Wat zijn de beste Nederlandstalige marketing & communicatie blogs?

1 december 2006, 14:28

Wat zijn de beste marketing & communicatie blogs van Nederland?

Nog net op de valreep voor het weekend is het ons gelukt de eerste officiele top 100 van beste Nederlandstalige marketing & communicatie weblogs te lanceren. Al maanden stond er een top 100 online maar die was voor een belangrijk deel gesorteerd op basis van startdatum. De afgelopen maand hebben Erik van Roekel, de jongens van Onstuimig en ondergetekende flink zitten studeren op een zo onafhankelijk mogelijke beoordeling van de weblogs.

Nadat de afgelopen maanden iedereen zijn of haar weblog heeft kunnen aanmelden, hebben alle leden hun favoriete 5 weblogs kunnen benoemen (in totaal zijn er 750 stemmen uitgebracht). Samen met de Google PageRank en de beoordeling door de Marketingfactsjury (op basis van actualiteit, authenticiteit, vormgeving en relevantie voor vakgebied), vormt dit de basis voor een eindscore dat heeft geresulteerd in de uiteindelijke MarCom Top100. Om afhankelijkheid uit te sluiten, zijn mijn eigen weblogs Marketingfacts.nl en Upstream.nl uitgesloten van deelname.

Het zal de regelmatige bezoeker van weblogs niet verbazen dat Frankwatching is uitgeroepen tot beste marcom blog van Nederland. De weblog kreeg maar liefst 81 voorkeurstemmen van de leden en ook Marketingfacts beoordeelde deze weblog met een 8. Frank, van harte je hebt het verdiend!

Op een verdiende tweede plaats staat Molblog, de weblog van Tijdschrift voor Marketing waar dagelijks een gepassioneerde groep van bloggers het marketingnieuws bekritiseerd. De weblog kreeg 61 voorkeurstemmen en evenals Frankwatching kreeg het een 8 als beoordeling van Marketingfacts. Theo, Elsbeth, Kari-Anne en alle anderen gefeliciteerd!

Op de derde plaats staan de DutchCowboys met 57 voorkeurstemmen en een 7 als beoordeling van Marketingfacts. Paul en Henk, ook jullie van harte!

Verder vinden we in de top 10 Brickmeetsbyte.com, Mediaonderzoek.nl, Venturo, Adfoblog, Frank-ly, Usarchy en IN10.

Ben benieuwd wat jullie van de lijst vinden en uiteraard zullen we in januari 2007 komen met een update van de top 100!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

82 Reacties

    lbroekman

    Goed overzicht en een terechte top 10. Mijn 76e plaats (78e als MF en Upstream gewoon in de stemming waren meegenomen) biedt ruimte voor verbetering zal ik maar zeggen. Geinig om te zien dat er gedurende de dag nog wat verschuivingen in de lijst zijn geweest 🙂


    1 december 2006 om 15:27
    Paul van Veenendaal

    Wat is de uiteindelijke score/punten per weblog, beetje onduidelijk overzicht nu.

    De één heeft plek 6 met PR 6 MFrating 8 en 8 pub. stemmen; plek 7 heeft PR 5 MFrating 7 en 37 pub. stemmen. Staat Venturo dan wel goed? Veel minder voorkeurs stemmen?


    1 december 2006 om 15:34
    ehannink

    Tja, die verschuivingen….

    Blijven mijn vragen staan:

    Hoe tellen de stemmen van de vorige maand mee?

    Of vallen deze stemmen weg in de nieuwe ronde?


    1 december 2006 om 15:36
    media

    @Lode: Yep, Gertjan van Onstuimig heeft inderdaad nog wat herberekeningen uitgevoerd. Dit had vooral te maken met de exacte weging van de voorkeurstemmen van de leden en een aantal PageRanks die niet helemaal juist waren. Heeft niet geresulteerd in schokkende wijzigingen alhoewel sommigen nu net wel of niet in de top-10 zijn gekomen. Maar zoals je zegt, da’s een mooie uitdaging voor de volgende maand!

    Onze uitdaging wordt nu om voldoende dynamiek te krijgen in de top-100. Hoe zorg je er voor dat alle 3,000 leden hun voorkeurstemmen gaat gebruiken? Hoe zorg je er voor dat de leden maandelijks hun favoriete blogs heroverwegen? Suggesties zijn uiteraard meer dan welkom!

    @Erno: je favoriete 5 weblogs blijven gewoon staan als je niets veranderd!

    @Paul: Google PageRank, Marketingfacts-beoordeling en voorkeurstemmen (na deling door max. aantal punten) tellen nu alle 3 even zwaar mee. Het is inderdaad een goede tip om de totaalscore ook in de tabel op te nemen. Leg ik bij de jongens van Onstuimig neer als verzoek!


    1 december 2006 om 15:37
    jerbe

    Als die “remmende voorsprong” niet zou gelden, zou hyped.nl (anno 2001) toch in de top 50 moeten staan. 😉


    1 december 2006 om 15:40
    media

    @Jeroen: zet gewoon die comments open dan doe je bij de volgende top 100 ook gewoon mee!


    1 december 2006 om 15:42
    Paul van Veenendaal

    Overzicht Feedburner subscriber stats:

    Frankwatching 1600 – 1800

    Frank-ly 450 – 500

    Media onderzoek 400 – 450

    BlueAce 300 – 350

    Hans on Experience 320 – 340

    Brickmeetsbyte 300 – 320

    WowWouter 250 – 300

    Webdrain 200 – 220

    Vue-royale 100 – 120

    Usabilityweb 100 – 120

    Brandstage 80 – 95

    Hard Copy 70 – 80

    Frontrunner 70 – 80

    Zesser 70 – 80

    Blinkz 60 – 65

    Xanders Webmark. 50 -55

    Webnoise 46 – 48

    Dialogamigo 40 – 50

    Chapter42 40 – 45

    Oberon 40 – 42

    8a 35 – 40

    buxx 32 – 34

    GlobalTransistor 28 – 30

    Enthousiasmeren 25 – 30

    Outofthequestion 20 – 25

    WebAnalyticsFacts 20 – 25

    Roodlicht 20 – 40

    VraagEnAanbod 12 – 13

    X-ite 10 – 15

    TSVW 10 – 12

    CafedelMarketing 10 – 12


    1 december 2006 om 17:18
    Theo van Vugt

    Dank, dank. Zo net voor het weekend en na een drukke week nog een erg opwekkend bericht. Ik gun Frank de eerste plek, en ben meer dan trots op de tweede positie.

    Ik moet zeggen: het is vreselijk veel werk, maar ook erg lonend. Al weet ik zelf nog niet precies wat het nu oplevert 🙂

    Maar het is leuk om elke maand steeds meer mensen te zien langskomen. Dat zijn we niet gewend binnen de uitgeverij….


    1 december 2006 om 17:48
    Robert de Boer

    Het is een mooie lijst geworden, leuk dat hij nu af is!

    @Frank: Ook hier nogmaals van harte gefeliciteerd! Het is je meer dan gegund!


    1 december 2006 om 17:57
    media

    @Theo: Je mag trots zijn op het feit dat je met molblog in zo’n korte tijd een dergelijke positie heb weten in te nemen. Petje af! Dat geldt overigens ook voor je collega’s van Adfoblog; heel goed!

    @Paul: wat geven die cijfers nu weer in je reactie? Onder- en bovengrens van RSS-abonnees volgens Feedburner? Zou daar wel voorzichtig in zijn; door een fout in Bloglines kloppen de RSS-stats van Marketingfacts al ruim een week niet meer. Daar waar we normaal op ca. 3250 abonnees zitten schommelt deze de laatste week tussen 2400 en 3200. Exact het verschil dat ontstaat als je de Bloglines-lezers wel of niet meerekent.


    1 december 2006 om 18:24
    Hardcopy

    Ik vind het lijstje van Paul wel mooi, want daar sta ik op nr. 12! 😉


    1 december 2006 om 19:28
    media

    @David: Zelfs op dat lijstje mag ik blijkbaar niet staan met Marketingfacts en Upstream terwijl die volgens de stats toch zeker wel in aanmerking komen 😉

    Ik heb overigens de titel van deze posting aangepast omdat het niet alleen gaat om de beste Nederlandse blog maar om de beste Nederlandstalige blogs. Er staan ook een aantal marcom blogs op die afkomstig zijn uit Belgie!


    1 december 2006 om 19:30
    Henk

    Allereerst felicitaties aan Frank, zo zie je maar hoever je met passie kunt komen. Theo en zijn team op twee is top (ook speciaal voor ons, zie de header van molblog), Theo superrrrr, wij zelf op drie, niet slecht voor outlaws ;-). Onze 3e poot MobileCowboys staat relatief laag (PR6), die hadden we hoger mogen verwachten (zit qua bezoek vrijwel op nivo molblog) Ron, vaker MF bezoeken ;’-). Ron is overigens gestart met een Engelstalige versie.

    @Marco je hoort voor de volledigheid zelf natuurlijk ook thuis in deze lijst en minimaal in de top 3, jij vooral ook complimenten voor je initiatief en voor datgeen wat je allemaal initieert. Diep respect!

    @Paul Waardeloos lijstje, ik mis MF en DC sowieso, geloof me we horen daar echt tussen te staan, daarbij voegt het lijstje niets toe.


    1 december 2006 om 20:06
    André Scholten

    Het is jammer dat de getallen die gebruikt worden voor de weging alleen een soort kwantiteit weergeven en geen kwaliteit. Er staan een aantal ‘copy/paste’ sites tussen die naar mijn smaak wel minder waardering hadden mogen hebben.

    Voor de rest is de Marcom100 een waardevolle lijst geworden op deze manier, hulde.


    1 december 2006 om 20:57
    Robin

    Ik vond die oude lijst veel beter!! Natuurlijk is mijn opinie wat gekleurd door mijn vrije val van plaats 85 naar plek 110. 🙂

    Nou, een voordeel mijn ranking kan alleen nog maar in de lift. Nu maar hopen dat de lift omhoog gaat.


    1 december 2006 om 21:37
    jpschadde

    Toch vind ik het vreemd dat MF! niet terug te vinden is, Upstream ken ik eigenlijk niet (geloof dat ik me daar voor moet schamen…)

    Ik denk dat Marco Derksen objectief genoeg bevonden is door alle mensen uit de Marcom100 dat MF! er gewoon tussen had mogen staan!


    1 december 2006 om 22:11
    Henk

    @Paul, bedankt voor je tip, nou maar hopen dat onze programmeur er raad mee weet. Door te klikken op de MF feed ben ik wel onder de indruk van een dergelijke tool.

    @Frank, we proberen je bij te houden 😉 en natuurlijk te lezen.


    2 december 2006 om 05:58
    Laurens T

    Mooie lijst en dat de lijst nu maandelijks verandert met input van de leden maakt het wel een stuk leuker! Bedankt ook voor de notering..want plek 101 was afgelopen week wel even zuur 😉


    2 december 2006 om 07:48
    Fred Zelders

    Gefeliciteerd met deze eerste door het MF-publiek samengestelde Top 100.

    Volgende keer met minstens 300 stemmers (=verdubbeling)? Dat moet toch kunnen?

    Ik heb een voorstel:

    Publiceer een MarcomTop100 RSS-feed met daar in de link naar de OPML van de onderhavige maand. Zodoende bouw je automatisch de history van de MarcomTop100 en kan iedereen de bewegingen zelf bekijken/analyseren.

    De eerste versie van die feed zou nu dus al 2 items bevatten: De OPML op moment van vlak VOOR de stemming en die van de top 100 van december 2006.


    2 december 2006 om 08:46
    Bert van Dijk

    Goed zeg. In de eerste lijst nog buiten de Top100 en nu op 55. Wat een mooi cadeautje. Ben er erg blij mee, maar voel me als technologie/mediablog wel een beetje een vreemde eend in de bijt tussen al dat marketinggeweld (-;

    Aan de andere kant, misschien is het ook wel het beste bewijs dat de grenzen tussen de verschillende sectoren aan het vervagen zijn.

    Felicitaties natuurlijk aan Frank en alle samenstellers van de lijst.


    2 december 2006 om 11:23
    evroekel

    @Fred/Marco: Goede ideeen mbt de OPML en RSS-feed. Moeten we zeker even goed naar kijken. Overigens eerste stap zal zijn om een rss-feed aan te bieden met het geaggreerde nieuws uit de MarComtop100-blogs


    2 december 2006 om 11:36
    media

    @Bert: denk dat je gelijk hebt en dat de grenzen tussen de diverse vakgebieden (denk bijvoorbeeld aan journalistiek, public relation, (nieuwe) media, marketing & communicatie en e-business) aan het vervagen zijn. En een aantal blogs, zoals Frontrunner, horen wat mij betreft dan ook zeker in het lijstje thuis!

    @Erik: zou aardig zijn als we ook iets van marcom tips kunnen opnemen. Lijst is voor een deel ook bedoeld om nieuwe blogs te ontdekken. Idee?


    2 december 2006 om 11:47
    jdevalk

    @ Henk: de Awareness API kun je aanzetten onder de publicize tab in je feedburner account 🙂


    2 december 2006 om 11:52
    Robert Gaal

    Leuk om te zien dat we als semi-marketing blog toch nog de 13e plaats bereiken! Erg leuke lijst ook, vooral om andere blogs mee te ontdekken. Ook al is het wel een beeeetje een dick-size-contest natuurlijk 😉

    Verdiepende artikelen zoals die van Frankwatching verdienen inderdaad de eerste plek in een marketing toplijst. Gefeliciteerd!


    2 december 2006 om 13:25
    Dennis Hoogervorst

    Wat maakt deze marketingblogs nou favoriet? Aan welke criteria moet een goed blog voldoen? Wat is de behoefte van marketeers?

    Gaat het om nieuwswaarde? Om diepgang? Originaliteit? Kwaliteit? Hoge frequentie van postings? Meerdere auteurs? De achtergrond van de auteur(s)? Lange of juist korte stukken? Inspiratie? Specialisatie? Volledigheid? Humor? Goede bronnen? Goede links? Toepasbaarheid? Gespreksstof?

    Tja, ik ben als onderzoeker meer van het stellen van vragen dan het geven van antwoorden, I guess… 😉

    Ik ben zeer content met mijn 25ste plek trouwens! Dank!


    2 december 2006 om 13:32
    media

    Dennis, zoals in de inleidende tekst al is aangegeven is de eindbeoordeling gebaseerd op 3 elementen:

    – Google PageRank (hoe lang bestaat een blog, wordt er veel naar gelinked, etc)

    – Beoordeling door de leden van Marketingfacts (vriendjes, relaties, populariteit, etc)

    – Beoordeling door Marketingfacts

    Vwb die laatste, daarbij is gekeken naar actualiteit (een blog die niet of nauwelijks update krijgt hier een lage beoordeling), authenticiteit (is het duidelijk wie er achter de blog zit, is het vooral eigen tekst of bestaat het vooral uit copy-paste, etc), vormgeving (hoe ziet de blog er uit, wordt deze netjes bijgehouden of is het een default template, etc) en last but not least, hoe relevant is de content voor het vakgebied. Voor elk van deze aspecten is een rapportcijfer gegeven tussen de 0 en 10 zodat een gemiddelde eindbeoordeling is verkregen. De hoogste score was een 8, de laagste een 4. Die laatste is eigenlijk alleen gegeven aan blogs die niet of nauwelijks updaten.


    2 december 2006 om 13:42
    Dennis Hoogervorst

    Marco, ik had gezien hoe de ranking is opgebouwd. Ik doelde met mijn vraag meer op jouw laatste antwoord; ik vroeg me af waar een blog aan moet voldoen om (in algemene zin) gewaardeerd en gelezen te worden. Bij deze heb je daarvoor de VAAR-formule geïntroduceerd: vormgeving, actualiteit, authenticiteit en relevantie. Dan weet ik waar ik me op moet richten!?


    2 december 2006 om 14:07
    media

    De VAAR-formule; geweldig, die houden we er in! 😉


    2 december 2006 om 14:12
    Gijs van Wulfen

    Marco, gefeliciteerd met de ge-relaunchde top 100 en jouw virtuele plek bij de top 3 🙂 Het is natuurlijk uiterst chique en bescheiden dat je MF niet laat meedoen, maar ik denk dat ik de stem van velen verwoord als ik er bij je aandring om MF vanaf 2007 mee te laten doen!

    Sinds 8 maanden zijn wij op http://www.nieuweproductenbedenken.nl met enkele gepassioneerde innovators onze dagelijkse weblog over productinnovatie gestart: Fogglog. Tof om te zien dat wij op plek 67 staan. Ik heb onze lezers in een ‘post’ vanochtend er toe aangezet om MF te bezoeken! En op hun favoriete 5 blogs te stemmen.

    Keep up the good work!


    2 december 2006 om 14:26
    jeroenmirck

    Spuit elf (ik zit middenin een verhuizing) meldt ook even dat hij zeer content is met het resultaat: in enkele maanden tijd heeft Adfoblog sprongen gemaakt van plek 82 naar plek 39, en nu dus een prachtige plaats in de top-10. Een stimulans om op dubbele kracht door te gaan!

    Toch blijf ik enige scepsis houden over dit soort lijstjes: het blijft toch een beetje appels met peren vergelijken… Ondanks die scepsis vind ik het een uitermate sympathiek initiatief. Het zet marketingblogs op de kaart – kijk maar naar alle heen- en weerverwijzingen!


    2 december 2006 om 14:29
    RubZie

    Yay! Top 10 zonder zelf om stemmen te vragen, thanks a lot iedereen die op Usarchy gestemd heeft! 🙂

    Overigens vind ik het gebruik van PageRank erg onhandig, omdat het geen goede indicator is van… ja van wat dan ook eigenlijk. Ik heb hierover dit naar Marco gemaild, een dikke week geleden: (wellicht leuk voor anderen om ook hun mening te geven)

    Stemmmen lijkt me een prima idee, maar gebruik van PageRank is echt erg onhandig. Ten eerste omdat PR niets zegt over kwaliteit, of zelfs over populariteit. Het is nog maar een zeer klein deel van Google’s ranking, en zegt ook eel weinig over wel-of-niet hoog scoren.

    Verder kan er een enorm verschil zitten tussen PR5, 6 en (nog veel meer) 7, doordat PR een logaritmische schaal is. Het verschil tussen 5 en 6 is dus ook vele malen kleiner dan het verschil tussen 6 en 7. Ook wordt Pr afgerond, dus met 5,4 en 6,4 heb je gewoon 6, terwijl daar een wereld van verschil in zit. Tot slot hebben websites als geheel (of domeinnamen) geen PR, maar alleen webpagina’s. Als (egocentrisch, sorry) voorbeeld: Usarchy.com/ heeft een PR van 5, maar er zijn diverse pagina’s binnen Usarchy.com die PR6 hebben, maar ook weer zeer veel PR5, 4 en 3. Dat betekent dat die pagina’s zelf ook weer relatief veel PR power hebben, wat weer iets zegt over de kwaliteit van het weblog als geheel. Dus: sorry, lang en misschien vermoeiend verhaal 😉

    Natuurlijk zou er ook een coole vervanging moeten zijn voor de PR ranking in de marcom100 ranking. Daarvoor zou je veel beter bijvoorbeeld de Technorati ranking kunnen gebruiken. Die is weer erg plat, maar is in ieder geval iets helderder dan PR. Of wellicht (omdat PR nog wel populair is, for no good reason overigens) een combinatie van beide. Ook kan nog het aantal links in MSN en Google meegeteld worden, MSN geeft “alle” links weer, en Google alleen de “goede”, dus die twee samen zeggen ook weer “iets”.

    Oh well, in ieder geval is de ranking wel leuk en het zal vast voer voor discussie zijn, dus dat is goed voor MF.

    Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden. En of course gefeliciteerd iedereen die gestegen is in de top 100 😉


    2 december 2006 om 14:49
    evroekel

    Dit soort reacties èn de tips zijn precies zoals we gehoopt hadden dat het zou gaan werken; Een lijst die verder aangescherpt, gefinetuned en uitgebreid wordt met nieuwe features dankzij reacties van bezoekers. Een genot om te lezen dat het initiatief gewaardeerd wordt en een heerlijk kick om geheel nog beter te maken.


    2 december 2006 om 15:05
    media

    Ruben, niet alle Nederlandse marcomblogs hebben zich aangemeld bij Technorati; heeft dus weinig zin om die mee te nemen. Hetzelfde geldt voor een aantal andere alternatieven (zoals Alexa) die we hebben overwogen. Google’s PageRank was het enige alternatief dat overbleef en m.i. het meest objectief is.


    2 december 2006 om 16:21
    jdevalk

    Marco, het grootste probleem als je een maandelijkse lijst publiceert is dat PR maar ongeveer eens per 3 maanden geupdate wordt, daarmee komen in de maanden waarin dat niet gebeurt de wijzigingen in de lijst dus met name door andere factoren. Daarom zou ik er voor zijn om mensen te vragen zich aan te melden bij Technorati, dat geeft, blijkt ook uit recent onderzoek van o.a. seomoz, nog het beste weer hoe goed een blog het doet, en update bovendien veel regelmatiger.


    2 december 2006 om 17:38
    Pieter Stroop

    Marco, prachtig werk verricht. Resultblog, waar ik af en toe stukjes achterlaat, staat ergens op 68 – zou dat komen omdat er geen Google page ranking is afgegeven?


    3 december 2006 om 19:38
    media

    @Joost: goed punt, ik zal dit overleggen met Erik en de jongens van Onstuimig!

    @Pieter: Resultblog is net begonnen en heeft even tijd nodig om te stijgen in deze lijst.


    3 december 2006 om 22:06
    Eduard Blacquière

    Een terechte en verdiende eerste plaats voor Frank, maar de grote ontbrekende blog is zeker MF! Dank voor het initiatief, Marco! Uiteraard ook complimenten voor MolBlog, de Dutch Cowboys en de andere hoog scorende blogs!

    Keep up the good work!


    3 december 2006 om 22:12
    jeroenmirck

    Dat hadden Rob en ik (die de selectie hadden gemaakt) toch maar mooi even een jaar van tevoren helemaal correct voorspeld. Nieuws voordat het nieuws is…


    3 december 2006 om 23:26
    media

    Dat hadden jullie inderdaad al snel goed gezien Jeroen!


    3 december 2006 om 23:30
    FrankJ

    Vooruitziende bloggersblik heet dat. Binnenkort voorspelling voor 2007? 😉


    3 december 2006 om 23:32
    media

    Precies 😉

    Naar aanleiding van een vraag van Jeroen op Adfoblog nog even een toelichting hoe de drie criteria worden meegenomen in de eindscore. De drie criteria wegen alle drie even zwaar mee waarbij ieder criterium wordt gedeeld door het maximaal haalbare (genormaliseerd). Dat betekent dat zowel de Google PageRankals de beoordeling van Marketingfacts worden gedeeld door 10 (maximale score). Het aantal voorkeurstemmen van de leden wordt gedeeld door het totale aantal stemmers en dat kan per maand verschillen. Stel dat er 150 stemmers zijn, dan wordt het aantal stemmen gedeeld door 150.


    4 december 2006 om 00:38
    media

    In absolute zin heb je gelijk maar het meest onderscheidend zijn de Google PageRank en de publieksjury omdat die een range laten zien van resp. 0 tot 7 (delta = 7) en van 0 tot 6 (delta = 6). De Marketingfactsbeoordeling laat een range zien van 4 tot 8 (delta = 4).


    4 december 2006 om 08:04
    ssmeding

    Een sterke lijst, leuk dat de volgorde wordt bepaald door drie verschillende factoren. En natuurlijk een hele eer om vermeld te worden in dit mooie gezelschap!


    4 december 2006 om 08:04
    jdevalk

    Marco, alleen al door opname in de lijst kan een blog nauwelijks meer een PR van 0, 1 of 2 hebben, het krijgt automatisch door alleen de link van MF al snel een hogere PR…


    4 december 2006 om 08:21
    media

    Dat is ook één van de aardige bijkomstigheden van deze lijst Joost; als het goed is hebben alle deelnemende blogs hier profijt aan (inclusief marketingfacts!).

    Vwb die PageRank updatefrequentie, dat is nog wel een lastige. Wellicht moeten we niet iedere maand maar ééns in de 3 maanden de top 100 updaten. Zalertijdens de kerstdagen eens over nadenken!


    4 december 2006 om 08:29
    jeroenmirck

    Eens per kwartaal (en dus eens per PageRank-update) lijkt me geen slecht idee. Bedenk ook dat je veel van mensen vraagt als ze elke maand het verzoek krijgen om weer te gaan stemmen. Na verloop van tijd bereik je daarmee dat de lurkers / rustige leden geen zin meer hebben om opnieuw te gaan stemmen. Eens per kwartaal werpt zoiets een beduidend minder hoge drempel op.


    4 december 2006 om 09:43
    André Scholten

    In theorie is pagerank de rank van een page en niet van een site, anders had het wel siterank geheten. Voor de Marcom 100 ben je eigenlijk op zoek naar de siterank zodat je een goed waardeoordeel hebt over de gehele site en niet alleen de voorpagina. Er zijn sites die namelijk vrij weinig met de homepage doen aangezien de geplaatste artikelen ansich veel belangrijker zijn.

    Maar hoe bepaal je siterank? Je zou met Live Search en Yahoo kunnen kijken naar het aantal inkomende links (Google laat ze niet allemaal zien dus die laat ik buiten beschouwing) die naar de gehele website verwijzen (dus linkdomain: ipv link:). Alleen daarmee worden de waardes van die links niet meegerekend, en dat is toch ook een belangrijke factor.

    Eigenlijk denk ik persoonlijk dat de Google PR helemaal buiten beschouwing gelaten moet worden. Andere factoren als unieke bezoekers per maand, RSS abonnees en de stemming door de leden van MF zijn veel zwaardere en eerlijkere methodes.


    4 december 2006 om 10:26
    Fred Zelders

    Dames, Heren ook,

    Eh … ik krijg een voorgevoel dat als het zo door gaat er een verschrikkelijk ingewikkeld ranking verhaal uit gaat komen?

    Mijn advies: voorlopig houen zo en eerst maar eens kijken of het volgende maand nog net zo’n issue is als nu 🙂


    4 december 2006 om 10:37
    jdevalk

    Andre: ik ben met je eens 🙂


    4 december 2006 om 11:21
    brandyourbrand@gmail.com

    Wat een reacties!

    Maar over reacties gesproken, moeten die niet deel uitmaken van de beoordeling?

    Zo snel scannend hoor ik daar niemand over.

    Ik klikte op een top 100 blog en zag tot m’n verbazing vele posts maar geen reacties…

    Wel relevante content, goed design, inhoudelijk okee, maar geen interactie…

    Als je een weblog hebt, en niemand reageert, heb je dan een weblog?


    4 december 2006 om 16:00
    Fred Zelders

    @Bas: Wie heeft DAT nou weer verzonnen?

    Tuurlijk heb je dan een weblog. Met een weblog kan je interactie zoeken, maar dat is toch niet verplicht?


    4 december 2006 om 16:07
    jdevalk

    Mike: daar wees ik eerder ook al op idd 🙂


    4 december 2006 om 18:33
    Mike van Hoenselaar

    Ik zie het ja, ik kwam hem zonet tegen en moest meteen aan deze discussie denken 😛

    Maar goed. Dit stuk is zo klaar als een klontje. Blij dat jij dat ook vond 🙂


    4 december 2006 om 20:25
    jdevalk

    Marco: nee :), we bedoelen dat je daaruit kunt leren wat goede indicators zijn voor de populariteit van een blog. Helemaal onderin staan ze gerangschikt.

    Overigens wil ik dat onderzoek best doen, wie biedt me de beschikking over z’n stats? 🙂


    4 december 2006 om 21:11
    Paul van Veenendaal

    @Marco,

    Beetje raar dat je bij Hyped moeilijk doet over de comments en deze weblog daarom niet opneemt. IN10 staat wél in de lijst nl. op plek 10, maar deze weblog zet zelden tot nooit de comments open??


    4 december 2006 om 23:25
    media

    Goed punt Paul, we zullen ofewel IN10 van de lijst moeten halen ofwel Hyped en andere blogs moeten toelaten. Wat vinden jullie?


    5 december 2006 om 05:54
    brandyourbrand@gmail.com

    @marco en @Fred

    Goed dat jullie reageren…

    Mijn vraag is in eerste instantie simpel ontstaan:

    Alle blogs hebben een zelfde formule: Posts met datum, auteur en reactiemogelijkheid.

    Logisch lijkt me om reacties mee te nemen in de beoordeling.

    Ik denk dat reacties veel zeggen over de waardering (merkwaarde!) van je blog.

    Reacties geven de ‘upstream’ en voegen inhoudelijke kwaliteit toe aan je marketingblog.

    Hebben de 100 verkozen marketing- en communicatieblogs niet vergelijkbare doelstellingen?

    Willen deze 100 alleen maar informeren?

    Worden ze niet allemaal ingezet om eigen merkwaarde te versterken?

    Zijn ze niet allemaal uit op interactie … op reacties?


    5 december 2006 om 09:49
    Fred Zelders

    @Bas: Reacties zeggen zeker iets over de waardering van de weblog. Maar die reacties komen ook vaak NIET via de reageer-link, maar langs andere wegen: Face-to-face, telefoon, Skype, Messenger etc.

    Verder zijn er mensen zat die er niet van houden om te reageren terwijl ze sommige posts toch echt waarderen.

    Ik ken bloggers die helemaal niet bloggen om eigen (merk)waarde te versterken. Daat zijn bloggers die bloggen omdat ze dat gewoon leuk vinden. Sommigen willen informeren, anderen willen alleen maar voor zichzelf opschrijven en zijn ook niet uit op interactie.


    5 december 2006 om 10:04
    jeroenmirck

    Een blog zonder reactiemogelijkheid is gewoon een blog. Ik vind het puristisch om die blogs niet mee te tellen. Een blog zonder rss-feed tel je toch ook gewoon mee? Het is aan de individuele blogger om te bepalen welke tools hij gebruikt. Niks is verplicht. Draait het bij bloggen niet juist om absolute vrijheid in wat je wilt doen?


    5 december 2006 om 10:13
    Arnoud

    Voor mij zijn rss-feeds en reactiemogelijkheden essentiele onderdelen van een weblog, anders heb je een “gewone website”. Kortom, Hyped doet terecht niet mee.


    5 december 2006 om 10:27
    Fred Zelders

    @Jeroen: “Draait het bij bloggen niet juist om absolute vrijheid in wat je wilt doen?” Bingo!


    5 december 2006 om 10:36
    jeroenmirck

    Die hoge plek van Rendez-Vous is inderdaad lachwekkend. Zes berichtjes maar. Zes! Ik dacht dat blogs alleen in aanmerking kwamen voor opname in het overzicht als ze minimaal 75 berichten hadden geplaatst? Kijk, dat vind ik nou een eis die keihard kan worden gehanteerd. Aan ‘one day flies’ heeft niemand iets.


    5 december 2006 om 12:11
    brandyourbrand@gmail.com

    Mijn vraag heeft niets met purisme over de vorm ‘weblog’ in het algemeen te maken.

    Ik kijk naar de Marcom top 100. Is daar 1 blog zonder reactiemogelijkheid?

    We hebben het hier over de beoordeling van een specifieke groep blogs: marketing en communicatie specialisten.

    Dat zijn bloggers op zoek naar interactie.

    Hun lezers zijn experts en voegen met hun reacties waarde toe aan de content van deze sites.

    Dus we kunnen zeker spreken over blogs met een zelfde vorm en doelstelling.

    Dat 2/3 van de bezoekers van marketingfacts aangeeft te reageren toont voor mij aan dat dit een topblog is. Inhoudelijk vind ik jullie reacties ook van een hoog niveau 🙂


    5 december 2006 om 13:08
    evroekel

    Anders/Jeroen: Mbt Rendez Vous Lemon hebben jullie naar mijn mening volkomen gelijk. En wat mij betreft staat die er bij de volgende update er niet meer op.

    Wat betreft de reactiemogelijkheid. De mening zijn verdeeld of een weblog zonder reactiemogelijkheid nog een blog is of niet. We hebben rondom Marcomtop100 gewoon de stelregel dat comments aan moeten staan om opgenomen te moeten worden.

    Ergens moet een grens worden getrokken. Doe je dat niet dan wordt het nog lastiger en staat er straks elke marketingblad er op omdat de artikel met een persoonlijke noot worden geschreven en men al dan niet toevallig Movable Type o.i.d. gebruikt 😉 Dat is toch niet het beeld dat ik heb van een MarketingCommunicatie top100 van weblogs. Kijkend naar In10 met inderdaad vrijwel niet (meer?) de mogelijkheid te reageren, ben ik zelf dan ook van mening dat die eveneens er uit zou moeten om deze reden.

    Elke grens die getrokken wordt blijft hoe dan ook discutabel


    5 december 2006 om 17:42
    René Zonneveld

    Ben het met Jeroen eens dat er een criterium voor het aantal posts zou moeten zijn. Rendez-Vous is een voorbeeld, maar ik zag dat er het laatste half jaar bij 31st second ook maar 1 bericht is gepost (vond ik altijd een goed blog, daar niet van). Lijkt me wat weinig. Is een weblog een weblog bij een frequentie van minder dan eens per week? Of vallen er dan teveel af? Natuurlijk kun je ziek zijn, of een maandje op vakantie, maar een half jaar? Dat je qua inhoud moeilijk kunt schiften begrijp ik, maar een paar harde criteria kunnen er wel bij om de ranglijst vorm te geven.


    5 december 2006 om 18:04
    André Scholten

    Frequentie zou een richtlijn kunnen zijn, maar ook daar is voorzichtigheid geboden want zoals ik al eerder gemeld heb hierboven is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Copy/pasten kan iedereen wel 😉


    5 december 2006 om 18:15
    Anders

    Blijft moeilijk 🙂 Maar van de weblogs in de Marcom top 100 ontberen voor zover ik kan zien in iede geval In10, SOLV, Oberon, Frislicht, Hotmobile en Website-reclame een reactiemogelijkheid.


    5 december 2006 om 18:28
    jdevalk

    Ik vind reactie mogelijkheid niet echt een goede eis… Daarmee zouden alle Google weblogs geen blogs zijn volgens de Marcom definitie…


    5 december 2006 om 19:07
    René Zonneveld

    @André Scholten: mee eens, maar een criterium van het aantals posts/tijdspanne kun je dan misschien als extra beoordelingscriterium hanteren. Daarnaast is er dan natuurlijk de kwaliteitsbeoordeling waar het al dan niet copy-pasten meetelt (alhoewel ik soms moeilijk kan ontdekken wie nu precies van wie overschrijft…).


    6 december 2006 om 23:43
    media

    Goed punt Vincent en het is zeker iets waarover we moeten nadenken; moet je wel bij ieder bericht de comments open hebben? Zelfs Marketingfacts sluit wel eens de mogelijkheid om comments te plaatsen (om een heel andere reden maar toch).

    Ik moet wel zeggen dat ik me ongelooflijk genaaid voelt als ik wil reageren en het niet kan (ja Jeroen, ik heb het dan ook vooral over HYPED ;-). Misschien zou je moeten overwegen om in ieder geval een reactiemechanisme te hebben waarbij ik de auteur van een stukje eenvoudig kan bereiken!?


    7 december 2006 om 06:25
    evroekel

    @Marco/Vincent: We gaan niet een weblog uitsluiten omdat 1% van de postings geen reactiemogelijkheid biedt. Het gaat er m.i. om wat je defaultsetting is, niet de uitzonderingen. De discussie of iets nog een weblog is als er geen reactiemogelijkheid is interessant maar niet van belang. Wij kiezen er voor bij de Marcomtop100 om alleen weblog met reactiemogelijkheid op te gaan nemen, da’s gewoon een vereiste los van de discussie weblog of niet.


    7 december 2006 om 06:45
    Fred Zelders

    @Erik: Verstandige keuze, want deze discussie is inmiddels een ordinaire welles-nietes discussie aan het worden. Jullie moeten nu gewoon -na voldoende hoor en wederhoor dacht ik zo- de streep ergens trekken.

    Ik stel wel voor dat de reactiemogelijkheid na verloop van tijd uitgezet moet kunnen worden omdat er niet echt iets meer wordt toegevoegd. Voor dringende zaken of echt zeer belangrijke aanvullingen kan de blogger immers altijd nog per email benaderd worden zodat ie kan beslissen de reactie weer (even?) open te zetten.


    7 december 2006 om 06:54
    Ellen

    Marco, klopt het dat ik nergens meer de lijst van december kan vinden? Kijk ik niet goed of is dit misschien juist de bedoeling?? Is misschien op zich wel aardig om de positie van de maand ervoor erbij te vermelden??


    3 januari 2007 om 10:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!