Top-10 meest bezochte websites van Nederland

12 oktober 2006, 20:18

Emerce (print) heeft deze maand een overzicht van de top-10 Nederlandse websites op basis van metingen van Multiscope Visiscan (over de eerste 6 maanden van 2006). Geen echte verrassingen: Google staat met gem. 8,84 miljoen unieke bezoekers per maand (bereik van 74%) op de eerste plaats gevolgd door Startpagina.nl en Marktplaats.nl. Opmerkelijk is het grote verschil met de STIR-cijfers die voor wat betreft het bereik gem. 10% lager liggen dan de Multiscope-cijfers. Ook komen websites als Telegraaf.nl en NU.nl niet voor in de top-10 van Multiscope terwijl die wel terugkomen in de top van de STIR-overzichten.

Aardig is in dit verband ook eens te kijken naar de Alexa-cijfers en de vergelijking van deze top-10 websites met de top-5 Nederlandse weblogs (in bereik):

De Alexa-cijfers voor de top-5 Nederlandse websites komen voor wat betreft de ranking goed overeen met de ranking volgens Multiscope. Opmerkelijk is wel de trend voor de top-sites, i.e. alleen het bereik van Google.nl blijkt de afgelopen jaren te zijn gestegen. Het bereik van de overige websites is gedaald of gelijk gebleven.

Top-5 Nederlandse Websites @ Alexa

Ruim een jaar geleden hebben we op Marketingfacts de top-5 Nederlandse weblogs (in bereik) vergeleken. Kijken we opnieuw naar de Alexa-cijfers dan blijkt dat Geenstijl.nl inmiddels Flabber.nl voorbij is gestreefd en dat Jaggle.nl, Retecool.com en VKMag.com op een vergelijkbaar bereiksniveau zitten.

Top-5 Nederlandse Blogs @ Alexa

Tot slot een vergelijking tussen het grootste Nederlandse weblog Geenstijl.nl en een aantal ‘traditionele’ nieuwssites als Telegraaf.nl en NU.nl. Hieruit kunnen we concluderen dat volgens de Alexa-cijfers NU.nl op dit moment de grootste nieuwssite van Nederland is, Telegraaf.nl de grote verliezer is (met name het laatste jaar) en dat Geenstijl gestaag groeit en langzaam naar het bereik groeit van Telegraaf.nl. Geenstijl (met Nieuwnieuws.nl) zou op termijn dan ook wel eens de online nieuwssite van Telegraaf.nl kunnen vervangen!

Nederlandse Nieuwssites @ Alexa

Voor de duidelijkheid, ik ga niet opnieuw de discussie voeren over de betrouwbaarheid van Alexa. We weten dat de absolute cijfers van Alexa niet bruikbaar zijn voor de Nederlandse markt; wel kunnen we de trend en ranking van Alexa gebruiken voor een kwalitatieve vergelijking.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

24 Reacties

    dus

    Het meest opvallende aan deze cijfers is dat de gemiddelde sessielengte bij Google ruim 8 minuten bedraagt. Mensen zoeken zich er blijkbaar helemaal wezenloos zonder te kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Google zal het tij moeten keren (en onder meer de toenemende SEO-vervuiling fors aanpakken) wil het niet voorbijgestreefd gaan worden door een “nieuwe Google”.


    12 oktober 2006 om 22:32
    Edwin Duys

    @dus, lijkt me nogal een voorbarige conclusie mbt Google. Vergeet niet dat veel mensen een zoekresultaat openen in een nieuw venster en dus de Google sessie gewoon nog actief blijft.


    13 oktober 2006 om 05:57
    paul van oosterhout

    Ik mis ook ineens de prijsvergelijkers….


    13 oktober 2006 om 06:00
    loket

    Voor wat betreft de vergelijking Multiscope en STIR heb ik het wel een beetje gehad. Ik heb Multiscope gevraagd naar de samenstelling van hun panel, maar die krijg ik niet. Via via aan klanten van Multiscope gevraagd of zij het hebben en/of kunnen krijgen, maar ook daar is steevast het antwoord van Multiscope: “we zijn representatief voor de surfende populatie.”

    Zolang de panelsamenstelling niet bekend is en in welke mate er gewogen wordt e.d. zijn verschillen moeilijk te verklaren. En trouwens, over welke populatie rapporteert Multiscope trouwens. Als je de MS-bereikcijfers omrekent kom ik op 12 miljoen. STIR zit binnenkort op 10 miljoen. Dat scheelt een jas.


    13 oktober 2006 om 06:27
    LianneK

    In aanvulling op de woorden van Peter: Multiscope meet volgens mij alleen thuis-bereik. Dat is een mogelijke verklaring waarom bijvoorbeeld sites als NU.nl lager in de ranking komen. NU.nl heeft namelijk vooral onder ‘vaak-bezoekers’ veel bereik op ’t werk. Kom in verleiding om dat te staven met analyses, maar heb ik vandaag even geen tijd voor. Dit is dus een buikgevoel. Verder is het zo dat Multiscope specifieke partners heeft voor de werving van het panel. Het kan dus zo zijn dat het panel volgens ‘demografische’ kenmerken wel representatief is voor Nederland, maar niet volgens surf-kenmerken, omdat de bezoekers allemaal op specifieke sites worden geworven. Zo werken ze bijvoorbeeld met Startkabel samen voor werving in hun panel. Die staat dus bij Multiscope hoger dan in het bereik van STIr waarschijnlijk (alhoewel ze niet in deze top 10 terugkomen).

    Mijns inziens is het trouwens erg opvallend dat Google.nl voorkomt en Google.com niet. Waarschijnlijk zitten die beide onder Google.nl? MSN daarentegen heeft wel beide extensies.

    Het ene onderzoek is helaas niet te vergelijken met het andere. Zodra de methodes verschillen zijn de uitkomsten anders. Het gaat erom dat de markt een afspraak maakt over in welke methode men vertrouwen heeft. Bij STIR zijn we op die manier te werk gegaan. In onze TC is de markt vertegenwoordigd in de vorm van leden vanuit exploitanten, mediabureaus, adverteerders. Die bepalen gezamelijk hoe het onderzoek wordt uitgevoerd en zijn ook gezamenlijk verantwoordelijk geweest voor het initieel opgezette onderzoek. Bij Multiscope geldt een dergelijke markt-opinie niet en wordt het onderzoek door Multiscope zelf gedaan in een eigen panel. Dat is m.i. het grootste verschil.


    13 oktober 2006 om 07:55
    Guy

    De Top 10 is leuk, grappig, maar voor mij geen marketinginstrument.

    Alle drie meetmethodes zijn anders in werking en iedereen heeft zijn favoriet. Leg ze gewoon naast elkaar voor een goed overzicht. En laat je niet te gek of geil worden door de statistieken (niet vergeten: there are lies, damned lies and statistics).

    Het is verleideilijk om te denken dat groot=goed maar eigenlijk is “beter” in alle opzichten interessanter. Google is groter dan de Telegraaf, so what? Een olifant is niet beter dan een leeuw.

    @Hans, mbt Schoolbank.nl, maak je geen zorgen. Dit jaar hebben zo’n vijf honderd duizend nieuwe leden zich ingeschreven. In totaal zijn dat nu net onder de 3m Nederlanders (!) Voor mij als uitgever is deze groei, samen met veel feedback van tevreden klanten, een bevestiging dat we het nog heel goed doen, Top 10 of niet.


    13 oktober 2006 om 08:08
    Tim de Vrind

    Ben het eens met de meeste voorgaande reacties. Grote aantallen zeggen niet zoveel. Is je businessmodel zoveel beter als je 10.000 bezoekers meer hebt?

    E.e.a. is sterk afhankelijk van je doelgroep en de manier waarop je je geld met een site moet verdienen. Bannering inkomsten of bv. transacties?

    Hoe is je site ingericht en op welke maniet behaal je de hoogste conversie? En wat heb je aan bezoek dat niet relevant is? Prospects voor de toekomst? Wellicht.

    De gepubliceerde cijfers zeggen inderdaad meer over de trends. Uit eigen onderzoek blijkt dat veel consumenten gem. 3 browsers tegelijkertijd open hebben en sessie lopen dan per browser gewoon door.


    14 oktober 2006 om 09:38
    Leen Kleijwegt

    Mijn aanvulling op Google:

    het weegsysteem van Google is bepaald slecht voor kleine bedrijven (en die zoeken we heel vaak…). Daarnaast gaat Google helemaal de kant van betaald zoeken op…..

    Mijn aanvulling op de overzichten:

    Zoeksites opnemen in een toptien is nauwelijks interessant. Daar zoek je naar een site…


    8 november 2006 om 07:27
    Marc de Vries

    Paul van Oosterhout die prijsvergelijkers hebben lang zo veel bezoekers niet.


    18 december 2007 om 14:24
    eline

    Best wel leuk zo’n overzicht.Ik ben benieuwd of er door de jaren heen veel verschil in de lijsten zal zitten


    26 mei 2009 om 06:29
    Tallshop

    In de volgende versie zien we waarschijnlijk ING ipv Postbank. Met een aantal stappen naarboven.


    28 oktober 2009 om 09:39
    fsw

    LOOL HYVES WAAR IS HYVES??


    8 december 2010 om 14:18
    Tom Lunding

    Dat MSN nog zo goed scoort ten op zichte van Google.

    heb meer het idee dat het resultaat is van msn messenger.

    Iedere keer als msn messenger zich aanmeld, wordt msn.nl geopend.

    Ik kan het mis hebben natuurlijk.

    Maar wie gebruikt er echt msn.nl?

    Met vriendelijke groet,

    Tom Lunding


    11 februari 2011 om 11:47
    bertje

    haha, ja inderdaad.

    Maar vergis je niet in de omvang van MSN.

    Er zijn erg veel mensen die MSN meerdere malen per dag bezoeken voor het nieuws, email et cetera

    En vergeet vooral alle mensen die MSN als startpagina ingesteld hebben niet.

    Maar ook ik denk dat hier een heel klein luchtje aan zit.

    groetjes


    11 februari 2011 om 11:51
    monicaenleon

    Ja,

    Mensen zoals wij bijvoorbeeld 😉

    Maar ik betrap mijzelf toch dat ik 90% van de tijd van msn naar google surf.


    11 februari 2011 om 11:54
    doe is een van 2006

    doe eens een top 10 van 2006!!!


    12 december 2016 om 14:43
    jijijijijijijijjiij

    2006 plzzzz!!!!!!


    12 december 2016 om 14:45
    Pierre Stein

    Hoi allemaal.

    We bieden noodhulp leningen al uw financiële problemen op te lossen. Die moe te worden afgewezen door de banken, u hebt genoeg, je niet weet waar te zetten het hoofd als gevolg van uw financiële problemen. Je bent vast.

    Gewenste krediet voor de uitvoering van uw project, uw activiteiten; bouw uw huizen; Verhuur huis of appartement, enz…

    Wees ervan bewust dat groep die Finance LLC nu is heeft uw diensten te veeg je tranen en duidelijk uw smarten.

    Onze rente is 2% en de term voor termijnen is 01 jaar 10 jaar geleden.

    E-mail ons nu on: pierrestein014@gmail.com.

    Met ons garandeert u een Gegarandeerd en een zekere voldoening vast.

    NB: Contact maken alleen die waarschijnlijk af te werpen.


    17 januari 2018 om 19:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief