Als je een buitencampagne voert weet je zeker dat je abri- en billboardexploitant je uitingen schoon en vrij van vandalisme houdt. En als je een website hebt kun je ervan uitgaan dat ook deze regelmatig gecontroleerd wordt, en vakkundig tegen digitaal bekladden beschermd is. Maar hoe zit dat eigenlijk met je optrekje in Second Life?
Er zijn in de afgelopen maand in Second Life tenminste twee voorvallen van digitaal vandalisme geweest. Eéntje tijdens een CNet interview, waarbij ‘miljonair’ Anshe Chung met gigantische penissen bekogeld werd, en een andere tijdens de kerstdagen, waarbij diezelfde penissen ineens groen en met een kerstmutsje op complete regio’s onveilig maakten. Beide gevallen liepen natuurlijk nogal in ‘t oog, en konden door Linden Lab’s programmeurs met een paar uurtjes hard werken worden opgeschoond.
Maar hoe zit dat eigenlijk met vandalisme op veel kleinere, sterker gefocuste schaal? Wat kan ABN/AMRO bijvoorbeeld doen als iemand één zo’n gigantische penis midden in hun kantoortje plaatst? Hebben zij iemand die de hele boel dag en nacht in de gaten houdt, en connecties bij Linden Lab om eventueel vandalisme te laten verwijderen?