Naar welk goed doel gaat jouw geld dit jaar?

Naar welk goed doel gaat jouw geld dit jaar?

Naar welk goed doel gaat jou geld dit jaar?Nog een paar dagen en dan trek ik voor dit jaar de stekker er uit om ergens begin januari weer met nieuwe energie te werken aan alle plannen die ik heb. De feestdagen zijn bij mij ook een moment dat ik stil sta bij mensen die het minder hebben dan wij. Ik weet het, maar door de waan van de dag komt het er meestal niet van.

Ieder jaar kies ik ook één van de goede doelen waar ik een donatie aan geef. Dit jaar hoefde ik niets te kiezen want enkele maanden geleden kreeg ik een email van Jan Martens (o.a. medicalfacts.nl) die mij vertelde dat hij begin volgend jaar samen met een vriend in een auto van 500 euro een tocht van Amsterdam naar Dakar ging maken om geld in te zamelen voor waterzuivering in Brufut, Gambia. Hij heeft daar de website teamfatamorgana.nl voor opgezet waar hij ons op de hoogte houdt van de voorbereidingen en straks de reis zal beschrijven.

Een tweede email kreeg ik vanochtend van Henk-Jan Winkeldermaat die vanuit High Profile de website eventbranchesteuntrodekruis.nl, een soort van milliondollarhomepage, in het leven heeft geroepen om de Rode Kruis-actie ‘Help de slachtoffers van landmijnen’ te steunen. High Profile haakt met deze actie in op de jaarlijkse 3FM actie Serious Request, waarbij drie 3FM dj’s zes dagen (vanaf 19 december) zonder te eten geld inzamelen door in een glazen huis op De Neude in hartje Utrecht tegen betaling 24 uur per dag nonstop radio maken.

Vanuit Marketingfacts steun ik beide projecten en wellicht kan ik jullie middels deze posting stimuleren om ook mee te doen. Het hoeven geen grote bedragen te zijn, want ook hier geldt de long tail: alle kleine beetjes helpen!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 20 reacties op dit artikel

  • Mocht je overigens een ander goed doel weten, laat het dan weten in de reacties. Voor goede doelen mag er dus gespamd worden!

    geplaatst op
  • Wij steunen het hele jaar door goede doelen en dit jaar in het bijzonder KiKa (Kinderen kankervrij) en Pink Ribbon maar ik hoop dat bovenstaande bericht nog een aantal bedrijven prikkelt om te doneren, succes!

    geplaatst op
  • p.s. Ik zag gisteren nog een zeer strijdlustige voorzitter, Dirk van de Wijngaard, van People's Trust

    "In Azië worden per jaar 250.000 vrouwen en meisjes verhandeld. In Mumbai (India) werken zo’n 80.000 meisjes in de seks-industrie. Dirk van de Wijngaard zette zestien jaar gelden People’s Trust op om meisjes uit de klauwen van vrouwenhandelaren te redden. Enkele weken geleden werd het 1500e meisje door het team van Dirk bevrijd.


    Zeer schrijnend en wellicht dat we daar nog iets voor gaan doen maar ja, je moet keuzes maken.

    geplaatst op
  • Ik, Ans Liefhebber, ben steunpunt voor de Stichting Kika, d.w.z. dat ik beren voor ze verkoop voor €6,95 per stuk, waarvan de hele opbrengst naar Stichting Kika gaat. Hierbij staat ook mijn website waar e.e.a. uitgebreid te lezen is.

    geplaatst op
  • Speurders.nl zet zich in voor goede doelen en draait (house) campagnes voor de Cruijff Foundation en Dance4live. Hiernaast draagt het evenals Kasper Katje KIKA (Kinderen Kankervrij) een warm hart toe. Wij hebben laatst 100 beren van dit fonds naar relaties gestuurd met de boodschap: 'even wat anders dan online marketing" met de hoop wat los te makenopdat anderen deze stichting ook gaan steunen.

    geplaatst op
  • Waar kan ik die beren nu kopen Ans? Ik lees net dat ze niet per post worden verzonden en niet thuis worden afgeleverd.

    Goed initiatief!

    geplaatst op
  • Ik heb dit jaar via novibpaktuit 10 kuikens, 50 bomen, een groentetuin, een geit en 6 schoolboeken gegeven. Mijn broer was blij dat de 50 bomen niet in zijn tuin geplant waren, een goede vriend van me dat hij de 10 kuikens niet op zijn kamer hoefde te houden en een SMSje met 'dank je voor de geit' had ik ook nog nooit eerder gehad :)

    En dat alles van het geld dat ik bespaar door gewoon geen nutteloze kerstkaarten te sturen.

    Oh ja, en 10 pixels voor de Noordpool gekocht via ook weer zo'n million dollar website initiatief van het WNF op http://www.poolpixels.nl/. Maar dat was niet echt een kerst gedachte, dat is gewoon humor.

    geplaatst op
  • Vind de actie van Novib echt geniaal: ik kreeg dat voor mijn verjaardag (bomen en schoolmaaltijden) toen ik zei dat ik geen cadeautje hoefde (geef het maar aan het goede doel). Ik heb nog nooit zo gelachen, wat een fantastische dienst!

    Ik wilde ook People's Trust aanraden, leuke vent, gisteren bij De Wereld Draait Door.

    geplaatst op
  • Naast Speurders.nl weet ik dat ook gsmplaza.nl kika steunt. Barry weet vast meer.

    geplaatst op
  • Ik wil nog graag de Bart Foundation tippen als goed doel. Een stichting, opgericht na het overlijden van Bart de Graaff, die jonge mensen helpt om hun ambities waar te maken. Dit varieerd van het starten van een eigen bedrijf tot meedoen aan de Paralympics of een beroep uitoefenen. Kijk eens op http://www.bartfoundation.nl en help mensen om hun ambities waar te maken!

    geplaatst op
  • Gisteravond kreeg ik ijskoude rillingen van Dirk van de Wijngaard (People's Trust) zijn verhaal. Na lang wakker liggen ben ik mijn bed uitgestapt en heb ik een geldbedrag overgemaakt.

    geplaatst op
  • Leuk om te weten is dat Independer.nl zich sinds kort ook op Goede Doelen richt. Organisaties vergelijken, advies geven welk doel te geven, etc.... Volgens mij nog in beta....

    geplaatst op
  • ilse media heeft net als de event branche een goede doelen actie die is geïnspireerd op de pixel acties zoals de one million dollar homepage. Elke relatie kan zijn kerstgedachte mailen en voor elke reactie doneert ilse media 5,10 aan SOS Kinderdorpen. Dat is het goede doel dat wij steuenen. We zijn er zelfs ambassadeur van! En, vanzelfsprekend nodigen we onze relaties uit om zelf ook een donatie te doen aan SOS kinderdorpen, of, beter nog, om zelf vriend te worden van SOS Kinderdorpen en op die manier het goede doel vast te steunen!

    Voor de mensen die hun geld liever aan een ander goed doel besteden, doe ik elk geval mee aan onze SOS kerstactie en zorg dat ilse media het maximale bedrag doneert!

    geplaatst op
  • Ik geef nu een tijdje aan Heifer Nederland. Zij geven dieren en opleiding cq training in de armere delen op deze wereld. De eerste geborene van het dier wat je geeft, wordt doorgegeven aan een volgend gezin. Daarnaast doen ze ook micro-kredieten, waar ik enorm voorstander van ben.

    Typisch een organisatie die dat verhaal van 'geef een man een vis en hij kan één dag eten, geef de man een hengel en hij kan alijd eten' doet.

    geplaatst op
  • Populaire iets om te sponsoren, maar ook Daisycon en GSMPlaza.nl steunen KiKa. Deze maand al meer dan 1.000 beren over de toonbank :-)

    geplaatst op
  • Ik spam graag even mee voor het goede doel. Ik heb samen met een Argentijnse vriend 1,5 jaar geleden El Desafio Foundation opgericht waarmee Argentijnse kinderen die onder de armoedegrens leven een toekomst wordt geboden. De relatieve onbekendheid van dit probleem maakt het er niet makkelijker op om donateurs te vinden. Wij zijn van mening dat we met creativiteit op oa. marketinggebied dit probleem aan kunnen pakken. Vanuit mijn studie Communicatiewetenschappen en mijn werk voor de stichting volg ik dit blog dan ook op de voet. Ik zou iedereen die een bijdrage levert aan deze site dan ook willen bedanken!

    Als wij ons werk goed doen, hoort u nog van ons. We horen in elk geval graag van jullie. (Evt. door het gebruik van de donatieknop op de website ;-))

    geplaatst op
  • Gebruiksgemak homepages goede doelen onder de maat

    Websites spelen een steeds grotere rol bij fondsenwerving door goede doelen. Een belangrijke voorwaarde voor het succes van de website is het gebruiksgemak van de homepage. Veel homepages van goede doelen blijven in dat opzicht onder de maat.

    In een artikel in het vakblad Fondsenwerving analyseert online marketing adviseur Daniel de Voogt het gebruiksgemak van de homepages aan de hand van twaalf beproefde richtlijnen. Naar mate een homepage meer van deze richtlijnen negeert, zullen meer bezoekers de website links laten liggen. De gevolgen voor het goede doel kunnen groot zijn, variërend van minder naamsbekendheid tot het mislopen van nieuwe leden of donaties.

    Naast de twintig grootste goede doelen (Volkskrant, 8 augustus 2006) zijn ook tien kleinere organisaties bekeken. Geen enkel fonds voldoet aan alle richtlijnen. De gemiddelde score van alle fondsen komt uit op 5,9 uit 12. De grote fondsen scoren gemiddeld iets beter dan de kleinere: 6,1 uit 12 tegen 5,6 uit 12.

    Vooral qua inhoud worden de richtlijnen slecht gevolgd. Zo vergeten veel goede doelen zichzelf duidelijk te presenteren op de homepage. Qua navigatie valt op dat geen enkele van de kleinere goede doelen een zoekvak op de homepage heeft, terwijl dit toch een zeer belangrijke navigatiemethode is. En de helft van de onderzochte homepages is niet uitgerust met een directe link naar online donatie, hoewel onderzoek uitwijst dat bezoekers hier zeer goed op reageren.

    De Voogt: “Door het gebruiksgemak van homepages te verwaarlozen maken goede doelen geen gebruik van de grote kansen die online fondsenwerving biedt. Dat is jammer, want geld en moeite die worden geïnvesteerd in gebruiksgemak, resulteren vaak in een toename van 100% of meer qua bezoek aan en conversie via de website.”

    Het complete artikel is te vinden in het decembernummer van Fondsenwerving en op de website http://www.goedezaken.biz/publicaties.html.

    geplaatst op
  • Er is trouwens weer een origineel idee opgedoken, "the top of the internet" oftewel het topje van het internet. Je kunt hier een gratis of een betaalde advertentie plaatsen boven aan het internet. Des te meer je ervoor over hebt des te hoger je advertentie geplaatst wordt. Er zijn nog niet zo veel advertenties geplaatst maar dit kan komen omdat er te weinig ruchtbaarheid aan gegeven wordt. Site is te vinden op: http://thetopoftheinternet.com .

    geplaatst op
  • Wij, Team fatamorgana, hebben Banjul gehaald. Voor de verhalen zie onze website teamfatamorgana.nl.

    geplaatst op
  • wij doen er een werkstuk over!!!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.