IAB en MSN Belgie spreken rechtstreeks adverteerder aan

10 januari 2007, 06:23

“Adverteerders hebben hun band met de consument verloren. Er heerst onwetendheid, angst en onbegrip en ze verwachten nu duidelijke antwoorden van de mediabureaus die reclameruimte voor hen kopen.” Dat zegt Alain Heureux, voorzitter van IAB België en sinds kort ook van IAB Europe.

Heureux ergert zich eraan dat adverteerders maar een handvol procenten online besteden, terwijl consumenten toch al 20 procent van hun mediatijd voor het computerscherm doorbrengen. De Belgische websites zullen in 2007 niet meer dan 5 procent vertegenwoordigen van de totale reclame-uitgaven in de media. Van de € 2,4 miljard die adverteerders en mediabureaus jaarlijks uitgeven aan reclame in de massamedia, gaat vandaag nog maar 3 procent naar het internet. Het probleem is dat de mediacentrales zich gewild terughoudend opstellen, omdat ze zelf vaak behoren tot grote mediaconglomeraten die hun kranten, weekbladen en televisiezenders veilig willen stellen. Daarom blijven ze zich focussen op advertentieruimte in de traditionele media. Om ervoor te zorgen dat Belgische websites tegen 2010 ten minste 10 procent vangen van de totale reclame-uitgaven in de media, organizeren het IAB en MSN in Belgie een ‘grow the market’-project. ‘In totaal gaan ze 90 adverteerders rechtstreeks aanspreken en omzeilen daarmee de mediabureaus aldus Heureux.

Bron: De Tijd

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!