Disney wil geen vette klanten
In een persbericht maakt Disney duidelijk dat ze obesitas serieus neemt. Met de nieuwe food guide lines wil Disney ouders en kinderen de mogelijkheid geven om gezonder te eten. De guide lines richten zich op de licenties voor voeding en het voedingsaanbod in de eigen parken. Er zijn voor beide categorieën eisen opgesteld waaraan het eten moet voldoen.
Disney laat op deze manier haar betrokkenheid op lange termijn zien voor haar klanten. Daarmee kiest ze voor minder gewin op de korte termijn en meer winst op langere termijn. De discussie over dit soort maatschappelijke betrokkenheid (zie ook Dove en Unilever), ligt heel gevoelig. Als de commitment oppervlakkig of commercieel gedreven is, dan prikt de consument er zo door heen. Wordt de betrokkenheid als legitiem ervaren, dan is dit een enorme versterking voor de merkwaarden en vooral de verkoop. Zonder het ergens uit te spreken, richt Disney zich uiteraard ook op deze minder nobele aspecten.
Om legitiem over te komen pakt Disney het zeer serieus aan. In samenwerking met een gerespecteerd instituut zijn eisen opgesteld die gebaseerd zijn op de Amerikaanse standaard voor gezond eten.
De grote baas van Disney, CEO Robert Iger, geeft aan dat de betrokkenheid gericht is op de lange termijn. Ook geeft hij aan dat Disney hierin zelfs een opvoedende rol heeft: “Disney will be providing healthier options for families that seek them, whether at our Parks or through our broad array of licensed foods. The Disney brand and characters are in a unique position to market food that kids will want and parents will feel good about giving them.”
Zoals blijkt uit mijn eerdere postings doet Disney veel meer dan het in licentie geven van haar figuurtjes en het runnen van themaparken. Ze is vooral een zeer grote en vooruitstrevende speler op de mediamarkt. Echte commitment zou betekenen dat ze ook hier haar beleid aanpast. Dus geen reclame meer voor Mars, Red band en Lays op Jetix, ABC en ESPN.