Blogview: web-log.nl

10 november 2006, 05:27

Ruim een jaar geleden zijn we gestart met een serie korte interviews (blogviews) om een beeld te schetsen van waar we in Nederland staan met de zakelijke toepassing van weblogs en RSS. De afgelopen weken hebben we dezelfde mensen opnieuw de vraag gesteld waar ze nu staan.

Vandaag een kort interview met Michiel Houben, één van de drijvende krachten achter web-log.nl(ilse media), het grootste en waarschijnlijk meest bekende weblognetwerk van Nederland.

Vorig jaar stelden we de vraag waar jullie binnen een jaar met je weblog zouden staan. Zijn de voorspellingen uitgekomen?

Zeker. We hebben onze dienst flink kunnen uitbreiden. Dat had wat voeten in de aarde, maar we zijn er behoorlijk tevreden mee. Maar nog belangrijker, onze gebruikers ook.

Daarnaast zijn we druk geweest om de individuele blogs de aandacht te geven die ze verdienen. Er wordt teveel moois gemaakt waar te weinig aandacht voor is. Zelf kijken? Begin eens bij www.bloggel.nl zinloos maar verslavend!

Heb je de doelstellingen gehaald?

We hebben een gratis weblogdienst voor alle soorten bloggers. Beginners en gevorderden, jongeren en senioren, allemaal voelen ze zich thuis bij ons.

Wat is je het afgelopen jaar tegengevallen en waarom?

Het dédain waarmee sommige traditionele media ‘consumer generated content’ benaderen doet geen recht aan de kwaliteit. Zo barst het bijvoorbeeld van de knappe, goeie, mooie of ontroerende web-logs.

Wat waren je belangrijkste successen van het afgelopen jaar?

De overgang naar web-log 2.0. Daarmee hebben we een flinke sprong vooruit gemaakt. Nu dat fundament staat kunnen we ons nog meer gaan richten op de wensen van specifieke gebruikersgroepen en zijn we helemaal klaar voor de toekomst.

Speelt de weblog inmiddels een significante rol in het dagelijkse werk?

‘Common practice’ is het nog niet. Maar dat wordt het wel. Voor een hoop web-loggers is het dat al. Voor een aantal CEO’s, waaronder mijn eigen baas, ook. Daarnaast zie je dat blogs steeds meer worden gebruikt voor het uitwisselen van informatie binnen organisaties.

Waar staan jullie volgend jaar?

Met web-logs kun je mensen activeren, dat begint nu goed door te dringen bij sponsoren. Volgend jaar hebben we daar een aantal succesvolle businesscases omheen gemaakt. Daarnaast gaan we onze aandacht richten op de verdere ontwikkeling van de dienst. Keywords: categorisering, individualisering, gebruiksgemak, service en aandacht.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    yvoschaap

    Het belangrijkste success is dat web-log web2.0 is geworden, en daardoor klaar voor de toekomst?? Rare statement. Maar ik zou graag een voorbeeld willen horen/zien van dat web2.0 op de site.


    10 november 2006 om 11:19
    JJ

    Yvo, er staat web-log 2.0 niet web2.0!


    10 november 2006 om 11:22
    Pieter van Gils

    Nu nog overstappen op WordPress MU en dan komt het helemaal goed met web-log.nl


    10 november 2006 om 15:38
    Arnoud Rademaker

    Michel schrijft: Met web-logs kun je mensen activeren, dat begint nu goed door te dringen bij sponsoren. Volgend jaar hebben we daar een aantal succesvolle businesscases omheen gemaakt. Daarnaast gaan we onze aandacht richten op de verdere ontwikkeling van de dienst. Keywords: categorisering, individualisering, gebruiksgemak, service en aandacht”

    Web-log.nl is een fantastisch product. Ik ben heel benieuwd wat web-log.nl ons nog meer zal brengen. Bovendien hoop ik dat jullie er zelf ook voldoende aan verdienen. Dan is iedereen gelukkig met weblog.nl

    Zou er in de toekomst een beursgang in kunnen zitten? Er zullen ongetwijfeld veel particulieren zijn die alleen al vanuit een gevoel van verbondenheid een aandeeltje in bezit willen hebben.

    Groet,

    Arnoud


    10 november 2006 om 17:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!