (die zijn grotendeels al voorbij gekomen op de blogs), maar wel om het verhaal achter de mensen in ons vak. En ja, een uitgebreid interview lees ik nog steeds liever van papier dan van beeldscherm. Sluit me dus aan bij Jeroen, ieder medium heeft zijn eigen functie.


    26 januari 2007 om 05:16
    venturo

    Jeroen, Rob schrijft ” Niet langer zou het bedoeling zijn zelf IPTV aanbieder te worden” Dat heb ik niet gezegd, ze hebben naar het zich laat aanzien de doelstelling om een paar honderdduizend aansluitingen te verwerven laten vallen voor een premium aanbod en een kleinere groep klanten. Dat is toch echt heel wat anders….Over het FD, zullen we elkaar over pakweg een halfjaartje nog eens onderhouden over dit leuke onderwerp?


    26 januari 2007 om 05:22
    rob beemster

    Ik citeer dan maar even letterlijk: ‘Naar verluidt verwacht KPN zelf geen mainstream speler meer te kunnen worden in de markt voor IPTV diensten en zal men zich via Mine vooral als de leverancier van premium televisie aanbod gaan manifesteren.”

    Verder is mijn interpretatie zo gek toch niet? Een nuance die ik had kunnen aanbrengen, is dat KPN geen ‘mainstream’ positie nastreeft in iptv. Kan het me niet voorstellen, maar goed, dan komt je theorie op hetzelfde neer? KPN gooit (nu al) de handdoek in de ring. Daar heb ik zo mijn twijfels over en dat was de porté van het verhaal.


    26 januari 2007 om 12:23
    venturo

    Repelsteeltje, klein detail ” Niet langer zou het bedoeling zijn zelf IPTV aanbieder te worden” lees ik. En dat heb ik nooit gezegd, is ook niet aan de orde. KPN zal zich wel realiseren dat de oorspronkelijke doelstelling van 700.000 huishoudens met Mine erg lastig zo niet onmogelijk zal worden. Out of time to market zeg maar….


    26 januari 2007 om 17:17
    amsterdamant

    @Niels ‘En de kennis/mening van die ene journalist is echt nul waard vergeleken met de kennis en mening vd community’…

    Even helemaal los van de Adformatie (en off Alberts topic):

    Tenenkrommende onzin lees ik overal & niet in het minst op de blogs. Bij sommige postings & reacties zie je de toegevoegde waarde van de community. Daar komt kennis en ervaring boven, prikkelt men elkaar, scherpen standpunten, wordt kennis ontwikkeld en inspiratie geboden.

    Even zo vaak tref ik echter sneue, niet door een teveel aan kennis, reflectie of abstractievermogen gehinderde stapelingen van (pseudo)argumenten die maar geen discussie willen worden en die voor mij werkelijk niets toevoegen.

    Ben het overigesn ook totaak niet met je eens dat de kennis/ mening van een eenling nooit tegen de kennis/ mening van een groep op zou kunnen. Mocht je dit idee baseren op een boek als ‘The Wisdom of Crowds’ dan zou ik je willen aanraden het nog eens ter hand te nemen.

    Daarnaast bestaat er (nog) zoiets als plezier beleven aan een door een scribent gehanteerde stijl of stijlfiguren, taalgebruik, of op zijn minst het genot van tijdens de koffie op zaterdagochtend met het blad achteloos in de hand op de bank te liggen en te genieten van een HELE PAGINA tekst zonder spelfouten.


    27 januari 2007 om 12:46
    John

    KPN Mine wordt voorjaar gelanceerd, zoals altijd al de bedoeling was, en KPN heeft de Marketinfacts info naar het rijk der fabelen verwezen. Ik meld het nog maar eens, anders gaat iedereen dit blog nog geloven.


    27 januari 2007 om 12:55
    media

    Sluit me bij Antoinette aan; het is te makkelijk om print af te doen als achterhaald. Zoals gezegd, natuurlijk lopen ze achter op het actuele nieuws. Wat ze echter (nog) beter bieden dan het medium internet is diepgang en sfeer.

    Wel grappig, ben deze week geinterviewd door Joop Mestrum (Adfo) voor de commercial break van deze week. Kom net terug van een 1,5 uur durende fotosessie met fotograaf Willem Poelstra ergens aan de rand van Arnhem. Ben daardoor nu wellicht wat bevooroordeeld ten opzichte van Adfo 😉


    27 januari 2007 om 13:09
    jeroenmirck

    En, hoe vond je het om zo’n uitgebreide shoot te doen, Marco?


    27 januari 2007 om 16:52
    venturo

    Beste John, natuurlijk gaat Mine door, er zijn (vorig jaar al) kostbare afspraken gemaakt met retailers (BCC, Mediamarkt) en mediabureaus, alles wordt gedaan om gezichtsverlies verder te beperken maar een grootschalige introductie?


    28 januari 2007 om 16:57
    venturo

    Dus een klein publiek….


    28 januari 2007 om 19:52
    Gijsbregt

    Denk meer aan de Long Tail ofwel èn/èn: èn Ajax èn Feyenoord èn premium èn …


    28 januari 2007 om 20:29
    venturo

    kan maar niet exclusief, klein podium grote belangen.:(


    28 januari 2007 om 20:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!