Blogview: Mediaonderzoek.nl

24 september 2006, 20:17

Mediaonderzoek.nlRuim een jaar geleden zijn we gestart met een serie korte interviews (blogviews) om een beeld te schetsen van waar we in Nederland staan met de zakelijke toepassing van weblogs en RSS. De komende weken zal ik met dezelfde mensen opnieuw een kort interview houden over waar ze nu staan.

Vandaag starten we met Peter Wiegman, media-onderzoeker, project-coördinator van Stichting Internet Reclame (STIR), eigenaar van Het Media Loket en de man achter Mediaonderzoek.nl (blogview 2005).

Vorig jaar stelden we de vraag waar je binnen een jaar met je weblog zou staan. Zijn de voorspellingen uitgekomen?

Mijn voorspelling was dat het aantal bezoekers en pageviews nog wel zou stijgen, maar dat ik toen ook al positief verbaasd was over het volume. Nu, een jaar later, is die verbazing alleen maar groter. Als ik de septemberresultaten van 2005 en 2006 met elkaar vergelijk zie ik meer dan een verdubbeling qua aantal pageviews en het aantal RSS-readers is verviervoudigd. Kijk maar:

Tevens heb ik voorspeld dat de kwaliteit omhoog zou gaan, maar of dat gelukt is mag ik zelf niet beoordelen. Ik doe m’n best, dat wel. Vooralsnog zie ik kwaliteit als een hoger doel dan kwantiteit, maar als kwantiteit een graadmeter is voor kwaliteit ruik ik succes ten opzichte van een jaar geleden.

Heb je de doelstellingen gehaald?

Ja, doelstelling is gehaald. Doelstelling luidde: als Google over een jaar nog steeds bij Bord op schoot als eerste naar Mediaonderzoek.nl verwijst ben ik tevreden zijn. Haha, en Marketingfacts pas als tweede… Voor 2006 had ik als kwantitatieve doelstelling de 1 miljoenste pageview en 250 RSS-readers. Die zijn inmiddels ruimschoots gehaald, dus moet ik op zoek naar nieuwe targets/uitdagingen. Inmiddels hoop ik eind 2006 de 500e RSS-reader te kunnen begroeten.

Wat is je het afgelopen jaar tegengevallen?

Nou, eigenlijk niks. Sterker nog: meegevallen. Het bloggen is steeds meer een onderdeel geworden van de dagelijkse werkroutine en draagt daardoor nog steeds bij aan de oorspronkelijke doelstelling van Mediaonderzoek.nl, namelijk de personal library. Ik heb wel gemerkt dat ik steeds minder dwangmatig post omdat het zonodig moet. Relevantie is key. Op de één of andere manier hebben de lezers dat ook door.

Wat waren je belangrijkste successen van het afgelopen jaar?

Blogwise? Werkelijk geen idee, behalve dan dat het lezerspubliek groeit en de waardering ook. Althans als ik de reacties in de markt beluister. In termen van effectiviteit is die ene post met RTL wellicht het noemen waard. Die had zoveel effect dat mijn contactpersoon zich moest verantwoorden bij de communicatiedirecteur van RTL. “Waarom RTL zoveel gebeld werd over dat kenniscentrum…”

Speelt de weblog inmiddels een significante rol in het dagelijkse werk?

Ja, zie de vraag hierboven. Het bloggen is steeds meer een onderdeel geworden van de dagelijkse werkroutine en draagt daardoor nog steeds bij aan de oorspronkelijke doelstelling van Mediaonderzoek.nl, namelijk de personal library.

Waar sta je volgend jaar?

Pfff, geen idee. Voorlopig gewoon doorgaan met posten en proberen van Mediaonderzoek.nl een gewaardeerde titel te maken in de mediamarkt. Wat kun je meer doen?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Bas

    [cynische modus] Personal Library? Vind je advertenties dan echt zo leuk? [/cynische modus] :+


    25 september 2006 om 05:16
    loket

    @Bas: “oorspronkelijke doelstelling” 😉


    25 september 2006 om 05:51
    Tallin

    Ã…h dette blir spennende Ã¥ følge med videre pÃ¥.Har du forresten prøvd RochrketomeS?Har ikke fÃ¥tt prøvd det skikkelig selv, men det virker som et artig program! :)Masse lykke til med planleggingen og kosing med babyen! 😉


    12 juli 2016 om 06:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief