Wat verdienen marketingvrouwen in Nederland?

Wat verdienen marketingvrouwen in Nederland?

Marketingvrouwen verdienen minderOp verzoek van Tijdschrift voor Marketing analyseerde Hay Group de beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen in verschillende marketingfuncties. Uit het onderzoek blijkt dat marketingvrouwen gemiddeld zes procent minder verdienen dan hun mannelijke collega’s. Wel is er een grote inhaalslag bezig. Vrouwen die in dezelfde functie zijn gebleven, stijgen namelijk sneller in salaris dan mannen in dezelfde functie.

Marketingvrouwen die willen doorstromen, mét zicht op een goede beloning èn de keuze voor parttime werken, kunnen beter kiezen voor sectoren als voeding & genot of financiële dienstverlening dan voor chemie of it/telecom. Binnen chemie werken sowieso relatief weinig vrouwen en dat aandeel loopt harder terug naar mate het functieniveau hoger wordt. Binnen de it-sector valt op dat er procentueel gezien maar weinig vrouwen werken, maar nog wel een relatief groot aandeel vrouwen in marketingfuncties.

Een op de drie marketingvrouwen parttime, en zeven procent van de marketingmannen. Op het niveau van junior professional werkt bijna de helft van de marketingvrouwen parttime. Van de vrouwelijke senior professionals werkt eenderde parttime. Op senior managementniveau wordt door vrouwen nog maar in beperkte mate parttime gewerkt: zeven procent (en van de marketingmannen drie procent).

Als het gaat om beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen in marketingfuncties dan verdienen vrouwen nog altijd gemiddeld zes procent minder dan mannen. Dit percentage is ongeveer gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar. Dit percentage moet echter wel worden genuanceerd. Vrouwen zijn gemiddeld genomen vijf jaar jonger dan hun mannelijke collega´s op hetzelfde functieniveau en vrouwen zijn gemiddeld twee tot drie jaar korter in dienst dan hun mannelijke collega´s op hetzelfde functieniveau.

Het uitgebreide onderzoek met alle cijfers én een lijst van 102 topvrouwen in marketing staat in het nummer van Tijdschrift voor Marketing dat deze week is verschenen. Nu weet ik niet of het aan mij ligt of aan de selectiekeuze van Tijdschrift voor Marketing, maar ik ken slechts 7 van de 102 vrouwen op de lijst. Ben er wel trots op dat we één van de topvrouwen ook op onze lijst van bloggers hebben staan: Lianne, gefeliciteerd!

Bron:
http://www.marketing-online.nl/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Marco, nu lees ik TvM zelf niet, maar ik ken de Hay group best goed en weet dat ze bijna altijd gedegen onderzoek leveren. Toch valt me op dat als vrouwen gemiddeld 5 jaar jonger zijn, dit mogelijk ook een implicatie geeft over de ervaring die men heeft. En als dat zo is, is die 6% best te verklaren.

    Wat ik echter ook weet, als oud beloningsonderzoeker, is dat de verschillen in beloning voor marketingfuncties verschrikkelijk uit elkaar liggen. De best betaalde 10% van de marketingmanagers verdiend rustig 5 keer zoveel per jaar als de slechts betaalde 10%.

    En... het feit dat van die 102 jij er maar 7 kent, is natuurlijk ook een teken aan de wand. Immers behoort netwerken volgens mij tot het basispakket van elke vrouw in een top marketing functie, als je jij ze nog niet bent tegen gekomen.... :)

    geplaatst op
  • Een terechte opmerking Bas! In het oorsponkelijke artikel in TvM wordt daar dan ook een opmerking over gemaakt: "Dit percentage moet echter wel worden genuanceerd. Vrouwen zijn gemiddeld genomen 5 jaar jonger dan hun mannelijke collega's op hetzelfde functieniveau." Omdat TvM zelf kopt dat "vrouwen verdienen nog altijd minder dan mannen" heb ik bovenstaande titel gekozen.

    geplaatst op
  • Het viel me ook al op bij het oorspronkelijke 'teaser' bericht op marketing-online. Hay group gaat hier altijd wel goed mee om, aangezien ik ervan uit ga dat ze vergelijkbare mensen qua Hay punten (dus functie zwaarte) hebben genomen. Hoewel dat nergens vermeld staat, maak ik die assumptie.

    Het lijkt me eigenlijk een (gebruikelijke) journalistieke interpretatie van een onderzoek waarbij de toon niet complementair is aan de muziek (of hoe die uitdrukking ook mag zijn).

    geplaatst op
  • Helemaal gelijk Bas; heb meteen de titel aangepast. De samenvatting van TvM heb ik maar laten staan zoals deze was aangezien we nu in de reacties voldoende duidelijk hebben gemaakt dat de conclusie dat marketingvrouwen minder verdienen dan de mannen enige nuance behoeft. Dank voor je oplettendheid!

    geplaatst op
  • Via AG Rapportenservice:

    (...) Loongelijkheid tussen vrouwen en mannen kan gerealiseerd worden als beiden gelijke kansen krijgen op de arbeidsmarkt. Deze gelijke kansen worden onder andere vertaald in sekseneutraal taalgebruik in personeelsadvertenties.

    De vrouwenbeweging Zij-kant voerde een onderzoek uit om na te gaan hoe genderneutrale personeelsadvertenties geformuleerd worden in nationale jobkranten en regionale weekbladen. In het totaal werden negen nationale kranten en 32 regionale kranten onder de loep genomen.



    Benaming functie

    Tijdens de screening bleek dat wanneer een jobadvertentie expliciet in de vrouwelijke

    vorm geformuleerd is, het meestal part-time, op huishoudelijke taken- of klantgerichte jobs betreft. Naast deze horizontale segregatie waar vrouwen duidelijk in typische ‘vrouwensectoren’ terechtkomen, is er de verticale segregatie, want vrouwen worden veel minder gevraagd voor leidinggevende functies. Daarenboven bleken de foto’s of tekeningen bij heel wat geïllustreerde jobaanbiedingen en advertenties een verkapte vorm van discriminatie te bevatten.



    Foute advertenties

    In het totaal werden 8.119 jobadvertenties onder de loep genomen, waarvan 3.957 in de 32 gelezen regionale kranten stonden en 4.162 in de 9 nationale carrièrekranten. Van de 8.119 jobadvertenties bleken er 373 niet correct geformuleerd te zijn, dit is een percentage van 4,5 procent.

    Bij de regionale kranten lag het percentage fout geformuleerde advertenties hoger dan in de nationale carrièrekranten: 9 procent in de regionale weekbladen tegenover 0,3 procent fout geformuleerde jobadvertenties in de nationale kranten. Dit percentage kan laag lijken. Daarom zijn enkele bedenkingen hier wel op zijn plaats. Er werden bijvoorbeeld enkel jobadvertenties berekend. Per jobadvertentie kwamen echter vaak verschillende werkaanbiedingen aan bod (bijvoorbeeld BVBA Isabelle zoekt kapster en kuisvrouw). Een jobadvertentie waarin twee van de werkaanbiedingen binnen een jobadvertentie verkeerd geformuleerd waren rekenden we dan ook maar als een fout aan.



    De correcte advertentie

    Bij het uittekenen van een strategie voor eerlijke selectie is het nodig: een neutraal taalgebruik te hanteren bij de functiebeschrijving: bijvoorbeeld ‘de werkzaamheden bestaan uit…’ of ‘u zult tot taak krijgen…’, de ervaringseisen terug te schroeven: is het voor managementfuncties echt noodzakelijk om ervaring te hebben in een leidinggevende functie of kan worden volstaan met in aanleg aanwezige kwaliteiten om leiding te geven?

    Het is ook nodig dat mannen en vrouwen zich kunnen identificeren met een bepaalde functie. Laat de advertentietekst daarom vooraf door een paar vrouwen en mannen lezen en ga na of zij zich er door aangesproken voelen. Daarom zijn sekseneutrale formuleringen (bijvoorbeeld verkoper(ster) m/v’) ook zo noodzakelijk. Stel alleen als dat echt nodig is. Leeftijdseisen zijn immers buitengewoon nadelig voor herintredende vrouwen. Bedenk goed wie uw doelgroep is. Als u vrouwen wilt werven, kies dan kranten en tijdschriften die gelezen worden door vrouwen uit uw doelgroep. (...)

    geplaatst op
  • Heren, heren.....jullie verbazen me. De een heeft het verhaal in TVM niet eens gelezen en heeft wel een mening over onze journalistieke principes. Te makkelijk dus. Eerst lezen en dan met kritiek komen.

    En de ander springt meteen gretig in op de vermeende kritiek. En vindt dat er zelfs een andere kop boven het stuk had gemoeten. Ik ga nu toch twijfelen of je het stuk wel helemaal gelezen hebt, Marco.

    Op marketing-online hebben we het verhaal inderdaad angekeild en dan moet je kort zijn. Voor alle nuances en alle details van het onderzoek moet je toch echt naar het printverhaal.
    Het verhaal in TVM beslaat acht pagina’s en bestaat uit drie stukken: een lijst van 102 vrouwen in marketing. Zijn ze dat allemaal? Nee, natuurlijk niet. Maar die pretentie hebben we ook niet.
    Dat je er maar zeven kent, zegt natuurlijk niet veel. Het is ook geen lijst van de vrouwen in interactieve marketing, Marco...
    De lijst is om aan te geven dat ze er zijn en dat er steeds meer vrouwen komen in de hogere marketingbanen. Vorig jaar hadden we er zo’n 70 op de lijst staan en nu zijn dat er weer een paar meer.

    De lijst staat overigens los van het Hay-onderzoek. Vorig jaar hebben we al samengewerkt met Hay en ze hebben de conclusies die de auteur dit jaar trekt wat beloningsverschillen betreft, zelf aangedragen. Het is een Hay-conclusie dat vrouwen minder verdienen dan mannen. Niet de onze. Gebaseerd op hun eigen cijfers.
    In het printverhaal staan wel tal van verdiepingen en nuanceringen, want het maakt nogal wat uit naar welk niveau je kijkt en naar welke branche. Maar als je dat allemaal wilt lezen moet je maar een abonnement nemen....ik ga dat hier niet allemaal herhalen.

    Het andere deel van het verhaal is gebaseerd op gesprekken met marketingvrouwen en deskundigen uit het marketingveld. Over de inhaalslag die plaatsvindt en waarom heus niet alle vrouwen in deeltijd willen werken.

    Ik heb afgelopen week van een aantal marketingvrouwen een mailtje gekregen. Sommigen vinden dat ze ook op de lijst hadden gemoeten en anderen zijn er blij mee dat ze er op staan. Om het kort samen te vatten: ze zouden eigenlijk willen dat de lijst snel naar 1.000 groeit.

    geplaatst op
  • @Theo: tja, als je me de TvM had toegezonden had ik daar natuurlijk een beter verhaal over kunnen schrijven. Ik kan enkel oordelen op wat ik lees, en daaruit komen een aantal lacunes. Ik heb overigens nooit de mogelijkhe bevindingen tegengesproken, alleen gesteld dat ze mogelijk enige nuance verdienen, zoals zelf al wordt aangegeven.

    Verder mist bij al deze onderzoeken altijd één component: productiviteit. Dat kan ook niet, want dat is heel lastig te meten (eigenlijk gewoon onmogelijk zelfs). Daarmee is het dus eigenlijk per definitie een vraag of je het zo kan stellen. Ik zeg niet dat het per definitie zo is, maar ik heb in mijn eigen omgeving vaak gezien dat vrouwen klaagde dat ze minder verdiende om vervolgens te zien dat ze (op basis van productie of sales b.v.) ook minder presteerde. Dan heeft het niets met je sexe te maken, maar met je prestaties. Dat is de andere nuance die men vaak vergeet.

    Maar Theo, zoals ik al zeg: ik betwist de uitspraken niet, alleen op basis van de beschikbare informatie durf ik ze ook niet te onderschrijven. En aangezien ik vaak in deze positie heb gezeten en weet hoe journalisten omgaan met onderzoek... had/heb ik dus mijn twijfels.

    geplaatst op
  • @Theo: ik heb geen kritiek op TvM; het is mijn eigen kortzichtigheid geweest dat ik één van de kopteksten uit TvM heb gebruikt boven dit stukje. Had ik scherper op moeten zijn vandaar dat ik Bas gelijk gaf en de titel heb aangepast.

    geplaatst op
  • @ Marco, het onderzoek dat je citeert van Zij-kant is niet op AG-rapportenservice maar op HR-rapportenservice terug te vinden.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.