• Usability & design
    wordt gesponsord door

Wie bang is om fouten te maken

Wie bang is om fouten te maken
, ING Groep
@evr

Joseph Jaffe heeft gisteren een Manifesto for Experimentation (pdf) gepubliceerd waarin hij oproept 'het experimenteren' als vast onderdeel te zien van je werk en aangeeft hoe je dit het beste kunt inrichten. Het stuk bevat aardige quotes om je wakker te schudden:

  • "Safe advertising is the riskiest advertising of all."
  • "Unless you’re Neil Armstrong, you’re not going to achieve exponential results by taking incremental steps."
  • "Do it while you can, before you have to"

Als het goed is, bekende kost toch? Het geheel deed mij denken aan een uitspraak van mijn baas jaren geleden toen ik een fikse fout had gemaakt. "Wie bang is om fouten te maken, heeft moeite met leren". Kortom fouten maken we allemaal daar moet je ook niet bang voor zijn, als je er maar voor zorgt dat je er van leert. Teveel risicomijdend gedrag is funest voor marketeers, experimenteren moet juist onderdeel zijn van je vak, wil je boven het maaiveld uitsteken en de concurrent voor blijven. Kortom steek minstens 10% van je resources in experimenteren!
 


Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Ik zou zelfs zo ver willen gaan om te stellen dat het maken van fouten noodzakelijk is.

    Zolang je geen fouten maakt weet je niet waaróm je iets goed doet, en ga je ongetwijfeld ineens echt keihard op je bek. Zie het als een blinde zonder stok: begint voorzichtig te lopen, alles gaat goed. Gaat wandelen, alles gaat nog steeds goed. Gaat sneller lopen, en nóg gaat alles goed. Gaat keihard rennen, knalt ineens op een lantaarnpaal.

    geplaatst op
  • Mee eens. Hoewel het maken van fouten natuurlijk geen doel op zich is, is het inderdaad goed om een fout te maken en te beseffen dat je het maximaal eruit hebt gehaald. Kunst blijft dan wel om de schade van die fout zo klein mogelijk te houden.

    geplaatst op
  • Concepten en ideeën uitwerken achter een bureau is heel iets anders dat het in de praktijk brengen. Het 'trial and error' proces is een fantastische manier om te leren. Als je maar wel goed je doelstellingen hebt geformuleerd, ander wordt je een ongeleid projectiel.

    geplaatst op
  • "Unless your Neil Armstrong, you're not going to archieve exponential results by taking incremental steps"


    Over fouten gesproken..Dit zijn wel twee hele grote :)

    geplaatst op
  • Hoi Erik,

    Heb je wel eens gehoord van een specialisatie in foutenmanagement? Ik had er nog nooit van gehoord totdat ik een artikel las in Het Financieele Dagblad (28/12/2006), waarin John Vollenbroek leerzame adviezen geeft over foutenmanagement. Hij heeft er zelfs een boek over geschreven. Zie http://www.managementboek.nl

    “Waar gewerkt wordt, komen fouten voor. Het probleem is niet dat we fouten maken, het probleem is dat we ze niet toegeven. Als een ander iets fout doet, is het een sloddervos of een stomkop. Als we zelf fouten maken, proberen we daar een reden voor te vinden die buiten onszelf ligt. Het was te druk. De zon stond te laag (Het Financieele Dagblad, 28/12/2006).”


    Groet,

    Arnoud

    geplaatst op
  • Die oproep tot innoveren en experimenteren deed Bas Verhart ook, gisteren tijdens Koffiedik kijken. Hij sprak van jonge marketers die dit nu wel durven en 10-20% van hun budget daaraan besteden.

    geplaatst op
  • @Mich: Goed gezien. Gecorrigeerd.
    @Arnoud: Van foutenmanagement had ik ook niet eerder gehoord. Bedankt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.