• Usability & design
    wordt gesponsord door

Eyetracking van belang bij ontwikkeling MS Office 2007

Eyetracking van belang bij ontwikkeling MS Office 2007

Microsoft heeft tijdens het ontwikkelen van Office 2007 veelvuldig gebruik gemaakt van Eyetracking waardoor men veel inzicht in de interessegebieden heeft gekregen. Op basis van dit inzicht werden steeds verbeteringen aan de user interface doorgevoerd. Dit blijkt uit de video waarin Jensen Harris, Office user interface manager van Microsoft, verteld over de ervaringen met Eyetracking.

Gebruikers klaagden dat Office te complex is en men veel functionaliteiten niet kan vinden. Microsoft heeft de zogenaamde ‘ribbon’ geïntroduceerd. De ribbon vervangt de traditionele dropdown menustructuur. Afhankelijk van de toepassing en de taak krijg de gebruiker andere features te zien. Alles staat nu gegroepeerd waardoor het aantal bewegingen van de ogen wordt verminderd en ze dus sneller de gewenste functionaliteit vinden. Hierdoor is de interface veel efficiënter in gebruik.

Het is belangrijk om te vernemen dat bedrijven als Microsoft het belang van Eyetracking inzien bij de ontwikkeling van interfaces. Ditzelfde geldt ook voor de ontwikkeling van nieuwe websites en redesigns.


Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • "Het is belangrijk om te vernemen": Dat is het zeker. Maar het is eigenlijk net zoals in een winkel. Daar let de verkoper ook goed op waar je kijkt en springt daarop in. In de volgende stap (of eigenlijk over een paar stappen) gaan merken hun websites dan ook real-time aanpassen op het kijkgedrag van de consument.

    geplaatst op
  • Toy for Boys!
    Ik vind eyetracking wel een leuke gadget maar ik vraag me af hoeveel het toevoegt om het op elke nieuwe website toe te passen. Er zijn genoeg onderzoeken met eyetrackers die de algemene kijkpatroon van mensen hebben meten. Wat Microsoft heeft ontwikkeld lijkt me puur aan de hand van bestaande onderzoeken logisch.


    Onderzoeken met proefpersonen waarbij zij hardop denken zonder een eyetracker leveren de meest relevante informatie op en het is goedkoper! Het is interessant om te weten waar men kijkt op een website maar je moet uiteindelijk weten waarom ze daar kijken. Waar zijn ze op dat moment op zoek naar? En vervolgens hierop inspelen.

    geplaatst op
  • dat klopt wel melanie maar hoe weet je dan dat je alles hebt gehad? mensen kijken misschien naar nog wel veel meer dan je denkt. Jouw oplossing vind ik wel goed hoor, maar enkel als eerste begin om het grove werk op te lossen. Wil je echt dieper daarna dan kom je gauw uit bij eyetracking om nog betrouwbare resultaten te krijgen.

    geplaatst op
  • Eyetracking geeft wel degelijk toegevoegde waarde. De belangstelling voor dergelijke onderzoeken groeit. En zeker niet omdat het een gadget is.

    Een 'gewoon' usability onderzoek weet je nog steeds niet waar men heeft gekeken. Voorheen werden conclusies getrokken dat de het oog zich in de buurt van de muisaanwijzer bevind. Dit blijkt niet te kloppen. Soms bevindt de muisaanwijzer zich aan de rechterkant van de pagina terwijl de oogbeweging zich links bevindt. Als er vervolgens weer een actie ondernomen moet worden komt de muis weer in actie.
    Je komt namelijk ook aan de weet of belangrijke elementen worden gezien op websites. Een gewone usability test geeft hier geen antwoord op. Ook het lees- en scangedrag komen in beeld. Afstanden tussen kijkmomenten (saccades) geven een indruk of men bijvoorbeeld snel het doel weet te bereiken.
    Door tijdens de sessies real time mee te kijken, leggen we vast wat opvallende zaken zijn geweest. Na de test spreken we de sessie altijd door met de testdeelnemer om een scherp beeld te krijgen van de beleving en uitvoering van de test.

    geplaatst op
  • Ok nu begint het wel interessant to klinken. Of bepaalde elementen wel gezien worden of niet is zeker belangrijke informatie. Daar kan ik wat mee. Afstanden tussen kijkmomenten (saccades) geven ook een bepaald signaal.

    Uhmmm nu heb ik nog meer info om te analyseren. Er is zoveel informatie tot je beschikking over websitegedrag ook via website statistiekenprogramma's. Google analytics heeft zo veel mogelijkheden. Het leven als webmarketeer wordt niet makkelijker :).
    "A marketer's work is never done."

    geplaatst op
  • @ Melanie
    Als je wilt, kan je het zelf meemaken. We maken een afspraak en kom langs. Dan kan je het zelf 'zien'.

    geplaatst op
  • Belangrijkste wat je moet onthouden is dat eyetracking, net als andere usability-testtechnieken een hulpmiddel is en geen doel. In feite geeft Robert-Jan dat ook aan in zijn posting, Microsoft zette de techniek in om daarmee de user interface te kunnen verbeteren. Van 'gadget' of 'toys for boys' is helemaal geen sprake. Bedrijven die om die reden eyetracking gebruiken slaan m.i. totaal de plank mis. De behoefte moet ontstaan vanuit een bepaalde (test)strategie.

    Hier nog een aardige tube over eyetracking: http://www.youtube.com/watch?v=0-AGXRioSOM&eurl;=

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.