Omniture komt richting Europa

2 oktober 2006, 16:20

Vorige week heeft Omniture officieel hun Engelse kantoor geopend. Tijdens de Omniture UK Launch maakte Omniture bekend dat men binnenkort ook in Frankrijk en Duitsland kantoren opent. Omniture is momenteel een van de marktleiders op het gebied van Webanalytics en presenteerde daar eveneens hun nieuwe versie van Sitecatalyst. Versie 13 maakt het mogelijk om ook Web 2.0 activeiten op je website te meten en te analyseren. Wat dragen weblogs,rss feeds en social networking bij aan je bezoek en verkoop.

Wat ik tevens heel interessant vond was de dynamic site search. Het pakket optimaliseert op basis van kliks, conversie en verkoop de interne zoekmachine. Niet alleen op basis van relevantie maar ook op basis van conversie. Vooral voor travel/FMCG sites een interessante tool. Tot slot is het meten van Rich Internet Applications verbeterd. In een aantal gesprekken die ik daar mocht voeren was het opmerkelijk te horen dat het invoeren van een Rich Internet Application niet altijd voor een verbeterde conversie zorgt.

Martin de Boer
Interim (Online) Marketeer bij Efarmers

Marketeer met een passie voor Interactive Marketing. Daarnaast veel aandacht voor nieuwe "online" ontwikkelingen. Na ruim 8 jaar als Channel Manager Internet voor ABN AMRO te hebben gewerkt, ging hij vervolgens aan de slag als Marketing manager voor Hotel Bookers (o.a. hotelspecials.nl , bungalowspecials.nl en hotelaanbiedingen.nl). In 2009 zijn eigen advies/interim bureau efarmers gestart. Van waaruit hij diverse bedrijven adviseert over online marketing/strategie. Passie voor site analyse en daarmee het optimaliseren van campagnes, conversie en site bezoek. Daarnaast veel interesse voor new media en social media. Interesse in online media planning, multi channel campagnes en digitale overheid. Waarbij de laatste interesse vanuit mijn raadslidmaatschap van de gemeente Edam-Volendam is ontstaan.

Categorie
Tags

7 Reacties

    media

    Martin, is er een link naar het persbericht of ben je zelf aanwezig geweest bij de presentatie?

    Verder, kun je iets meer vertellen over wat weblogs, rss feeds en social networking bijdragen aan je bezoek en verkoop. Zijn er al metingen gedaan? Wat zijn de resultaten en zijn er eerste conclusies te trekken?


    2 oktober 2006 om 17:19
    Martin de Boer

    Hoi Marco,

    Zodra ik de presentaties krijg zet ik die hier op marketingfacts. Ik ben zelf aanwezig geweest bij de presentaties, daarnaast heb ik zelf een presentatie gegeven.

    Sitecatalyst 13 is vorige week gelanceerd dus we er is nog weinig data beschikbaar. Ik zal binnenkort kijken wat ik zelf daar uit kan halen. In de presentaties staan een aantal leuke voorbeelden.


    2 oktober 2006 om 17:32
    media

    Dat zou top zijn, thx!


    2 oktober 2006 om 17:35
    media

    Ik ben vooral benieuwd naar de analysemogelijkheden van web 2.0-achtige elementen. Eén van de zaken waar analysepakketten straks mee te maken krijgen is namelijk hoe meet je de stappen door een formulier als die is ontwikkeld in AJAX?

    Daniel, weet jij of hier al veel leveranciers mee bezig zijn?


    2 oktober 2006 om 17:48
    Martin de Boer

    Marco,

    Dat was dus een van de zaken die men liet zien. Hoe meet je de stappen van een RIA applicatie (zoals een formulier dat is ontwikkeld in AJAX). Ik gaf overigens een presentatie over de nieuwe toepassing Omniture Searchcenter.


    2 oktober 2006 om 19:02
    punkey

    Een boeiende laatste zin over RIA’s die niet altijd voor een verbeterde conversie zorgen. Zijn hier best practices uit voortgekomen of moet ik dit anders zien?


    2 oktober 2006 om 19:36
    daniel@clickvalue.nl

    Alle grote leveranciers zijn bezig met AJAX meten. Naar mijn weten manifesteren Omniture en Hbx zich hier specifiek in en hebben ze white papers op aanvraag beschikbaar. Van de Nederlandse leveranciers weet ik dat ze het kunnen aanbieden want ik kom het al tegen op projecten.

    Het grote probleem is nog dat webtraffic gaat over pageviews en bij Ajax gaat het over events. Het is voor de meeste tools geen probleem om te rapporteren over AJAX events alsof het pageviews zijn. Alleen geeft dit niet de werkelijkheid weer en kom je in problemen met je KPI’s zoals pageviews per bezoeker.

    Een ander probleem is dat veel partijen licenties verkopen op basis van pageviews per periode. Bijvoorbeeld een prijs per miljoen per jaar. Als de Ajax events gaan meetellen in deze licenties dan gaat de prijs voor WebAnalytics snel omhoog en daar zijn klanten niet blij mee.

    Voordat vendors dus kunnen overgaan op Ajax meten moeten dus eerst de rapportage omgeving en veelal de licentiestructuren worden aangepast. Daarom lopen ze nog niet allemaal te koop met het feit dat ze het kunnen.


    3 oktober 2006 om 12:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!