Anna de bot opnieuw een hit?

16 september 2006, 14:58

Het was absoluut één van de zomerhits van 2006 en vandaag zag ik ‘m weer voorbij komen op TV: Boten Anna van de Zweedse dj Jonas Altberg (aka Basshunter). Ik heb begrepen dat zelfs de meeste mensen in Zweden denken dat het muzieknummer gaat over een boot. In werkelijkheid gaat het echter om IRC bot ‘Anna’ (die is te vinden in channel #basshunter.se).

Waarom opnieuw aandacht voor ‘Boten Anna’? Omdat het er op lijkt dat er een nieuwe piek ontstaat in de blogofseer en zowel Google Video als YouTube overspoeld worden met BassHunter-varianten. Iemand enig idee waarom het nummer opnieuw zo in de belangstelling staat? En zou Jonas bij het componeren van het nummer deze Anna in gedachten hebben gehad?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

9 Reacties

    Jochem

    Ik zag grappig genoeg ook de vertaalde variant op TV voorbij komen (TMF). Boten Anna is nog steeds een hit, meen ik. In ieder geval, het nummer staat nog steeds in de muzieklijsten en wordt volgens mij ook erg vaak gedraaid kroegen waar veel kinderen komen (breezah’s). Misschien een nieuwe ‘generatie’ die het nummer ontdekt?


    16 september 2006 om 16:05
    media

    Het nieuwe album zou inderdaad een goede verklaring kunnen zijn Robert voor de nieuwe piek!


    16 september 2006 om 16:18
    Wouter

    Het nieuwe album heet trouwens LOL 🙂


    16 september 2006 om 16:55
    Petra de Boevere

    De meeste mensen weten niet eens wat een IRC bot is, nu woon ik al een jaar of wat op IRC en alle uitstapjes naar msn ten spijt, IRC blijft toch een bijzondere chatomgeving en nee ik ben geen botje, ik ben echt..


    16 september 2006 om 21:53
    Oli4b

    Boten Anna is niet meteen wereldwijd gelanceerd, zoiets gaat met golven. En hetzelfde geld voor de parodiefilmpjes die zijn pas net goed aan het doorkomen.


    16 september 2006 om 22:00
    media

    Ben je daar ook al aktief Petra? 😉

    Oof4b, in welke landen is het nummer dan later gelanceerd? Eens mbt de parodiefilmpjes, die komen inderdaad later.

    Moet overigens zeggen dat ik het deuntje inmiddels niet meer uit mijn hoofd krijg 🙁


    17 september 2006 om 05:06
    René

    Nou, denk dat de meeste Zweden toch wel begrijpen dat het niet over een “båt” gaat hoor.. “Att banna” en “att kicka” zijn werkwoorden die niets met een boot te maken hebben 😉 Wel grappig dat een nummer onvertaald zo populair wordt in het buitenland. Gebeurt toch niet vaak met Zweedse nummers… Heb een jaar in Zweden gewoond, en toch echt geen Hollandse kneiters mogen horen 😉


    17 september 2006 om 18:20
    Gijsbregt

    @ René,

    Er lijkt de laatste jaren juist behoefte aan “rare” zomerhits: 2004 kende dragostea din tei van O-zone, 2005 kende Kylie van Accent en nu dus Boten Anna. Georgisch, Roemeens en Zweeds op een rijtje. Benieuwd wat 2007 gaat brengen.

    @ Marco,

    Overigens is het wel zo dat Boten Anna al ruim voor de zomer een grote hit in Zweden was. Nederland volgde later (early adopter) en nu volgen de (late) majorities van deze wereld.

    In de clip is de boot wel prominent aanwezig…


    18 september 2006 om 05:33
    Anil van der Linden

    Mmmzz, als ik terug-kom op de hoofdvraag… Ik denk dat door de volgende issues ‘Anna’ (weer) is gaan leven:

    A. Men heeft het nr. geadopteerd uit de kroegen & disco’s in Zuid-Europa. Bij terugkomst is dit nr. in Nederland pas echt gaan leven.

    B. Het nr. is precies in de vakantieperiode (bouwvak) ‘hot’ geworden en dan is het draagvlak om een blog te beginnen erg laag.

    C. Het is een goed nr.en heel veel mensen kennen het nr. pas een paar weken.


    18 september 2006 om 13:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!