Wie bang is om fouten te maken
Joseph Jaffe heeft gisteren een Manifesto for Experimentation (pdf) gepubliceerd waarin hij oproept 'het experimenteren' als vast onderdeel te zien van je werk en aangeeft hoe je dit het beste kunt inrichten. Het stuk bevat aardige quotes om je wakker te schudden:
-
“Safe advertising is the riskiest advertising of all.”
-
“Unless you’re Neil Armstrong, you’re not going to achieve exponential results by taking incremental steps.”
-
“Do it while you can, before you have to”
Als het goed is, bekende kost toch? Het geheel deed mij denken aan een uitspraak van mijn baas jaren geleden toen ik een fikse fout had gemaakt. “Wie bang is om fouten te maken, heeft moeite met leren”. Kortom fouten maken we allemaal daar moet je ook niet bang voor zijn, als je er maar voor zorgt dat je er van leert. Teveel risicomijdend gedrag is funest voor marketeers, experimenteren moet juist onderdeel zijn van je vak, wil je boven het maaiveld uitsteken en de concurrent voor blijven. Kortom steek minstens 10% van je resources in experimenteren!
Ik zou zelfs zo ver willen gaan om te stellen dat het maken van fouten noodzakelijk is.
Zolang je geen fouten maakt weet je niet waaróm je iets goed doet, en ga je ongetwijfeld ineens echt keihard op je bek. Zie het als een blinde zonder stok: begint voorzichtig te lopen, alles gaat goed. Gaat wandelen, alles gaat nog steeds goed. Gaat sneller lopen, en nóg gaat alles goed. Gaat keihard rennen, knalt ineens op een lantaarnpaal.
Mee eens. Hoewel het maken van fouten natuurlijk geen doel op zich is, is het inderdaad goed om een fout te maken en te beseffen dat je het maximaal eruit hebt gehaald. Kunst blijft dan wel om de schade van die fout zo klein mogelijk te houden.
Concepten en ideeën uitwerken achter een bureau is heel iets anders dat het in de praktijk brengen. Het ’trial and error’ proces is een fantastische manier om te leren. Als je maar wel goed je doelstellingen hebt geformuleerd, ander wordt je een ongeleid projectiel.
Over fouten gesproken..Dit zijn wel twee hele grote 🙂
Hoi Erik,
Heb je wel eens gehoord van een specialisatie in foutenmanagement? Ik had er nog nooit van gehoord totdat ik een artikel las in Het Financieele Dagblad (28/12/2006), waarin John Vollenbroek leerzame adviezen geeft over foutenmanagement. Hij heeft er zelfs een boek over geschreven. Zie http://www.managementboek.nl
“Waar gewerkt wordt, komen fouten voor. Het probleem is niet dat we fouten maken, het probleem is dat we ze niet toegeven. Als een ander iets fout doet, is het een sloddervos of een stomkop. Als we zelf fouten maken, proberen we daar een reden voor te vinden die buiten onszelf ligt. Het was te druk. De zon stond te laag (Het Financieele Dagblad, 28/12/2006).”
Groet,
Arnoud
@Mich: Goed gezien. Gecorrigeerd.
@Arnoud: Van foutenmanagement had ik ook niet eerder gehoord. Bedankt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!