Op verzoek van Tijdschrift voor Marketing analyseerde Hay Group de beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen in verschillende marketingfuncties. Uit het onderzoek blijkt dat marketingvrouwen gemiddeld zes procent minder verdienen dan hun mannelijke collega’s. Wel is er een grote inhaalslag bezig. Vrouwen die in dezelfde functie zijn gebleven, stijgen namelijk sneller in salaris dan mannen in dezelfde functie.
Marketingvrouwen die willen doorstromen, mét zicht op een goede beloning èn de keuze voor parttime werken, kunnen beter kiezen voor sectoren als voeding & genot of financiële dienstverlening dan voor chemie of it/telecom. Binnen chemie werken sowieso relatief weinig vrouwen en dat aandeel loopt harder terug naar mate het functieniveau hoger wordt. Binnen de it-sector valt op dat er procentueel gezien maar weinig vrouwen werken, maar nog wel een relatief groot aandeel vrouwen in marketingfuncties.
Een op de drie marketingvrouwen parttime, en zeven procent van de marketingmannen. Op het niveau van junior professional werkt bijna de helft van de marketingvrouwen parttime. Van de vrouwelijke senior professionals werkt eenderde parttime. Op senior managementniveau wordt door vrouwen nog maar in beperkte mate parttime gewerkt: zeven procent (en van de marketingmannen drie procent).
Als het gaat om beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen in marketingfuncties dan verdienen vrouwen nog altijd gemiddeld zes procent minder dan mannen. Dit percentage is ongeveer gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar. Dit percentage moet echter wel worden genuanceerd. Vrouwen zijn gemiddeld genomen vijf jaar jonger dan hun mannelijke collega´s op hetzelfde functieniveau en vrouwen zijn gemiddeld twee tot drie jaar korter in dienst dan hun mannelijke collega´s op hetzelfde functieniveau.
Het uitgebreide onderzoek met alle cijfers én een lijst van 102 topvrouwen in marketing staat in het nummer van Tijdschrift voor Marketing dat deze week is verschenen. Nu weet ik niet of het aan mij ligt of aan de selectiekeuze van Tijdschrift voor Marketing, maar ik ken slechts 7 van de 102 vrouwen op de lijst. Ben er wel trots op dat we één van de topvrouwen ook op onze lijst van bloggers hebben staan: Lianne, gefeliciteerd!
Bron:
http://www.marketing-online.nl/