ABN AMRO stapt ook in Second Life

1 december 2006, 09:27

Op de dag dat Philips bekendmaakt haar eerste stapjes in Second Life te gaan zetten, maakt ABN AMRO bekend als eerste Europese bank een virtuele bankvestiging te gaan openen in Second Life.

Op 7 december gaat het filiaal open en wordt gestart met het aanbieden van informatie en het creëren van een platform waar (potentiële) klanten van de bank elkaar kunnen treffen. Zo gaat ABN AMRO op Second Life seminars organiseren voor specifieke doelgroepen, zoals startende ondernemers en pas afgestudeerden (Young Professionals) en Preferred Banking-klanten. ABN AMRO zal de virtuele wereld van Second Life ook gaan inzetten voor het werven van nieuwe medewerkers. Wietze Reehoorn, directielid ABN AMRO Nederland:

“Second Life is een voorbeeld van een nieuwe generatie internet die snel aan populariteit wint en waar we vanaf een vroeg stadium bij willen zijn. Het geeft een extra dimensie aan de internetbeleving zoals we die nu kennen. Communicatie met klanten via internet wordt er directer en persoonlijker door. De concurrentiestrijd tussen banken in Nederland zal in belangrijke mate worden beslecht door diegene die persoonlijk contact het beste weet in te vullen.”

Nog even en we hoeven alleen nog maar te melden wie er niet in Second Life zit 😉 Benieuwd wie er ook echt een commercieel succes van weet te maken. Innovatief imago is volgens mij nu vaak de echte onderliggende driver om iets met Second Life te gaan doen.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

22 Reacties

    Johan J.

    Ben wel benieuwd of er Nederlandse partijen zijn die dit voor klanten als ABN regelt en wat de kosten hiervan zijn.


    1 december 2006 om 12:47
    evroekel

    Denk dat Johan ook een gevoel wil hebben bij de benodigde investering (ontwikkeling, hosting etc. etc.). Ben daar nog weinig over tegengekomen afgezien van de kosten voor land e.d. in SL.


    1 december 2006 om 13:07
    Yme Bosma

    @ Erik

    Dat is een beetje hetzelfde als de vraag stellen hoeveel een website kost;-)


    1 december 2006 om 13:25
    media

    @Erik, net als Yme wilde ik hetzelfde zeggen: de kosten varieren van een paar honderd euro tot een paar ton.


    1 december 2006 om 13:28
    evroekel

    @Yme/Marco: ’t ging meer om een schatting o.b.v. reeds gerealiseerde projecten denk aan Emerce eDay, American Apparel, Starwood etc. En dan echt niet in zes cijfers achter de komma inclusief BTW.


    1 december 2006 om 13:39
    Johan J.

    Ik begrijp dat het varieert wat zoiets moet kosten (net zoals websites), maar ik zie uberhaup geen indicaties ergens. Wat zou een project zoals ABN doet ongeveer moeten kosten? De tarieven van SL land e.d. geloof ik wel, mij gaat het erom hoeveel uren er in zulke projecten gaat zitten. Ik heb hier nergens nog inzicht in kunnen krijgen.


    1 december 2006 om 13:42
    Steven Kraal

    @Johan,

    Het hangt echt enorm af van je wensen…als je echt heel specifiek iets wilt na laten maken uit de echte wereld (zoals de Van Nelle Designfabriek) dan kost dat logischerwijs veel meer als dat je gebruikt maakt van een ‘prefab’ ontwerp (zoals ons kantoor). Reken ongeveer op een investering van 4000 Euro minimaal als je een echt eigen ontwerp wilt (los van de 2000 Euro voor een eigen eiland, plus nog eens minstens 4000 om je eiland helemaal strak te krijgen). Neem je genoegen met een basis, dan ben je voor veel minder klaar, maar dan zie je wel duidelijk verschil.

    Up to you!

    De mensen die 3D bouwen zijn minstens net zo goed als webdesigners, en er zijn er minder van…en daar betaal je toch voor…


    1 december 2006 om 14:58
    Martijn van Well

    Communicatie met klanten via internet wordt er directer en persoonlijker door.

    Ok, dus we gaan ons op internet voordoen als anderen en daardoor wordt het contact persoonlijker en directer. Komt me helemaal logisch voor.

    Weet je wat ik zo apart vind? Het is voor het eerst dat ik zie dat bedrijven een initiatief veel te vroeg omarmen. Tot nu toe ging het zo: iets leeft onder de mensen en groeit ontzettend op eigen initiatief, vervolgens wordt het eindelijk door de commercie gevonden en springt men er met zijn allen vol, te laat, in. Nu is het helemaal zo groot nog niet (er zijn spellen met veel meer bereik) en de bedrijven gaan er al voor. Hoe precies weet nog niemand, maar we gaan ervoor!

    Nee het gaat volledig aan mij voorbij en ik voel me er bijna schuldig om want zoveel aandacht krijgt dit spel, dan moet ik het toch wel fout hebben?…


    1 december 2006 om 18:15
    media

    Welleke, ik heb me hier in het verleden ook wel eens skeptisch uitgelaten over Second Life (en ben dat eerlijk gezegd nog steeds). Aan de andere kant geloof ik wel in de richting die internet met Second Life aan het opgaan is. De manier waarop wij nu informatie zoeken, websites bezoeken, webapplicaties gebruiken en communiceren zal worden ingehaald door een virtuele 3D-omgeving die de werkelijkheid nabootst maar waarbij afstand en taalbarrieres zijn verdwenen.

    Vind het dan ook goed dat bedrijven als Philips en ABN AMRO er mee experimenteren. Maar ik mag hopen dat beide bedrijven realistisch genoeg zijn om te weten dat er op korte termijn niet echt business uit te halen is!?


    1 december 2006 om 18:29
    evroekel

    @Marco: Ik vraag mij af of het echt noodzakelijk is dat die 3D de werkelijkheid nabootst. Een gebouw heeft nu een functie om je te beschermen tegen weer en wind bijvoorbeeld, waarom dan gebouwtjes neerzetten in SL? Voor nu maakt het de acceptatie van die omgeving een stukje makkelijker, maar of het over 10-15 jaar nog steeds noodzakelijk is dat de werkelijkheid ook virtueel moet worden nagebootst weet ik niet. Ik heb mijn twijfels. Hoe meer we gewend raken aan een virtuele wereld, hoe meer die wereld zich weleens kan ontwikkelen met een eigen stijl/richting etc. op een manier die daar het meest efficient/effectief is, zoals de echte wereld zich ook heeft ontwikkeld.

    BTW iemand enige idee wat momenteel het aantal NL-accounts in SL is? Tijdens eDay werd er iets van 16-18000 genoemd.


    1 december 2006 om 18:42
    media

    @Erik: Mee eens dat die wereld er in de toekomst wel eens heel anders uit kan zien. Je ziet dat nu eigenlijk al gebeuren in veel andere virtuele werelden. Een deel van het succes van Second Life zou overigens wel eens kunnen liggen in het feit dat die wereld nu nog heel herkenbaar is.

    Moet het even opzoeken maar ik heb inmiddels cijfers voorbij zien komen van 30,000 Nederlandse accounts. Het aantal aktieve accounts zal een stuk lager liggen.


    1 december 2006 om 18:48
    Martijn van Well

    @Marco

    Ja ik ga er ook vanuit dat het gebruik van digitale technieken zich steeds verder ontwikkeld en dat dat er anders uit gaat zien dan het website gebruik van nu. Alleen ik krijg de kriebels bij de manier waarop het nu benaderd wordt. Ik krijg namelijk het idee dat partijen als Philps en ABN Amro hier niet in stappen vanwege de mogelijkheden, maar vanwege de goede publiciteit en dat vind ik niet de moeite waard.

    Desondanks blijf ik wel met interesse volgen wat er terecht komt van de initiatieven.


    1 december 2006 om 19:09
    Anton van Elburg

    @ Marco, Erik – Het eDay project in Second Life, waar ik me nogal wat tijd aan heb besteed, heeft mij inderdaad geleerd dat het niet veel zin heeft om iets 1 op 1 na te bouwen. Nabouwen is leuk voor de herkenning (en op zich al complex genoeg) maar is zeker niet genoeg. Anders wordt het een soort Madurodam experience. Beste leuk, maar eigenlijk minder van hetzelfde.

    De uitdaging is om dingen te laten gebeuren die IRL niet mogelijk zijn en die bovendien waarde hebben voor de community. Een seminar nadoen, zoals ABN kennelijk wil, lijkt me niks en inefficient bovendien. Wat zou een bank wel moeten doen in Second Life? Welke tools zou ABN bijvoorbeeld kunnen verzinnen om meer uit je Linden dollars te halen? Ik noem maar wat: renteloos krediet?

    Nieuw voor mij was verder het denken over de mogelijkheden die scripting biedt. Je kunt aan een object allerlei acties koppelen. Klein voorbeeld: gisteren zag ik een stoel die zichzelf automatisch dupliceert als iemand er op gaat zitten. Handig als je een meeting hebt en er komt iemand bij: er is altijd een lege stoel beschikbaar. Op dat gebied is er echt een zee aan kansen. Vergt alleen wel een totaal andere manier van denken.


    1 december 2006 om 19:35
    evroekel

    @Anton: Naast ‘normaal’ krediet, wellicht hypotheekachtige constructies, een Linden Dollars (valuta) beurs, beleggingscontructies waar op ingeschreven kan worden en gewoon land kopen en exploiteren zoals men nu ook met real estate doet.

    Overigens terugdenkend aan eday; Een evenementenpartij of bank zou ook een fors eiland kunnen kopen waar je ruimte tijdelijk kunt huren, die na afloop van het event weer terug in oude staat wordt gebracht en beschikbaar is voor een volgende event.


    2 december 2006 om 05:36
    Anton van Elburg

    @Erik – Beleggen in virtuele properties lijkt me zeker interessant om over na te denken. Land kopen en exploiteren gebeurt al op grote schaal. En wat het event island betreft: wat ga je daar dan doen als event-organisator? Dat is meer het probleem dan het tijdelijk verkrijgen van ruimte.

    Overigens een probleem dat je ook op beurzen IRL ziet: veel standhouders huren vierkante meters maar vergeten na te denken over een zinvolle invulling daarvan. Welllicht dat je in Second Life mensen van tevoren zou kunnen betrekken bij het inrichten van een stand op een echte beurs.


    2 december 2006 om 07:14
    cindy

    Don’t mind me. Perhaps my imagination just run wild.

    This Second Life thing reminds me so much of the ‘life after death’ believes in the Chinese world.

    We burn paper clothings, paper money, paper cars, and these days computers or aeroplanes for the well educated, modern and richer person who dies. Either during funeral or anniversary of death. I even saw a McDonald hamburger for a young boy the last time I went to ‘visit’ my ‘dead family members’ at a buddist temper in Malaysia.

    It reminded me of growing up poor where there was no money for toys. We created our own fantacy world. We would cut leaves and flower-buds and created dishes that we only heard of but never get the chance to eat at a restaurants. Or using paper making beautiful evening dresses for our home-made ragged-dolls. Dresses that we dream we would have one day.

    As a child, I always wonder what it is like in the after-world. And how much is it similar to our world? I suppose there must be a bank somewhere in the nether-world these days? Just like Second Life.

    And now with ABN-AMRO opening its presense at Second Life. I wonder if there is one in the Nether-world?


    3 december 2006 om 17:29
    Alex Schreuders

    Even tussen de discussies door, of SL nu wel of niet iets wordt…

    ABN heeft niet eens een SL-URL op hun website staan, niet handig!


    11 december 2006 om 06:47
    mgvandenbroek

    @ SimonLeo Roelofs: Je werkt zelf bij Virtuatec?

    “Mijn buren vallen mij lastig of irriteren me, mag ik hun nu ook lastig gaan vallen?

    Nee, dat mag niet. Neem contact op met SimonLeo Roelofs of HermanJan Roelofs. Anders loop je de kans zelf “gebanned” te worden.”

    Das mooi. Kun je, als je er toch zelf in zit, wat cijfers delen? Omzetten, aantal verkochte/verhuurde landjes etc.? Dat zou ik een stuk boeiender vinden dan linkjes pluggen.


    17 oktober 2010 om 17:13
    mgvandenbroek

    Jammer trouwens dat de links naar de persberichten van ABN en Philips beide niet meer werken. Dat was toch wel om in te lijsten geweest, waarschijnlijk.


    17 oktober 2010 om 17:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief