• Mobile
    wordt gesponsord door

Wijzigt KPN tv strategie?

Wijzigt KPN tv strategie?

Insiders melden dat KPN de strategie ten aanzien van IPTV, belangrijk aan het wijzigen is. Nadat KPN meerdere keren een grootschalige introductie van Mine heeft moeten uitstellen staat inmiddels een softlaunch van het basisproduct in tweede helft van dit jaar ingepland. Naar verluidt verwacht KPN zelf geen mainstream speler meer te kunnen worden in de markt voor IPTV diensten en zal men zich via Mine vooral als de leverancier van premium televisie aanbod gaan manifesteren. Daarmede is de ambitieuze doelstelling om 700.000 abonnees voor IPTV diensten te verwerven definitief van de baan en zullen ook de activiteiten rondom Mediamall in een ander daglicht komen te staan.

KPN zal dit jaar wel veel energie steken in de uitbouw van etherische DVB diensten en dan met name de mobiele versie daarvan. Vorig jaar kondigde KPN directeur Eelco Blok al aan hoog in te willen zetten op DVB-H waarvoor dit jaar een beter aanbod mobiele apparaten beschikbaar komt. Nokia, Sony-Ericson maar ook Motorola en Samsung komen met hybride (GSM/GPRS/EDGE/UMTS<>DVB-H) mobiele telefoonsets. Ook het aanbod DVB-H ontvangers voor in de auto zal dit jaar fors toe gaan nemen. Op dit moment ligt de prijs daarvan zonder abonnement (7.95 voor KPN klanten, 13.95 voor nieuwkomers), maar met inbouwen op 999 euro. Die prijs zal terug kunnen naar 600 euro met twee eenvoudige beeldschermen tot zelfs 300 euro met slechts één beeldscherm.

Het vooral voor huishoudelijk gebruik bedoelde DVB-T heeft het nog niet echt kunnen waarmaken maar met een laagdrempelige en vooral rijke dienst in de markt voor mobiele content zal KPN een fors aantal mobiele gebruikers naar zich toe weten te lokken. De teller staat op dit moment nog op een kleine 200.000 Digitenne en KPN.TV afnemers samen. Naar verwachting zal dat nog verder groeien tot meer dan 300.000 abonnees nog dit jaar. 

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 21 reacties op dit artikel

  • Da's interessante informatie Albert. Maar wie zijn die "mainstream spelers in de markt voor IPTV diensten" dan wél?

    geplaatst op
  • Zou inderdaad een heftig besluit zijn maar kun je iets meer zeggen over de andere mainstream spelers?

    geplaatst op
  • Jeroen, Marco Ik denk dat tele2 met de nieuwe propositie en een liberale propositie hog ogen kan gooien. In principe kan je IPTV operatoronafhankelijk distribureren, daar komen nu in snel tempo de ontwikkellingen vandaan. In de UK doet ITV hele goed zaken en zullen ook BT en amdere aanbieders dergelijke proposities gaan uitrollen. Tiscali zet hoog in dit jaar maar allen kiezen niet de premium en dus lastige oplossing van KPN. IPTV zal vooral door een laagdrempelig additioneel aanbod klanten kunnen verleiden. Daar heb je premium content voor nodig of een groot aanbod uit the long tail. Sluit ook niet uit dat content syndicaten zelf met dergelijke kanalen en infrastructuren aan de slag gaan. Sanoma, Telegraaf, PCM zijn druk bezig met channels.

    geplaatst op
  • Albert,
    KPN springt als een kat in het nauw, waar het TV betreft. Het first mover advantage waren ze al kwijt en de achterstand wordt groter, waardoor eventuele technische en commerciële superioriteit nog de enige opties zijn om de markt te bestormen.
    Aan de andere kant: wie zou KPN een pootje op deze markt moeten lichten? Als KPN haar eerdere propositie (mediasupermarkt met veel A-merken, wat huismerken en enkele exclusieve deals) weet te realiseren, dan vormen de echte contentleveranciers (die jij noemt) geen concurrentie. Zij zijn immers eerder partners dan concurrenten. Concurrentie zou dan van de mondiale spelers moeten komen: T-mobile, Orange, AT&T en eventueel de grote mediasyndicaten zoals Microsoft en Apple. De klappen komen straks hard en niet uit de traditionele hoek is mijn verwachting.

    geplaatst op
  • Welke technische en commerciele superioriteit bedoel je Gijsbrecht? Imode? Mediamall? Concurrentie komt van binnen niet van buiten wanneer het gaat om IPTv ontwikkelingen.

    geplaatst op
  • Ik bedoel dat ze voordeel leken te hebben van hun grote en sterke achtergrond (€ 2 miljard winst en een database met 16 miljoen Nederlanders erin). Met dat geld zou een superieur product gemaakt kunnen worden (en dat was wel het idee achter Mine). Nu wordt de achterstand ten opzichte van de partijen die al in de markt zijn zo groot, dat ook deze benefits niet meer zullen helpen ben ik bang.

    geplaatst op
  • leuk dit, maar volledig ingegeven door wat technisch mogelijk is en voorbij lopend aan elke "state of mind" van een main-stream televisiekijker en mobiele telefoon gebruiker.

    De verkoper van de Primafoon kan immers in twee zinnen uitleggen waarom u anno 2007 toch echt niet meer zonder "etherische DVB diensten" op uw mobieltje door het leven kan gaan. toch?

    Denk dat Albert Treur (zie boven) het goed verwoord. "IPTV zal vooral door een laagdrempelig additioneel aanbod klanten kunnen verleiden". Maar waar zitten die potentieele klanten nu? Waar kijken ze nu naar "premium content" (in gewoon nederlands; video-materiaal wat je niet via je kabel-aansluiting op je tv aangeboden krijgt)? Volgens mij is het antwoord hierop; op internet. Alternatief business-model; beheer eerst deze online-content en deze gebruikers en breng deze stapje voor stapje naar de tv.

    Anderzijds denk ik ook dat Albert een denkfout maakt: content syndicatie door Sanoma, Telegraaf, of PCM gaat niet werken omdat deze partijen bestaande en strijdige belangen hebben. Kans is wellicht groter dat de door Gijsbregt genoemde partijen zoals Apple en Microsoft hierin een rol van betekenis kunnen gaan spelen.

    geplaatst op
  • Tsja. KPN blijft een telefoonkabeltjesboer die televisiekabeltjesboeren na wil doen.

    Triple Play... Bwoehaha! Mine is een verticale dienst, een kloon van de CAI maar dan met brakke gesloten IPTV technologie. Terwijl de toekomst horizontaal is.

    Open Play: word de beste broadband access provider: biedt het snelste netwerk, de hoogste QoS en werp je op als premium distributeur voor content aanbieders, zodat je consumenten aanzuigt, die zelf wel bepalen waar ze hun SetTopBox kopen en waar ze hun content consumeren. Internet dus.

    geplaatst op
  • @Sjaak

    Hm.. zit wat in ;-)

    geplaatst op
  • Alweer een bericht op MarketingFACTS zonder bron en met een vraagteken in de headline. Dit komt wat mij betreft net iets te vaak voor tegenwoordig. De roddelbladentechniek met het vraagteken aan het eind van een kop ("Jerney Kaagman zwanger van Paul de Leeuw?") is het vroeger zo gedegen marketingfacts onwaardig. Feiten graag, en bronnen svp.

    geplaatst op
  • Wat?! Is Jerney Kaagman zwanger van Paul de Leeuw?!

    ;)

    geplaatst op
  • Vergillius, zolang het niet door KPN via de officiele weg bevestigd is blijft het een onbevestigd bericht, vandaar het vraagteken. De zaken die er in genoemd worden kloppen wel aardig hoor.

    geplaatst op
  • De distributie van 1-en en 0-en is aan het 'commiditiseren'. Of het door de lucht gaat of door de grond, commoditiy wordt het. Technologie is inwisselbaar en daalt in prijs. Marges verschralen. Telco's en Distributeurs zoeken naar nieuwe waarde.
    Voor KPN moet dat zgn. premium-content worden. Prima. Maar als canalplus als PayTV alleenheerser nog nooit boven 300.000 betalende abonnees is gekomen, dan is een target van 700.000 betalende abonnees als nieuwe toetreder wat ambitieus vind ik persoonlijk.
    KPN kan ook omhoog de bedrijfskolom in op zoek naar waarde en dan kom je op de interessante posting van Sjaak. ChelloMedia is die weg ingeslagen, alleen dat was wel 7 jaar geleden!! KPN heeft op het gebied van moderne broadband distributie een achterstand tov andere spelers.
    Het gas moet erop in Den Haag!

    geplaatst op
  • Thomas, het gaat er volgens mij om dat IPTV een dienst wordt welke straks door veel partijen aan geboden wordt en operatoronafhankelijk in de markt gezet kan worden. In dat perspectief past een premium aanbod wel. Er zijn zat huishoudens die wel voor zo'n config willen betalen, hdtv content willen ontvangen, premium games kunnen spelen en alleen hele nieuwe films willen bekijken. Dat zal nooit de mainstream zijn....

    geplaatst op
  • Emerce:

    (...) Tele2 is gisteren gestart met een massamediale campagne om interactieve televisie in de markt te zetten. Het bedrijf wil niet langer bekend staan als aanbieder van goedkope telefonie, maar als aanbieder van zowel televisie, telefonie en internet. Een nieuwe huisstijl en naamswijziging ondersteunen de nieuwe 'merkvisie'. De interactieve televisiedienst van Tele2 heet voortaan Tele2 Vision. (...)

    Kortom, Tele2 is in ieder geval gestart met haar massamedia campagne ter promotie van IPTV.

    geplaatst op
  • Zeg Derksen ben jij nou het gras voor mijn voeten weg te maaien? Zit net een posting te wijden aan Tele2 :) Nou ja ik pas hem wel aan...

    geplaatst op
  • Haha, ik ben gewoon veel te snel voor je ;-)

    geplaatst op
  • het is sowieso en markt die aan snel reageren onderhevig is, zo zie je ook snel nieuwe diensten ontstaan als http://www.joost.com en www.dailymedia.tv welke platform, telco en isp onafhankelijk zijn. Dit biedt nieuwe perspectieven voor content brokers en producers.

    geplaatst op
  • Open Play krijgt steeds meer aanhang. Is ook een veel logischer en opener model. De eerste keer dat ik de term voorbij zag komen was in dit (overigens ook interessante) report over werkelijke behoefte aan bandbreedte bij consumenten: http://www.jet-stream.nl/nieuws/ConnectedHome_2010-2015.pdf

    geplaatst op
  • Ik heb even geinformeerd bij KPN, en de lancering is dit voorjaar, zoals altijd was gepland. Ook het verhaal over de doelstelling klopt niet. Op zijn minst had hier een reactie van KPN geplaatst moeten worden.

    geplaatst op
  • Joost, nog los van bij wie je informeerd, natuurlijk krijg je dat antwoord. Ook met potentiele leveranciers van content gesproken?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.