Social networking en recruitment

Social networking en recruitment

Social networking en recruitmentHet onderwerp van mijn eerste posting hier op Marketingfacts: social networking en de meest voor de hand liggende manier om er iets mee te doen: het werven van nieuwe mensen.

Laat ik beginnen te stellen dat het werven in sociale netwerken al zo oud is als de weg naar Rome, maar dat de social networking sites die er nu zijn de hele manier waarop je er mee om kan en moet gaan veranderd. Zowel de mogelijkheden als de gevaren. Om positief te beginnen: het opent nieuwe mogelijkheden. Voor het eerst is het namelijk mogelijk om als recruiter pro actief te werven in het netwerk van je medewerkers. Ook is het ineens zo goedkoop, en daarmee toegankelijk voor alle bedrijven, geworden om een alumni netwerk op te bouwen. Iets wat bedrijven als McKinsey en PricewaterhouseCoopers al sinds jaar en dag goed doen is nu ook mogelijk voor de Media Plaza’s, Sogyo’s en Ormits van deze wereld (om de drie niet hele grote bedrijven te noemen die dit in OpenBC gedaan hebben). Het leuke van Alumni netwerken: je krijgt er opdrachten door, maar je kan ook oud personeel terugwerven. Zo heeft Deloitte het afgelopen jaar veel profijt gehad. In een zeer krappe markt is 20% van alle ervaren nieuwe mensen een oud medewerker! (artikel businessweek).

De manier waarop je hiermee omgaat is natuurlijk iets dat nog ‘out in the open’ ligt, hoewel daar wel al een aantal do’s en don’t voor zijn. Eigenlijk de normale omgangsvormen op het internet en de principes van permission marketing van Seth Godin (helaas onbekend voor veel recruiters, maar toch). Maar er kleven natuurlijk ook de nodige nadelen aan social networking als je een baan zoekt.

Werkgevers gebruiken social networking sites steeds meer om sollicitanten te screenen. Even iemand googlen, je komt op zijn of haar MySpace en ziet soms meer dan je wilt zien. Zo adviseert Collegerecruiter.com om Amerikaanse studenten die Facebook gebruiken niets te posten dat ze ook niet aan hun grootmoeder durven te laten zien. En de vraag of het legaal is, wordt beantwoord met “tja, er is geen wet die er echt iets tegen doet, dus eigenlijk wel”.

Is dit de downside van het blogging en social networking fenomeen? Je post je leven op een website en alles wordt bewaard. Ook de dingen waar je later graag van wilde dat ze niet bewaard waren. In een hypocriet land als Amerika zijn de nadelen momenteel erg groot. Zoals een Amerikaan recent stelde: “Over 20 jaar kan niemand meer president van de USA worden, want iedereen heeft wel iets op zijn of haar kerfstok en er is altijd wel iemand die daarover geblogt heeft”. Een angstige gedachten, dat deze mentaliteit niet zou veranderen. Want daarmee kan ik de angel uit het gevaar van social software halen: de wereld veranderd. Gelukkig raken we heel langzaam, maar heel zeker, een deel van onze hypocriete gedachten kwijt. We zijn geen van alle feilloos en plots zal dat blijken. Niet meer de personen die het meeste advocaten hebben om hun verleden uit te wissen of stil te houden, maar de beste personen zullen langzaam boven komen. Over 20 jaar zal een vrouwelijke politica niet meer zich hoeven te verantwoorden dat ze tijdens haar studententijd met andere vrouwen heeft geëxperimenteerd, maar zal de vraag zijn: goh, toch niets voor jou? En over 20 jaar zal de fameuze uitspraak van Churchill (if you’re not a liberal at 30 you don’t have a hart, if you’re still a liberal at 40 you don’t have a head) vaker dan ooit aangehaald worden wanneer politieke opvattingen uit het verleden van blogs worden gehaald.

De positieve kanten van social networking bij het verkrijgen van een baan zijn momenteel nog gelijk aan de mogelijke gevaren. Dit omdat de meeste recruiters er niet goed mee om (kunnen) gaan en hypocrisie nog hoogtij viert als het op werknemers selectie aankomt. Maar hoe bekender het fenomeen, des te meer de positieve elementen de overhand zullen krijgen.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 22 reacties op dit artikel

  • Welkom bij de club Bas! Bloggen bij Marketingfacts zorgt in elk geval voor een positief beeld bij je toekomstige werkgevers. Nu hopen dat je huidige werkgever niet denkt dat je het daarom doet :-)

    Kun je misschien iets meer zeggen over je werk bij Mediaplaza? Heeft dat direct met deze posting te maken of heeft social networking & recruitment gewoon je interesse?

    geplaatst op
  • Mijn werkgever is volledig op de hoogte van mijn bloggen bij Marketingfacts. Zou ook lastig zijn gezien het feit dat Marco bij ons kind aan huis is :)

    Deze posting, mijn werk en mijn interesse lopen regelrecht door elkaar. Ik ben jaren actief geweest in de HR branche als beloningsonderzoeker. De grootste reden dat men ons inschakelde was de vraag: betaal ik mijn mensen wel genoeg, want ik kan geen nieuwe vinden (ICT was onze primaire markt).

    Vandaar dat ik rond ben gaan kijken met de vraag: waarom heeft het ene bedrijf daar nu zoveel moeite mee, en het andere bijna niet. Als marketeer in de HR (unieke combinatie bleek, iemand in de HR die nadenkt over wat mensen willen) kwam ik uit op de inzet van sociale netwerken. 40% van de mensen vind namelijk een baan via het sociale netwerk, maar structuur is er bij bijna geen bedrijf. Daarom heb ik een behoorlijke tijd geleden gepubliceerd over het onderwerp. Dit was in de tijd dat OpenBC net in Nederland was gekomen en iedereen zich afvroeg: wat moet ik met dat soort dingen?

    Die publicatie was voor de losbandige uitgave van WEKA: Personeel en Praktijk, tegenwoordig ook digitaal te vinden in http://www.hrpraktijk.nl/

    Om een lang verhaal iets korter te maken heeft het onderwerp altijd mijn interesse gehad en heb ik bij Media Plaza nu de kans gekregen hier iets mee te doen. Namelijk de Masterclass Recruitment nieuwe stijl. De eerste in november was in drie weken uitverkocht, de tweede staat voor januari. Eén van de onderwerpen is dus de inzet van social networks bij recruitment. Iets wat elk bedrijf bijna doet, maar veel verder dan 'je krijgt 500 euro voor het aanbrengen van een collega' komen de meeste niet.

    Dus, het had mijn interesse, ik was er mee bezig, ik kreeg de kans om er voor Media Plaza iets mee te doen en heb me er daarom nog dieper in vast gebeten.

    geplaatst op
  • Gibson via Kottke:
    "It is becoming unprecedentedly difficult for anyone, anyone at all, to keep a secret. In the age of the leak and the blog, of evidence extraction and link discovery, truths will either out or be outed, later if not sooner. This is something I would bring to the attention of every diplomat, politician and corporate leader: the future, eventually, will find you out. The future, wielding unimaginable tools of transparency, will have its way with you. In the end, you will be seen to have done that which you did."

    geplaatst op
  • And like I said in my posting: So what? (in the future)

    It's like privacy: the only people that are that keen on having an extreme level op privacy are the ones that have something to hide.

    geplaatst op
  • Welkom op Marketingfacts Bas en maak er wat moois van en neem ons mee naar de toekomst van online recruitment!

    Jammer dat NRC next niet hun artikelen van vandaag online hebben staan; op pagina 25 een aardig artikel van Stefanie Vermeulen met als titel 'Even Googelen kan zo je carriere kosten'. In het artikel worden voorbeelden genoemd waarbij Hyves en Google bronnen zijn om CV's te controleren. Dorien Smit van CarriereCafe maakt daar bijvoorbeeld gebruik van.

    Heeft iemand toevallig het artikel digitaal beschikbaar?

    geplaatst op
  • zeer interessant artikel. als recruitment bureau zijnde maken wij tevens veel gebruik van social networking sites voor het werven en het screenen van kandidaten. het artikel uit nrx nxt zie ik tevens graag tegemoet wanneer het digitaal beschikbaar is.

    geplaatst op
  • @Marco: zoals ik al zei: momenteel is het een gevaar, maar ik geloof dat die mentaliteit zal gaan en moeten veranderen, anders heeft straks niemand meer personeel. Behalve dan bedrijven als marketingfacts die met allerlei gekke vrijwilligers werken :)

    Dat Carrierecafe er op die manier mee omgaat verbaasd me niets. Die hebben vanaf moment één het internet gebruikt en eigenlijk vanaf moment één ook alle ongeschreven regels van het internet (later deels geschreven in de SPAM wetgeving) met de voeten getreden.

    Met name bij recruitment bureaus is de kennis van fatsoen en wetgeving rondom het internet nog minimaal. En als je de reacties leest op mijn post 'blunders van een vooraanstaande recruiter' weet je ook dat men niet de intentie heeft om hier beter mee om te gaan. Zelfs de partijen waarvan ik een redelijk hoge dunk heb vinden de Wet bescherming persoonsgegevens onwerkbaar en permissie marketing iets onzinnigs.

    geplaatst op
  • @Bas: als je de interne aandraag-bonus als een vorm van social networking ziet (wat het in zekere zin ook is), lees dan mijn visie op Referral programs eens. Het schijnt namelijk in Nederland niet zo goed te werken als in Amerika.

    Kwam overigens ooit via universiteit van Washington wat Digital dirt damage control tips tegen:
    - vraag weblogs of websites niet om commentaar (waar je achteraf spijt van hebt) te verwijderen
    - houdt de negatief getinte publicaties/postings van jezelf in balans door er wat positieve berichten aan toe te voegen
    - herstel eerder en elders geplaatste dubieuze publicaties van jouw hand door deze op je eigen website/weblog in perspectief te plaatsen
    - check of er personen met precies dezelfde voor- en achternaam jouw reputatie kunnen beschadigen
    - maak een Google Alert aan en je krijgt een e-mail toegestuurd zodra je naam op internet verschijnt
    - en tot slot het misschien meest foute advies: overweeg online een pseudoniem te gebruiken

    geplaatst op
  • Hi Bas,

    Weet niet of het toeval is, maar gisteren heb ik een presentatie gegeven tijdens het vrienden 2.0 event van NIMA Students in - jawel - Media Plaza over - jawel - Social Networks. Daarna heb ik samen met Yme Bosma van Eccky een leuke discussie over dit onderwerp gefaciliteerd en daarbij kwamen er veel gedachten en ideeen van de studenten (die natuurlijk niet anders doen als Social Networken) en ook HR kwam daarin ter sprake.

    Het is niet de bedoeling geweest alles te notuleren maar dit zijn van die dingen die in mijn hoofd zijn blijven hangen:
    -we raken eraan gewend dat iedereen wel wat gedaan heeft. Iedereen is wel eens dronken geweest. Iedereen heeft wel eens door rood licht gereden. En iedereen houdt in meer of mindere mate van feestjes. Dat vinden we dan gewoon terug op het net.
    -Toch liet de zaal in het geval van HR ook uitzonderingen horen: zo vond iemand eens bij een sollicitant allerlei tips om brommers te stelen, dat geeft dan wel de doorslag. Yme vertelde dat er bij zijn bedrijf ooit iemand solliciteerde waarvoor jaren daarvoor (al dertiendejarige) een filmje circuleerde onder de naam 'banenenpret', waarvan ik de inhoud niet hoef uit te leggen. Zij voldeed echter niet geheel aan eisen en is sowieso niet aangenomen maar wat vraagtekens riep het wel op.
    -In LinkedIn is het nu ook mogelijk om te zoeken op aanbevelingen. Als je bvb een grafisch designer zoekt, kan je dus zoeken naar deze mensen met aanbevelingen van anderen, maar vooral naar aanbevelingen uit jouw netwerk, van mensen die je kent dus. Dan wordt het wel heel krachtig.

    Stel overigens als een groot reclamebureau (500 man) tegen elke deelnemer zou zeggen: neem de komende twee weken 3 uur de tijd om al je contacten toe te voegen. En voeg ook recommendations toe. Dat kost een berg geld. Maar dan kan de dame van HR (en de dame van account) geweldig gebruik gaan maken van de contacten die de organisatie als geheel heeft. Daarnaast kan je via deze contacten 'advertenties' plaatsen die alleen binnen een netwerk wordt getoond. Dan krijg je een fantastisch krachtig instrument.

    Het gaat nog verder als je dit in de tijd ziet. Ex-collega's zwaaien uit en vinden banen elders. Wellicht super interessante contacten voor de organisatie. Ik merk dit nu zelf. Ik heb jaren bij CMG gewerkt, een ICT bedrijf. Na een fusie voelen veel mensen zich minder op hun gemak en verspreiden zich. Het LinkedIn netwerk blijft echter. Inclusief Alumni Groep.

    Social Networks staan pas aan hun hele prille begin en er zijn nog voldoende mogelijkheden voor HR. En het wordt elk jaar alleen maar leuker!

    geplaatst op
  • @Erwin Wat je stelt is precies wat ik predik: elk bedrijf zou zijn werknemers moeten zeggen: wordt lid van (OpenBC en/of LinkedIN) en voeg je relaties toe! Het werkt zo geweldig goed voor zowel accounts als recruitment.

    Overigens snap ik de populariteit van LinkedIN totaal niet. Behalve dat het groter is, is OpenBC volgens mij echt 100 keer zo plezierig werken. Veel gebruikersvriendelijke en zo. Toch blijken inderdaad in LinkedIN meer alumni netwerken te zitten. Weet je wat de achtergrond van LogicaCMG hiervan is?

    geplaatst op
  • @Bas: "100 keer zo plezierig werken": dat is een kwestie van smaak. Wat ik zo plezierig vind aan LinkedIn vind is dat ik de meeste mensen hier wel kan vinden, ook internationaal. Daarbij is de interface lekker rustig en overzichtelijk. Bij OpenBC word ik persoonlijk gek van al die streepjes (linkjes). Daarnaast vind ik OpenBC té open. Bij LinkedIn lijk ik meer controle te hebben. Maar goed, ik ben geen OpenBC expert, heb nog nooit alles uitgezocht.

    geplaatst op
  • @Erwin, inderdaad een kwestie van smaak. Waar ik me bij LinkedIN aan stoor is het feit dat ik juist met mensen die ik ken, maar niet zo het mail adres van bij de hand heb, of mensen die ik dus uit het oog verloren ben door een nieuwe baan, ik niet zomaar kan connecten.

    Ook erg vervelend: als je van baan veranderd kan je je e-mail adres niet aanpassen. Dus je moet helemaal opnieuw beginnen, erg triest vond ik dat. Daarom ben ik er op afgeknapt. Je hebt gelijk dat je als gebruikers iets meer 'in control' bent, maar ik beschouw het zelfs als 'iets overdreven controle' willen zijn.

    geplaatst op
  • @Bas: gelukkig vergis je. Je kan probleemloos je e-mail adres wijzigen. Mooie boel zou dat zijn, nieuwe baan, alles weg. Je andere bezwaar is overigens voor een deel weggenomen. Als je je profiel compleet invult, inclusief je vorige werkgevers, kan je met een druk op de knop weer reconnecten met oude collega's.

    geplaatst op
  • @Erwin, Een jaar geleden was het nog niet mogelijk, je mail adres te wijzigen. Ik ben er namelijk druk zoekende naar geweest. Wat betreft het re-connecten met oud collega's is me die nieuwe functionaliteit opgevallen, echter wil ik ook gewoon connecten met zakenrelaties van wie ik zo geen mail adres (meer) heb, en dat is toch heel lastig. Idem voor de vraag onder welk adres iemand is ingeschreven.

    Maar goed, ieder heeft zo zijn voorkeur. Doe mij maar OpenBC

    geplaatst op
  • Een ander aspect wat ter sprake kwam is de mogelijkheid onderling gegevens uit te wisselen door middel van standaarden. Het zal nog wel even duren maar hier moet het toch naar toe gaan. Net als jij nu bij Vodafone zit en ik bij T-Mobile. Je services zijn iets anders, maar daar merk ik niks van. Ik kan gewoon direct contact met je bellen op een uniforme wijze. Zo zou het ook moeten gaan lopen met Social Networks. Maar dat zal nog wel een paar jaar gaan duren.

    geplaatst op
  • @Erwin, ik betwijfel dat. Het zou mooi zijn, maar ik denk dat de enige manier om dat voor elkaar te krijgen weer een extra schil is. Zoiets als Trillian met ICQ en MSN. Dus niet echt met elkaar communiceren, maar gewoon meerdere in één geheel voegen. Want samenwerking op deze gebieden zie ik niet gebeuren.

    Verder mis ik wel bij b.v. LinkedIN en OpenBC een beetje het MySpace en Hyves effect. Geen weblog mogelijkheden, etc. Ik denk dat er een social networking site 2.0 moet / gaat komen die dus
    1) de netwerken samenbrengt door er een laag overheen te leggen
    2) mogelijkheden toevoegd zodat het gebruik intenser zal worden.

    En we hebben zomaar weer een nieuw business plan :)

    geplaatst op
  • Stel dat MarketingFacts als marketingcommunity verder zou professionaliseren en zeggen:
    -iedereen die schrijft en/of reageert moet geregistreerd lid zijn
    -je moet reageren onder je eigen naam
    -een samenwerking zou aangaan met LinkedIn (of OpenBC zo je wilt).

    Dan krijg je dus:
    -mensen uit jouw netwerk hebben het volgende geschreven
    -postings die mensen uit jouw netwerk plaatsten zijn als volgt gewaardeerd
    -mensen uit jouw netwerk gaan naar de volgende events (+ het boeken)
    -mensen uit jouw netwerk deden deze opleidingen en waarderen ze zo (+ het boeken)
    -mensen uit jouw netwerk beleven de volgende boeken/artikelen aan (+ het boeken)

    Dan gaat er geld van MF naar LinkedIn vanwege het gebruik van de profielen
    Dan gaat er geld van LinkedIn naar MF vanwege de extra content rond een persoon
    Dan verdient MF geld aan events en boeken (in affiliate program ipv banners)
    (en nog heel veel meer)

    Ik zie hierin het ontstaan van zgn personal career brands. Wat mij betreft het centrale thema in ons business plan (geen grap ') ).

    geplaatst op
  • We denken hier absoluut over na Erwin en er zal ook zeker iets komen!

    Heb overigens in het verleden al eens met Bob Stumpel (OpenBC) gesproken over het mogelijke gebruik van een branded OpenBC voor Marketingfacts (zonder nu direct gekoppeld te zijn aan de rest van OpenBC). Helaas was dat niet mogelijk en ik pas er voor om iedereen van Marketingfacts ook verplicht lid te laten worden van OpenBC (of willekeurige ander social network).

    geplaatst op
  • Klinkt op zich aannemelijk. Wat wel grappig is, is dat je dit vervolgens moet doen in netwerken van sites. Wie sluit zich aan bij wie. En dan hebben we ineens het oude Japanse principe van Keitsru weer terug. En dan denk ik terug naar 1998, toen velen hierover sprake, en ik ook, dat door het internet er uiteindelijk een aantal wereldwijde keitsru's zouden ontstaan, netwerken van bedrijven die met elkaar samen werken. En je gaat dus niet buiten je netwerk. Dus als marketingfacts samenwerkt met LinkedIN, en HRlog met Marketingfacts, kan HRLog dus nooit met OpenBC iets doen, ervan uitgaande dat dit in een ander keitsru zit. Ik denk dat je een groot keitsru zal krijgen rondom Microsoft, één rondom google, één rondom apple.

    Het concept is erg grappig. Ik ben alleen benieuwd of het uitvoerbaar is. De grote vraag is: wie is de schil en wie gaat uiteindelijk dus de profielen beheren? Want met één profiel kan je dus in de hele keitsru binnen.

    geplaatst op
  • @Marco, ik zou er voor zijn, een branded OpenBC, markeringfactsBC, met wel meteen een link naar OpenBC. Want ik ga geen twee OpenBC accounts aanmaken!

    geplaatst op
  • @Marco: (off topic: d8 al dat je snel zou reageren :-)

    "... en ik pas er voor om iedereen van Marketingfacts ook verplicht lid te laten worden van OpenBC (of willekeurige ander social network)": terecht natuurlijk. Maar je kan wel iets maken van: 'koppel mijn MarketingFacts account aan mijn OpenBC account én koppel het ook aan mijn LinkedIn account'. Dan heb je dus een extra entry in je database bij het profiel van je leden: OpenBCID en LinkedInID. Via een API kan je de relaties opvragen. Als er geen API is, kan je een kunstmatige MF avatar maken die mensen dan moeten toevoegen aan hun contactenlijst. Op die wijze kan je ook de relaties uitlezen (maar deze oplossing is minder charmant). Geen verplichtingen dus, maar wel meerwaarde.

    geplaatst op
  • Eerst volgende week Marketingfacts 2.1 maar eens lanceren ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.