Bus of box? Dat was de vraag. Onder ruim 3.000 consumenten is een groot onderzoek uitgevoerd, waarin is gevraagd welk kanaal de voorkeur heeft: post in de brievenbus of in de e-mailbox? Onderzoek van TPG Post en Cendris wijst uit wat men via e-mail of brievenbus wil ontvangen. Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat ruim 80% van de Nederlanders blij is als er post in de bus valt. Aanvullende analyse van Cendris laat tegelijkertijd zien welk type mensen nu welke ontvangers voorkeuren heeft.
Uit het onderzoek blijkt dat de aard van de boodschap de voorkeur voor bus of box bepaalt. Persoonlijke post, polisbladen en catalogi ontvangt ruim 70% het liefst in de brievenbus. Bijna 60% heeft reclame liever in de brievenbus dan in de e-mailbox. Nieuwsbrieven ontvangt 68% juist liever digitaal. Als de postbode is geweest haalt 82% van de consumenten tevreden en nieuwsgierig de stapel post van de deurmat. Catalogi en reclame wordt op de bank doorgebladerd, polisbladen op de niet-vergeten-stapel gelegd en het verjaardagskaartje wordt aan huisgenoten getoond.
Verschillen per huishouden
Cendris, heeft voor de Reallife Families (Cendris lifestyle typeringen) bepaald wat de voorkeur per type huishouden is. Hoe consumenten geschreven boodschappen willen ontvangen verschilt niet alleen voor wat betreft soort post, maar ook per type consument. Bijvoorbeeld: de ‘Dynamisch hoogopgeleide binnenstadsbewoners’ ontvangen - in tegenstelling tot het gemiddelde huishouden - transactiepost (zoals polisbladen) graag digitaal. Maar informatieve, reclamepost én persoonlijke post willen ze in de brievenbus. De ‘Middenklasse gezinsbouwers’ hebben ook een voorkeur voor een mix: persoonlijke en transactiepost op de deurmat maar informatieve en reclamepost via de e-mail.