PayPerPost haalt 3 miljoen op: betalen voor blogposts hot?

PayPerPost haalt 3 miljoen op: betalen voor blogposts hot?

PayPerPost haalt 3 miljoen op: betalen voor blogposts hot?Vandaag werd bekend dat het bedrijf PayPerPost 3 miljoen dollar aan venture capital heeft aangetrokken. PayPerPost is een marktplaats waar bloggers zich laten betalen voor posts op hun weblog. Adverteerders kunnen een bod doen op een betaalde post. Als de blogger het bod accepteert, moet hij een post schrijven en krijgt hij betaald. Opmerkelijk is dat het bedrijf een paar maanden geleden nog zeer kritisch werd ontvangen, met teksten als “PayPerPost offers to buy your soul”. Nu grote namen zijn ingestapt, waaronder Draper Fisher Jurvetson, is het bedrijf opeens “cool”.

In Nederland verzorgt het bedrijf Blogads.nl ook betaalde posts op weblogs. Bedrijven die een product willen lanceren of promoten, kunnen op die manier snel veel aandacht genereren. Het lijkt erop dat bloggers in toenemende mate openstaan voor deze vorm van sponsoring.


Delen

0
0


Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • Betaalde berichten plaatsen kan een einde van je blog betekenen, tenzij je eerlijk vermeldt dat dit een advertorial is, zoals 'gewone' tijdschriften dat doen.

    Als adverteerder / marketingmanager zou ik niet gouw willen betalen voor de weblogberichten. Advertorials doen het overigens goed bij de directie - die ziet vooral dat de boodschap gepubliceerd is en staat niet stil bij reactie van de lezer. En die lezer besteedt weinig aandacht aan advertorials, want die vindt ze minder geloofwaardig dan redactionele artikelen.

    geplaatst op
  • Kreeg vanmorgen ook persbericht binnen van AdMatch. Naast Adfactor en Blogads, is dit inmiddels het derde bureau dat zich richt op advertentieverkoop op blogs. Daar waar Adfactor zich vooral richt op de grote blogs (maatwerk en CPM) en Blogads op de longtail (ook maatwerk en CPM), lijkt AdMatch zich vooral te richten op CPM-campagnes.

    Vwb Blogads zijn de eerste testcampagnes goed verlopen en starten we de komende weken met de testcampagnes waarbij we het self-service systeem gaan inzetten.

    geplaatst op
  • @Serge, dat ligt er aan. Ik zag laatst b.v. een hele goede posting staan, waarvan ik wist dat hij betaald was, maar zeer waardevol voor de bezoekers. Als je er een goed verhaal omheen maakt, en het inhoudelijk aanvangt, waarom niet?

    Wat is b.v. het verschil tussen Marco die als sponsor een 212 aankondigd of betaald een ander marketing congres?

    Wie besluit of iets nieuwswaardig is? De blogger toch? Als hij/zij er een goed verhaal in ziet, en er geld voor krijgt, so be it. En als hij/zij niet achter de inhoud staat, dan moet je er idd bij aangeven dat het om een ad gaat.

    geplaatst op
  • Ben het met beide eens. Maar belangrijk is toch dat de bezoeker weet of het bericht gesponsord is. Binnen de zoekresultaten van Google staan toch ook niet de natuurlijke en betaalde resultaten door elkaar.

    Niels Kuijper

    geplaatst op
  • Dom. (Vak)blogs die reclamepraatjes gaan houden, verliezen hun geloofwaardigheid. Ook al staat er 'advertorial' bij. Vanzelfsprekend zullen de eerste omarmers van het commerciële bloggen hier echt wel aan gaan verdienen, maar het resultaat zal zijn dat de gratis 'vakblogs' zullen verdwijnen (door afname bezoekers) en we uiteindelijk naar 'betaal blogs' toegaan waar je je op abonneert.

    geplaatst op
  • Ruben heeft zojuist weer een voorbeeld van zo'n commerciele posting geplaatst. Zoals al eerder aangegeven zijn dit vacaturepostings (VAC:) die we voor 250 euro plaatsen (in dit geval door Ruben zelf). Dit laten we zeer beperkt toe (max. 1-2 keer per week). Wat is daar mis mee?

    geplaatst op
  • Ik zie het probleem ook niet zo. Er staat een relevante vacature op een site over marketing.
    Ik denk wel dat je als blogger goed moet uitkijken welk soort advertorials je op je site wilt hebben en altijd in je achterhoofd moet houden dat je schrijft voor je publiek, en niet voor de adverteerder.

    geplaatst op
  • @ Marco
    Daar is niets mis mee. Voor alle duidelijkheid: ik ben niet tegen een business model voor de weblogs.

    Ik vond het idee van Retekool goed om je sponsored content van de gewone inhoud te scheiden: "Betaalde postjes blijken niet de meest succesvolle uitingsvormen als advertorial, een van de redenen hiervoor is bijvoorbeeld dat ze binnen een dag de pagina uitzakken. Wij werken met verschillende 'contentachtige' uitingen die toch gescheiden staan van de traditionele tekst en plaatjes van de redactie."

    Er zijn m.i. drie rubrieken voor sponsored content / blogvertorials: 1) vakatures, 2) evenementen, 3) nieuwe producten en concepten. Die zou je kunnen scheiden van de gewone berichten.

    geplaatst op
  • Serge, ik vind die advertorials tussen postings door die je bij Retecool en Geenstijl ziet eigenlijk niet veel anders dan een normale advertentie. Mijn voorkeur gaat naar blogvertorials die relevant zijn voor de doelgroep (vacatures, evenementen, nieuwe producten en diensten) waarbij het duidelijk moet zijn dat het een commerciele posting is. Voordeel is dat een dergelijke blogvertorial gewoon meedraait in de molen (eerst op de homepage, verspreiding via rss-feed, mogelijkheid om te reageren en vervolgens naar het archief en via zoekmachines nog steeds vindbaar).

    geplaatst op
  • OK, ik begrijp het. Ik denk dat het de hoogste tijd wordt om je redactioneel beleid ergens onder 'Over ons' te plaatsen. Dan kun je in alle discussies naar een paar simpele en voor iedereen transparante regels verwijzen om geloofwaardigheid van MF te waarborgen.

    geplaatst op
  • I hope there will be such thing as PayPerEmail ... that would help stop all the sick, sick, sick spam that I receive everyday.

    geplaatst op
  • @naam.Ik ben het niet met je eens. Een en ander is afhankelijk van de inhoud. Als je in staat bent om de kwalitatieve norm vast te houden, die overigens ook voor al je andere blogs gelden, is er volgens mij niet zoveel aan de hand.

    @Robbert. Ook je bezoekers kunnen belang hebben bij de inhoud van een advertentie. Bijvoorbeeld de vacatures op MF

    Ik denk dat we los moeten komen van de "liefdewerk oud papier cultuur". Weblogbeheerders mogen de schoorsteen best laten branden! Dat de meeste van bloggers het niet erg vinden om in hun vrije tijd te bloggen, hoeft de enkeling er niet van te weerhouden om ervoor betaald te worden.

    Groet,

    Arnoud

    geplaatst op
  • @Serge: Goed plan om die redactionele richtlijnen online ergens Over Ons op te nemen in het kader van transparantie. Ik zet hem op onze to-do lijst.

    geplaatst op
  • Ik heb het bericht een paar keer moeten lezen en dat was niet omdat ik het niet begreep. Dat laatste heb ik mezelf aangeleerd ... :). Echter ik blijf me verbazen over de inhoud. Er staat dus ... "Adverteerders kunnen een bod doen op een betaalde post. Als de blogger het bod accepteert, moet hij een post schrijven en krijgt hij betaald".

    Dit is suicide. Stel je voor ...

    Je maakt het dus inzichtelijk dat je een blogvertorial hebt "geaccepteerd" en je schrijft vervolgens een artikel (zet er voor de volledigheid even bij wat je ervoor gevangen hebt). Doelgroep, inhoud, kwalitatieve norm (huh ?) verwateren.

    Het enige wat iedereen zich afvraagt is wat wat heeft het dit keer opgeleverd. Er moeten betere manieren zijn om je geld te verdienen als weblogger.

    geplaatst op
  • De ene blog is de andere niet...

    geplaatst op
  • Arnoud, een schoorsteenbrand met bijv. oudejaar is op zich wel cool, maar ondertussen laat ik die van mij toch liever roken.

    geplaatst op
  • Ook vanmiddag tijdens de GVR-middag was dit weer één van de discussie-onderwerpen. Waar ligt de ethische grens van wat je wel en niet commercieel kunt posten en hoe transparant ben je daarin?

    Het zal nog een flinke tijd onderwerp van gesprek zijn en er zullen net als in de wilde tijden van search en emailmarketing ook hier cowboys opstaan die het niet zo nauw nemen met de bloggersethiek. Ik hoop dat we er hier open over kunnen blijven discussieren en dat we ook een vorm vinden waarin het ethisch verantwoord is wat we doen.

    To be continued...

    geplaatst op
  • Zolang een 'gesponsorde' blogpost relevant is, denk ik niet dat het veel schade aanricht of vervelend is. Mits de schrijver natuurlijk niet overdreven positief is (zeker wanneer dit niet gepast is) of zijn/ haar schrijfstijl aanpast. Je moet het gesponsorde er niet te dik bovenop leggen.

    Trouwens, BlogsVertise biedt ook gesponsorde posts aan, BlogAds.com doet het weer op een andere manier.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.