Krantenuitgever wint SIME award voor beste interactieve bedrijf

24 november 2006, 14:07

Op de award avond van het Scandinavian Interactive Media Event in Stockholm is mediabedrijf Schibsted uitgeroepen tot winnaar van de overall prijs voor het meest innovatieve bedrijf. Dat is met name bijzonder omdat Schibsted al sinds 1839 bestaat en groot is geworden als krantenimperium.

Schibsted is eigenaar van de 10 belangrijkste nieuws sites in Scandinavie, waar internet al 10% van het totale advertentiebudget naar zich toe weet te trekken. De online kranten zijn enorme traffic drivers en stellen Schibsted in staat diverse verdienmodellen toe te passen. Adverteerders mogen inmiddels 18.000 euro betalen om 24 uur lang een topbanner op de homepage van de grootste online krant te laten zien. Per 1 januari gaat dat bedrag naar 24.000 euro.

Op de SIME conferentie die aan de awards avond vooraf ging licht Kjell Aamot de CEO van Schibsted toe hoe zij het online succes hebben afgedwongen. In 1995 heeft de organisatie met hulp van een externe partij een nieuwe visie opgesteld waarin is vastgelegd dat Schibsted de favoriete contentleverancier voor consumenten en adverteerders wil zijn onafhankelijk van het medium type waarop zij deze content tot zich willen nemen. Sinds die tijd is er enorm in de ontwikkeling van online geïnvesteerd, terwijl dat de eerste jaren totaal niet rendeerde Aamot stelt dat krantenuitgevers geen defensieve strategieën moeten voeren en geen andere keuze hebben dan kannibalisme toe te staan. Hij denkt dat Schibsted succesvol is geworden doordat ze volhardend zijn geweest in hun investeringsbeleid. Bij Schibsted kun je inmiddels zoeken, daten en entertainment vinden, deze ‘crosslinks’ zijn volgens de CEO een van de belangrijkste succesfactoren van de sites.

Recent is Schibsted een online business ‘krant’ gestart, e24. De site is in 3 maanden even groot geworden als de Noorse sites die tot dan toe zakelijk nieuws hadden gebracht en bereikte in het tweede kwartaal een winst die in 2 cijfers kon worden uitgedrukt. De uitdaging voor de toekomst ziet Schibsted in het aangaan van de strijd met Google en Yahoo op het gebied van search. Schibsted wil relevantere resultaten voor de lokale markten gaan bieden. Ze denken met hun kennis van die markten een goede kans te maken, maar de CEO geeft ook aan dat deze strategie risicovol is en enorm veel geld kost.

De SIME conferentie was wat mij betreft een van de beste conferenties die ik de afgelopen jaren heb bijgewoond. Het hele congres werd door Ola Alvahrsson van Result Strategy geleid op een bijzonder ontspannen en energiegevende manier. In de 2 dagen is een sterke line-up van ondernemers, CEO’s en kopstukken op het gebied van bijvoorbeeld blogging (Dan Gilmore, Loic Le Meur), en Web 2.0 (Axel Schmiegelow, Tariq Krim en Andreas Weigend) langsgekomen.

Er was een behoorlijke delegatie Nederlanders aanwezig en twee Nederlandse ondernemers mochten het podium betreden, Jacco Bouw van Web Power en Marieke Albers-Driessen van Souki.com, om over hun bedrijven te praten. Guido van Nispen van Interimic heeft wat foto’s gemaakt.

Antoinette Hoes is interactive strategy director & managing partner bij Leylines, een onafhankelijk bureau voor interactieve strategie & online PR en mediainzet. Ze geeft cursussen new media management bij het Post HBO programma van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in online communities & what makes them tick, games, AI en alle mogelijke mooie manieren van online met klanten interacteren. Leylines helpt organisaties en merken hun doelstellingen te realiseren met het inzetten van: Interactieve strategie Geintegreerde interactieve media en middelenstrategie Mediaplanning & Media-inkoop Online PR & seeding Campagne Management & Optimalisatie "We're in an information economy. They teach you that at school. What they don't tell you is that it is impossible to move, to live, to operate at any level without leaving traces, bits, seemingly meaningless fragments of personal information. Fragments that can be retrieved, amplified." (Gibson, 1988: 30)

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Dank voor het verslag Antoinette en goed om de Schibsted-case onder de aandacht te brengen. Vooral de verschuiving van content naar search & connect is er één die veel Nederlandse partijen in mijn ogen (veel) te langzaam maken. Van de traditionele partijen doet Telegraaf het goed; van de andere partijen heb ik nog weinig gezien.


    24 november 2006 om 22:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!