Wat zijn de beste Nederlandstalige marketing & communicatie blogs?

Wat zijn de beste Nederlandstalige marketing & communicatie blogs?

Wat zijn de beste marketing & communicatie blogs van Nederland?

Nog net op de valreep voor het weekend is het ons gelukt de eerste officiele top 100 van beste Nederlandstalige marketing & communicatie weblogs te lanceren. Al maanden stond er een top 100 online maar die was voor een belangrijk deel gesorteerd op basis van startdatum. De afgelopen maand hebben Erik van Roekel, de jongens van Onstuimig en ondergetekende flink zitten studeren op een zo onafhankelijk mogelijke beoordeling van de weblogs.

Nadat de afgelopen maanden iedereen zijn of haar weblog heeft kunnen aanmelden, hebben alle leden hun favoriete 5 weblogs kunnen benoemen (in totaal zijn er 750 stemmen uitgebracht). Samen met de Google PageRank en de beoordeling door de Marketingfactsjury (op basis van actualiteit, authenticiteit, vormgeving en relevantie voor vakgebied), vormt dit de basis voor een eindscore dat heeft geresulteerd in de uiteindelijke MarCom Top100. Om afhankelijkheid uit te sluiten, zijn mijn eigen weblogs Marketingfacts.nl en Upstream.nl uitgesloten van deelname.

Het zal de regelmatige bezoeker van weblogs niet verbazen dat Frankwatching is uitgeroepen tot beste marcom blog van Nederland. De weblog kreeg maar liefst 81 voorkeurstemmen van de leden en ook Marketingfacts beoordeelde deze weblog met een 8. Frank, van harte je hebt het verdiend!

Op een verdiende tweede plaats staat Molblog, de weblog van Tijdschrift voor Marketing waar dagelijks een gepassioneerde groep van bloggers het marketingnieuws bekritiseerd. De weblog kreeg 61 voorkeurstemmen en evenals Frankwatching kreeg het een 8 als beoordeling van Marketingfacts. Theo, Elsbeth, Kari-Anne en alle anderen gefeliciteerd!

Op de derde plaats staan de DutchCowboys met 57 voorkeurstemmen en een 7 als beoordeling van Marketingfacts. Paul en Henk, ook jullie van harte!

Verder vinden we in de top 10 Brickmeetsbyte.com, Mediaonderzoek.nl, Venturo, Adfoblog, Frank-ly, Usarchy en IN10.

Ben benieuwd wat jullie van de lijst vinden en uiteraard zullen we in januari 2007 komen met een update van de top 100!


Delen

0
0


Er zijn 95 reacties op dit artikel

  • Goed overzicht en een terechte top 10. Mijn 76e plaats (78e als MF en Upstream gewoon in de stemming waren meegenomen) biedt ruimte voor verbetering zal ik maar zeggen. Geinig om te zien dat er gedurende de dag nog wat verschuivingen in de lijst zijn geweest :-)

    geplaatst op
  • Wat is de uiteindelijke score/punten per weblog, beetje onduidelijk overzicht nu.

    De één heeft plek 6 met PR 6 MFrating 8 en 8 pub. stemmen; plek 7 heeft PR 5 MFrating 7 en 37 pub. stemmen. Staat Venturo dan wel goed? Veel minder voorkeurs stemmen?

    geplaatst op
  • Tja, die verschuivingen....
    Blijven mijn vragen staan:
    Hoe tellen de stemmen van de vorige maand mee?
    Of vallen deze stemmen weg in de nieuwe ronde?

    geplaatst op
  • @Lode: Yep, Gertjan van Onstuimig heeft inderdaad nog wat herberekeningen uitgevoerd. Dit had vooral te maken met de exacte weging van de voorkeurstemmen van de leden en een aantal PageRanks die niet helemaal juist waren. Heeft niet geresulteerd in schokkende wijzigingen alhoewel sommigen nu net wel of niet in de top-10 zijn gekomen. Maar zoals je zegt, da's een mooie uitdaging voor de volgende maand!

    Onze uitdaging wordt nu om voldoende dynamiek te krijgen in de top-100. Hoe zorg je er voor dat alle 3,000 leden hun voorkeurstemmen gaat gebruiken? Hoe zorg je er voor dat de leden maandelijks hun favoriete blogs heroverwegen? Suggesties zijn uiteraard meer dan welkom!

    @Erno: je favoriete 5 weblogs blijven gewoon staan als je niets veranderd!

    @Paul: Google PageRank, Marketingfacts-beoordeling en voorkeurstemmen (na deling door max. aantal punten) tellen nu alle 3 even zwaar mee. Het is inderdaad een goede tip om de totaalscore ook in de tabel op te nemen. Leg ik bij de jongens van Onstuimig neer als verzoek!

    geplaatst op
  • Als die "remmende voorsprong" niet zou gelden, zou hyped.nl (anno 2001) toch in de top 50 moeten staan. ;)

    geplaatst op
  • @Jeroen: zet gewoon die comments open dan doe je bij de volgende top 100 ook gewoon mee!

    geplaatst op
  • Een paar weblogs waar ik persoonlijk meer van had verwacht zijn http://reclamewereld.blog.nl/ en http://www.clamare.nl/ Wellicht dat deze blogs nog te jong zijn om en een goede Google PageRank te hebben en (mede daardoor) nog onvoldoende bekend zijn. Kwalitatief vind ik het beide erg goede blogs.

    geplaatst op
  • Overzicht Feedburner subscriber stats:
    Frankwatching 1600 - 1800
    Frank-ly 450 - 500
    Media onderzoek 400 - 450
    BlueAce 300 - 350
    Hans on Experience 320 - 340
    Brickmeetsbyte 300 - 320
    WowWouter 250 - 300
    Webdrain 200 - 220
    Vue-royale 100 - 120
    Usabilityweb 100 - 120
    Brandstage 80 - 95
    Hard Copy 70 - 80
    Frontrunner 70 - 80
    Zesser 70 - 80
    Blinkz 60 - 65
    Xanders Webmark. 50 -55
    Webnoise 46 - 48
    Dialogamigo 40 - 50
    Chapter42 40 - 45
    Oberon 40 - 42
    8a 35 - 40
    buxx 32 - 34
    GlobalTransistor 28 - 30
    Enthousiasmeren 25 - 30
    Outofthequestion 20 - 25
    WebAnalyticsFacts 20 - 25
    Roodlicht 20 - 40
    VraagEnAanbod 12 - 13
    X-ite 10 - 15
    TSVW 10 - 12
    CafedelMarketing 10 - 12

    geplaatst op
  • Dank, dank. Zo net voor het weekend en na een drukke week nog een erg opwekkend bericht. Ik gun Frank de eerste plek, en ben meer dan trots op de tweede positie.

    Ik moet zeggen: het is vreselijk veel werk, maar ook erg lonend. Al weet ik zelf nog niet precies wat het nu oplevert :)

    Maar het is leuk om elke maand steeds meer mensen te zien langskomen. Dat zijn we niet gewend binnen de uitgeverij....

    geplaatst op
  • Het is een mooie lijst geworden, leuk dat hij nu af is!

    @Frank: Ook hier nogmaals van harte gefeliciteerd! Het is je meer dan gegund!

    geplaatst op
  • @Theo: Je mag trots zijn op het feit dat je met molblog in zo'n korte tijd een dergelijke positie heb weten in te nemen. Petje af! Dat geldt overigens ook voor je collega's van Adfoblog; heel goed!

    @Paul: wat geven die cijfers nu weer in je reactie? Onder- en bovengrens van RSS-abonnees volgens Feedburner? Zou daar wel voorzichtig in zijn; door een fout in Bloglines kloppen de RSS-stats van Marketingfacts al ruim een week niet meer. Daar waar we normaal op ca. 3250 abonnees zitten schommelt deze de laatste week tussen 2400 en 3200. Exact het verschil dat ontstaat als je de Bloglines-lezers wel of niet meerekent.

    geplaatst op
  • Ik vind het lijstje van Paul wel mooi, want daar sta ik op nr. 12! ;)

    geplaatst op
  • @David: Zelfs op dat lijstje mag ik blijkbaar niet staan met Marketingfacts en Upstream terwijl die volgens de stats toch zeker wel in aanmerking komen ;-)

    Ik heb overigens de titel van deze posting aangepast omdat het niet alleen gaat om de beste Nederlandse blog maar om de beste Nederlandstalige blogs. Er staan ook een aantal marcom blogs op die afkomstig zijn uit Belgie!

    geplaatst op
  • Allereerst felicitaties aan Frank, zo zie je maar hoever je met passie kunt komen. Theo en zijn team op twee is top (ook speciaal voor ons, zie de header van molblog), Theo superrrrr, wij zelf op drie, niet slecht voor outlaws ;-). Onze 3e poot MobileCowboys staat relatief laag (PR6), die hadden we hoger mogen verwachten (zit qua bezoek vrijwel op nivo molblog) Ron, vaker MF bezoeken ;'-). Ron is overigens gestart met een Engelstalige versie.

    @Marco je hoort voor de volledigheid zelf natuurlijk ook thuis in deze lijst en minimaal in de top 3, jij vooral ook complimenten voor je initiatief en voor datgeen wat je allemaal initieert. Diep respect!

    @Paul Waardeloos lijstje, ik mis MF en DC sowieso, geloof me we horen daar echt tussen te staan, daarbij voegt het lijstje niets toe.

    geplaatst op
  • Het is jammer dat de getallen die gebruikt worden voor de weging alleen een soort kwantiteit weergeven en geen kwaliteit. Er staan een aantal 'copy/paste' sites tussen die naar mijn smaak wel minder waardering hadden mogen hebben.

    Voor de rest is de Marcom100 een waardevolle lijst geworden op deze manier, hulde.

    geplaatst op
  • @Marco,
    Ik heb de Feedburner graph tool van Joost de Valk gebruikt, om te kijken naar het aantal lezers. Dit lijstje geeft een indicatie van de populariteit van bepaalde blogs in de Marcom Top100, die Feedburner gebruiken. Betreft jouw vraag over de stats. De cijfers geven de laatste stand van 30/11 weer, waarbij bijv. Frankwatching zich beweegt tussen de 1600 - 1800 band

    @Henk
    Voor http://www.joostdevalk.nl/code/feedburner-graph/?uri=Dutchcowboys krijg ik een error. Volgens Joost heeft DC de awareness API niet aan staan, waardoor er geen feedburner graph geplot kan worden. Daarom kan ik hierover geen uitspraak doen. De stats van MF kan je hier vinden:
    http://www.joostdevalk.nl/code/feedburner-graph/?uri=Marketingfacts&width=550

    @David
    Het lijstje betreft slechts een klein deel van de Marcom Top100, dus reken je niet rijk ...

    Wat ik duidelijk wil maken met het 'lijstje' is dat het aantal RSS 'abonnementen' op een blog (cq trend) een indicatie kan geven wat betreft de waardering van internetters voor een blog, immers een RSS feed is zo gewist.

    Zoals Marco vermeld zijn er nog andere diensten zoals bloglines die ook meegenomen dienen te worden om een goede uitspraak doen over de populariteit van een blog.

    Overigens wordt er de laatste tijd druk gediscussieerd over het feit dat Yahoo geen RSS feeds meer implementeert op haar pas gelanceerde sites.

    geplaatst op
  • Ik vond die oude lijst veel beter!! Natuurlijk is mijn opinie wat gekleurd door mijn vrije val van plaats 85 naar plek 110. :-)

    Nou, een voordeel mijn ranking kan alleen nog maar in de lift. Nu maar hopen dat de lift omhoog gaat.

    geplaatst op
  • Toch vind ik het vreemd dat MF! niet terug te vinden is, Upstream ken ik eigenlijk niet (geloof dat ik me daar voor moet schamen...)

    Ik denk dat Marco Derksen objectief genoeg bevonden is door alle mensen uit de Marcom100 dat MF! er gewoon tussen had mogen staan!

    geplaatst op
  • Wat een mooie verrassing en wat een ongelooflijke eer! Marco, Erik en vooral alle leden van Marketingfacts erg bedankt voor deze waardering! En voor alle duidelijkheid: ook van mij met de toevoeging dat Marketingfacts.nl zelf natuurlijk de echte nummer 1 positie verdient!

    Zoals ik vanavond ook op Frankwatching schreef zit ik inmiddels vol met ideeën en plannen voor 2007 en deze eerste plaats stimuleert me nog eens extra om daar heel serieus mee verder te gaan. Nogmaals bedankt allemaal!

    geplaatst op
  • @Paul, bedankt voor je tip, nou maar hopen dat onze programmeur er raad mee weet. Door te klikken op de MF feed ben ik wel onder de indruk van een dergelijke tool.

    @Frank, we proberen je bij te houden ;-) en natuurlijk te lezen.

    geplaatst op
  • Mooie lijst en dat de lijst nu maandelijks verandert met input van de leden maakt het wel een stuk leuker! Bedankt ook voor de notering..want plek 101 was afgelopen week wel even zuur ;-)

    geplaatst op
  • Gefeliciteerd met deze eerste door het MF-publiek samengestelde Top 100.
    Volgende keer met minstens 300 stemmers (=verdubbeling)? Dat moet toch kunnen?

    Ik heb een voorstel:
    Publiceer een MarcomTop100 RSS-feed met daar in de link naar de OPML van de onderhavige maand. Zodoende bouw je automatisch de history van de MarcomTop100 en kan iedereen de bewegingen zelf bekijken/analyseren.
    De eerste versie van die feed zou nu dus al 2 items bevatten: De OPML op moment van vlak VOOR de stemming en die van de top 100 van december 2006.

    geplaatst op
  • Dank voor de complimenten zover; credits gaan helemaal naar de jongens van Onstuimig en Erik van Roekel. Ik heb alleen een paar avonden alle blogs moeten beoordelen ;-)

    Fred, wat bedoel je met de OPML van de onderhavige maand? Er is op dit moment een OPML-bestand van alle blogs beschikbaar. Deze zal ook iedere maand worden geupdate.

    De historie wordt overigens zowiezo vastgehouden zodat je volgende maand ook de stijgers, dalers en nieuwkomers te zien krijgt. Tenminste, dat zeg ik toch goed Gertjan?

    geplaatst op
  • Marco, je geeft het antwoord zelf al: ''Deze zal ook iedere maand worden geupdate.''.
    Dat betekent dat de OPML van december 2006 in januari 2007 (en zo voorts) is verdwenen.
    Ik stelde voor om niet alleen de actuele te publiceren, maar vanaf nu ook alle voorafgaande OPML's.
    Dat publiceren kan het makkelijkste door een aparte RSS-feed te maken waar elke maand een nieuw item bij komt dat verwijst naar de OPML van de huidige maand. ZO groeit de lijst en blijven alle bewegingen zichtbaar.
    Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat het zelf NOG handiger is om de OPML's niet in een RSS feed, maar in een overkoepelend OPML bestand aan te bieden. Zodoende kan je met bijvoorbeeld Grazr alle Top 100's van maand tot maand nog eens door 'grazen'.

    PS. Ik heb een voorbeeld van de Marcom Top 100 December 2006 Grazr op mijn eigen blog: http://www.fredscapes.nl/2006/12/02.html#a1276 gezet.
    Als je een overkoepelende OPML zou aanbieden kan je in de Grazr alle jaren, met daar binnen de maanden op een rij zien (en daar vervolgens in doorklikken).

    geplaatst op
  • Fred die Grazr met de Marcom Top100 ziet er fantastisch uit!

    Gertjan, wellicht aardig om eens te kijken wat we hier mee kunnen?

    geplaatst op
  • Goed zeg. In de eerste lijst nog buiten de Top100 en nu op 55. Wat een mooi cadeautje. Ben er erg blij mee, maar voel me als technologie/mediablog wel een beetje een vreemde eend in de bijt tussen al dat marketinggeweld (-;

    Aan de andere kant, misschien is het ook wel het beste bewijs dat de grenzen tussen de verschillende sectoren aan het vervagen zijn.

    Felicitaties natuurlijk aan Frank en alle samenstellers van de lijst.

    geplaatst op
  • @Fred/Marco: Goede ideeen mbt de OPML en RSS-feed. Moeten we zeker even goed naar kijken. Overigens eerste stap zal zijn om een rss-feed aan te bieden met het geaggreerde nieuws uit de MarComtop100-blogs

    geplaatst op
  • @Bert: denk dat je gelijk hebt en dat de grenzen tussen de diverse vakgebieden (denk bijvoorbeeld aan journalistiek, public relation, (nieuwe) media, marketing & communicatie en e-business) aan het vervagen zijn. En een aantal blogs, zoals Frontrunner, horen wat mij betreft dan ook zeker in het lijstje thuis!

    @Erik: zou aardig zijn als we ook iets van marcom tips kunnen opnemen. Lijst is voor een deel ook bedoeld om nieuwe blogs te ontdekken. Idee?

    geplaatst op
  • @ Henk: de Awareness API kun je aanzetten onder de publicize tab in je feedburner account :)

    geplaatst op
  • Leuk om te zien dat we als semi-marketing blog toch nog de 13e plaats bereiken! Erg leuke lijst ook, vooral om andere blogs mee te ontdekken. Ook al is het wel een beeeetje een dick-size-contest natuurlijk ;)

    Verdiepende artikelen zoals die van Frankwatching verdienen inderdaad de eerste plek in een marketing toplijst. Gefeliciteerd!

    geplaatst op
  • Wat maakt deze marketingblogs nou favoriet? Aan welke criteria moet een goed blog voldoen? Wat is de behoefte van marketeers?
    Gaat het om nieuwswaarde? Om diepgang? Originaliteit? Kwaliteit? Hoge frequentie van postings? Meerdere auteurs? De achtergrond van de auteur(s)? Lange of juist korte stukken? Inspiratie? Specialisatie? Volledigheid? Humor? Goede bronnen? Goede links? Toepasbaarheid? Gespreksstof?
    Tja, ik ben als onderzoeker meer van het stellen van vragen dan het geven van antwoorden, I guess... ;-)

    Ik ben zeer content met mijn 25ste plek trouwens! Dank!

    geplaatst op
  • Zorgvuldigheid nog vergeten in het bovenstaande rijtje. En wat dat betreft ging het even mis met het invullen van de url bij mijn naam. ;-)

    geplaatst op
  • Dennis, zoals in de inleidende tekst al is aangegeven is de eindbeoordeling gebaseerd op 3 elementen:

    - Google PageRank (hoe lang bestaat een blog, wordt er veel naar gelinked, etc)
    - Beoordeling door de leden van Marketingfacts (vriendjes, relaties, populariteit, etc)
    - Beoordeling door Marketingfacts

    Vwb die laatste, daarbij is gekeken naar actualiteit (een blog die niet of nauwelijks update krijgt hier een lage beoordeling), authenticiteit (is het duidelijk wie er achter de blog zit, is het vooral eigen tekst of bestaat het vooral uit copy-paste, etc), vormgeving (hoe ziet de blog er uit, wordt deze netjes bijgehouden of is het een default template, etc) en last but not least, hoe relevant is de content voor het vakgebied. Voor elk van deze aspecten is een rapportcijfer gegeven tussen de 0 en 10 zodat een gemiddelde eindbeoordeling is verkregen. De hoogste score was een 8, de laagste een 4. Die laatste is eigenlijk alleen gegeven aan blogs die niet of nauwelijks updaten.

    geplaatst op
  • Marco, ik had gezien hoe de ranking is opgebouwd. Ik doelde met mijn vraag meer op jouw laatste antwoord; ik vroeg me af waar een blog aan moet voldoen om (in algemene zin) gewaardeerd en gelezen te worden. Bij deze heb je daarvoor de VAAR-formule geïntroduceerd: vormgeving, actualiteit, authenticiteit en relevantie. Dan weet ik waar ik me op moet richten!?

    geplaatst op
  • De VAAR-formule; geweldig, die houden we er in! ;-)

    geplaatst op
  • Marco, gefeliciteerd met de ge-relaunchde top 100 en jouw virtuele plek bij de top 3 :-) Het is natuurlijk uiterst chique en bescheiden dat je MF niet laat meedoen, maar ik denk dat ik de stem van velen verwoord als ik er bij je aandring om MF vanaf 2007 mee te laten doen!

    Sinds 8 maanden zijn wij op http://www.nieuweproductenbedenken.nl met enkele gepassioneerde innovators onze dagelijkse weblog over productinnovatie gestart: Fogglog. Tof om te zien dat wij op plek 67 staan. Ik heb onze lezers in een 'post' vanochtend er toe aangezet om MF te bezoeken! En op hun favoriete 5 blogs te stemmen.

    Keep up the good work!

    geplaatst op
  • Spuit elf (ik zit middenin een verhuizing) meldt ook even dat hij zeer content is met het resultaat: in enkele maanden tijd heeft Adfoblog sprongen gemaakt van plek 82 naar plek 39, en nu dus een prachtige plaats in de top-10. Een stimulans om op dubbele kracht door te gaan!

    Toch blijf ik enige scepsis houden over dit soort lijstjes: het blijft toch een beetje appels met peren vergelijken... Ondanks die scepsis vind ik het een uitermate sympathiek initiatief. Het zet marketingblogs op de kaart - kijk maar naar alle heen- en weerverwijzingen!

    geplaatst op
  • Yay! Top 10 zonder zelf om stemmen te vragen, thanks a lot iedereen die op Usarchy gestemd heeft! :)

    Overigens vind ik het gebruik van PageRank erg onhandig, omdat het geen goede indicator is van... ja van wat dan ook eigenlijk. Ik heb hierover dit naar Marco gemaild, een dikke week geleden: (wellicht leuk voor anderen om ook hun mening te geven)


    Stemmmen lijkt me een prima idee, maar gebruik van PageRank is echt erg onhandig. Ten eerste omdat PR niets zegt over kwaliteit, of zelfs over populariteit. Het is nog maar een zeer klein deel van Google's ranking, en zegt ook eel weinig over wel-of-niet hoog scoren.

    Verder kan er een enorm verschil zitten tussen PR5, 6 en (nog veel meer) 7, doordat PR een logaritmische schaal is. Het verschil tussen 5 en 6 is dus ook vele malen kleiner dan het verschil tussen 6 en 7. Ook wordt Pr afgerond, dus met 5,4 en 6,4 heb je gewoon 6, terwijl daar een wereld van verschil in zit. Tot slot hebben websites als geheel (of domeinnamen) geen PR, maar alleen webpagina's. Als (egocentrisch, sorry) voorbeeld: Usarchy.com/ heeft een PR van 5, maar er zijn diverse pagina's binnen Usarchy.com die PR6 hebben, maar ook weer zeer veel PR5, 4 en 3. Dat betekent dat die pagina's zelf ook weer relatief veel PR power hebben, wat weer iets zegt over de kwaliteit van het weblog als geheel. Dus: sorry, lang en misschien vermoeiend verhaal ;)

    Natuurlijk zou er ook een coole vervanging moeten zijn voor de PR ranking in de marcom100 ranking. Daarvoor zou je veel beter bijvoorbeeld de Technorati ranking kunnen gebruiken. Die is weer erg plat, maar is in ieder geval iets helderder dan PR. Of wellicht (omdat PR nog wel populair is, for no good reason overigens) een combinatie van beide. Ook kan nog het aantal links in MSN en Google meegeteld worden, MSN geeft "alle" links weer, en Google alleen de "goede", dus die twee samen zeggen ook weer "iets".

    Oh well, in ieder geval is de ranking wel leuk en het zal vast voer voor discussie zijn, dus dat is goed voor MF.


    Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden. En of course gefeliciteerd iedereen die gestegen is in de top 100 ;)

    geplaatst op
  • Ook maar even een blogje aan de Marcom Top-100 gewijd...

    geplaatst op
  • Een enigzins vergelijkbaar initiatief voor Engelstalige marketingweblogs is te vinden op The Viral Garden's Top 25 Marketing Blogs.

    geplaatst op
  • Dit soort reacties èn de tips zijn precies zoals we gehoopt hadden dat het zou gaan werken; Een lijst die verder aangescherpt, gefinetuned en uitgebreid wordt met nieuwe features dankzij reacties van bezoekers. Een genot om te lezen dat het initiatief gewaardeerd wordt en een heerlijk kick om geheel nog beter te maken.

    geplaatst op
  • Ruben, niet alle Nederlandse marcomblogs hebben zich aangemeld bij Technorati; heeft dus weinig zin om die mee te nemen. Hetzelfde geldt voor een aantal andere alternatieven (zoals Alexa) die we hebben overwogen. Google's PageRank was het enige alternatief dat overbleef en m.i. het meest objectief is.

    geplaatst op
  • Marco, het grootste probleem als je een maandelijkse lijst publiceert is dat PR maar ongeveer eens per 3 maanden geupdate wordt, daarmee komen in de maanden waarin dat niet gebeurt de wijzigingen in de lijst dus met name door andere factoren. Daarom zou ik er voor zijn om mensen te vragen zich aan te melden bij Technorati, dat geeft, blijkt ook uit recent onderzoek van o.a. seomoz, nog het beste weer hoe goed een blog het doet, en update bovendien veel regelmatiger.

    geplaatst op
  • Marco, prachtig werk verricht. Resultblog, waar ik af en toe stukjes achterlaat, staat ergens op 68 - zou dat komen omdat er geen Google page ranking is afgegeven?

    geplaatst op
  • @Joost: goed punt, ik zal dit overleggen met Erik en de jongens van Onstuimig!

    @Pieter: Resultblog is net begonnen en heeft even tijd nodig om te stijgen in deze lijst.

    geplaatst op
  • Een terechte en verdiende eerste plaats voor Frank, maar de grote ontbrekende blog is zeker MF! Dank voor het initiatief, Marco! Uiteraard ook complimenten voor MolBlog, de Dutch Cowboys en de andere hoog scorende blogs!
    Keep up the good work!

    geplaatst op
  • @Marco: beste indicatie blijkt niet eens technorati rank, maar technorati inkomende link count, zie dit onderzoekje van SEOmoz. Voordeel daarvan is dat het ook links van de laatste 6 maanden zijn, en dus niet blogs of sites die ooit heel veel links hebben gekregen maar nu niks meer doen bevoordeeld.

    geplaatst op
  • @Joost: ik zal er eens induiken de komende weken; alvast dank voor de tip!

    Iets anders dat ik me vanavond pas realiseerde is dat de top3 uit de lijst (samen met Marketingfacts) een jaar geleden door Adformatie onder de loep is genomen.

    geplaatst op
  • Dat hadden Rob en ik (die de selectie hadden gemaakt) toch maar mooi even een jaar van tevoren helemaal correct voorspeld. Nieuws voordat het nieuws is...

    geplaatst op
  • Dat hadden jullie inderdaad al snel goed gezien Jeroen!

    geplaatst op
  • Vooruitziende bloggersblik heet dat. Binnenkort voorspelling voor 2007? ;-)

    geplaatst op
  • Precies ;-)

    Naar aanleiding van een vraag van Jeroen op Adfoblog nog even een toelichting hoe de drie criteria worden meegenomen in de eindscore. De drie criteria wegen alle drie even zwaar mee waarbij ieder criterium wordt gedeeld door het maximaal haalbare (genormaliseerd). Dat betekent dat zowel de Google PageRankals de beoordeling van Marketingfacts worden gedeeld door 10 (maximale score). Het aantal voorkeurstemmen van de leden wordt gedeeld door het totale aantal stemmers en dat kan per maand verschillen. Stel dat er 150 stemmers zijn, dan wordt het aantal stemmen gedeeld door 150.

    geplaatst op
  • Dan zal ik ook maar even mijn reactie hier posten:

    Aha, duidelijk. Maar dan weegt de MF-rating dus het zwaarst. Dat zijn namelijk rapportcijfers, en de meeste blogs hebben toch wel een 6 of een 7. PageRang levert in veel gevallen een 5 of een 6 op. En de publieksstem is daar doorgaans een fractie van: zelfs koploper Frankwatching komt met moeite boven de 5 uit (81/150).

    geplaatst op
  • In absolute zin heb je gelijk maar het meest onderscheidend zijn de Google PageRank en de publieksjury omdat die een range laten zien van resp. 0 tot 7 (delta = 7) en van 0 tot 6 (delta = 6). De Marketingfactsbeoordeling laat een range zien van 4 tot 8 (delta = 4).

    geplaatst op
  • Een sterke lijst, leuk dat de volgorde wordt bepaald door drie verschillende factoren. En natuurlijk een hele eer om vermeld te worden in dit mooie gezelschap!

    geplaatst op
  • Marco, alleen al door opname in de lijst kan een blog nauwelijks meer een PR van 0, 1 of 2 hebben, het krijgt automatisch door alleen de link van MF al snel een hogere PR...

    geplaatst op
  • Dat is ook één van de aardige bijkomstigheden van deze lijst Joost; als het goed is hebben alle deelnemende blogs hier profijt aan (inclusief marketingfacts!).

    Vwb die PageRank updatefrequentie, dat is nog wel een lastige. Wellicht moeten we niet iedere maand maar ééns in de 3 maanden de top 100 updaten. Zalertijdens de kerstdagen eens over nadenken!

    geplaatst op
  • Eens per kwartaal (en dus eens per PageRank-update) lijkt me geen slecht idee. Bedenk ook dat je veel van mensen vraagt als ze elke maand het verzoek krijgen om weer te gaan stemmen. Na verloop van tijd bereik je daarmee dat de lurkers / rustige leden geen zin meer hebben om opnieuw te gaan stemmen. Eens per kwartaal werpt zoiets een beduidend minder hoge drempel op.

    geplaatst op
  • In theorie is pagerank de rank van een page en niet van een site, anders had het wel siterank geheten. Voor de Marcom 100 ben je eigenlijk op zoek naar de siterank zodat je een goed waardeoordeel hebt over de gehele site en niet alleen de voorpagina. Er zijn sites die namelijk vrij weinig met de homepage doen aangezien de geplaatste artikelen ansich veel belangrijker zijn.

    Maar hoe bepaal je siterank? Je zou met Live Search en Yahoo kunnen kijken naar het aantal inkomende links (Google laat ze niet allemaal zien dus die laat ik buiten beschouwing) die naar de gehele website verwijzen (dus linkdomain: ipv link:). Alleen daarmee worden de waardes van die links niet meegerekend, en dat is toch ook een belangrijke factor.

    Eigenlijk denk ik persoonlijk dat de Google PR helemaal buiten beschouwing gelaten moet worden. Andere factoren als unieke bezoekers per maand, RSS abonnees en de stemming door de leden van MF zijn veel zwaardere en eerlijkere methodes.

    geplaatst op
  • Dames, Heren ook,

    Eh ... ik krijg een voorgevoel dat als het zo door gaat er een verschrikkelijk ingewikkeld ranking verhaal uit gaat komen?
    Mijn advies: voorlopig houen zo en eerst maar eens kijken of het volgende maand nog net zo'n issue is als nu :-)

    geplaatst op
  • Andre: ik ben met je eens :)

    geplaatst op
  • Wat een reacties!

    Maar over reacties gesproken, moeten die niet deel uitmaken van de beoordeling?
    Zo snel scannend hoor ik daar niemand over.

    Ik klikte op een top 100 blog en zag tot m'n verbazing vele posts maar geen reacties...
    Wel relevante content, goed design, inhoudelijk okee, maar geen interactie...

    Als je een weblog hebt, en niemand reageert, heb je dan een weblog?

    geplaatst op
  • @Bas: Wie heeft DAT nou weer verzonnen?
    Tuurlijk heb je dan een weblog. Met een weblog kan je interactie zoeken, maar dat is toch niet verplicht?

    geplaatst op
  • Bas, aantal reacties en soort reacties is afhankelijk van de doelstelling van een weblog. Ik vind wel dat er een reactiemogelijkheid moet zijn maar als er geen reacties zijn wil dat niet zeggen dat het geen weblog is. Sterker nog, ik denk dat je dan maar een handjevol weblogs zou overhouden.

    Zie overigens ook de discussies over de conversatie en dialoog index:
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20061126_wat_is_de_dialoog_index_van_jouw_weblog/

    geplaatst op
  • Ik dacht dat dit wel de grote hamvraag zal oplossen:

    Website Analytics vs. Competitive Intelligence Metrics
    A survey of 25 blogs in the search space comparing external metrics to visitor tracking data

    Website Analytics vs. Competitive Intelligence Metrics

    geplaatst op
  • Mike: daar wees ik eerder ook al op idd :)

    geplaatst op
  • Ik zie het ja, ik kwam hem zonet tegen en moest meteen aan deze discussie denken :P

    Maar goed. Dit stuk is zo klaar als een klontje. Blij dat jij dat ook vond :)

    geplaatst op
  • Best veel zoekresultaten voor marcom top 100!

    Mike, Joost, leg eens even uit wat jullie nu bedoelen; ik snap er eerlijk gezegd weinig van. Ik zie een uitstekend artikel met veel cijfers waar iemand maanden aan heeft gewerkt. Bedoelen jullie dat ik dat ook maar moet gaan doen voor de Nederlandse markt? Grapjassen ;-)

    geplaatst op
  • Marco: nee :), we bedoelen dat je daaruit kunt leren wat goede indicators zijn voor de populariteit van een blog. Helemaal onderin staan ze gerangschikt.

    Overigens wil ik dat onderzoek best doen, wie biedt me de beschikking over z'n stats? :)

    geplaatst op
  • @Marco,
    Beetje raar dat je bij Hyped moeilijk doet over de comments en deze weblog daarom niet opneemt. IN10 staat wél in de lijst nl. op plek 10, maar deze weblog zet zelden tot nooit de comments open??

    geplaatst op
  • Goed punt Paul, we zullen ofewel IN10 van de lijst moeten halen ofwel Hyped en andere blogs moeten toelaten. Wat vinden jullie?

    geplaatst op
  • @marco en @Fred

    Goed dat jullie reageren...
    Mijn vraag is in eerste instantie simpel ontstaan:
    Alle blogs hebben een zelfde formule: Posts met datum, auteur en reactiemogelijkheid.
    Logisch lijkt me om reacties mee te nemen in de beoordeling.

    Ik denk dat reacties veel zeggen over de waardering (merkwaarde!) van je blog.
    Reacties geven de 'upstream' en voegen inhoudelijke kwaliteit toe aan je marketingblog.

    Hebben de 100 verkozen marketing- en communicatieblogs niet vergelijkbare doelstellingen?
    Willen deze 100 alleen maar informeren?
    Worden ze niet allemaal ingezet om eigen merkwaarde te versterken?
    Zijn ze niet allemaal uit op interactie ... op reacties?

    geplaatst op
  • @Bas: Reacties zeggen zeker iets over de waardering van de weblog. Maar die reacties komen ook vaak NIET via de reageer-link, maar langs andere wegen: Face-to-face, telefoon, Skype, Messenger etc.

    Verder zijn er mensen zat die er niet van houden om te reageren terwijl ze sommige posts toch echt waarderen.

    Ik ken bloggers die helemaal niet bloggen om eigen (merk)waarde te versterken. Daat zijn bloggers die bloggen omdat ze dat gewoon leuk vinden. Sommigen willen informeren, anderen willen alleen maar voor zichzelf opschrijven en zijn ook niet uit op interactie.

    geplaatst op
  • Een blog zonder reactiemogelijkheid is gewoon een blog. Ik vind het puristisch om die blogs niet mee te tellen. Een blog zonder rss-feed tel je toch ook gewoon mee? Het is aan de individuele blogger om te bepalen welke tools hij gebruikt. Niks is verplicht. Draait het bij bloggen niet juist om absolute vrijheid in wat je wilt doen?

    geplaatst op
  • Voor mij zijn rss-feeds en reactiemogelijkheden essentiele onderdelen van een weblog, anders heb je een "gewone website". Kortom, Hyped doet terecht niet mee.

    geplaatst op
  • @Jeroen: "Draait het bij bloggen niet juist om absolute vrijheid in wat je wilt doen?" Bingo!

    geplaatst op
  • Zou het purisme zich niet eerder moeten richten op de algemene vorm van een site/weblog in plaats van zaken als reactiemogelijkheid?

    Ik vind een site zoals die van Hanneke Groenteman bijvoorbeeld een schoolvoorbeeld van een weblog, ook al kun je er niet reageren.

    Daar tegenover staan onnoemelijk veel sites die volgens velen hier als "echte weblogs" zijn te betitelen, maar die in de praktijk (vrijwel) al hun content bij elkaar gecopy-pasten van externe nieuwsbronnen. Daarvan staan er nota bene een stel in het linkerrijtje van de marcom top-100. Het aantal weblogs dat de ene "0 reacties" na de andere toont is ook niet bij te houden, dus hoe belangrijk is die reactiemogelijkheid nou eigenlijk?

    Als klap op de vuurpijl staat "Rendez-vous Lemon" in het linkerrijtje, een weblog met slechts 6 berichte waarvan de laatste alweer 4 maanden oud is.

    Ik ben het met André Scholten eens dat met de huidige ranking de kwaliteit er bekaaid van af komt. Het gaat er teveel over wie de hoogste pagerank en het grootste netwerk heeft.

    geplaatst op
  • Die hoge plek van Rendez-Vous is inderdaad lachwekkend. Zes berichtjes maar. Zes! Ik dacht dat blogs alleen in aanmerking kwamen voor opname in het overzicht als ze minimaal 75 berichten hadden geplaatst? Kijk, dat vind ik nou een eis die keihard kan worden gehanteerd. Aan 'one day flies' heeft niemand iets.

    geplaatst op
  • Mijn vraag heeft niets met purisme over de vorm 'weblog' in het algemeen te maken.
    Ik kijk naar de Marcom top 100. Is daar 1 blog zonder reactiemogelijkheid?

    We hebben het hier over de beoordeling van een specifieke groep blogs: marketing en communicatie specialisten.
    Dat zijn bloggers op zoek naar interactie.
    Hun lezers zijn experts en voegen met hun reacties waarde toe aan de content van deze sites.
    Dus we kunnen zeker spreken over blogs met een zelfde vorm en doelstelling.

    Dat 2/3 van de bezoekers van marketingfacts aangeeft te reageren toont voor mij aan dat dit een topblog is. Inhoudelijk vind ik jullie reacties ook van een hoog niveau :)

    geplaatst op
  • Bas - een reactiemogelijkheid is een vereiste om in deze top 100 te worden opgenomen, vnadaar dat je het vrij veel ziet (al staan er volgens deze regel ook weblogs ten onrechte tussen, zoals die van SOLV en In10).

    Hoe denk je dat 2/3 van de bezoekers van Marketingfacts aan heeft gegeven dat ze reageren? Juist, door ergens op te reageren (een enquête oid). Met andere woorden, zo'n aandeel/percentage zegt weinig. Mensen die niet aan zo'n onderzoek deelnemen worden niet meegeteld.

    Het overgrote deel van de lezers van Marketingfacts en andere weblogs bestaat uit "lurkers" (mensen die wel lezen maar zelden of nooit reageren) en zal daar altijd uit blijven bestaan. Het zijn hier en elders voor een zeer groot deel zelfstandige ondernemers die reageren. Professionals die niet als zelfstandige actief zijn reageren nauwelijks (iets dat ook al eerder is aangestipt op Marketingfacts) maar lezen een site als Marketingfacts wel degelijk veelvuldig.

    Op misschien 10% van de weblogs uit de hele marcom top 100 wordt veel gediscussieerd. Op 20-30% wordt een beetje gereageerd en op de rest niet of nauwelijks. Zijn dat daardoor slechtere weblogs? Ik meen dat je dat niet zo zwart-wit kunt zien. Ik denk dan ook dat het ontbreken van een reactiemogelijkheid een weblog dan ook niet meteen zou moeten diskwalificeren, en vindt dat bv. Hyped gewoon in de top-100 thuishoort.

    geplaatst op
  • Anders/Jeroen: Mbt Rendez Vous Lemon hebben jullie naar mijn mening volkomen gelijk. En wat mij betreft staat die er bij de volgende update er niet meer op.

    Wat betreft de reactiemogelijkheid. De mening zijn verdeeld of een weblog zonder reactiemogelijkheid nog een blog is of niet. We hebben rondom Marcomtop100 gewoon de stelregel dat comments aan moeten staan om opgenomen te moeten worden.

    Ergens moet een grens worden getrokken. Doe je dat niet dan wordt het nog lastiger en staat er straks elke marketingblad er op omdat de artikel met een persoonlijke noot worden geschreven en men al dan niet toevallig Movable Type o.i.d. gebruikt ;-) Dat is toch niet het beeld dat ik heb van een MarketingCommunicatie top100 van weblogs. Kijkend naar In10 met inderdaad vrijwel niet (meer?) de mogelijkheid te reageren, ben ik zelf dan ook van mening dat die eveneens er uit zou moeten om deze reden.

    Elke grens die getrokken wordt blijft hoe dan ook discutabel

    geplaatst op
  • Ben het met Jeroen eens dat er een criterium voor het aantal posts zou moeten zijn. Rendez-Vous is een voorbeeld, maar ik zag dat er het laatste half jaar bij 31st second ook maar 1 bericht is gepost (vond ik altijd een goed blog, daar niet van). Lijkt me wat weinig. Is een weblog een weblog bij een frequentie van minder dan eens per week? Of vallen er dan teveel af? Natuurlijk kun je ziek zijn, of een maandje op vakantie, maar een half jaar? Dat je qua inhoud moeilijk kunt schiften begrijp ik, maar een paar harde criteria kunnen er wel bij om de ranglijst vorm te geven.

    geplaatst op
  • Frequentie zou een richtlijn kunnen zijn, maar ook daar is voorzichtigheid geboden want zoals ik al eerder gemeld heb hierboven is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Copy/pasten kan iedereen wel ;)

    geplaatst op
  • Blijft moeilijk :-) Maar van de weblogs in de Marcom top 100 ontberen voor zover ik kan zien in iede geval In10, SOLV, Oberon, Frislicht, Hotmobile en Website-reclame een reactiemogelijkheid.

    geplaatst op
  • Ik vind reactie mogelijkheid niet echt een goede eis... Daarmee zouden alle Google weblogs geen blogs zijn volgens de Marcom definitie...

    geplaatst op
  • @André Scholten: mee eens, maar een criterium van het aantals posts/tijdspanne kun je dan misschien als extra beoordelingscriterium hanteren. Daarnaast is er dan natuurlijk de kwaliteitsbeoordeling waar het al dan niet copy-pasten meetelt (alhoewel ik soms moeilijk kan ontdekken wie nu precies van wie overschrijft...).

    geplaatst op
  • Er is terecht kritiek (ook van onze zuiderburen) op de top100 waarin blogs zijn opgenomen die niet of nauwelijks worden geupdate. In de volgende lijst zullen we daar dan ook strenger op toezien en blogs die een paar maand niet (of nauwelijks) hebben gepost beoordelen met een 1. Ze worden dus niet uit de lijst gehaald maar zullen een lage beoordeling krijgen.

    Blogs die geen reactiemogelijkheid hebben zullen we uit de lijst verwijderen. We hebben daarover al vaker een flinke discussie gehad maar uiteindelijk moeten we ergens een grens trekken. Ik hoop dat de jongens van IN10 en HYPED bereid zijn om hun comments open te zetten; het zijn beide 'blogs' die ik graag terug zou zien in de top100!

    geplaatst op
  • Goedemorgen!

    Ik lees hierboven de berichtgeving over het wel of niet aanzetten van de comments. Daar wil ik even op reageren.

    Wij kiezen er op ons blog bewust voor om deze alleen aan te zetten, als een mening relevant is. Alleen als een artikel een reactie "uitlokt" zetten we hem aan. Daarbij: een reactie moet ook bijdragen aan de kwaliteit van de weblog. Hoe vaak zie je niet dat de reacties uitmonden in zinloos heen en weer gepraat van lezers. En wie wil dat lezen?

    Daarbij trekken de echte discussies vaak richting de belangrijkste blogs. Waarom zou je een discussie over een onderwerp op de IN10 weblog voeren, terwijl je die ook met nog meer en meer actieve mensen op MarketingFacts of Molblog zou kunnen voeren.

    Ik kan me voorstellen dat als het sitebezoek op ons blog nog verder toeneemt (momenteel circa 900-1000 mensen per dag die 1400-1500 visits doen) dat we de reactiemogelijkheid vaker aanzetten. Grote kans dat er dan ook meer discussies ontstaan. Let wel; altijd sterk afhankelijk van de aard van het bericht.

    Goed voorbeeld van waar een reactiemogelijkheid relevant is:
    http://www.in10.nl/weblog/posts/2263_weblog_in10_11e_in_de_marcom_top_100/
    http://www.in10.nl/weblog/posts/1725_tien_redenen_waarom_sophie_leuker_is_dan_bridget/

    En een goed voorbeeld van waar een reactiemogelijkheid niet relevant is:
    http://www.in10.nl/weblog/posts/2264_online_wereld_als_schilderij/

    Op ons blog gaat het met name om het delen van inspirerende informatie met onze lezers. Dat kunnen klanten zijn, potentiele werknemers, potentiele klanten, vrienden, geinteresseerden, mensen uit de branche. We krijgen veel positieve reacties van deze mensen, maar niet veel mensen geven aan te willen reageren op artikelen. Wij leggen de nadruk op een behoorlijk aantal berichten, waarin opvallende, interessante en inspirerende zaken aan de orde komen. Dat varieert van 3 tot soms wel 20 berichten per dag.

    Ik citeer voor de volledigheid nog even Wiki, niet om flauw te doen, maar omdat ik zelf ook begon te twijfelen over de definitie van een weblog.

    Weblog
    Een weblog, of ook wel blog, is een website die regelmatig - soms meerdere keren per dag - vernieuwd wordt en waarop de geboden informatie in antichronologische volgorde (op datum) wordt weergegeven. Wie een weblog bezoekt, treft dan ook op de voorpagina de recentste bijdrage(n) aan. De auteur biedt in feite een logboek van informatie die hij wil delen met zijn publiek, de bezoekers van zijn weblog. Meestal gaat het hier om tekst, het kan ook om foto's (een fotoblog), video (vlog) of audio (podcast) gaan. Weblogs bieden hun lezers ook veelal de mogelijkheid om - al dan niet anoniem - reacties onder de berichten te plaatsen of een reactie via een Trackback-mechanisme achter te laten.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Weblog

    Tot slot: alles overdenkende lijkt het me aardig om eens een weekje te testen met de komende postings, en om er standaard een reactiemogelijkheid bij te geven. Ik hoop jullie dan natuurlijk allemaal massaal te zien op ons blog.

    Zonder gekheid, ik zou het erg jammer vinden als MF het IN10 weblog uit de lijst haalt, om bovenstaande reden. Maar als het de regels zijn, so be it. Tot dan toe zijn we erg trots op de 10e plaats in deze lijst.


    Vriendelijke groet,
    Vincent Luyendijk

    geplaatst op
  • Goed punt Vincent en het is zeker iets waarover we moeten nadenken; moet je wel bij ieder bericht de comments open hebben? Zelfs Marketingfacts sluit wel eens de mogelijkheid om comments te plaatsen (om een heel andere reden maar toch).

    Ik moet wel zeggen dat ik me ongelooflijk genaaid voelt als ik wil reageren en het niet kan (ja Jeroen, ik heb het dan ook vooral over HYPED ;-). Misschien zou je moeten overwegen om in ieder geval een reactiemechanisme te hebben waarbij ik de auteur van een stukje eenvoudig kan bereiken!?

    geplaatst op
  • Heel kort (door de bocht): ik vind het arrogant te veronderstellen dat je voor je lezers kunt bepalen wanneer zij wel of geen relevante reactie kunnen hebben. Mijn weblog is ook erg klein maar er wordt wel stevig gereageerd. Soms niet als ik het wel verwacht, vaak wel als ik het niet verwacht.

    Ik vind dat nieuws websites zonder reactie mogelijkheid (;)) inderdaad niet in de lijst thuis horen, al was het maar om ze te dwingen meer open te zijn (yep, dat is ook arrogant). Daar is kennelijk behoefte aan, in ieder geval bij mij. Wat Marco zegt beaam ik volledig, bijvoorbeeld het weblog van Niels Welten (Zevvion) frustreert mij enorm omdat ik vaak wel wat wil toevoegen aan zijn stukjes, maar daar de kans niet voor krijg.

    geplaatst op
  • @Marco/Vincent: We gaan niet een weblog uitsluiten omdat 1% van de postings geen reactiemogelijkheid biedt. Het gaat er m.i. om wat je defaultsetting is, niet de uitzonderingen. De discussie of iets nog een weblog is als er geen reactiemogelijkheid is interessant maar niet van belang. Wij kiezen er voor bij de Marcomtop100 om alleen weblog met reactiemogelijkheid op te gaan nemen, da's gewoon een vereiste los van de discussie weblog of niet.

    geplaatst op
  • Erik, maar in welke vorm? Ik zag afgelopen week een aardige bij Fred Zelders waar je reacties kunt inspreken. In mijn ogen ook prima; het geeft je immers de mogelijkheid om te reageren!

    geplaatst op
  • @Erik: Verstandige keuze, want deze discussie is inmiddels een ordinaire welles-nietes discussie aan het worden. Jullie moeten nu gewoon -na voldoende hoor en wederhoor dacht ik zo- de streep ergens trekken.
    Ik stel wel voor dat de reactiemogelijkheid na verloop van tijd uitgezet moet kunnen worden omdat er niet echt iets meer wordt toegevoegd. Voor dringende zaken of echt zeer belangrijke aanvullingen kan de blogger immers altijd nog per email benaderd worden zodat ie kan beslissen de reactie weer (even?) open te zetten.

    geplaatst op
  • Ik hoop dat ik de komende dagen tijd heb om de lijst grondig door te spitten en een update te maken van de top 100. Kwam zojuist toevallig nog een andere lijst (gebaseerd op aantal verwijzingen in Google) tegen op de site van hetvrijevolk.com. Marketingfacts staat daar deze maand op de vierde plaats achter Fok, Geenstijl en Flabber. Da's geen slechte positie dacht ik zo ;-)

    geplaatst op
  • Marco, klopt het dat ik nergens meer de lijst van december kan vinden? Kijk ik niet goed of is dit misschien juist de bedoeling?? Is misschien op zich wel aardig om de positie van de maand ervoor erbij te vermelden??

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.