Wat verdien jij eigenlijk?

13 oktober 2006, 05:27

Wat verdien jij eigenlijk?

Eerder dit jaar stelden we de vraag wat de marketeer verdient. In het oktober-nummer van Communicatie de resultaten van Het Grote Communicatie Salarisonderzoek 2006 (pdf) waarin een antwoord op de vraag wat de communicatieman of vrouw verdient.

Dat is in ieder geval meer dan in 2002, toen Communicatie ook onderzoek deed naar de salarissen in de branche. De directeur van een communicatieadviesbureau bijvoorbeeld verdient anno 2006 gemiddeld 78.000 euro bruto per jaar, inclusief eventueel vakantiegeld. In 2002 was dat nog maar 65.000 euro. Een senior communicatie adviseur/consultant ontvangt gemiddeld 45.500 euro (in 2002: 42.500); bij een bureau iets meer (49.500 euro), in de profit iets minder (43.000 euro). De salarissen in de communicatiebranche liggen lager dan in bijvoorbeeld de reclamewereld waar de creatieven en marketeers beduidend meer verdienen. Naast leeftijd en type functie is ook de sexe nog steeds een factor dat mede van invloed is op de hoogte van het salaris (vrouwen verdienen minder dan mannen). Toch blijkt bijna acht op de tien communicatieprofessionals tevreden over zijn of haar loonstrook. Hoe zit dat eigenlijk met jullie?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    chi666

    Wat een verschrikkelijk nutteloos, waardeloos onderzoek. Duidelijk opgezet vanuit een tijdschrift om aandacht te krijgen, wat helaas lukt, niet om een goed beeld te schetsen.

    Want wat is een junior? Of een senior? Het zegt helemaal niets, want elk bedrijf gaat daar anders mee om. Het meenemen van leeftijd in een dergelijk onderzoek is onzin: werkervaring is het juiste criteria. Functie zonder functiebeschrijving, functie inhoud, is ook redelijk waardeloos en criteria als junior en senior zijn zo subjectief als het maar zijn kan.

    Dergelijke onderzoeken zijn altijd erg spijtig, en zeer marktverstorend. Dit soort onderzoeken in dit soort bladen geven vaak een beperkt beeld (NIET omdat het bij werknemers wordt gedaan, juist niet, maar omdat ze niet goed van opzet zijn) maar ze worden wel meteen voor waarheid aangenomen.


    13 oktober 2006 om 06:33
    Martijn van Well

    @ Bas | Mogen we daaruit opmaken dat jouw salaris lager ligt dan wat het blad voorspiegelt? 🙂

    Nee dat is flauw. Ik ben het namelijk voor een groot deel met je eens, zo’n onderzoek heeft flinke beperkingen. Maar waardeloos vind ik het toch ook weer niet, het geeft een algemeen beeld waaraan mensen zich kunnen spiegelen.


    13 oktober 2006 om 09:12
    chi666

    @Welleke: ik ben geen communicado, dus ik heb niet meteen inzicht in wat ze verdienen. Ik ben echter 4 jaar als beloningsonderzoeker actief geweest en derhalve vanuit mijn vorige baan heb ik een hekel aan dergelijke onderzoeken. Met name omdat er dus geen enkel onderscheid wordt gemaakt naar ervaring (naast functie zijn relevante werkervering en opleidingsniveau de twee belangrijkste factoren bij bepaling van iemand beloning, heeft een door mijn ex werkgever gefinancierd onderzoek van de Universiteit van Tilburg uitgewezen). Beide komen er niet in terug, dus… het zegt zo weinig.

    En ik moet zeggen: een junior die 32k verdiend… ik vind het veel. Startsalaris van een gemiddelde HBO’er (studie en functie buiten beschouwing laten) is in de 1.900 euro. Dan zit je dus rond de 25k op jaarbasis. Een junior is in dit onderzoek duidelijk geen starter, want juist op communicatie zat het onder het totaal gemiddelde herinner ik me. Maar wat is een junior dan wel?

    @andere Bas: ik heb geen idee hoe de salarissen in de VS liggen. Er zit daar veel te veel verschil in belastingen, secundaire voorwaarden, etc. En ook is NY natuurlijk een stukje duurder dan zeg… heerhugowaard. Regionale verschillen zullen in de States veel groter zijn.

    Salary.com ken ik enkel van naam. Als ik kijk naar hun methodologie (van het grootste belang bij onderzoek) is het een standaard blaaskaak dat ze enkel gegevens halen bij werkgevers. De rest is volgens hen onbetrouwbaar, dat is dus niet zo. Het heeft voor- en nadelen, het voordeel is betrouwbaardere info op een aantal gebieden, het grote nadeel is de beperktere range (wie doen er mee? kleinste bedrijven vallen altijd al af). Verder heb ik geen inzicht in hun vragenlijst. Een opmerking als: “reviewed data covering more than 1.3 million individuals working at more than 5,000 companies” doet me meteen huiveren.

    De vraag is namelijk: hebben ze 1,3 miljoen records? Of hebben ze 5.000 bedrijven die enkele records geven en projecteren ze dit op 1,3 miljoen menen. Heliview in Nederland heeft b.v. één van de meest rampzalige onderzoeken op dit gebied gedaan. Men vroeg enkel wat de meest ervaren persoon in de functie verdiende en dacht vanaf daar terug te redeneren. Men stelde naar klanten altijd dat ze meer dan 100.000 personeelsleden hadden, dat waren in totaal 6.000 records (bij navraag van een stagiair van me die een concurrent analyse deed) die men projecteerde op 100.000 mensen.

    Dus ik kan niet zo naar Salary.com kijken, het concept is echter niet uniek, Hay group doet zoiets al jaren (net als Hucag en tegenwoordig Mercer), alleen hebben die het als onderdeel van het geheel.


    13 oktober 2006 om 16:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!