Het Engelse usabilitybureau Webcredible hield een poll van november tot december 2006 en 1043 lieten een antwoord achter op de vraag waarom ze een gevulde winkelwagen in een webwinkel niet gingen afrekenen.
De antwoorden luidden als volgt:
• ‘verborgen’ kosten aan het einde van de bestelprocedure (36%)
• Registratie voordat aankoop kan worden gedaan (31%)
• Geen duidelijke informatie over de levering (13%)
• Geen telefoonnummer op website (10%)
• Bestelprocedure te lang (9%)
De respondenten hebben onder andere de volgende verklaringen afgegeven waarom ze het winkelwagentje uiteindelijk niet afrekenden. Het is niet duidelijk of de steekproef representatief is voor de totale populatie kopers op webwinkels. Het geeft in ieder geval een goede indicatie van de redenen die webwinkelbezoekers aanvoeren om uiteindelijk niet af te rekenen.
Ik vraag mij af of we in Nederland onderzoeksresultaten hebben waarom websitebezoekers uiteindelijk niet afrekenen. Het is voor de webwinkel eigenaren onder ons vast een bekend fenomeen.